Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان هفتاد و چهارمین پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، آمیزه‌ای از صحبت دربارۀ اخلاق در هنر، اکران چهار فیلم کوتاه و همچنین، معرفی همۀ فیلم‌های راه‌یافته به دومین جشن فیلم کوتاه اصفهان بود.

مجتبی اسپنانی، کارگردان و مدرس سینما، شامگاه ۲۷ بهمن‌ماه و پیش از صحبت دربارۀ سه فیلم کوتاه اکران شده در پردیس سینمایی سیتی سنتر، به مسئله اخلاق در هنر اشاره کرد و گفت: متأسفانه وضعیت اخلاق و رعایت نکردن آن در سینمای شهر ما اصفهان نگران‌کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمالاً همه ما هنگام تماشای فیلم «ج مثل جشنواره» خندیده‌ایم و از دیدن آن لذت برده‌ایم اما خانواده سینما با چنین اتفاقاتی غریبه نیست و ما شاهد رخ دادن چنین اتفاقاتی هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع باعث تأسف است که احتمالاً برای رسیدن به خط پایان این ماراتون بی‌هدف لذت فیلم ساختن و لذت در کنار هم بودن را از هم می‌گیریم. همه فیلم‌سازها برای ساختن فیلم‌هایشان به مشکلات و مانع‌های زیادی برخورد می‌کنند و گاهی مجبور می‌شوند از روی شانه‌های هم عبور کنند و نسبت به یکدیگر بی‌اخلاقی کنند که در این صورت، از لذت فیلم ساختن و دیدن فیلم‌های یکدیگر محروم می‌شوند.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: وقتی عباس کیارستمی به‌شدت بیمار بود از او پرسیدند آیا حاضری تمام فیلم‌هایی که ساخته‌ای با یک ساعت بیشتر زنده ماندن عوض کنی؟ و او پاسخ مثبت داد. فکر می‌کنم به احترام لحظات زندگی باید نسبت به یکدیگر صداقت و اخلاق داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، پس از ایراد این سخنان، فاطمه عبداللهی، کارگردان فیلم «آلزا» گفت: فیلم‌نامۀ این اثر در سال ۱۳۹۶ نوشته شد و تا زمان ضبط، تغییرات زیادی در آن صورت گرفت. اولین ایده‌ای که برای ساختن فیلم به ذهنم آمد، زنگ خوردن درِ خانه‌ای بود که یک زن در حیاطش، مشغول جمع‌کردن لباس‌های سیاه‌رنگ است.

وی ادامه داد: بعد از یک سال که تصمیم به ساختن فیلم گرفتم، متوجه شدم که ذهنیتم نسبت به تعدادی از مسائل باید تغییر کند. بنابراین فیلم‌نامه را ویرایش کردم و این اتفاق بیش از یک‌بار رخ داد. ساخت فیلم قرار بود طی پنج روز اتفاق بیفتد اما متأسفانه به دلایل زیادی ۹ روز طول کشید. 

عبداللهی خاطرنشان کرد: ازنظر من فیلم کوتاه برشی از یک فیلم بلند است؛ یعنی گنجایش این را ندارد که بخواهیم اتفاقات قوی را در آن نشان دهیم. برای مثال در فیلم‌نامۀ نهایی «آلزا» فقط نبود همسر حس می‌شد، اما در فیلم‌نامه اولیه، زن، شوهری داشت که بنا به دلایلی فوت می‌شد. بعد از تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم که فیلم کوتاه گنجایش نشان دادن مرگ شوهر زن را ندارد و نمی‌توان گره‌گشایی را به‌خوبی در فیلم کوتاه نشان داد.

محسن امانت، کارگردان فیلم «ج مثل جشنواره» نیز در این نشست گفت: این فیلم حاصل پنج سال زندگی من با شخصیت‌هایی است که در فیلم به آن‌ها پرداخته‌شده. موضوع پایان‌نامه‌ای که من نوشتم هجو بود و برای پرداختن به آن سراغ فیلم‌نامه‌ای رفتم که قبلاً نوشته بودم.

او ادامه داد: در این فیلم به شخصیت‌های متفاوت پرداخته‌شده و این شخصیت‌ها هرکدام در زندگی واقعی وجود دارند. همچنین در ساخت این فیلم سعی کرده‌ام با سینما شوخی کنم تا اتفاق جدیدی را تجربه کنم.

امانت افزود: از اینکه اولین اکران فیلمم در اصفهان بود بسیار خوشحالم، زیرا من سینما را از همین شهر شروع کردم.

ابراهیم اشرف پور، کارگردان فیلم «گاومیش» نیز ماجرای ساخت فیلم خود را چنین شرح داد: فیلم‌نامه «گاومیش» در سال ۱۳۹۷ نوشته شد و اولین دغدغه من برای این فیلم انتخاب لوکیشنی کمتر دیده‌شده بود. برای انتخاب لوکیشن به مکان‌های مختلفی سر زدم و درنهایت آبادان را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: فیلم‌نامه از هم‌زیستی کنار اهالی آبادان شکل گرفت و در آن کنش‌هایی انتخاب شد که با لوکیشن مناسبت داشت.

اشرف پور تصریح کرد: اولین تست بازیگری که از بچه‌های آبادان گرفتیم، جدی گرفته نشد و آن‌ها بازیگوشی می‌کردند به همین دلیل اینکه تصمیم گرفتم با بچه‌ها دوست و بیشتر آشنا شوم تا مرا عضوی از خانواده خود بدانند. پس‌ازآن، بچه‌ها همان چیزی که از آن‌ها می‌خواستم ارائه می‌دادند.

هامون شیرازی، سخنگوی هیأت انتخاب فیلم‌های منتخب دومین جشن فیلم کوتاه اصفهان در پایان این برنامه، فیلم‌هایی که از بین ۱۵۰ اثر رسیده به دبیرخانه این جشن، موفق به راه‌یابی به بخش مسابقه و نگاه نو شده بودند را به شرح زیر اعلام کرد:

بخش مسابقه:

فیلم کوتاه «پنج و نیم» به کارگردانی حامد امیری

فیلم کوتاه «فنگ شویی وارونه» به کارگردانی زیور حجتی

فیلم کوتاه «گلوله‌های تعمید» به کارگردانی زیور حجتی

فیلم کوتاه «انسان» به کارگردانی محمد پوستین‌دوز

فیلم کوتاه «بعدی» به کارگردانی سعید صادقی سرارودی

فیلم کوتاه «من زالم» به کارگردانی هومن نادری

فیلم کوتاه «عزیز» به کارگردانی سید مهدی موسوی بر زکی

فیلم کوتاه «آلزا» به کارگردانی فاطمه عبدالهی و عباس ارشدی

فیلم کوتاه «تله» به کارگردانی شیرین اخلاصی

فیلم کوتاه «مازاد» به کارگردانی رضا عباسی

فیلم کوتاه «بین ما» به کارگردانی مرتضی خانجانی .

بخش نگاه نو:

فیلم کوتاه «اتاق زندگی» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده

فیلم کوتاه «من زالم» به کارگردانی هومن نادری

فیلم کوتاه «باغ سیب» به کارگردانی مهرداد جلالی

فیلم کوتاه «تابستان به کوچه آمدیم» به کارگردانی علی محمدی

فیلم کوتاه «ال‌-نینو» به کارگردانی پیمان امیدی

فیلم کوتاه «کوری» به کارگردانی میلاد کدخدایی

فیلم کوتاه «شهر عسل» به کارگردانی محمد معین روح‌الامینی

فیلم کوتاه «بازگشت» به کارگردانی مائده رفیعی

فیلم کوتاه «تله» به کارگردانی شیرین اخلاصی

فیلم کوتاه «جیم مثل جشنواره» به کارگردانی محسن امانت

فیلم کوتاه «پناه» به کارگردانی ابوالفضل حسینی‌پور

فیلم کوتاه «سال صفر» به کارگردانی عبدالکریم سعادتفر

فیلم کوتاه «آتو» به کارگردانی محمدرضا امین‌آبادی و امیرحسین شاکری

فیلم کوتاه «ساکنین بهشت» به کارگردانی رامین سامانی

فیلم کوتاه «گارسون» به کارگردانی زهرا عسگری

لازم به ذکر است، فیلم‌های کوتاه «من زالم» به کارگردانی هومن نادری و «تله» به کارگردانی شیرین اخلاصی که اولین اثر این دو فیلم‌ساز هستند، جواز حضور در بخش مسابقه را دریافت کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری پاتوق فیلم کوتاه جشن فیلم کوتاه کارگردان فیلم مثل جشنواره ساختن فیلم بخش مسابقه فیلم نامه شخصیت ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۹۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص نتایج برگزاری هفته‌های فرهنگی گفت: هفته‌های فرهنگی برجسته‌سازی موضوعات و قله‌ها است بدان معنا که به‌عنوان قله از آن‌ها یاد می‌شود، همچنین این ایام فرصتی برای معرفی هنرمندان، اندیشمندان و... است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید مهدی سیدین‌نیا شامگاه چهارشنبه _پنجم اردیبهشت_ در برنامه تلویزیونی بهار بهار ضمن تبریک هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: اگر دنبالیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و در خدمت بشریت باشیم، نقش هنر در تمدن‌سازی خود را نشان می‌دهد و گذشته تاریخی نیز مصداقی برای امر است.

وی با اشاره به نقش هنر در میان اقوام مختلف افزود: هنر ظرفیت عجیبی در جمع‌آوری اندیشه‌ها دارد چون زبان بیان است و در این راستا شاهدیم زبان مشترکی است که در قالب‌های مختلف ارائه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص نقش حل مسئله هنر نیز عنوان کرد: یکی از پایه‌های تمدنی، هنر است که باید به آن توجه داشت و در این راستا باید به این نکته نیز توجه داشت که هنر قدرت حل مسئله نیز دارد.

سیدین‌نیا بیان کرد: نیاز است مسائل به میدان بیاید تا از طریق فرهنگ و هنر حل شود، چرا که بسیاری از مشکلات به فرهنگ افراد باز می‌گردد و یعنی این مسیر، مسیری فرهنگی و اندیشه‌ای است و باید ظرفیت هنر را باور کرد.

وی در خصوص نتایج برگزاری هفته‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: هفته‌های فرهنگی برجسته‌سازی موضوعات و قله‌ها است بدان معنا که به‌عنوان قله از آن‌ها یاد می‌شود؛ هفته‌های فرهنگی فرصتی برای معرفی هنرمندان، اندیشمندان و… است و در این راستا نیاز است به مباحث نظری نیز پرداخته شود و یکی‌از اقداماتی که می‌توان انجام داد، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است تا اصفهان خود را در این عرصه بیشتر عرضه کند.

کد خبر 747720

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود/ از کمدی تا آخرالزمان
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • ◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین
  • اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است
  • تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند