Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سعید روستاآزاد در حاشیه داوری مرحله نهایی آثار انتخاب شده بخش مناسبت های مذهبی در رویداد فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مسجد) در جمع خبرنگاران گفت: تعدد سازمان های مرتبط با مسجد بیشترین خسارت را به کارکردهای مسجد می زند در حالی که در کشور ترکیه می بینیم که سازمان دیانت به دلیل امکانات و اختیارات حتی از سطح وزارت خانه بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به خبرنگار معارف ایرنا افزود: به همین دلیل تمامی اتفاق های دینی در ترکیه از گهواره تا گور با این سازمان است و تقریبا به خوبی این امور را اداره می کند و تمامی مجموعه های مربوط به اهل سنت و شیعه را مدیریت می کند.

روستاآزاد از سازمان دیانت ترکیه به عنوان یک تجربه موفق یاد کرد و گفت: سازمان دیانت در سفرهای عمره، حوزه های علمیه، تاسیس مدارس دینی و حتی مجموعه هایی در کشورهای اروپایی فعالیت دارد و پرچم این سازمان در بالای این ساختمان ها برافراشته است. یعنی تمامی فعالیت های مربوط به امور دینی ترکیه در سطح ملی و بین المللی تحت نظارت یک سازمان اداره می شود.

این کارشناس مذهبی افزود: یکی از مسائل مسجد در کشور ما این است که هر یک از مجموعه های مرتبط با مسجد تقریبا به یک دستگاه و نهاد وابسته است و عناصر فعال در مسجد نیز  اینگونه است. مثلا حکم امام جماعت از سوی یک نهاد صادر می شود یا ساختمان مسجد به یک مجموعه دیگر وابسته است.

وی افزود: این مجموعه ها برای نگهداشت خود مجبورند حوزه کاری خود را توسعه دهند که این توسعه در بسیاری از موارد مانع از هم افزایی و همکاری می شود و در واقع مانع رشد فعالیت های مسجد است.

البته منظور این نیست که اگر یک سازمان مرتبط فعال در امور مسجد داشته باشیم همه مسائل حل می شود ولی معتقدم بخش بزرگی از این مشکلات حل خواهد شد.

روستاآزاد درباره تعدد دستگاه های فرهنگی متولی مسجد گفت: مسجد، یک قالب است و آنچه به مسجد جان می دهد، فعالان و موثران در مسجد هستند. بنابر این مسجد یک ساختمان به عنوان محل عبادت است ولی آنچه به مسجد طراوت و پویایی می دهد عناصر فعال در مسجد از امام جماعت و هیات امنا گرفته تا مجموعه های اقماری مسجد مانند بسیج یا کانون های مساجد و سازمان های حامی مانند سازمان تبلیغات، اوقاف و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.

وی افزود: هر گاه این عناصر کنار هم قرار بگیرند، طبیعی است که مسجد به تراز خود نزدیک می شود ولی وقتی این عناصر با هیات امنای مسجد یا امام جماعت ارتباط نداشته باشند و کنار هم قرار نگیرند یا خود را رقیب یکدیگر تلقی کنند، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. هر گاه این مجموعه ها در کنار هم با مدیریت فرهنگی امام جماعت فعالیت کنند شاهد پویایی مسجد هستیم.

بیش از ۲۰ سازمان و نهاد در مسائل مربوط به مسجد فعالیت می کنند که مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری تهران، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و بسیج از جمله آنهاست.

کانون های مساجد محلی برای جذب اندیشه های جدید است

وی درباره فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: کانون های مساجد محلی برای جذب اندیشه های نو و محلی برای به روز کردن جذابیت های مسجد و جذب طیف قابل توجهی از جوانان و نوجوانان است.

روستاآزاد درباره فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مسجد) نیز اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی و هنری کانون های مساجد یکی از فعالیت های درخشان در ارتباط با مسجد است و به نظر می رسد این طرح ارتباط مناسبی میان ستاد و صف را تعریف می کند و تجمیع اطلاعات در یک رفت و برگشت منطقی و قابل ارزیابی در ستاد کانون ها صورت می گیرد.

این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: هدف اصلی از اجرای این طرح اثرگذاری فرهنگی در جامعه است که در مجاورت مسجد و در حوزه مخاطبان مسجد شکل می گیرد و البته فراتر از  بحث های کمی است.

وی اقدامات بیشتری در مرحله ارزشگذاری و اثرسنجی این طرح را خواستار شد و افزود: اگرچه تعداد فعالیت ها لازم است و می تواند به عنوان پایه در بحث های بعدی قرار گیرد ولی توجه به فعالیت های کیفی در هدایت و راهبری فعالیت های فرهنگی موفق تر خواهد بود.

داوری مرحله نهایی فهما از دیروز (شنبه/۲۶ بهمن) آغاز شد و تا چهارشنبه ۳۰ بهمن ادامه دارد و داوران به ارزیابی آثار منتخب می پردازند و هشت شاخص اصلی در این داوری ها مورد توجه قرار می گیرد.

داوران شاخصه قرآن و عترت را حجت الاسلام حمید محمدی، عباس سلیمی، مهدی قره شیخ لو و مجتبی کلباسی تشکیل می دهند و فرهاد قائمیان، سیدسعید سیدزاده و انسیه شاه حسینی در بخش فیلم به داوری می‌پردازند. شهرام کرمی، کوروش زارعی و سیدحسین فنایی در بخش نمایش و شهروز حقی، امید عرفان پور و مسعود نکویی در بخش سرود داوری می کنند.

فهمیه باب الحوائجی، محسن حاجی زین العابدینی و ابراهیم حیدری در شاخصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حجج اسلام سیدناصر میرمحمدیان، احمدی، حجت گنابادی نژاد و رضا روستاآزاد در شاخصه پاسداشت مناسبت های ملی مذهبی داوری می کنند.

از دیگر داوران نیز می توان به حسین اسدی، مهدی عباسی و روح الله رازینی در شاخصه خلاقیت و نوآوری، بهروز مینایی، محمدرضا بهمنی و رضا باقری اصل در شاخصه فضای مجازی و رسانه، حجت الاسلام حجت الله ذاکر، امیرحسین آل اسحاق، رضا برزگر و شعبانعلی رمضانیان در شاخصه غنی سازی اوقات فراغت اشاره کرد.

برچسب‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه مسجد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شهرداری تهران کانون فرهنگی هنری مساجد ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه مسجد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شهرداری تهران کانون فرهنگی هنری مساجد ترکیه سازمان اوقاف و امور خیریه مسجد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شهرداری تهران کانون فرهنگی هنری مساجد ترکیه فرهنگی هنری مساجد مرتبط با مسجد کانون های مساجد سازمان دیانت حجت الاسلام امام جماعت فعالیت ها مجموعه ها کانون ها کنار هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۳۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم

در این مراسم، میهمان ویژه مادر شهیده معلم فائزه رحیمی حضور داشت که در کرمان به شهادت رسیده بود و با استقبال بالای دانشجو‌ها در هنگام ورود مواجه شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جشن بزرگ دبیران جوان به مناسبت روز معلم توسط کانون دبیران جوان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

در این مراسم میهمان ویژه مادر شهیده معلم فائزه رحیمی حضور داشت که در کرمان به شهادت رسیده بود و با استقبال بالای دانشجو‌ها در هنگام ورود مواجه شد. از مادر شهیده بعد از گفتگوی گرمی که با مجری مراسم و دانشجو‌ها داشتند با نقاشی زنده‌ایی که توسط یکی از دانشجویان در حین مراسم صورت گرفت و یادگاری‌هایی دیگر تقدیر و تشکر شد.

طی این مراسم معاونت فرهنگی که به تازگی به این پست منصوب شدند سخنرانی داشتند و از دغدغه‌های خود و برای دانشجویان گفتند. بخش تقدیر از اساتید محبوب دانشکده‌ها با یادگاری‌هایی که توسط کانون دبیران جوان و معاونت فرهنگی تدارک دیده شده بود یکی دیگر از قسمت‌های جشن بود که مورد علاقه دانشجو‌ها قرار گرفت، چون خودشون در انتخاب آن‌ها نقش مستقیم داشتند.

در پی تقدیر‌ها از فعالین فرهنگی کانون‌ها که طی یکسال گذشته فعالیت آن‌ها باعث زنده نگه داشته شدن کانون‌های دانشگاه با تمام مشکلات توی مسیر بود تقدیر شد تا قدری از زحمات آن‌ها جبران شود؛ و در آخر گفتگوی صمیمانه دبیر دبیران کانون‌ها با دانشجویان و دعوت آن‌ها به فعالیت فرهنگی در کانون‌ها بود که گزارشی از فعالیت کانون‌ها ارائه کرد و از دانشجو‌های شرکت کننده در این جشن هم تشکر کرد.


اختتامیه جشن بزرگ با دیدار نهایی مسابقات جام بزرگ PES به همراه گزارشگری زنده یکی دیگر از دانشجویان جو فوق العاده ایی برای همه رغم زد که تا مدت‌ها در خاطر دانشجویان دانشگاه شهید رجایی خواهد ماند.

دیگر خبرها

  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها