Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@10:31:22 GMT

ضرورت آمادگی مردم در برابر موج برف در استان اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۳۰۱۱

ضرورت آمادگی مردم در برابر موج برف در استان اردبیل

از ظهر یکشنبه نشانه‌ایی از ابر در آسمان اردبیل پدیدار شده و رفته رفته ضمن افزایش تراکم ابر و مه دامنه آن به تمام نقاط این استان کشیده شده و این درحالیست که باوجود اقدام های گسترده نیروهای امدادی، زخم های آزاردهنده ناشی از بحران برف هفته گذشته در منطقه و به خصوص در مناطق کوهستانی جنوب این استان هنوز التیام نیافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساکنان شهرستان‌های اردبیل، نیر ،نمین ، سرعین ، خلخال و مشگین‌شهر سرتاسر دوشنبه هفته گذشته را شاهد سنگین‌ترین بارش برف از ابتدای فصول سرد امسال تاکنون بودند و در بعضی نقاط جنوب استان اردبیل در شهرستان خلخال شدت آن به اندازه‌ای بود که سبب شد مردم منطقه بی‌سابقه‌ترین ریزش برف طی ۳۵ سال گذشته را تجربه کنند.

ارتفاع برف در سطح گذرگاه‌های درون‌شهری خلخال از نیم متر فراتر رفت و در روستاهای کوهستانی تا یک متر نیز رسید و در نقاطی بارش آن به همراه وزش باد شدید و وقوع پدیده کولاک سبب انباشت برف در زمین‌های کولاک‌گیر تا سه متر هم شد.

با گذشت یک هفته از بروز بحران برف در جنوب استان اردبیل هنوز حجم هنگفتی از برف در سطح گذرگاه‌های درون شهری خلخال باقیست و تردد رهگذران پیاده و سواره به کندی انجام می‌گیرد.

وضع روستاهای واقع در مناطق کوهستانی خلخال به مراتب دشوارتر است به گونه‌ای که باوجود اقدام‌های گسترده راهداران در برفروبی و بازگشایی، هنوز راه ارتباطی تعدادی از روستاهای این شهرستان بازگشایی نشده است.

سرپرست هلال احمر استان اردبیل گفت: نامساعد بودن وضع هوا طی روزهای گذشته کار کمک‌رسانی هوایی به بالگردها را کند کره بود اما با تلاش امدادگران ، نیازهای اساسی اهالی روستاهای گرفتار در برف سنگین تا آنجا که امکان پذیر بود تامین گردیده و این روند از سحرگاه امروز با مساعد شدن نسبی هوا سرعت گرفته است.

رامین معبودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تمام امدادگران و داوطلبان هلال احمر استان اردبیل باتوجه به پیش بینی‌های انجام شده در آماده باش کامل به سر می‌برند.   

بر اساس اعلام مسوولان ، عملیات بازگشایی راه اکثریت قریب به اتفاق روستاهای خلخال بازگشایی و از طریق زمینی و هوایی آذوقه و مایحتاج اساسی در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

بارش برف و سرمای هوا طی ۱۰ روز گذشته در دیگر نقاط استان اردبیل نیز سبب بروز مشکلات زیادی شد و ازجمله سرنشینان صدها دستگاه خودرو در گردنه ها و جاده های کوهستانی این استان گرفتار برف سنگین، کولاک و سرمای شدید شدند که اغلب با کمک امدادگران هلال احمر و فوریتهای پزشکی از مناطق پرخطر به نقاط امن انتقال یافتند.

از دوشنبه تا چهارشنبه گذشته ساکنان شهرستان اردبیل نیز برف و کولاک شدیدی را تجربه کردند و ارتفاع برف در خود شهر اردبیل به حدود ۳۵ سانتیمتر رسید و پس از توقف بارش، وزش تندباد ۹۵ کیلومتری همراه با سرمای طاقت فرسا کولاک شدید و کم سابقه‌ای را در سطح گذرگاه‌های درون‌شهری به راه انداخت و موجب انباشت حجم هنگفتی از برف در کوچه ها و خیابان‌ها گردید.   

در این حال بررسی تازه ترین نقشه های هواشناسی و تصاویر ماهواره ای از در پیش بودن چند موج هوای سرد و برفی برای استان اردبیل در روزهای باقی مانده از بهمن و نیز دهه اول اسفند حکایت دارد.

موج اول با رخنه یک مرکز کم ارتفاع از جانب شمالغرب از ساعاتی دیگر در نقاط مختلف استان اردبیل فعال شده و سبب ریزش قابل ملاحظه برف و حاکمیت هوای سرد می‌شود.

بارش ناشی از این موج تا نخستین ساعات سه‌شنبه ادامه می‌یابد و علاوه بر مناطق مرکزی و جنوبی در جلگه مغان در شمال استان اردبیل نیز با بارش برف و باران همراه خواهد بود.

موج بعدی در اولین روز اسفند در نقاطی از شمال‌غرب و ازجمله در بعضی نقاط مرکزی و جنوبی استان اردبیل بارش‌هایی را به ارمغان خواهد آورد که اغلب به شکل برف انتظار می‌رود و میزان ناپایداری آن در مقایسه با موج اول زیاد چشمگیر پیش‌بینی نمی‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با استناد به اطلاعیه هواشناسی مبنی بر در پیش بودن دوباره بارش برف ،باران و هوای سرد از مردم خواست تا با آمادگی کامل با این دگرگونی‌های جوی مواجه شوند تا میزان مشکلات و خسارات احتمالی به پایین ترین حد ممکن برسد.

فرهاد عبدالعلی پور با اعلام اینکه تمام ارگانهای ذیربط همچنان در استان اردبیل در برابر وضعیت جوی نامساعد در آمادگی می باشند از مردم خواست به هنگام بارش برف و کولاک در سفرهای ضروری زنجیرچرخ و تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته و با احتیاط رانندگی کنند.

او همچنین استفاده بهینه از انرژی به خصوص گاز و برق ، خودداری از قرار گرفتن در مکانهای کولاک گیر و بهمن خیز ، همکاری با ماموران راهداری و امدادی ، کنترل دمای مکانهای حساس به سرما و مواردی از این قبیل را خواستار شد.

اردبیل به خاطر وضعیت خاص جغرافیایی از استان های سردسیر ایران به شمار می آید و از گذشته های دور سرمای اردبیل در میان مردم ایران ضرب المثل است.

به خاطر وجود همین خصوصیات باید استقرار هوای بسیار سرد و بارش های سنگین برف در طول فصول سرد سال در این منطقه یک موضوع عادی محسوب شود ولی گاهی دگرگونیهای جوی از روند عادی خود خارج شده و سبب حاکمیت وضعیت سخت جوی در بعضی نقاط این استان می شود.

ازسوی دیگر حدود ۱۴ سالی است که از حاکمیت سرماهای شدید و بارش‌های شدید برف آنگونه که در فصل‌های پاییز و زمستان منطقه در سال‌های معمول گذشته حاکم می شد چندان خبری نیست ولی گویا چله کوچک که از ۱۰ بهمن تا پایان این ماه را شامل است امسال در منطقه همچون پیشینیان خود ظاهر شده و قصد خودنمایی دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا استان اردبیل بارش برف و باران خودرو گاز هلال احمر استان انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی استان اردبیل بعضی نقاط اردبیل نیز بارش برف هلال احمر هوای سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۳۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی عملیات ارتش

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی روز پنجشنبه با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، از آحاد رزمندگان نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند هوایی و نیروی هوایی، خانواده‌های رزمندگان و فرماندهان، قدردانی کرد و اظهار داشت: این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم‌افزایی ارتش، وزارت دفاع و هدایت ستاد کل نیروهای مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

وی، با شکرگزاری به درگاه احدیت و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستاد کل نیروهای مسلح که با تدبیر شایسته و هم‍افرا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را هم جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرور آفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیروهای مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می کنم.

امیر سرلشکر موسوی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

وی، عملیات وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع دانست و از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روز افزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسالت کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است
  • میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر است
  • تاکید بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی عملیات ارتش
  • بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد
  • میانگین سن پدر‌ها و مادر‌ها در اولین فرزندآوری ۳۲ و ۲۷ سال
  • میانگین سن پدرها و مادرها در اولین فرزندآوری ۳۲ و ۲۷ سال
  • میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری ۳۲/۱ و ۲۷/۳ سال اعلام شده است