Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@15:34:36 GMT

سهمیه داوطلبان اعتکاف در قم یک هزار تن افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۲۴۰۹

سهمیه داوطلبان اعتکاف در قم یک هزار تن افزایش یافت

حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال معتکفان این استان شامل هشت هزار خواهر و هفت هزار برادر هستند.

وی بابیان این‌که تمامی علاقه‌مندان به شرکت در این آیین معنوی می‌توانند تا ۱۰ اسفند با مراجعه به سایت www.etekafqom.com ثبت‌نام کنند، افزود: امسال ۲۱ مسجد پذیرای معتکفان خواهند بود که ۱۴ مسجد ویژه خواهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکیه‌ای با اذعان به این‌که به دلیل بالابودن متقاضیان، معتکفان به‌قیدقرعه انتخاب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در روز ۱۲ اسفند قرعه‌کشی انجام، و اسامی پذیرفته‌شدگان از طریق سایت فوق اعلام خواهد شد.

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف، تعداد کل مساجد انتخاب‌شده برای اعتکاف در کشور را ۶ هزار مورد ذکر کرد و یادآور شد: در روز نخست ثبت‌نام از داوطلبان اعتکاف در قم سه هزار و ۶۰۰ تن ثبت‌نام کردند، که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که کمتر از ۵۰۰ تَن بوده، رشد قابل‌توجهی را داشته است.

تکیه‌ای، زمان و مکان توزیع کارت‌های اعتکاف برای هر دو گروه خواهران و برادران را ساعت ۱۴ تا ۱۸ روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفند در مصلای قدس قم عنوان کرد و یادآور شد: برای استفاده بهینه از این آیین معنوی برای هر یک از گروه‌های مختلف ازجمله دانشجویان و ایثارگران مسجد ویژه در نظر گرفته‌شده است.

وی اضافه کرد: مسجد جامع دانشگاه قم ویژه دانشجویان دختر و مسجد مقدس جمکران نیز مختص دانشجویان پسر و مسجد الغدیر هم برای معتکفان جانباز و ایثارگر است.

وی بیان کرد: مراسم اعتکاف با حضور طلبه‌ها و فضلای غیر ایرانی نیز بخشی از برنامه‌های اعتکاف است که مسجد امام حسن عسکری (ع) برای برادران و مصلای قدس نیز پذیرای خواهران خواهد بود.

تکیه‌ای زمان انجام مراسم اعتکاف را ۱۸ تا ۲۰ اسفند دانست و گفت: برای ایجاد آمادگی معنوی در معتکفان و تبیین احکام، آداب و اخلاق ارزشمند اعتکاف پیش‌ازاین مراسم، همایشی را در سراسر کشور برگزار می‌کنیم.

روزهای سیزدهم ، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب به‌عنوان ایام البیض، سالکان و خداجویان در مساجد معتکف می‌شوند. روزه ، اعمال ام داوود و زیارت حضرت سیدالشهدا ازجمله اعمال این ایام می‌باشد.  شرکت‌کنندگان در مراسم معنوی به‌دوراز آلایندگی‌های مادی، این سه روز را روزه گرفته و با خدای خود راز و نیاز می‌کنند.

معاون فرهنگی ستاد مرکزی اعتکاف نیز این نشست خبری بابیان این‌که این ستاد برنامه‌های خود را با شعار محوری تجلی معنویت و اخلاق منتظران طراحی کرده تا یک هدف را در خط سیری که ترسیم کرده دنبال کند، افزود: جشن باشکوه میلاد امیرالمومنین (ع) به همراه تبیین سیره آن حضرت و مداحی و آیین‌های مختلف ازجمله برنامه‌های فرهنگی اعتکاف قم به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام سید محمدباقر تکیه‌ای، قرائت بخش‌های مختلف صحیفه سجادیه تحت عنوان مناجات سحرگاهی را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: سیمای منتظر برنامه‌ای است که طی آن با بهره‌مندی از استادان اخلاق تصویر یک مومن انقلاب ترسیم خواهد شد.

وی همچنین مکتب حاج قاسم را از دیگر برنامه‌های فرهنگی آیین اعتکاف قم برشمرد و گفت: این برنامه به شناخت شخصیت دینی و اعتقادی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد.

وی با اشاره به آثار معنوی مراسم اعتکاف در جهان اسلام گفت: در همین راستا اعضای ستاد فوق برای برگزاری مراسم اعتکاف در لبنان دیدارهایی را با برخی از مقام‌های حزب‌الله لبنان انجام دادند که در جریان آن تبادل‌نظرهای خوبی ارائه شد.

وی در پایان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی اعتکاف جشنواره بین‌المللی اعتکاف است که فراخوان آن با تعامل ۲۴ دستگاه ملی و جهانی در حال انجام است و اطلاعات کامل آن در چند روز آینده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

مدیر ستاد اقامه نماز قم نیز با اشاره به این‌که با هماهنگی حوزه توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قم عملکرد دستگاه‌های اجرایی این استان در حوزه نماز مورد ارزیابی قرارگرفته است، گفت: در جلسه‌هایی که با استاندار داشتیم، موضوع سامان‌دهی نمازخانه‌های بین‌راهی مورد تاکید قرار گرفت.

محمد خامه یار بابیان این‌که برای ایام نوروز ۹۹ نمازخانه‌های قم در چهار سطح مورد بازبینی و ارزیابی قرار می‌گیرد، افزود: سطح نخست بازدید از حسینیه‌ها و اقامتگاه‌ها با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط است و بازدید از بوستان‌ها و خیمه‌های نماز هلال‌احمر و توقفگاه‌ها و همچنین بازدید از نمازخانه‌های مدارس و مکان‌های اقامتی که توسط آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد نیز در سطوح دوم و سوم قرار دارند.

وی بازدید از مجتمع‌های بین‌راهی را چهارمین سطح بازدید عنوان کرد و گفت: حدود ۱۷۰ مجتمع بین‌راهی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: گشت‌های نظارتی ما از پنجم اسفند فعال می‌شود و فضای رقابتی را برای داشتن نمازخانه‌های مناسب ایجاد کردیم.

مدیر ستاد نماز قم افزود: مانند نوروز گذشته امسال نیز نمازهای جماعت در دو نوبت ظهر و عصر و مغرب و عشا با همکاری شهرداری در اماکنی که بیشترین حضور زائران و مسافران را دارند، اقامه خواهد شد.

خامه یار گفت: برای نخستین بار در کشور آیین تجلیل از خیران و واقفان مسجد ۱۴ اسفند در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص تدوین سند راهبردی و جامع نماز قم بیان کرد: این سند که بیانگر وضعیت نماز در قم از جنبه‌های مختلف محتوایی و جغرافیایی است، در حال تدوین و تنظیم و قرار است در نخستین جلسه فصلی شورای اقامه نماز استان در سال ۹۹ جهت تصویب ارائه شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جهان اسلام شهرداری قم گروه های مختلف انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی برنامه های فرهنگی مراسم اعتکاف برنامه ها یادآور شد خواهد شد بین راهی تکیه ای نماز قم ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۲۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ماراتن کنکور در کرمانشاه با پیشتازی بانوان

نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در استان کرمانشاه در حالی برگزار شد که سهم قابل توجهی از داوطلبان را بانوان تشکیل می‌دادند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، نوبت اول کنکور 1403 نیز در حالی به‌کار خود پایان داد که همچون سال‌های گذشته شاهد آمارهایی نامتوازن در زمینه‌های مختلف بود که برخی از این عدم توازن‌ها ممکن است در آینده تبعاتی را به دنبال داشته باشد.

یکی از مواردی که در سال‌های اخیر بسیار قابل توجه بوده افزایش تعداد داوطلبان زن نسبت به مردان است که هر چند همه روی دلایل احتمالی آن اتفاق نظر دارند، اما درباره تأثیر این تفاوت چشمگیر در آینده نظرات متفاوت است.

براساس مطالعات انجام شده و نظرات کارشناسی مسائل اقتصادی و اجتماعی و تمایل پسران برای کسب درآمد تمایل آن‌ها به تحصیلات دانشگاهی را کاهش داد، اما در عوض ورود به دانشگاه و به دنبال آن بازار کار در بین دختران افزایش یافته است.

از نظر برخی از کارشناسان این عدم تعادل در تعداد دختران و پسران داوطلب دانشگاه‌ها نشان دهنده شرایط یکسان تحصیل برای مرد و زن و تشویق جمهوری اسلامی ایران برای حضور زنان در اجتماع است، اما از طرفی گروهی دیگر نیز اعتقاد دارند این موضوع ممکن است در آینده مشکلاتی را ایجاد کند.

یکی دیگر از آمار عجیب و غریب کنکور امسال که البته در سال‌های اخیر به امری عادی تبدیل شده افزایش تقاضا برای شرکت در رشته علوم تجربی است و بیشتر متقاضیان این رشته به امید پذیرش در یکی از رشته‌های پزشکی ثبت‌نام کرده‌اند و این در حالی است که ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی محدود است و بخش قابل توجهی از شرکت‌کننده موفق به قبولی در این رشته‌ها نمی‌شوند و تنها سرخوردگی را برای آن‌ها به دنبال دارد.

سجاد دادفر، نماینده سازمان سنجش در استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: امسال در استان کرمانشاه 39 هزار و 38 نفر در نوبت اول کنکور 1403 شرکت کردند که 62 درصد خانم و 38 درصد مرد بودند.

وی عنوان کرد: بیشترین داوطلبان با 52 درصد فراوانی مربوط به رشته علوم تجربی و کمترین آن با دو درصد مربوط به رشته هنر است و رشته علوم انسانی 34 درصد، ریاضی و فنی هفت درصد و زبان‌های خارجی پنج درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده‌اند.

سلمان محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به تمایل بیشتر بانوان برای شرکت در کنکور، اظهار داشت: برخلاف تبلیغات سوءدشمنان علیه نظام، این موضوع می‌تواند از نقاط اتکا و قوت جمهوری اسلامی باشد، زیرا در گذشته به ندرت زمینه برای تحصیل و حضور اجتماعی زنان فراهم می‌شد.

وی با تأکید بر توجه به عدالت آموزشی در کشور عنوان کرد: براساس شرایط یکسان فراهم شده، همه دانش‌آموزان می‌توانند در کنکور شرکت کنند و هیچ ظرفیت خاصی برای بانوان در نظر گرفته نشده و نمی‌توان محدودیتی نیز برای آن اعمال کرد.

محمدی گفت: برای اینکه بتوانیم ریشه بیکاری را در استان بخشکانیم باید به رشته‌های فنی و هنرستان‌ها بیشتر توجه شود که دانش‌آموزان مهارت را بیاموزند و این شرایط برای دختران و پسران یکسان است.

وی با بیان اینکه بارها به خانواده‌ها و در رسانه‌ها اعلام شده که ثبت نام در رشته علوم تجربی الزاما سبب خوشبختی نمی‌شود و این در حالیست که ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی محدود است افزود: گاهی خانواده‌ها آرزوهای دست نیافتنی خود را روی فرزندانشان پیاده می‌کنند که سبب سرخوردگی آن‌ها می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، عنوان کرد: دانش‌آموزان و خانواده‌ها به هدایت تحصیلی، نظر کارشناسان و مشاوران تحصیلی مدارس اعتماد کنند و انتخاب رشته در کلاس نهم براساس استعداد و علایق و برگه هدایت تحصیلی باشد.

محمدی گفت: هر چند تمایل به تحصیل در رشته‌های کار و دانش و ریاضی و فنی افزایش یافته، اما انتظار می‌رود با همراهی خانواده‌ها این تقاضا افزایش هم پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری ماراتن کنکور در کرمانشاه با پیشتازی بانوان
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • اعلام مسیر رسیدن به المپیک در دوومیدانی/ برنامه اعزام‌ها مشخص شد
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • برنامه ریزی برای دونده های شانس کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • ابراز امیدواری مدیرکل ورزش استان برای افزایش سهمیه‌های المپیکی
  • پنجاه و یکمین آزمون دستیاری پزشکی ۱۳ اردیبهشت برگزار می شود/ افزایش تعداد داوطلبان
  • افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی