Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. تاریخ انتشار: 18:12 - 28 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۷۳۷۶

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، سید حجت اله علم‌الهدی در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه قوه قضاییه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در دوره جدید گروه حقوق اسلامی در پژوهشگاه راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: این گروه به صورت جدی روی موضوعاتی همچون فقه قضا کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه پژوهشگاه بازوی علمی، کارشناسی و پژوهشی قوه قضاییه است، گفت: مهمترین رسالت پژوهشگاه نیازسنجی، موضوع شناسی و مطالعات پژوهشی با استفاده از همه ظرفیت‌های علمی موجود در کشور در زمینه‌های مورد نیاز دستگاه قضاست.

وی ادامه داد: در دوره جدید قوه قضاییه و تحولات در این دستگاه شاهد تحولات در پژوهشگاه قوه قضاییه هم خواهیم بود.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای رفع نیاز‌های قوه قضاییه استفاده کنیم.

آمادگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای رفع نیاز‌های قوه قضاییه و ارائه الگوی قضایی

در ادامه آیت الله علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه وجود پژوهشگاه‌ها به نوعی سرمایه نظام محسوب می‌شود، گفت: شیوه کار در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر اساس یک نظام تمحض محور فرآیندمدار است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: محور اصلی فعالیت پژوهشگاه در گروه‌های علمی ساماندهی می‌شود.

آیت الله رشاد در ادامه با اشاره به لایه‌های فعالیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مبانی، منطق و روش‌شناسی، گزاره‌ها و نظام (تولید علم) چهار مرحله (لایه) فعالیت این پژوهشگاه است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های علمی موجود از جمله کرسی‌های آزاد اندیشی، گفت: می‌توان یک کرسی آزاداندیشی دستگاهی در حوزه حقوق و فقه قضایی در پژوهشگاه قوه قضاییه راه‌اندازی کرد.

رشاد با اعلام آمادگی برای کمک به رفع نیاز‌های قوه قضاییه، اظهار کرد: موضوع الگوی قضایی یکی از مهمترین موضوعاتی است که ما برای کار در این زمینه آماده هستیم.

عدم وجود قوانین هوشمندانه برای حل مشکلات در کشور

محمود حکمت‌نیا معاون وزیر دادگستری در ادامه این دیدار علت عدم وجود طرح‌های هوشمند قضایی و حقوقی را مهمترین مساله و مشکل سیستم قضایی عنوان کرد و افزود: برای رفع این نقص باید به موضوعات بین رشته‌ای توجه کرد.

وی مهمترین نقش قانون را حل مشکلات دانست و اظهار کرد: برخی از قوانین ما مشکل‌زا هستند.

معاون وزیر دادگستری با بیان اینکه علت وجود مشکلات قانونی و قوانین مشکل‌زا این است که قانون را به چشم یک دانش نگاه کرده‌ایم، گفت: باید به قانون به عنوان یک طرح هوشمندانه برای حل مشکل نگریست.

حکمت‌نیا با اشاره به لزوم ورود به مباحث پایه افزود: عدم ورود به مفاهیم پایه مانند حقوق مردم، مالکیت و... آثار بدی به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مقام اجرا، نظریه‌ها و در مقام وضع قانون قضات باید به کمک بیایند و نظر دهند.

لزوم تدوین الگوی مواجهه حکیمانه در دستگاه قضا

شاطری‌پور، رییس پژوهشکده جزا پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به مشی فلسفی آیت‌الله رشاد از وی خواست در زمینه مواجهه حکیمانه با امر تقنین و مسائل حقوقی ورود کند.

وی در ادامه با طرح پرسش‌هایی درباره چیستی مقتضیات برخورد حکیمانه در قسمت‌های مختلف دستگاه قضا، این مساله را یکی از مهمترین مسائل قوه قضاییه عنوان کرد.

شاطری‌پور مورد توجه قرار گرفتن مساله به جای سوال در مسائل فقهی حقوقی را از دیگر ضروریات نگاه فقهی دانست که می‌تواند از خیلی اشکالات جلوگیری کند.

استخراج مدل‌ها از مبانی دینی و فقهی انجام شود

روح‌الله قلی‌خانی، رییس پژوهشکده استخراج آراء و مطالعات رویه قضایی پژوهشگاه قوه قضاییه در پایان دیدار با اشاره به لزوم استخراج مسائل از مبانی دینی اظهار کرد: قرآن تحدی می‌کند و جهانیان را به مباحثه دعوت می‌کند.

وی در ادامه افزود: یکی از آسیب‌های ما ارائه یک مدل موفق به دنیاست، ما در این زمینه می‌ایستیم تا غربی‌ها یک مدل ارائه کنند و پس از آن با بررسی برخی روایت‌ها می‌فهمیم ما ۱۴۰۰ سال پیش این مطلب را داشته‌ایم.

قلی‌خانی با اشاره به اینکه بین رویه قضایی و قانونگذاری شکاف وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه در مورد اثرات رویه قضایی بحث نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پژوهشگاه قوه قضاییه قوه قضاییه رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه پژوهشگاه قوه قضاییه قوه قضاییه الگوی قضایی رویه قضایی دستگاه قضا آیت الله برای رفع فقه قضا حل مشکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۵۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدا را سپاسگزاریم که در جای جای نظام سخن از یاد خدا و عدالت و یاری مظلومان است/ مردم ایران اسلامی در صف اول حمایت از فلسطین بوده و هستند

رئیس قوه قضاییه گفت: مجموعه قضایی استان هرمزگان در ابتکار، خلاقیت، مدیریت جهادی، مدیریت میدانی و تعامل برای هم‌افزایی دستگاه‌ها، پیشتاز و نمونه است.

به گزارش مشرق، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای چهارشنبه‌شب (۱۲ اردیبهشت) در بدو ورود به استان هرمزگان و در نخستین برنامه از سفر رسمی و بدون تشریفات خود، با قریب به هزار نفر از کارکنان و خانواده‌های دستگاه قضایی استان هرمزگان دیدار کرد.

رئیس عدلیه طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: خدا را سپاسگزاریم که در جای جای نظام و کشورمان، سخن از یاد خدا و عدالت و یاری مظلومان و اقدام علیه ظالمان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به استمرار جنایات سبعانه رژیم غاصب صهیونیستی در غزه گفت: صهیونیست‌ها در کمتر از هفت ماه بیش از ۳۴ هزار انسان بی‌گناه در غزه را به خاک و خون کشیدند و بیش از ۷۰ هزار تن از مردم غزه را مجروح کردند؛ امروز در سراسر دنیا نفرتی بی‌سابقه از رژیم منحوس صهیونیستی ایجاد شده و خیزش دانشجویی در نقاط مختلف دنیا در حمایت از فلسطین، روز به روز درحال گسترش است؛ این نکته قابل ذکر است که مردم ایران اسلامی در صف اول حمایت از فلسطین بوده و هستند و بدون تردید خداوند پاداش این مجاهدت‌ها و حمایت‌ها را خواهد داد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با گرامیداشت روز معلم گفت: نقش معلم در جامعه نقش پیامبری است و معلمی در سازندگی کشور و نیروهای انسانی جامعه نقشی بی‌بدیل دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین روز کارگر را نیز گرامی داشت و بر تلاش همه‌جانبه برای رفع مسائل و مشکلات معیشتی و شغلی کارگران کشور تاکید کرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات همکاران قضایی گفت: شهادت می‌دهم که مسئولان مربوطه در ستاد قوه قضاییه تمام وسع خود را به کار گرفته‌اند تا مسائل و مشکلات معیشتی شما همکاران قضایی را برطرف کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به رئیس کل دادگستری استان هرمزگان دستور داد تا کارگروه ویژه‌ای را برای رفع مجموعه مسائل و مشکلات کارکنان قضایی و قضات این استان تشکیل دهد.

رئیس عدلیه افزود: مجموعه قضایی استان هرمزگان در ابتکار، خلاقیت، مدیریت جهادی، مدیریت میدانی و تعامل برای هم‌افزایی دستگاه‌ها، پیشتاز و نمونه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان خطاب به کارکنان، قضات و مسئولان قضایی استان هرمزگان گفت: چنانچه شما به صورت شبانه‌روزی برای گره‌گشایی از کار مردم تلاش می‌کنید و بعضاً با ناملایماتی از ناحیه مراجعان مواجه می‌شوید، این را بدانید که خانواده شما نیز در اجر و ثواب خدمت جهادی شما شریک هستند؛ لذا قدر خانواده خود را بسیار بدانید؛ مبادا اضطراب و سنگینی کار را به خانه منتقل کنید؛ نگویید من وسایل زندگی را برای خانواده‌ام فراهم کردم و به این امر اکتفا کنید بلکه با حضورتان و عطوفت‌تان اجازه ندهید خدای ناکرده گسستی در خانواده‌تان ایجاد شود.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «قهرمانی» رئیس کل دادگستری استان هرمزگان طی سخنانی گفت: از رئیس قوه قضاییه بابت دستور و موافقت با برگزاری همایش خانواده دستگاه قضایی استان هرمزگان که در نوع خود کم‌سابقه است قدردانی می‌کنم.

وی در ادامه به ارائه بخشی از عملکرد مجموعه قضایی استان هرمزگان پرداخت و گفت: ورود به موقع مجموعه قضایی استان هرمزگان به موضوع عدالت اجتماعی و اجرای صحیح قوانین باعث شده که تنها طی دو سال اخیر ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با انتقال پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ، به عنوان عوارض و سهم، به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شود.

قهرمانی افزود: پس از دستورات رییس قوه قضاییه در خصوص رفع مشکل افراد فاقد شناسنامه، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مجموعه قضایی استان هرمزگان، هیچ ایرانی بدون شناسنامه‌ای در این استان وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین از فروش پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان کالای متروکه و تعیین تکلیف چهار هزار و ۲۰۰ پرونده متروکه شامل ۱۰ هزار و ۶۰۰ کانتینر در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های قضایی صورت گرفته طی دو سال اخیر خبر داد.

قهرمانی در ادامه، فروش ۲۲ هزار دستگاه وسیله نقلیه موجود در پارکینگ‌های راهور به ارزش بیش از ۳۸ میلیارد تومان که در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی استان هرمزگان صورت گرفته است را انقلابی در حوزه امانتداری نسبت به اموال مردم دانست.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه، از رفع تصرف از اراضی دولتی در ۴۷۳ فقره پرونده به میزان هزار و ۶۳۴ هکتار و به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان، حدنگاری صددرصدی اراضی ملی و ۶۷ درصدی اراضی کشاورزی استان هرمزگان و همچنین صدور ۹۰ تا صددرصد اسناد حریم دریا، شهرک‌های صنعتی و جنگل‌های مانگرو خبر داد.

گفتنی است در این مراسم، نمایندگان قضات، بانوان کارمند، کارکنان اداری، همسرانِ معلم کارکنان قضایی و شوراهای حل اختلاف دستگاه قضایی استان هرمزگان، به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

همچنین در جریان این مراسم به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم، با حضور رئیس قوه قصاییه از ۱۰۰ تن از همسران معلم کارکنان قضایی استان هرمزگان، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

منبع: میزان

دیگر خبرها

  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • اختصاص ۴۱۹ میلیارد تومان برای رفع مسائل و مشکلات مراکز و واحد‌های قضایی هرمزگان
  • ظرفیت علمی و پژوهشی استادان سیستان و بلوچستان باید بالفعل شود
  • خدا را سپاسگزاریم که در جای جای نظام سخن از یاد خدا و عدالت و یاری مظلومان است/ مردم ایران اسلامی در صف اول حمایت از فلسطین بوده و هستند
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • ژن درمانی به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • ژن درمان به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است