Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سینمای ایران، کمتر شخصیت زنی به چشم می خورد که بتواند نماینده ای از طیف زنان موفق ایرانی باشد. در این پرونده سعی داریم، نیم نگاهی تحلیلی به شخصیت زنان اصلی فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

گروه خانواده - مریم اویسی؛ زنان در جامعه کنونی، توانستند فاصله زیادی از نقش های سنتی بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقشی  که بافت قدیمی جامعه از آنان متصور بود . قهرمانی، موفقیت در عرصه های مختلف ، کارآفرینی و راه اندازی کسب وکار از جمله نقش هایی است که بانوان ایرانی به خوبی از عهده ایفای آن برآمدند . با این حال در سینمای ایران، کمتر زن موفقی به چشم می‌خورد که بتواند نماینده ای از این طیف باشد. در این پرونده سعی داریم، نیم نگاهی تحلیلی به شخصیت زنان اصلی فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

 

زنی محبوس شده در تصمیم همسرش

فیلم سه کام حبس به کارگردانی سامان سالور ، درباره زن و شوهر جوانی است که گذشته رهایشان نمی کند . مرد برای بهتر شدن زندگی شان  دست به کارهای خلاف و نا متعارف می زند که دست آخر، زن را نیز درگیر این کارها می کند. زن در این فیلم ، با وجود آنکه به دنبال تغییر در احوال درونی خودش است اما اتفاقات ، دست به دست هم می دهند تا او نتواند راه درست را در پیش بگیرد. در این فیلم ، زن وسیله ای می شود برای درست کردن مخروبه هایی که مرد در زندگی ساخته است. زن در سه کام حبس ، بیشتر از آنکه نقش ناجی یا اصلاح کننده امور را داشته باشد؛ نقش کسی را دارد که باید ادامه دهنده راه تصمیمی باشد که همسرش گرفته است. در این فیلم هم ، همچنان یک نقش مستقل و قوی از زنان نمی بینیم و با غم و اندوه یک زن از دشواری های زندگیش همراه می شویم.

 

زنی که به جای خودساختگی، زود فریفته شد

قصیده گاو سفید به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها، برخلاف دیگر فیلم های سینمایی که به طور معمول زنان در سایه مردان حرکت می کنند ؛ محور اصلی آن زنی است که همسرش را در یک اتفاق از دست داده است. این زن که حالا ستون اصلی خانواده اش محسوب می شود ، تلاش می کند تا جایگاهش به عنوان یک مادر حفظ شود و برای حفظ تکفل فرزندش ، کارگری می کند. تا این قسمت داستان ، زنی را در قاب تصویر می بینیم که مهر و از خود گذشتگی مادرانه اش در کنار سخت کوشی هایش از او یک زن متکی به نفس ساخته است. اما وجود یک مرد در زندگیش باعث می شود، او نمایشی از یک زن احساساتی ، آسیب پذیر و زود باور می شود. زنی که زندگی تجردی در عین به دوش کشیدن بار مسوولیت فرزندش ، باید به حدی از پختگی رسیده باشد که به هر فردی اعتماد نکند و از هر اتفاقی در زندگی‌اش به سادگی نگذرد، برعکس تمامی انتظارات، با ساده دلی و بدون هیچ پرسشی، دل به ناجی از راه رسیده اش می سپرد. در این فیلم هم به جای آنکه با یک زن موفق و مستقل رو به رو شویم با زنی متکی و ضعیف مواجه هستیم.

 

تقابل دو زن برای حضور در جامعه 

فیلم عامه پسند از سری فیلم های سهیل بیرقی است که با قصه ای برای زنان ساخته شده است. قصه درباره زنی میانسال است که جوانی اش به خانه داری و تربیت فرزند گذشته است و پس از سال ها متوجه می شود که همسرش در حال خیانت به او ست. زن طلاق می گیرد و به زادگاهش برمی گردد . به جایی که زن مطلقه را نمی پذیرند و استقلال زنی که سایه مردی پشت سرش نیست را سرکوب می کنند. زن در این فیلم دو چهره دارد یکی شخصیت اول که بدون هیچ مهارتی، در جامعه ای رها می شود و می‌خواهد انبوه خشم های سرکوب شده اش را  به یک جسارت و غرور تبدیل کند که در این راه ، شرایط جامعه، بی تدبیری و شخصیتی که از  زن در طی سال ها شکل گرفته، موانعی می شوند برای رسیدن به موفقیت.

