Web Analytics Made Easy - Statcounter

قانون هوای پاک در سال ۹۶ مصوب شد، اما عدم اجرای آن باعث شده تا سالانه در ایران بیش از ۳۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست بدهند.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، هادی دهقانی: در ماده ۷ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ شهرداری ها، نیروی انتظامی، وزارتخانه ها و سازمانهای ذی ربط موظف شده اند تا تردد وسایل نقلیه موتوری و سیستم حمل و نقل شهری را به صورتی طراحی و سازماندهی کتند که ضمن کاهش آلودگی هوا جوابگوی سفرهای شهری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

با اینکه در این قانون بارها از برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا سخن به میان آمده است، اما به دلیل عدم عزم مدیران و نداشتن برنامه مدون عملا این قانون روی زمین ماده است و اجرایی نمی شود، شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی حمل و نقل تهران در این حوزه کارکرد قابل قبولی نداشته است و بسیاری از اتوبوس ها و تاکسی های شهر تهران فرسوده هستند و باعث شده اند تا تهران روزهای آلاینده بیشتری را پشت سر بگذارد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان: عیسی کلانتری در خصوص آلایندگی هوا گفت: سلامت مردم از اولویت هایی است که دولت ها باید به آن بپردازند اما متاسفانه در کشور ما ماشین آلات اسقاطی آن قدر زیاد است که می توان گفت کشور ایران تبدیل به کشور ماشین آلات اسقاطی شده است.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هم اکنون 81 درصد موتورهای کاربراتوری 100 درصد اسقاطی هستند که از یازده میلیون موتورسیکلتی که در کشور در حال تردد هستند، 9 میلیون و 600 هزار دستگاه طبق ضوابط نیروی انتظامی باید اسقاط شوند. همچنین 60 درصد کامیون هایی که در کشور تردد می کنند نیز اسقاطی می باشند و 73 درصد اتوبوس ها نیز اسقاطی هستند.

 

وی افزود: برای نوسازی این ناوگان فرسوده بالای 120 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری شود که هم اکنون این مبلغ در دسترس ما قرار ندارد و با توجه به آمار و ارقام بالای ماشین آلات فرسوده در کشور من تعجب ام از این است که چرا باید هوای سالم داشته باشیم.

 

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: مردم نیز حاضر نیستند خودروی خود را اسقاط کنند چرا که جایگزینی برای آن ندارند و ما نیز آلترناتیوی برای جایگزینی این حجم از موتورسیکلت ها و ماشین آلات فرسوده نداریم.

 

وی افزود: شهرداری تهران شش هزار و 100 دستگاه اتوبوس دارد که تعداد سه هزار و 700 دستگاه آن اسقاطی بوده که نباید تردد کنند و باید ذوب شوند اما همچنان فعال هستند.

 

کلانتری افزود: نیروگاه ها نیز از دیگر منابع آلاینده کشور می باشند و در هوای سرد به دلیل بالا رفتن مصرف گاز خانگی این نیروگاه ها به ناچار از مازوت استفاده می کنند و ما هم اکنون در یک دوگانگی ای قرار گرفته ایم که رفاه شرکت های توسعه یافته را می خواهیم ولی امکانات آن را نداریم.

 

وی با بیان اینکه در ایران سالانه 10 هزار موتورسیکلت برقی تولید می شود، گفت: برای جایگزینی 9 میلیون و 600 هزار موتورسیکلت اسقاطی کشور نیازمند 960 سال زمان هستیم تا تمام این موتورسیکلت ها جایگزین شوند.

 

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: خوشبختانه بیش از 90 درصد بنزین تولیدی کشور یورو 4 است و اگر بنزین کشور یورو 4 نبود، کلانشهرهای ما قابل سکونت نبودند و شهرها باید به دلیل آلودگی هوا تخلیه می شدند.

 

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم هشت ساله هم ناوگان خود را بهبود بدهیم، سالانه باید 15 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم که این امر با توجه به بودجه های جاری کشور شدنی نیست.

 

هرچند در زمان آلودگی هوای تهران مدیران با اعلام قوانینی درصدد کنترل مشکل بر می آیند اما ایجاد محدودیت ها مانند محدودیت تردد خودرو در مواقعی که هوا آلوده است برای جلوگیری از ورود به شرایط بدتر است و نتیجا دیگری را نمی توان از آن متصور بود، که آنهم مقطعی و مسکنی چند روز است و با وزیدن باد وضع به مدار قبلی بر می گردد.

 

پیرز حناچی شهردار تهران نیز بارها ۲ مشکل عمده شهر تهران را ترافیک و آلودگی هوا برشمرده است، ولی بالا بودن سرمایه گذاری لازم بای توفیق در این حوزه ها و طولانی مدت بودن ان باعث شده تا عملا شاهد اجرا شدن برنامه ای اثر بخش نباشیم، این اتفاق در حالی است که سالانه در ایران بیش از ۳۰ هزار نفر به دلیل الودگی هوا جان خود را از دست می دهند، آماری که نشان می دهد محیط زیست انسانی نیازمند توجه و همت بیشتری است.

 

 


 

پایان پیام/55

منبع: شبستان

کلیدواژه: پایش آلودگی هوا آلودگی هوای تهران آلودگی هوا رییس سازمان حفاظت قانون هوای پاک ۳۰ هزار نفر ماشین آلات آلودگی هوا محیط زیست هم اکنون باعث شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۹۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز در هوای تهران نفس بکشید

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۴۲ روز هوای قابل قبول داشته است.

به گزارش مهر، همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۵۲ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۸ روز هوای پاک، ۳۸ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

دیگر خبرها

  • نقش اساسی آلودگی ناشی از ترافیک در سرطان کودکان / عمده موارد قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود
  • رشد نرخ باروری در ۱۴ استان/ تنها نیمی از قانون اجرا شده است
  • امروز در هوای تهران نفس بکشید
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • آمارگیری نیروی کار در استان اردبیل آغاز شد
  • وضعیت هوای تهران قابل قبول است
  • بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / ب
  • (ویدئو) در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند