Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، مارات ژاپاسبایوف مدیر اداره امور مسجد اداره معنوی مسلمانان قزاقستان با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۹ در این کشور ۸۰ مسجد افتتاح شده است گفت: اسناد این مساجد در مؤسسات مربوطه به ثبت رسیده است و از سوی اداره معنوی مسلمانان قزاقستان حمایت می‌شود. امروز میزان ساخت مسجد در کشور ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۷٪ افزایش یافته و در حال حاضر در سراسر کشور ۲۶۹۱ مسجد فعالیت می‌کند. علاوه براین ۱۶۶ مسجد جدید در روزهای آینده افتتاح خواهد شد.

این درحالیست که اداره معنوی مسلمانان قزاقستان آئین نامه ساماندهی، بهسازی و عمران مساجد را تصویب کرده است، آئین نامه مورد نظر طبق قوانین «اتحادیه های دینی» و مقررات اداره معنوی مسلمانان تهیه شده است. براساس این آئین نامه مساجد نسبت به تعداد جمعیت ساخته می‌شود. مسجد روستایی با گنجایش ۷۰-۵۰۰ نفر، بخش‌ها با گنجایش ۱۰۰۰-۱۵۰۰ نفر، شهری و استانی با گنجایش ۱۰۰۰-۵۰۰۰ در نظر گرفته می‌شود.

همچنین مدیر بخش آموزش دینی و تهیه متخصصان اداره معنوی مسلمانان قزاقستان «بیبیت میرضا علی اف» گفت: در سراسر کشور ۵۰ هزار نفر دوره‌های سواد آموزی مذهبی را در سال ۲۰۱۹ گذرانده اند.

وی افزود: در سال جاری ۳۲۸۴۲ مرد و ۱۶۹۴۹ زن در دوره‌های سواد آموزی مذهبی که در مساجد شهرهای آلماتی، نور-سلطان و شیمکنت برگزار شده است شرکت کرده اند در مجموعه ۴۹۷۹۰ نفر این دوره را گذرانده اند. علاوه براین در دوره‌های تابستانی که برای کودکان برگزار شده ۲۰۷۲۱ پسر و ۱۰۰۱ دختر بچه حضور داشتند همچنین به ۴۹۴ فارغ التحصیلان مؤسسات آموزشی مذهبی از سوی اداره معنوی مسلمانان قزاقستان دیپلم اهدا شد. ضمناً در انستیتوی ارتقا سطح دانش امامان جماعت ۱۳۷ امام دوره‌های دانش افزایی سواد دینی را گذراندند.

قابل ذکر است که در بسیاری از مساجد کشور دوره‌هایی افزایش سواد دینی برگزار می‌شود. هر کسی که می‌خواهد با علوم اسلامی بیشتر آشنا شود و قرآن کریم را یاد بگیرد، می‌تواند به مساجد مراجعه کند تا امامان جماعت داوطلبان را راهنمایی می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: اداره معنوی مسلمانان قزاقستان سال ۲۰۱۹ سواد دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۹۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرودگاه بین‌المللی کربلا اوایل 2025 افتتاح می‌ شود

تین نیوز

استاندار کربلا ضمن اعلام پیشرفت 70 درصدی در پروژه ساخت فرودگاه بین المللی کربلا، خبر داد که این فرودگاه اوایل سال 2025 افتتاح خواهد شد.

 

جاسم الخطابی استاندار کربلا، اعلام کرد که از آنجایی که کربلا مقصد دینی مهم میلیون ها مسافر از سراسر کشورهای جهان به شمار می آید، شاهد جریان بازسازی گسترده در بخش های مختلف آموزشی، بهداشتی و خدماتی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از الصباح، وی افزود: در این راستا عتبه حسینی، اقدام به احداث فرودگاه بین المللی در این استان کرد که پیشرفت این پروژه بیش از 70 درصد بوده و افتتاح آن در اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

الخطابی اشاره کرد که پیمانکار ساخت این فرودگاه یک شرکت بریتانیایی و طراح آن یک شرکت فرانسوی است که در طراحی بنای آن ویژگی های اسلامی و تمدنی عراق لحاظ شده است.

استاندار کربلا افزود که در حال حاضر ساخت باند فرودگاه تکمیل شده و به زودی ساخت چند سالن انتظار مسافران نیز تکمیل خواهد شد.

وی بیان کرد که این فرودگاه نه تنها برای استان، بلکه برای کشور دارای اهمیت راهبردی است به ویژه آنکه گردشگری دینی سفرهای میلیونی را در پی خواهد داشت و این امر بر فعالیت های اقتصادی استان و تبدیل آن به مقصد مهم گردشگری تأثیر خواهد داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بسیج ظرفیت مادی و معنوی جهان اسلام برای کمک به فلسطین
  • فرودگاه بین‌المللی کربلا اوایل 2025 افتتاح می‌ شود
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • توزیع ۵۰۰ بسته پوشاک در میان فقرا و نیازمندان کردستانی
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • پلمب ۴۸ واحد صنفی متخلف در مرند