 

شخصیت زن دیگر قصه فیلم، کسی است که بر خلاف چهره و ماهیت مردسالارش، از مردان تنها به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصدش استفاده می کند. همسر این زن بیشتر نقش عروسک خیمه شب بازی را دارد و او را در جامعه می توان  یک مرد با کفش های پاشنه بلند دانست تا یک زن. لذا در این فیلم هم ما به جای آنکه چهره یک زن موفق را ببینیم، بیشتر شکست او را می بینیم و یا عامه پسند ، زنی را به ما معرفی می کند که به جای آنکه با هویت مستقل خودش را به جامعه معرفی کند، تحت پوشش مردان، به موفقیت می رسد.

 

زنانی که قربانی دنیای خشن مرد سالارانه می شوند

شنای پروانه محمد کارت، قصه ای دارد که در ورای مرد محور بودن فیلم، این زنان هستند که خمیر مایه اصلی داستان را تشکیل می دهند. زنانی که قربانی دنیای مرد سالارانه می شوند و هیچ راه ستیزی ندارند  و با ریختن خونشان به ناحق، جرقه ای زده می شود که واقعیات خشن و پر از خشم و خشونت مردان طبقه ضعیف جامعه نمایش داده شود. در این فیلم، چهره ای از زنان را می بینیم که درخواست های به حق و طبیعی شان در لابلای تعصبات منفی و مردانه به چشم نمی آید و ملموس ترین حق یک زن یعنی تلاش برای مادر شدن به خاطر علاقه همسرش به اثبات وفاداری به برادرش، نادیده گرفته می شود. خط اصلی داستان هم قربانی شدن زنی به خاطر کاری است که خودش هیچ نقشی در آن نداشته است. زنان شنای پروانه، نه تنها موفق نیستند بلکه تنها کسانی هستند که در فیلم، به آنها چه جسمی و چه روحی، ظلم شده است.

 

زنی موفق که بی صدا، بد شد

بی صدا حلزون قصه یک زن و شوهر ناشنواست که از هم جدا شده اند و موضوع ناشنوایی کودکشان ، دست مایه داستان فیلم می شود. در این فیلم بهرنگ دزفولی زاده ، زن به دنبال امرار معاش و راهی برای بهبود زندگی خودش و پسرش است . او تلاش می کند و برای هدفش ، دست به هرکاری می زند . دقیقا عبارت دست به هرکاری زدن است که باعث می شود ، دیدگاه مثبتی که درباره شخصیت اول داستان داریم ، خراب شود. این زن تا جایی که با یک شخصیت مستقل نمایش داده می شود و برای بقای زندگی خود می‌جنگد، ستودنی است اما وقتی ارزش های انسانی را دستاویزی برای رسیدن به هدفش می کند ، به یک ضد قهرمان تبدیل می شود و حتی برخی ، این نوع تصمیم گیری زن را به پای احساساتی بودن آن می نویسند. بی صدا حلزون می توانست تصویری از یک زن با اعتماد به نفس و خود متکی باشد اما دست آخر به یک فرد خودخواه و جاه طلب تبدیل شد.

 

زن در«تومان» نمادی از نقش سنتی زنان

تومان به کارگردانی مرتضی فرشباف یک داستان مردانه است. در این فیلم، زنان جایگاهی ندارند وجز یک شخصیت، مابقی زنان یا از دور نمایش داده می شوند یا چهره شان مشخص نیست. در تومان فقط یک شخصیت زن وجود دارد که تنها وجوهی از شخصیت او را می بینیم که پیش تر در الهه های یونانی این ویژگی ها را دیده ایم. زن در این فیلم ، زیبایی وسوسه کننده دارد  و بیشتر به اروتیک بودن سکانس‌ها کمک می کند، او ابزاری برای تخلیه روانی مرد است و نمودی از جنبه علاقه به تشکیل خانواده. این زن مانند آن چیزی است که در گذشته و در بافت سنتی جامعه از زنان توقع می رفت . این زن در خانه نشسته و منتظر وصال است و تنها کاری که می کند دلبری است. در این فیلم ، زن با جنس لطیف ودلبرانه اش ظاهر می شود تا به عنوان یک فرد و یک شخصیت مجزا.

 

روز صفر، قصه ای بدون زن

در میان فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، روز صفر تنها فیلمی است که در آن هیچ زن ایرانی حضور ندارد. این فیلم مانند فیلم های آمریکایی یک سوپر قهرمان دارد که بدون آنکه ردپایی از حضور یک زن در زندگی اش وجود داشته باشد یک تنه به مبارزه علیه ظلم وآدم بدهای قصه برمی خیزد. شاید عدم استفاده از کارکتر زن به دلیل فضای جنگی و خشنی باشد که اتمسفر فیلم ایجاد کرده است. با این حال، انکار حضور قدرتمند زنان در حوزه های مختلف علی الخصوص ، حوزه نظامی و اطلاعاتی حتی با وجود محدودیت ها،  چندان موجه نیست.

 

زنی ناجی که تسلیم شرایط شد

فیلم ابر بارانش گرفته ساخته مجید برزگر از معدود فیلم های این جشنواره است که شخصیت اصلی آن یک زن است . ابر بارانش گرفته داستان زنی با شخصیت مرموز است که ناجی مردانی می شود که در حال تجربه درد به طور سهمگین آن هستند.او آن قدر ارتباط عمیقی با بیمارانش بر قرار می کند که می تواند در دنیای ناخودآگاه آنان نیز ورود کرده و با آنها  هم ذات پنداری کند. این زن ، می خواهد نجات دهنده طیفی از مردان باشد که برای بقا نیاز به پرستاری دارند که عطوفت و محبت ودلسوزی داشته باشد یعنی همه چیزهایی کهدر وجود یکزن خلاصه می شود.دست آخر اما این زن ، یارای مقابله با شرایط بیرونی را ندارد و به ناچار تسلیم خواسته اطرافیان بیمارش می شود.

 

یک فیلم با نمایش ارزش های یک زن در مقاومت

آبادان1160 فیلمی درباره دوران دفاع مقدس و به کارگردانی مهرداد خوشبخت است. فیلمی که مربوط به سرپا نگه داشتن رادیو نفت در زمان حصر آبادان است. این فیلم توانسته نقش در خور و مناسبی را نیز برای زنان در نظر بگیرد. زنانی که دوشادوش مردان از خاک و موطنشان دفاع می کنند و بدون هیچ وابستگی به مردان، با مهارت خود می‌توانند نقش سازنده‌ای در جنگ داشته باشند. در این فیلم سعی شده هم تفکر قالبی مردان درباره عدم حضور زنان در صحنه جنگ و خانه نشین کردن زنان،  به نمایش گذاشته شود و هم تقابل زنان در برابر این تفکر. در این فیلم، چهره ای از دختران و زنانی را می بینیم که توانستند فارغ از ابعاد جنسیتی فردی مفید برای جامعه باشند.

 در همین تعداد انگشت شمار از فیلم های جشنواره به سادگی می توان یک الگوی از پیش تعیین شده برای زنان قصه ها در نظر گرفت. زنانی که نتوانستند در مقام یک زن جایگاه ویژه خود را به جامعه نمایش دهند وحتی اگر شخصیت آنها در فیلم، طوری پرداخته شده بود که نمادی از استقلال و عزت نفس و حس ارزشمندی را برای این جنس لطیف به نمایش بگذارد اما دست آخر و به واسطه فیلم نامه، ابراز تمام و کمال  این نماد با شکست مواجه شده است. در گزارش بعدی به بررسی جایگاه زنان در دیگر فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر می پردازیم.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زن خانواده فیلم حبس فیلم فجر جشنواره سبک زندگی فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر فیلم هم زن در این فیلم برای رسیدن جای آنکه نمایش داده برای زنان شخصیت او بدون هیچ یک شخصیت شخصیت زن زن موفق دست آخر قصه ای بی صدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۶ جمله را تنها از افراد با شخصیت واقعی و صادق می شنوید

فرانسوا دو لا روشفوکو، نویسنده، اخلاق‌شناس و فیلسوف فرانسوی قرن هفدهم، در مورد کمیاب بودن افراد اصیل و صادق صحبت کرده است.

صداقت به معنای باز بودن قلب است. ما آن را در افراد بسیار کمی پیدا می کنیم. آنچه که معمولاً در افراد دیگر می بینیم، تنها یک تظاهر هنرمندانه برای جلب اعتماد دیگران است.

