Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-30@23:13:40 GMT

شرایط کشور در بخش انرژی، نفت و گاز مناسب است

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۶۴۰۴

شرایط کشور در بخش انرژی، نفت و گاز مناسب است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تولید بنزین بیش از ۲ برابر شده و در گازوئیل به خودکفایی‌ رسیده‌ایم، گفت: شرایط کشور در بخش انرژی، نفت و گاز مناسب است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، عصر روز یکشنبه (۲۷ بهمن‌ماه) در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، ضمن طرح مهم‌ترین مسائل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‌درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تشریح کرد و گفت: سالی که گذشت و رو به پایان آن هستیم همانند سال ۹۷، سال پرماجرایی برای مردم ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آغاز امسال با حادثه سیل بی‌سابقه در کشور که ۲۵ استان را در برگرفت و همچنین حوادث طبیعی دیگر مواجه بودیم.

رئیس‌جمهوری افزود: باوجود اینکه بدخواهان می‌خواستند ما امسال با شرایط غیرقابل تحمل مواجه شویم، خوشبختانه مشکلات ما امسال کمتر از پارسال است و با وجود اینکه شرایط در مجموع سخت‌تر است، اما همه شاخص‌ها از لحاظ اجتماعی، امنیتی و اقتصادی نشان می‌دهد موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی تصریح کرد: وقتی آمار را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم باوجود تحریم و فشار، نخستین بار است در تاریخ ایران، اقتصاد بدون نفت را در سال ۹۷ و ۹۸ تجربه می‌کنیم. هیچ‌زمانی در ایران، هیچ دولتی اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده است، اما در سال ۹۷ و به‌ویژه در سال ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم و دیدیم که کشور بدون نفت قابل اداره است.

روحانی ادامه داد: البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهدافی که دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم ترسیم کرده بود کند شده باشد، اما وقتی آمار و ارقام را مقایسه می‌کنیم در بخش انرژی، نفت، گاز، ‌برق، کشاورزی، گردشگری، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت‌ومعدن، خدمات و آموزش و سلامت، شرایط نسبتاً‌ مناسب است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید تلاش کنیم اعتماد را به مردم برگردانیم، عنوان کرد: به اعتقاد من در آبان‌ماه، غروب جمعه علامتی داده شد که علامت غلطی بود. روز جمعه که نرخ جدید بنزین به مردم اعلام شد و مردم هم خرید و فروش را انجام می‌دادند صبح، ظهر و عصر جمعه مشکلی نداشتیم. غروب جمعه حرکت‌هایی ابتدا در فضای مجازی شروع شد و علامتش این بود که در این حرکت، توافق همگانی نیست.

وی افزود: شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند و بعضی از مردم هم فکر کردند که یک عده موافق‌اند و یک عده مخالف‌اند و حتی بعضی‌ها گفتند ما یکشنبه صبح این را برمی‌گردانیم، طرح چند فوریتی می‌دهیم و ذهن مردم را مغشوش کردند، در حالی که در موضوع آبان و حامل‌های انرژی، تنها تصمیم دولت نبود، بلکه تصمیم کل نظام بود.

روحانی گفت: این تصمیم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده بود، هر سه قوه آنجا حضور دارند، هر سه قوه رأی داده بودند، به اتفاق آرا تصویب شده بود، رهبری آن را تأیید کرده بودند، بنابراین چیزی نبود که تنها دولت باشد، همه با هم و کل نظام در این زمینه یک تصمیمی اتخاذ کرده بودند، اما تا صبح یکشنبه این تردید را مرتب نشر می‌دادند که اختلاف است، چند طور نظر است تا اینکه مقام معظم رهبری که در بیاناتشان تصریح فرمودند این شبهه برطرف شد و کنار رفت.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم، تصریح کرد: ۱۲.۵ درصد رشد اقتصادی ما در سال ۹۵ بوده که در دنیا اول بودیم، به دلیل اینکه شرایط، شرایطی بود که برجام اجرا شد و توانستیم روابط بانکی با دنیا برقرار کنیم، صادرات نفت ما از یک میلیون بشکه به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید، این روشن است وقتی چنین می‌شود زندگی مردم هم خوب می‌شود، تورم تک رقمی است، رشد اقتصادی بالا می‌رود و زندگی مردم بهتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع بنزین دولت یک ریال از پول آن را برای مخارج خود استفاده نمی‌کند و کل اضافه درآمد بنزین به مردم داده می‌شود، عنوان کرد: در صنعت، پتروشیمی و گاز آمارها را مقایسه کنید، اعلام شد که مصرف گاز در این روزها در ایران ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز است، قبل از این دولت، کل تولید ما ۶۲۰ میلیون مترمکعب بوده، اینکه آخر امسال تولید گاز  از حدود ۶۲۰ میلیون مترمکعب به هزار میلیون مترمکعب می‌رسد یعنی دولت ناکارآمد است یا کارآمد؟

روحانی گفت: اینکه تولید بنزین بیش از ۲ برابر شده است و در گازوئیل این خودکفایی‌هایی که حاصل شده و تحولاتی که در بحث سلامت، روستاها، در همه بخش‌ها ایجاد شده، این کلمه ناکارآمدی که دوستان رقیب ما به‌کار می‌برند، به اعتقاد من جمله دقیقی نیست، آنها باید به ما کمک کنند. در شرایطی که در فشار آمریکا و بین‌المللی که مسبب‌ آن آمریکایی‌ها هستند و به ما وارد می‌شود، آنها باید امروز بیشتر کمک و ما را یاری کنند، حتماً دولت، مجلس و قوه قضاییه تنها، موفقیتش کم خواهد بود، هر سه باید در کنار هم باشیم.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: زمانی دولت را تحویل گرفتم که در تحریم بودیم البته تحریم آن زمان کمی کمتر از شرایط امروز بود، زمانی که ما دولت را تحویل گرفتم ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت می‌فروختیم و شرایطی بود که خیلی امید نبود در مذاکرات موفق شویم. بعضی از دوستان ما هم این را خوش‌بینی می‌دانستند که ما با کشورهای ۱+۵ و با ۶ کشور بنشینیم، مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم، اما ما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم، مقداری دیرتر از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم، پیش‌بینی من این بود که در سال ۹۳ به نتیجه برسیم، اما به هر حال به آن نتیجه‌ای که مطلوب ما بود رسیدیم.

منبع: شانا

کلیدواژه: حسن روحانی رئیس جمهوری نشست خبری اقتصاد بدون نفت میلیون مترمکعب رئیس جمهوری بخش انرژی بین المللی رشد اقتصادی مردم هم سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۶۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه‌شنبه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهارکرد: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادی‌خواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: کشور ما در کلیه زمینه‌های فناوری علمی به‌ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌تواند نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کند و در این راستا حتماً پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده است و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقای سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمارستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از منطقه قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

در ادامه این جلسه تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه طی سال‌ها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهارکرد: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که متاسفانه فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است. ما به‌صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که قبلاً شش ماه بارندگی و شش ماه خشکی بوده، تغییر یابد و ما اکنون برخی سال‌ها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فنآوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 6093483

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت