Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بارش های شدید در کشور در خصوص لایروبی رودخانه و سدها گفت:در حال حاضر ۵۴ درصد مخازن سد‌های کشور پر هستند و بدین منظور مدیریت سیلاب مابقی حجم سد‌ها را خالی نگه داشته‌ایم تا در زمان وقوع باران بتوانیم مدیریت سیلاب داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: بارندگی‌های اخیر به صورت برف بوده است و تا این بارندگی‌ها تبدیل به سیلاب شود، زمان بیشتری نسبت به باران خواهد برد و به همین دلیل کنترل برف راحت‌تر از باران است و برای فصل تابستان نیز به دلیل ماندگاری بیشتر برف و توزیع تدریجی آن به مخازن، وضعیت منابع آبی در زمان پیک بهبود می‌یابد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: اگرچه وقوع سیل غیر منتظره است، ولی باید آمادگی‌های لازم را در این خصوص اتخاذ شود به طوری که تاکنون سد‌ها با هدف تامین آب شرب کشاورزی احداث می‌شد که از حالا به بعد باید طراحی‌ها برای پیشگیری از سیل انجام شود.

بیشتر بخوانید: آب تمام روستا‌های استان گیلان فردا وصل می‌شود/ ۵۴ درصد سد‌های کشور پر است

تقی‌زاده خامسی اضافه کرد: بر این اساس سد‌ها باید در خصوص ایجاد وقوع سیل ساخته شود.

وی با بیان اینکه آنطور که در سیلاب ۹۸، موضوع اهمیت لایروبی رودخانه‌ها و نقش آن در سیل پررنگ شد این موضوع پررنگ نیست، تصریح کرد: لایروبی تنها راه حل مدیریت سیلاب نیست بلکه در مدیریت سیلاب وجود سد‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و تنها رودخانه‌های بزرگی، چون کارون دارای اهمیت در بحث لایروبی هستند.

معاون وزیر نیرو میزان تخصیص منابع برای لایروبی رودخانه‌ها را کافی ندانست و گفت: ما به میزانی که منابع برای این منظور اختصاص داده می‌شود می‌توانیم در زمینه لایروبی اقدام کنیم، اما باید توجه داشته باشیم که لایروبی یک کار مستمر و دائم است.

تقی‌زاده خامسی با تاکید بر اینکه سیل غیرقابل پیش‌بینی نیست و تنها پیش‌بینی هواشناسی که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد در خصوص سیلاب قابل اطمینان است پیش‌بینی ۴۸ ساعته این سازمان است که هشدار محسوب می‌شود گفت: سیل نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری در دنیا قابل پیش‌بینی نیست و برای همین بیشترین خسارت در بین حوادث غیرمترقبه مربوط به سیل است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو سیلاب لایروبی رودخانه معاون وزیر نیرو تقی زاده خامسی مدیریت سیلاب رودخانه ها پیش بینی وقوع سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۴۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

سید محمد موسوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با انجام اقدام به موقع برای لایروبی و ساماندهی یکی از نقاط حادثه‌خیز رودخانه بابلک در شهرستان سوادکوه شمالی از وقوع خسارت ناشی از طغیان این رودخانه طی روز‌های اخیر و آسیب به زیرساخت‌ها و تاسیسات حاشیه رودخانه جلوگیری شد.

او با بیان این‌که لایروبی رودخانه‌های مازندران بر اساس اولویت و با شناسایی نقاط حادثه‌خیز در حال انجام است، افزود: انباشت رسوبات سیلاب سال‌های اخیر در بستر جاری و آبرو رودخانه بابلک در محدوده بالادست روستای امامکلا از توابع دهستان لفور شهرستان سوادکوه شمالی، این محدوده از رودخانه را به یکی از نقاط حادثه‌ساز در زمان طغیان رودخانه و جاری شدن سیلاب تبدیل کرده بود که با لایروبی و ساماندهی به موقع از بروز خسارت ناشی از سیل در هفته جاری جلوگیری شد.

موسوی گفت: در این نقطه حادثه‌خیز چند بار شاهد طغیان رودخانه و خارج شدن سیلاب از مسیر اصلی بودیم که به جاده دسترسی و تاسیسات مجاور رودخانه خسارت می‌زد و بخشی از روستا نیز دچار آبگرفتگی می‌شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: پیش از بارندگی‌های اخیر اجرای عملیات خروج مصالح رودخانه‌ای مازاد، لایروبی و ساماندهی رودخانه در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفت و با استفاده از ظرفیت تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (تهاتر مصالح) و بخش خصوصی، بخش‌هایی از مسیر رودخانه ساماندهی و امکان عبور جریان سیلاب ایجاد شد.

موسوی گفت:با انجام این اقدامات جریان سیلاب روز‌های ۳ و ۴ اردیبهشت بدون انحراف در بستر رودخانه جاری شد و خسارتی به جاده دسترسی روستایی و اماکن گردشگری حاشیه رودخانه وارد نکرد.

او افزود: در صورت همکاری بیشتر منابع طبیعی برای قطع و جمع‌آوری درختان موجود در بستر جریانی رودخانه، عملیات لایروبی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و با افزایش عرض آبگذری رودخانه، بستر بابلک سیلاب‌های بزرگ‌تری را هم عبور خواهد داد که در نهایت باعث کاهش خسارات احتمالی در سیلاب‌های آینده خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • مدیریت بحران شهرستان تفتان در خصوص وضعیت جوی اخطاریه صادر کرد
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین