Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@07:39:58 GMT

کاخ سلیمانیه، کاخی باقیمانده از دوران قاجار

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۲۴۱۸

کاخ سلیمانیه، کاخی باقیمانده از دوران قاجار

کاخ سلیمانیه مربوط به دوره قاجار بوده و امروزه در محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع شده است.

کاخ سلیمانیه به فرمان فتحعلی شاه قاجار و به مناسبت ولادت فرزند سی و چهارم وی سلیمان میرزا، به وسیله محمدحسین خان نام الدوله ملقب به صدر اصفهانی و بعنوان کاخ ییلاقی و یا به گفته ی برخی منابع پایگاه حکومتی کرج در سال ۱۲۲۷ ه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ق مصادف با۱۸۱۱ م و۱۱۷۲ ه.ش در آبادی کرج ساخته شد.



بنا های متعددی با نام های پرطمطراقی مانند ساختمان های فراش آباد و کلاه فرنگی و عمارت های کلاه گلشن و در قرمز و باغ های فردوس و شاه و انگوری در اطراف و اکناف کاخ سلیمانیه ساخته شده بودند که امروزه متأسفانه اثری از آن ها یافت نمی شود.

کاخ سلیمانیه در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۳۲۷ با شمارهٔ ثبت ۳۷۰ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در نزدیکی این کاخ برج چهار طبقه ای مربوط به زمان صفویه موجود بوده که اینک تنها طبقه همکف آن باقی مانده است.



معماری کاخ سلمانیه
ساختمان کاخ سلیمانیه بسیار متقارن و کشیده و از نظر معماری هم به نسبت ۵ به ۱ با سقف شیروانی و دارای تمامی ویژگی ها و مولفه های سبک معماری موجود در دوران قاجار است. تالارها، ارسی ها، نقاشی ها، آینه کاری ها، قوس های نیم دایره نما، سقف شیروانی، تناسبات نما و نقشه، طبقه ای بودن آنها تنها بعضی از ویژگی های بارز کاخ سلیمانیه هستند که در ترکیب نهایی و بسیار ساده ی خود و در کنار مجموعه ی ساختمانها و باغ پیرامونی خود منجر به بوجود آمدن این کاخ با شکوه و خاص شده است. باید بدانید که ساختمان کاخ سلیمانیه در کرج آجری است و نمای خارجی آن تزئینات ویژه ای ندارد.       منبع:بیتوته

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر گردشگری کرج کاخ سلیمانیه دوره قاجار فتحعلی شاه کاخ سلیمانیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۲۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوهنوردان گمشده در ارتفاعات شهرستان داورزن نجات یافتند

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل رفیعی اظهار کرد: در پی وقوع سیل در ارتفاعات موسوم به شملق مفقودی این ۲ نفر گزارش شده بود که نجاتگران هلال احمر پس از حدود ۲ ساعت تلاش و جست و جو، آنان را پیدا کرده و نجات دادند.

رئیس جمعیت هلال احمر سبزوار افزود: مأموران این جمعیت همچنین پس از رسیدن به صحنه حادثه و مشاهده انسداد جاده روستای ساروق داورزن بر اثر سیلاب و ورود گل و لای، به ۲ خودرو که در مسیر گرفتار شده بودند، امدادرسانی کرده و آنان را از مسیر سیلاب بیرون کشیدند.

وی اظهار کرد: پس از این حادثه و به دنبال بارش‌های شدید ساعات گذشته که منجر به وقوع سیل و ورود گل و لای به منازل روستای سلیمانیه در شرق سبزوار شد، تیم‌های امدادی بلافاصله به این منطقه اعزام شده و به یاری مردم گرفتار شده در سیلاب شتافتند.

رفیعی گفت: تیم‌های امداد و نجات همچنان در حال امدادرسانی به مردم روستای سلیمانیه هستند و با توجه به گزارش‌های دریافتی حدود ۱۰ منزل مسکونی درگیر سیلاب شده‌اند.

کد خبر 6096644

دیگر خبرها

  • فروریختن یک ساختمان چند طبقه در آفریقای جنوبی/ ۳ نفر کشته شدند
  • شهری عجیب با شهروندانی در یک ساختمان! (+عکس)
  • تصویر قدیمی از آشپزخانه بازار طهران در دوره قاجار
  • تشریح فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۱ طبقه بلوار بوعلی قم
  • مهار حریق در ساختمان ۴ طبقه شهرک پردیسان
  • آتش سوزی مجتمع مسکونی در منطقه پردیسان قم
  • نجات جان ۱۵ نفر در آتش‌سوزی مجتمع مسکونی در قم
  • کرسی‌های باقیمانده مجلس دوازدهم
  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات شهرستان داورزن نجات یافتند
  • بازیگر مشهور ترکیه اول ساختمان یک مدرسه را خرید سپس با خاک یکسان کرد | اقدام عجیب و جنجالی این چهره همه را شوکه کرد + عکس