Web Analytics Made Easy - Statcounter

شما مخاطبین «فارس من» مدتهاست روی وضعیت نامزدهای انتخابات تمرکز کردید و سوژه‌های زیادی را با محوریت مطالبه از کاندیداها به ثبت رساندید.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ خانه ملت، پارلمان یا راس امور؛ مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین رکن قوه‌ی مقننه و بستر قانون‌گذاریِ مملکت است. ۲۹۰ نفر نماینده از نقاط مختلف کشور، در ساختمان هرمی بهارستان یک «ایران کوچک» می‌سازند و برای سرنوشت تک‌تکِ ما، تصمیمات کلیدی می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعه‌ی این هفته، برگه‌های رای ما قرار است سکان قانون‌گذاری کشور را برای چهار سال به دست نمایندگان جدید بسپارد. رقابت، از آن‌چه تصور می‌شد داغ‌تر شده. تنوع لیست‌ها و ورود جریانات مختلف سیاسی به صحنه‌ی انتخابات بحث‌های جدی و مهمی را درباره‌ی آینده‌ی پارلمان شکل داده. جمعه‌ی این هفته، احتمالا یکی از «گفتمانی‌ترین» انتخابات‌های تاریخ مجلس را خواهیم داد. انتخاباتی بر مبنای برنامه‌ها و ایده‌ها.

 

شما مخاطبین «فارس من» مدتهاست روی وضعیت نامزدهای انتخابات تمرکز کردید و سوژه‌های زیادی را با محوریت مطالبه از کاندیداها به ثبت رساندید. در این قسمت از ذره‌بین، به سراغ داوطلبین ورود به ساختمانِ هرمی رفته‌ایم تا ببینیم شما از نماینده‌هایتان، چه می‎‌خواهید.

 

اول | در جستجوی نظارت مستمر

افتتاحیه المپیک یا راه‌اندازی ستاد انتخاباتی؟ این پرسشی است که پس از تماشای کلیپ ستاد یکی از نامزدهای انتخابات برای مردم ایجاد شد. تصویربرداری هوایی، رقص نور و اطوارهای عجیب‌وغریب تنها بخشی از کلیپی بود که ستاد انتخاباتی آقای نماینده‌ی پرحاشیه منتشر کرد. مستقل از هزینه‌های بالای چنین نمایشی، مردم از سبک تجملاتیِ راه‌اندازی ستاد شدیدا گله‌دارند و در کمپین «تداوم نظارت فعال شورای نگهبان بر روند تبلیغات کاندیداهای مجلس» از فقها و حقوقدان‌ها خواسته‌اند در ایام تبلیغات انتخاباتی از کسانی که تایید صلاحیت شده‌اند، غافل نشوند. شما هم می‌توانید با پیوستن به امضاکنندگان این پویش، نظارت بیشتر بر کاندیداهای لاکچری را مطالبه کنید.

 

دوم | برنامه‌ات کو؟

بازار لیست‌ها در این ایام، حسابی رونق می‌گیرد. هر گروه و دسته و حزبی که احساس تکلیف کند، سی جای خالی را با نامزدهای مطلوبش پر می‌کند و به گوش خلق‌الله می‌رساند. وسط این لیست‌بازی‌ها اما معمولا آن‌چیزی که قربانی می‌شود، برنامه و راهکار برای حل مشکلات کشور است. آن‌طور که از شواهد امر پیداست، انتخابات امسال بیش از گذشته صحنه‌ی رقابت برنامه‎‌ها خواهد بود. شماری از ائتلاف‌ها حتی پیش از اعلام اعضای لیست، برنامه‌های خودشان را منتشر کرده‌اند تا نشان بدهند ایده‌های تازه‌ای برای پارلمان دارند. شما هم در کمپین «کاندیداها‌ هدف خود را بر حل مشکلات اساسی مردم گذارند» چند مساله و اولویت مهم کشور را مطرح کردید و از نامزدهای انتخابات خواستید برای حل آن‌ها، برنامه ارائه دهند. شش مساله‌ی مهم مورد توجه شما، اینهاست:

۱- مهار  تورم افسارگسیخته

۲ - ناکارآمدی دولت 

۳- مقابله با تحریم و مدیریت آن

۴- مبارزه با فساد اداری و اقتصادی

۵ - مسکن و اشتغال جوانان و ازدواج

۶- افزایش ارزش پول ملی

 

سوم | ش مثل شیشه، مثل شفافیت

شاید هیچ‌وقت به اندازه‌ی این روزها مهم و در معرضِ توجه نبوده. «شفافیت» به عنوان شاه‌کلید حل بسیاری از مشکلات کشور چند سالی است وارد ادبیات تشکل‌های دانشجویی شده و حالا یکی از مطالبات کلیدی مردم از نامزدهای انتخاباتی هم هست. رونمایی از سایت «مجلس‌نما» در هفته‌های منتهی به انتخابات، مطالبه‌ی شفافیت را وارد یک فاز تازه کرد. سایتی که یک بستر مناسب برای شفافیتِ داوطلبانه‌ی اموال و دارایی‌های نامزدهای انتخاباتی فراهم کرده. در شرایط موجود که هیچ الزام قانونی برای شفافیت نامزدهای انتخابات وجود ندارد، نامزدهایی که داوطلبانه وارد عرصه‌ی شفافیت می‌‎شوند احتمالا گزینه‌های جذابی برای رای دادن هستند.

 

کمپین «امضای تعهدنامه دیدبان عدالت و شفافیت برای نمایندگان پاک‌دست مجلس» از کاندیداها می‌خواهد به سایت discuss.majlesnama.ir بروند و دارایی‌ها و وعده‌هایشان را برای مردم شفاف کنند. افزایش تعداد امضاهای این پویش، احتمالا می‌تواند نامزدهای بیشتری را برای ورود به سامانه‌ی مجلس‌نما، مجاب کند. البته درخواست‌های شما با موضوع شفافیت محدود به این یک کمپین نیست. مردم قوچان، علی‌آباد کتول و چهارمحال و بختیاری  هم در کمپین‌های جداگانه‌ای، از نامزدهای انتخاباتی شهرشان خواسته‌اند «شفافیت مالی» را در دستور کار خود قرار دهند.

 

چهارم | نه به تخریب

شاید بچه‌گانه به نظر برسد اما متاسفانه همیشه یکی از راه‌حل‌های برخی نامزدهای انتخاباتی برای پیروزی، لگد زدن به رقبا بوده. تخریب و فضاسازی رسانه‌ای علیه دیگر نامزدها، هنوز مورد توجه بعضی از داوطلبین ورود به مجلس است. یکی از مخاطبین ما با پویش «لزوم برخورد با تخریب و ترور شخصیت انتخاباتی رقبا» از هرکس که دستش می‌رسد خواسته جلوی این روش‌های غیراخلاقی در تبلیغات انتخاباتی را بگیرد. این کاربر فارس من از مسئولین پرسیده «آیا شورای نگهبان و قوه قضائیه و دادستانی کل کشور باید صبرکنند تخلف انجام بشود و اثر نامطلوب خودش را بگذارد و انتخابات پایان یابد بعد دست به کار بشوند؟ نوش دارو بعد از مرگ سهراب چه سود؟ آیا شورای نگهبان و قوه قضائیه فکری برای این مشکل و معضل کرده‌اند؟» تعداد امضاهای این کمپین بالا رفته و با امضاهای تازه، حتما کمپینِ اثرگذارتری هم خواهدشد.

 

پنجم | رخ‌به‌رخ!

مناظره، بهترین قالب برای شناخت ایده‌ها و برنامه‌های کاندیداهای انتخابات است. رودررو شدن نامزدها با یکدیگر، عیار نظرات‌شان را برای مردم روشن می‌کند. بساط مناطره میان داوطلبین ورود به پارلمان هم این روزها پهن است. دانشگاه‌ها، مساجد و صفحات مجازی میزبان تقابل‌های جنجالی کاندیداها هستند. اما جای مناظره و گفتگوی انتخاباتی در صداوسیما خالی است. رسانه‌ی ملی البته در ایام تبلیغات اجازه‌ ندارد از نامزدهای انتخابات در برنامه‌هایش استفاده کند اما برگزاری مناظره میان نمایندگان ائتلاف‌ها و فهرست‌های گوناگون، پیشنهاد مشخص شما به مسئولین صداوسیما است که در قالب کمپین «صدا‌و سیما مناظره انتخاباتی بین احزاب برگزار کند» مطرح شده. تلویزیون می‌تواند با برگزاری مناظره میان ائتلاف‌ها، فضای انتخابات را داغ‌تر  و البته مردم با بیشتر با این فهرست‌‎های خوش‌آب‌ورنگ آشنا کند.

 


آخر | این بار، برنامه

تعداد و تنوع نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، دست کمی از گذشته ندارد. این بار البته رقابت محدود به دو جریان همیشگی اصولگرا و اصلاح‌طلب هم نیست. جریان‌های جدید و جوان هم این روزها پا به عرصه‌ی رقابت گذاشته‌اند و صدای نفس‌هایشان پشت سر قدیمی‌ها شنیده می‌شود. رقابت در انتخابات امسال، احتمالا بیش از هرچیز بر سر «برنامه»هاست و «فارس من» می‌تواند یک بستر مناسب برای مطالبه‌ی برنامه و پیگیری آن‌ها از نامزدهای امروز و نمایندگان فردا باشد. کنار ما باشید تا با هم، مطالبه‌گری کنیم. 

 

گزارش از مهدی ملکی‌نسب

انتهای پیام/ ع 

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم انتخابات مجلس فارس من نامزدهای انتخابات نامزدهای انتخاباتی داوطلبین ورود شورای نگهبان ی انتخابات برنامه ها ائتلاف ها برای مردم ی شفافیت فارس من ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۵۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

سلیمی دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات دور دوم در ۲۱ اردیبهشت برگزار و از فردا ۱۳ اردیبهشت تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه تبلیغات تا ۲۴ ساعت قبل از شروع انتخابات ادامه دارد افزود: در این مدت نامرد‌ها می‌توانند ستاد‌های انتخاباتی خود را فعال و از امکاناتی که شهرداری‌ها برای تبلیغات نامزد‌ها در نظر گرفته، استفاده کنند.

سلیمی اظهار کرد: مستند‌ها و مناظرات انتخاباتی که از سوی صدا و سیما هم ضبط شده است، از طریق شبکه استانی خاوران پخش می‌شود تا مردم بتواند با رصد و پیگیری برنامه ها، شناخت کافی از نامزد‌ها پیدا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از فردا در کرمانشاه
  • فردا تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز می‌شود
  • تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس از پنجشنبه آغاز می‌شود
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب آغاز می‌شود
  • تبلیغات نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه کرمانشاه از فردا آغاز می‌شود
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه
  • مناظره های انتخاباتی مجلس در مازندران از فردا پخش می شود
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در میانه و شبستر
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی