Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تایم شرکت ژاپنی ایسایی (Eisai) می‌گوید به طور داوطلبانه داروی لاغری ساخت خود به نام بلویک (Belviq) (با نام ژنریک لورکاسرین) را از بازار خارج می‌کند.

البته این شرکت در بیانیه‌اش گفت با تفسیر سازمان غذا و داروی آمریکا از داده‌های جدید درباره ایمنی این دارو موافق نیست و هنوز معتقد است که منافع بلویک بسیار بیشتر از خطرات آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان غذا وداروی آمریکا قبلا در بیانیه‌ای از بیماران خواسته بود، مصرف بلویک را فورا متوقف کنند، باقیمانده قرص‌هایشان را دور بریزند و درباره داروی جایگزین با دکترهایشان مشورت کنند. این سازمان به پزشکان هم گفته است به بیمارانشان هشدار دهند که مصرف این دارو را قطع کنند.

داروی ضد چاقی بلویک در سال ۲۰۱۲، تقریبا در همان زمانی که چند داروی کاهش وزن دیگر وارد بازار شدند، مجوز گرفت. هیچکدام از این داروها برخلاف انتظار به داروی پرفروشی بدل نشدند، اما گزینه‌های جدید درمانی برای درمان افراد پرشمار درگیر اضافه وزن یا چاقی و مشکلات سلامتی ناشی از آن در اختیار پزشکان قرار دادند.

بلویک نخستین دارویی بود که ثابت شد به کاهش وزن افراد دچار چاقی کمک می‌کند و برای چندین سال وزن آنان را پایین نگه‌ می‌دارد بدون اینکه خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد. این نتیجه یک بررسی پنج ساله درباره ایمنی قلبی این دارو بر روی ۱۲۰۰۰ بیمار بود که سازمان غذا و داروی آمریکا شرکت ایسایی را برای گرفتن مجوز دارو ملزم به انجام آن کرده بود.

اما اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا یک آنالیز داده‌های به دست آمده از یک بررسی را به اتمام رساند که نشان داد ۷.۷ درصد از افراد مصرف‌کننده بلویک دچار سرطان تشخیص داده شده‌اند. این مقدار اندکی بیشتر از ۷.۱ درصد میزان سرطان تشخیص داده شده در گروه شاهد بود که قرص‌های بی‌‌اثر مصرف می‌‌کردند.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا انواع گوناگونی از سرطان‌ها از جمله سرطان لوزالمعده، سرطان روده و سرطان ریه در بیمارانی مصرف‌کننده بلویک بیشتر گزارش شده است

این سازمان می‌گوید آزمایش غربالگری خاصی برای افرادی که بلویک مصرف می‌کرده‌اند، لازم نیست. همچنین به گفته این سازمان این افزایش خطر سرطان فقط پس از مصرف طولانی‌مدت دارو مشاهده شده است.

شرکت سازنده دارو می‌گوید بر اساس ارزیابی‌اش سودمندی‌های بلویک برای بیمارانی معین بیش از خطرات آن است. این دارو به طور خاص برای مصرف در بزرگسالان با شاخص توده بدنی (BMI) ۳۰ و بیشتر و بزرگسالان با شاخص توده بدنی ۲۷ که بیماری‌های دیگری مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت نوع ۲ هم دارند، تایید شده است.

آشنایی با داروهای ضدچاقی کد خبر 484937 برچسب‌ها چاقی دارو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فشار خون بالا چاقی دارو سازمان غذا و داروی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۵۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر مهدی انصاری با بیان اینکه اظهار نظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، یادآور شد: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آبهای زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

وی ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصولی یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته‌بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته بندی شده نیست. ظروف بسته بندی پت در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه‌ها، روغن های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش به روغن‌های خوراکی اشاره کرد و با بیان اینکه روغن‌های زیروترانس مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، تاکید کرد: برای هر شاخص روش اندازه‌گیری وجود دارد که از دقیق‌ترین و حساس‌ترین روش‌ها استفاده می‌شود و عبارت زیرو معنی عام داشته؛ در حالی که به صورت فنی عبارت غیر قابل ردیابی (not detectable) اعلام می شود. باید اذعان نمود نمی توانیم و نباید علایق و سلایق شخصی خودمان را در رسانه‌ها عمومیت دهیم.

انصاری در خصوص کیفیت برنج‌های غیر ایرانی موجود در بازار نیز گفت: تمامی برنج های وارداتی در مبادی ورودی کشور و حتی در مبداء تولید نمونه‌برداری شده و آنالیزهای لازم بر روی آنها انجام می‌شود و تنها محصولاتی قابلیت عرضه به بازار مصرف را دارند که با ضوابط و مقررات ملی کشور مطابقت داشته باشند.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، کلیه کالاهای سلامت از جمله آبهای بسته بندی مورد نظارت و پایش مستمر سازمان غذا و دارو بوده و با هر گونه عدم انطباق با ضوابط موجود به صورت قانونی برخورد می‌شود. نظرات ارائه شده از سوی افراد غیرمسئول در حوزه سلامت غذایی، جنبه شخصی دارد و موضع ارگان‌های رسمی نیست. اطلاعات ارائه شده بر اساس اطلاعات بسیار محدود و ناقص یک آزمایشگاه بخش خصوصی، فاقد عمومیت بخشی به کل جامعه است.

دیگر خبرها

  • توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است
  • واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه
  • آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟
  • هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند
  • مردم نگران تامین داروی وارفارین نباشند
  • داروی مهم بیماران قلبی بالاخره توزیع شد