به همه افرادی که در طول زندگی خود با آنها برخورد داشته اید، فکر کنید. واقعاً چند نفر از آنها این حال و هوا را داشتند که لا روشفوکو از آن صحبت کرده است؟

احتمالاً تعداد آنها زیاد نیست. در واقع صداقت و واقعی بودن چیزی کمیاب است.

اما چرا این‌گونه است؟ زیرا آنچه که اغلب به عنوان صداقت برداشت می شود، در واقع تنها یک ترفند برای جلب رضایت و اعتماد دیگران است.

پس ما باید در تشخیص صداقت واقعی از تقلبی هوشیار باشیم.

در دنیای تظاهر و عدم صداقت، اصیل و واقعی بودن به ما کمک می‌کند تا همانی باشیم که واقعاً در عمق وجودمان هستیم.

در ادامه، به بررسی ۶ جمله می پردازیم که آن ها را تنها از افراد صادق و واقعی می شنوید.

۱) «چگونه می توانم به تو کمک کنم تا احساس بهتری داشته باشی؟»

به گزارش روزیاتو، مطالعه‌ای که اخیراً در مجله روان‌شناسی میان‌فرهنگی منتشر شده، «فضیلت انسانیت، از جمله مهربانی و عشق» را ویژگی اصلی یک فرد واقعی و صادق دانسته است.

به این ترتیب، سوال «چگونه می توانم به تو کمک کنم تا احساس بهتری داشته باشی؟» را ممکن است از یک دوست واقعی بشنوید.

وقتی کسی با این نوع از صمیمیت با شما ارتباط برقرار می کند، در زمانی که اوضاع وفق مراد نیست، می تواند مانند یک کورسوی امید باشد.

آیا می توانید آخرین باری که کسی به شما چنین حمایتی ارائه کرد را به خاطر بیاورید؟ شاید چنین حمایتی را از سوی یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا حتی یک غریبه دریافت کرده باشید.

و چه حسی به شما دست داد؟ آیا ایمان شما به انسانیت را کمی تقویت کرد؟ این یکی از نشانه های بارز انسانیت و صداقت است.

۲) «باید در این مورد کاملاً صادق باشم.»

ممکن است شنیدن چنین جمله ای در گفتگوهای روزمره کمی غافلگیرکننده باشد. در واقع، هم جدی و هم صریح به نظر می رسد. اما باید عمیق تر به این موضوع نگاه کنید.

ما در عصر سطحی‌نگری و عدم صداقت زندگی می کنیم، درست است؟

با توجه به این موضوع، وقتی کسی مایل است در مورد چیزی با ما کاملاً صادق باشد، به این معنی است که باید چیز مهمی برای گفتن داشته باشد.

در این لحظه، شما شاهد اصالت و صداقت واقعی هستید!

یک فرد واقعی و صادق به دنبال پنهان کردن حقیقت یا اجتناب کردن از موضوعات دشوار نیست. در عوض، صداقت و روراست بودن را ترجیح می دهد.

درست است، گاهی کاملاً صادق و شفاف بودن بهایی دارد.

با این حال، یک فرد واقعی صداقت را مهم تر از هر چیز دیگری می داند و مایل است که با شما روراست باشد.

بسیاری از افراد به این موضوع توجه نمی کنند که صادق و واقعی بودن فقط به معنای رک بودن با اطرافیان نیست، بلکه به معنای رک و صادق بودن با خودتان هم هست. یعنی با معایب خود روبرو شوید، اشتباهاتتان را به زبان بیاورید و به شخصیت واقعی خود احترام بگذارید.

۳) «با این موضوع موافق نیستم.»

افراد واقعی و صادق فقط اهل حرف زدن نیستند، بلکه اهل عملند! آن‌ها کاملاً صادق هستند و از اعتقادات خود دفاع می‌کنند، حتی اگر هر از گاهی با انتقاد مواجه شوند.

به گفته دکتر رونالد ای. ریجیو، استاد روان‌شناسی سازمانی، افراد خوب یا افراد واقعی حتی در مواقع دشوار «شجاعت» دارند.

شجاعت را به عنوان نشانه ای از صداقت در نظر بگیرید. به گفته دکتر ریجو، شجاعت می تواند به معنی «دفاع از آنچه که به آن اعتقاد دارید» و دانستن اینکه چه زمانی باید «کار درست را انجام دهید» باشد.

فرض کنید با گروهی از همکارانتان برای ناهار بیرون رفته اید و یکی از آنها شروع به صحبت درباره مدیرتان می کند.

ناگهان صحبت به سمت شایعاتی می رود که خیلی تند و تیز است و شما احساس بدی پیدا می کنید.

آیا ساکت می مانید و با گروه همراه می شوید؟ یا شجاعت این را پیدا می کنید که موضع خود را اعلام کنید؟

انتخاب دوم یک نمایش قدرتمند از اصالت و صداقت است. زیرا شنیده شدن نظر شما، به خصوص زمانی که به معنای مخالفت با نظر افراد دیگر است، شجاعت زیادی می طلبد.

این کار ارزش هایتان را نشان می دهد. هنگامی که به صورت آشکارا و واضح می گویید که چیزی را تایید نمی کنید، به وضوح نشان می دهید که در مورد موضوع مورد نظر چه موضعی دارید.

۴) «اگر این روش را امتحان کنیم، چه اتفاقی می افتد؟»

آخرین باری که با شخصی مواجه شدید که واقعاً شیفته «چرا» و «چگونگی» دنیای اطرافش است، کی بوده؟

دکتر رهام آل طاهر، روانشناس بالینی، در مقاله ای در مورد فضیلت های انسانی، کنجکاوی را به عنوان نشانه ای از یک فرد واقعی و صادق معرفی کرده است.

هر چه به خودمان اجازه دهیم که کنجکاوتر و خلاق تر باشیم، خرد بیشتری به دست می آوریم و به نوبه خود، آنچه که یاد می گیریم را دوست خواهیم داشت. به گفته دکتر آل طاهر، این امر باعث رشد فضیلت خرد و دانش است.

بیان کردن سوال «اگر این روش را امتحان کنیم، چه اتفاقی می افتد؟» نشان می دهد که یک شخص فکر نمی کند که جواب همه چیز را می داند و به دنبال امتحان کردن راه های جدید است.

در قلب این جمله ساده، گنجینه ای از اصالت و صداقت وجود دارد.

به علاوه، این فقط یک سوال ساده نیست. در واقع، یک دعوت آشکار برای گسترش افق دید است.

کنجکاوی در این پرسش قابل لمس بوده و شما را به قلمرویی از احتمالات و فضایی برای پذیرش دیدگاه ها و ایده های جدید و شاید هیجان‌انگیز می کشاند.

واقعی ترین و صادق ترین افراد، از مخالفت با باورهای از پیش تعیین‌شده و شک و تردید به آن ها نمی ترسند.

آنها به خوبی می دانند که کنجکاوی مثل  یک GPS است که ما را به سوی دیدگاه های عمیق تر راهنمایی می کند.

۵) «می خواهم مطمئن شوم که چیزی از قلم نیفتاده است.»

اصالت و صداقت نقش مهمی در خرد و آگاهی دارد.

هنگامی که فردی با خود صادق بوده و پذیرای یادگیری از دیگران است، احتمال بیشتری دارد که تصمیماتی مطابق با ارزش های خود بگیرد.

این نشانه ای از صداقت و واقعی بودن است.

افراد عاقل فقط حدس‌ و گمان نمی زنند، بلکه استراتژیک‌ترین متفکرانی هستند که می‌شناسید.

آنها می دانند که عجله کردن در تصمیم‌گیری ها بدون بررسی همه گزینه ها می تواند به نتایج نامطلوبی منجر شود.

این افراد زمان و انرژی خود را صرف جمع‌آوری اطلاعات، گوش دادن به دیدگاه های مختلف و ارزیابی پیامدهای احتمالی می کنند.

۶) «می خواهم بیشتر بیشتر بدانم!»

افراد واقعی و صادق بسیار مشتاق هستند که بیشتر بیاموزند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ در مورد قدرت شخصیت نشان داد که «علاقه به یادگیری» با احساسات مثبت ارتباط زیادی دارد.

«می خواهم بیشتر بدانم» عبارتی است که مظهر عشق و علاقه به یادگیری است. افراد واقعی به آنچه که از قبل می دانند، راضی نمی شوند.

در واقع، آن ها همیشه تشنه تجربیات جدید، دیدگاه‌های تازه و هیجان کشف کردن هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel
  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • ببینید | گیاه مرگباری که باعث خودکشی کردن قربانی می‌شود!
  • ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
  • تکرار یک رسم غلط ٢ نفر قربانی گرفت
  • این ۶ جمله را تنها از افراد با شخصیت واقعی و صادق می شنوید
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی