Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@07:38:24 GMT

دردسرهای تیک طلایی برای فعالان معدن

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۹۹۵۴

دردسرهای تیک طلایی برای فعالان معدن

ایران اکونومیست- نایب رییس کمیسیون معدن وصنایع معدنی اتاق ایران معتقد است: معادن کوچک از نیمه دوم امسال با مانع جدی عوارض صادرات روبرو شده‌اند و در آستانه شب عید توانی برای پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند.

«حسن حسینقلی» امروز (دوشنبه) در جمع فعالان معدنی در محل خانه معدن خاطرنشان ساخت: وزارت صنعت از مهر ماه امسال موضوع وضع عوارض برای صادرات مواد معدنی را به مورد اجرا گذاشت و از سطح ۱۰ تا ۲۵ درصد برای اقلام مختلف پیاده شد، این امر برای بهره برداران معادن کوچک مشکل جدی فراهم ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز بخشنامه های پیاپی به منزله مانعی پیش روی مدیران میانی به ویژه در حوزه استانها قرار دارد و مرجعی برای رسیدگی در این ارتباط نیست.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب وروی خاطرنشان ساخت: کارگران فعال در سطح معادن انتظار دارند که در پایان سال از پرداخت های عیدانه برخوردار شوند، اما توقف صادرات، برای بهره برداران توانی باقی نگذارده است.

وی تصریح کرد: وضع عوارض برای صادرات در شرایط محدودیت های جدی تحریم های ظالمانه یک اقدام غیر کارشناسی برای تولید و صادرات کشور بود که بازدهی در درآمد زایی کشور به همراه نداشت.

دردسرهای تیک طلایی برای فعالان معدن

همچنین «قدیر قیافه» نایب رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران هم گفت: دخالت دولت در روند عرضه و تقاضای بازار نقش مخربی برجای خواهد گذارد و سال‌ها تلاش این بود که امضاهای طلایی حذف شود، امروز امضا،جای خود را به تیک طلایی داده تا برخی از رانت آن برخوردار شوند.

وی یادآور شد: سیاست اخذ عوارض از صادرات مواد معدنی از مطالعات کارشناسی و تخصصی برخوردار نیست و ضربه ای به درآمدهای ملی کشور محسوب می شود.

به گفته قیافه، واقعیت اینکه از مهرماه امسال با توقف صادرات سنگ آهن، تاثیر بسزایی در درآمد واحد های معدنی کوچک پدیدار شد و این سیاست اشتباه پس از چهار ماه مورد بازنگری قرار گرفت و با تغییر درصدهای پیش بینی شده، ضمن تایید این اقدام خطا، همچنان اصرار بر اجرای آن وجود دارد.

نایب رییس انجمن مزبور یادآور شد: اغلب معادن در مناطق دور افتاده و نیز در مرزهای کشور واقع شده اند، ضمن تثبیت امنیت، اشتغال و مراجعت معکوس را به همراه داشته اند، اما ادبیات ترویج شده در جامعه بگونه ای است که بهره برداران معادن از جانیان هم بدتر معرفی می شوند و این ضربه ای به سرمایه گذاری در این بخش به حساب می آید.

واردات مواد اولیه جرم است

«علی حسین زاویه» دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز کشور هم خاطرنشان ساخت: اکنون واردات مواد اولیه از خارج به منزله جرم محسوب می شود و از داخل کشور هم اجازه استخراج داده نمی شود.

وی تصریح کرد: معدنکار فقط انتظار اختلال در روند فعالیت خود ندارد و این خواسته معقولی است و امروز درخواست داریم که رییس قوه قضاییه زمینه ساز تغییر نگرش در این قوه نسبت به بخش معدن انجام شود.

به گفته دبیر انجمن مزبور، معدنکار برای تداوم فعالیت خود از کشور ارز خارج کرده، اما این امر برای واردات مواد اولیه انجام شده، و بدلیل اطلاع رسانی نکردن، امروز شاهد برخورد نامطلوب هستیم.

وی بار دیگر خواستار تغییر نگرش قوه قضاییه نسبت به فعالیت معدنکاران و بهره‌برداران معدنی شد و گفت: فعالان این بخش از هرگونه گفت وگو استقبال می‌کنند.

 اکنون بطور متوسط سالیانه حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از حدود پنج هزار و ۵۰۰ معدن فعال استخراج می شود که از این میزان ۶۰ تا ۶۵ درصد مصالح ساختمانی است. ایران اکنون باتوجه با فعالیت های اکتشافی دارای حدود ۶۰ میلیارد تن مواد معدنی است که از این رقم نزدیک به ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

 

 ایرنا

برچسب ها: معدن ، صادرات ، عوارض ، صنایع معدنی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: معدن صادرات عوارض صنایع معدنی واردات مواد اولیه خاطرنشان ساخت بهره برداران فعالان معدن مواد معدنی نایب رییس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۹۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تولید مواد معدنی همواره به عنوان نقطه آغازین یک زنجیره تأمین با ارزش در بخش‌های تأمین کننده مواد اولیه بخش صنعت و مصالح مورد نیاز برای ساختمان، بنادر، سدها، فرودگاه‌ها و … محسوب می‌شود.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی از نظر وجود ذخایر مختلف و متنوع معدنی، یکی از مناطق غنی کشور به شمار می‌رود؛ به طوری که همواره ذخایر غنی مواد معدنی را به عنوان یک امکان بالقوه در توسعه صنعتی استان در نظر می‌گیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در این استان تاکنون ۵۲ ماده معدنی متنوع شناسایی شده است و همواره معادن فلزی استان را رنگین‌کمانی از معادن توصیف کرده‌اند.

وی توضیح داد: آخرین نتایج منتشر شده از نتایج حاصل از اجرای طرح معادن فعال استان در سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷۹ واحد معدنی در استان فعال بوده که از نظرتعداد، ۴.۸ درصد از کل معادن فعال کشور را به خود اختصاص داده و برای هفت هزار و۲۸۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است که سهم ۵.۴ درصدی از کل شاغلان بخش معدنی کشور را در برمی‌گیرد.

فتح‌زاده ابراز داشت: فعالیت‌های صورت گرفته در بخش معدنی استان، منجر به ایجاد ارزش افزوده‌ای به مبلغ ۱۸۱ هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال شده است که با نسبت ۷ درصدی، رتبه ۴ کشوری از کل ارزش افزوده ایجاد شده را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین نتایج نشان می‌دهد نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان رشد ارزش افزوده ایجاد شده در معادن فعال استان حدود ۱۳.۷ درصد بوده است.

وی افزود: میزان رشد ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته در معادن در حال بهره برداری کل کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ برابر ۶۹.۴ درصد بوده که این میزان در آذربایجان شرقی دارای ۲۱۱.۵ درصد رشد بوده است و با ۹ هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، ۷ درصد از کل میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش‌های معدنی کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 6098239

دیگر خبرها

  • وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی سفر می‌کند
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • غرفه ذوب آهن اصفهان پربازدید ترین در بین صنایع فولادی
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است