Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به حضور پررنگ دانشجویان خانم و روند فزاینده اساتید خانم در دانشگاه‌ها گفت: نرخ مشارکت اقتصادی زنان به معنای نسبت جمعیت جویای کار اعم از شاغل و بیکار به جمعیت در سن کار، ۱۶ درصد و از متوسط خاورمیانه کمتر است.

به گزارش ایسنا، وحید احمدی در نخستین رویداد گفتمان پیشروی علمی با موضوع ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری که امروز از سوی کرسی ترویج علم یونسکو، با هدف ساده‌سازی علم برای عموم و همزمان با هفته بزرگداشت مقام مادر و زن و روز جهانی زنان و دختران در علم (۱۱ فوریه) در دانشگاه الزهرا برگزار شد، ابتدا به معرفی هدف از برگزاری نشست‌های گفتمان علمی پیشرو پرداخت و گفت: نخستین رویداد را با موضوع زنان در عرصه علم، فناوری و نوآوری برگزار کردیم؛ اما هدف فراگیری گفتمان علمی است تا بتوانیم علم را به مجموعه لایه‌های مختلف جامعه رسوخ دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که در کشور شاهد حرکت پیشرو در حوزه علم و فناوری به خصوص بخش‌های تحقیقاتی هستیم، رتبه ۱۶ کشور در تولید مقالات علمی و رشد میزان ارجاعات را یادآور شد و افزود: دستیابی به این توفیق با همراهی جامعه علمی ۵۰ درصدی زنان بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ (۵۱ درصد مردان و ۴۹ درصد زنان)، توضیح داد: با بررسی تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی طی سال‌های ۵۰ تا ۹۶ شاهد آن هستیم که از سال‌های ۸۲، ۸۳  نرخ جمعیت خانم‌ها در آموزش عالی افزایش پیدا کرده است؛ این درحالی است که در دانشگاه دولتی جمعیت خانم‌ها بیشتر از آقایان بوده، اما دانشگاه آزاد آمار کل را عوض کرده و این باعث شده که سهم مردان از آموزش عالی در سال‌های ۹۵-۹۶، ۵۷ درصد و سهم زنان ۴۳ درصد باشد.

احمدی با اشاره به توزیع ثبت‌نام شدگان به تفکیک مقطع تحصیلی و جنسیت، گفت: تنها در رشته‌های فنی و مهندسی درصد حضور زنان کمتر از مردان است، در حالی که در سایر رشته‌ها درصد حضور مردان و زنان اختلاف چندانی ندارد.

وی سپس به آمار آموزشگران دانشگاهی به استثنای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: ۳۳ درصد آموزشگران دانشگاهی (اساتید و اعضای هیات علمی) را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تصریح کرد: این در حالی است که آمار حوزه اقتصادی و حضور زنان در این بخش چندان آمار خوبی نیست و نرخ مشارکت اقتصادی زنان (نسبت جمعیت جویای کار اعم از شاغل و بیکار به جمعیت در سن کار) ۱۶ درصد و همین نرخ در آقایان ۶۵ درصد است. این در حالی است که نرخ بیکاری خانم‌ها ۱۰ درصد و نرخ بیکاری آقایان ۲۰ درصد است و نرخ مشارکت اقتصادی خانم‌ها در کشور ما از متوسط خاورمیانه پایین‌تر است.

وی افزود: نرخ بیکاری در کشورهای متوسط جهان ۵ الی ۶ درصد است، همچنین سهم زنان از اشتغال در سمت‌های مدیریتی در ایران به این صورت است که در مقطعی بالا رفته و نسبت به کشورهای با درآمد پایین‌تر از متوسط نرخ بهتری بوده است، در حالی که همین آمار در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا و نرخ جهانی فاصله زیادی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره سهم زنان از ثبت اختراع،گفت: ۷ درصد اختراعات مربوط به زنان، ۲۴ درصد به صورت مشترک بین زنان و مردان و ۶۹ درصد مربوط به مردان است که این ارقام مجموع ۳۱ درصد مشارکت زنان در اختراعات را نشان می‌دهد که با توجه به نرخ جهانی ثبت اختراعات زنان (۲۹.۱ درصد) حضور زنان کشور ما در عرصه پتنت از نرخ جهانی بالاتر است.

وی خاطر نشان کرد: ۱۲۷ زن ایران محققانی هستند که دارای اچ‌ایندکس بالای ۲۲ در اسکوپوس هستند.

احمدی سپس به ارائه یک جمع‌بندی پرداخت و گفت: با توجه به حضور پر رنگ دانشجویان خانم در دانشگاه‌ها و روند فزاینده اساتید خانم روند مثبت حضور زنان در سمت‌های مدیریتی کشور و نیز نرخ زنان مخترع در ثبت اختراعات کشور ظرفیت خوبی برای حضور زنان در این عرصه‌ها وجود دارد که البته این ظرفیت باید برای مشارکت فعال در حوزه‌های مختلف اثرگذار در اقتصاد، مدیریت و دیگر حوزه‌های توسعه‌ای کشور محسوس‌تر باشد که این خود نیازمند تحلیل اجتماعی، فرهنگی و آموزشی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور روز زن رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نرخ مشارکت اقتصادی زنان حضور زنان آموزش عالی نرخ بیکاری نرخ جهانی سهم زنان خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۴۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری؛ تراکتور-استقلال بدون تماشاگران خانم!

در این نامه که امضای محمدرضا کشوری‌فرد، دبیر سازمان لیگ فوتبال ایران را دارد، آمده که پیرو جلسه روز 29 فروردین در ورزشگاه یادگار امام «فرصت‌ها و تهدیدهای مرتبط» با ورود زنان به استادیوم مورد بررسی قرار گرفت.

ادامه این نامه به مشکلات استادیوم اشاره دارد و سازمان لیگ تاکید کرده که باتوجه به «نواقص مرتبط با زیرساخت موجود ورزشگاه و عدم تامین ایمنی بانوان از مسیرهای پیرامونی ورزشگاه» این استادیوم تا رفع این مشکلات، «فاقد شرایط پذیرش» زنان است.

به این ترتیب بعد از حضور بانوان در دیدار با ذوب آهن که با شکست 4-1 تراکتور همراه بود و البته حضور پرشور آنها رکورد تعدادی بانوان را هم شکست، دوباره مانع جدیدی بر سر راه حضور زنان در استادیوم ایجاد شده است.

  منبع:ورزش سه 

دیگر خبرها

  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • کاپ جهانی شانگهای| حذف ریکرو مردان و زنان تیم ملی
  • حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای
  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • بیش از ۸ هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • فوری؛ تراکتور-استقلال بدون تماشاگران خانم!
  • برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور ۱۷۵۱۴ نفر در قم