Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:57:21 GMT

جهانگیری: صیانت از اسناد کشور امری مهم و ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۶۴۸۵

جهانگیری: صیانت از اسناد کشور امری مهم و ضروری است

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن تقدیر از عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به اهمیت وظایف و جایگاه مهم سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، مسئولیت های این سازمان را پراهمیت توصیف و بر ضرورت صیانت از اسناد کشور تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه نگهداری و صیانت از اسناد کشور مهم و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی باید علاوه بر دقت و نظارت جدی برای صیانت و مراقبت از اسناد کشور، با صدور دستورالعمل ها، نکات لازم را به سایر دستگاه ها برای توجه ویژه به این امر مهم متذکر شود.
در این جلسه که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور داشتند، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گزارشی از عملکرد و مأموریت های این سازمان ارائه کرد و به تشریح دستاوردها و برنامه های در دست اجرا پرداخت.
اشرف بروجردی در این گزارش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ و نیم میلیون منبع کتاب نسخه ای، ۲ و نیم میلیون منبع دیجیتال و ۱۵۰ میلیون برگ سند آرشیوی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی وجود دارد، به تشریح برخی نواقص تاریخی سازمان پرداخت و گفت: در حال حاضر تنها ۶۵ درصد کتب ۲۶ سال اخیر فراهم آوری شده، ۵ میلیون شمار نشریه بدون فهرست موضوعی در مخازن سازمان وجود دارد و ۲۳۰ میلیون برگ سند بدون فهرست در مخازن محبوس و تنها ۱۱ درصد منابع دیجیتال شده است.
وی همچنین گزارشی از نوآوری ها و تغییر رویکرد سازمان در بخش های مختلف ارائه کرد و گفت: ارتقاء سطح تعامل با مخاطبان، افزایش توجه به فناوری های نوین، افزایش میزان دسترسی پذیری به منابع دانشی اطلاعاتی و کاهش وابستگی بودجه دولتی و ظرفیت سازی برای تنوع بخشی به منابع درآمدی از جمله اهداف سازمان در تغییر رویکردها خواهد بود.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه از اجرای طرح دسترسی پذیری حافظه ملی ایران در خانه هر ایرانی به عنوان چشم انداز برنامه های سازمان یاد کرد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی همواره به دنبال توسعه و بهبود خدمات آرشیوی بوده است به گونه ای که مدت زمان خدمت رسانی اسنادی به پژوهشگران در سال ۹۶ حدود ۶۰ روز، در سال ۹۷ حدود ۸ روز و در سال ۹۸ این مدت زمان به یک روز کاهش یافته است.
وی فهرست نویسی اسناد پیش‌آرشیوی را از جمله برنامه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برشمرد و با یادآوری اینکه موجودی آرشیوی در طول پنج دهه ۱۲۰ میلیون برگ سند آرشیوی فهرست نویسی شده و قابل ارائه به پژوهشگر و ۲۳۰ میلیون برگ سند پیش آرشیوی فهرست نویسی نشده غیر قابل ارائه به پژوهشگر است، خاطرنشان کرد: با پیگیری های سازمان تا ۶ ماه آینده این موجودی ارتقاء یافته و اسناد قابل جستجو از ۱۲۰ میلیون برگ به ۳۵۰ میلیون برگ خواهد رسید.
اشرف بروجردی همچنین راه اندازی آرشیو ملی هنر ایران، راه اندازی حمدایران (حافظه ملی دیجیتال ایران) و طرح جامع اسناد الکترونیکی ملی(جام)، بکارگیری فناوریهای حوزه کتابخانه و آرشیو، چابک سازی و ارتقاء بهره وری را از دیگر برنامه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد و گفت: سازمان همچنین برنامه های دیگری را پیگیری و دنبال می کند که توسعه و بازطراحی فضای کالبدی سازمان و تنوع بخشی به منابع درآمدی با کمک خیرین و بخش خصوصی از جمله این برنامه هاست.
در ادامه این جلسه برخی درخواست ها و پیشنهادات سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در کمیسیون دائمی مطرح شده بود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و برخی از این پیشنهادات به تصویب رسید.
آیین نامه کارفرمایی، اعطای مجوز انجام مراحل قانونی اخذ مالکیت دو طبقه از پروژه میدان فرهنگ در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه، اعطای مجوز انجام مراحل قانونی اخذ زمین جهت تأسیس و راه اندازی آرشیو ملی هنر ایران در مرکز استان فارس، اعطای مجوز انجام مراحل قانونی اخذ و احداث بایگانی راکد ملی ایران، اعطای مجوز انجام مراحل قانونی موضوع طرح تحول مدیریت های منطقه ای توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی در صورت تأیید سازمان امور اداری و استخدامی، تایید اسناد مالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۷ و انتخاب حسابرس برای رسیدگی به اسناد مالی سال ۱۳۹۸، اصلاحیه بودجه تفصیلی و اعطای مجوز هزینه بودجه اهدایی جاری منوط به موافقت سازمان برنامه و بودجه از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که پس از بحث و بررسی مورد موافقت اعضای هیئت امنا قرار گرفت.

برچسب‌ها اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اسحاق جهانگیری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اسحاق جهانگیری اسحاق جهانگیری اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اسحاق جهانگیری سازمان اسناد و کتابخانه ملی برنامه های سازمان میلیون برگ سند اشرف بروجردی فهرست نویسی راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۶۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟

در عصر تکنولوژی و فناوری استفاده از تبلت و گوشی میان کودکان و نوجوانان رواج پیدا کرد؛ اما استفاده از فناوری چه اندازه کنترل شده است تا کودکان محتوا‌های مربوط به سنین خود را مشاهده کنند؟

اینترنت و فضای مجازی به همان میزان که مفید و سودمند است، می‌تواند مخرب هم باشد به خصوص برای کودکان و نوجوان که نمی‌توانند محتوای نامناسب و مناسب از یکدیگر تمییز و تشخیص دهند و نیازمند کنترل مستقیم از سوی والدین هستند؛ اما این کنترل نمی‌تواند به صورت مستمر صورت بگیرد از طرفی رهاشدن در این فضا خطراتی به همراه دارد.

حفاظت از کودکان اینترنت در کشور‌ها با وضع قوانین سختگیرانه

با پررنگ شدن استفاده از اینترنت در سراسر جهان کشور‌ها به سمت وضع قوانینی رفتند تا فضای مناسب تری جهت استفاده کودکان و نوجوانان فراهم کنند. 

در سنگاپور قوانینی برای مقابله آزار آنلاین کودکان در نظر گرفته شد، طبق این قوانین پلتفرم‌های آنلاین موظف هستند در صورت گزارش محتوای مخرب اقداماتی انجام دهند و سیستم‌هایی مانند فیلتر‌های مختلف برای محافظت از کودکان به کار گیرند.

فرانسه

فرانسه تولیدکنندگان موبایل و رایانه مانند اپل و ... را وادار می‌کند گزینه‌ای برای محدودکردن دسترسی کودکان به اینترنت را برای والدین فراهم کنند. این قانون به طور کاملاً واضح استفاده و جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران زیر سن قانونی را برای مقاصد تجاری مانند بازاریابی مستقیم ممنوع کرده است.

هند

کشور هند دستورالعملی را برای معلمان و والدین درباره ایمنی بازی‌های آنلاین صادر کرده است. طبق این دستورالعمل خرید دراپ‌های بازی بدون تاییدیه والدین مجاز نیست و باید از روش‌های پرداخت با رمز یکبار مصرف استفاده شود. والدین و معلمان باید به کودک آموزش دهند تا حریم خصوصی خود را در فضای آنلاین محافظت کنند.

استرالیا

استرالیا پیش نویس قانونی را ارائه کرده تا شبکه‌های اجتماعی را وادار کند برای کاربران کمتر از ۱۶ سال رضایت والدین را دریافت کنند. به این ترتیب استرالیا نیز به جمع کشور‌هایی می‌پیوندد که مشغول کنترل سنی شبکه‌های اجتماعی هستند و تلاش دارند قدرت شرکت‌های فناوری بزرگ را کنترل کنند.

چین
چین اقداماتی سختگیرانه علیه شرکت‌های فناوری بزرگ را آغاز کرد که پلتفرم‌های بزرگ باید به طور مرتب میزان حفاظت سایبری از افراد زیر سن قانونی را ارزیابی کنند تا محیطی سالم برای آنها فراهم شود. چین قوانینی برای محدود کردن وقت گذرانی افراد زیر ۱۸ سال در بازی‌های ویدئویی نیز وضع کرد و مدت زمان مجاز برای این گروه سنی را به ۳ ساعت در هفته کاهش داد.

ایران و اینترنت کودکان

سال گذشته در کشور ما با راه‌اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس ۴۵۶) برای خانواده‌ها سه روش به‌منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم کرد که نخست با شماره‌گیری #۴۵۶*، دوم از طریق سایت و سوم از طریق اپلیکیشن ۴۵۶ این امکان برای خانواده‌ها فراهم‌شده تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. زیرا حفاظت از کودکان در محیط اینترنت نیازمند تلاش هماهنگ والدین، تولیدکنندگان، ارائه‌کنندگان خدمات و قانونگذاران است. 

فراهم سازی فضای مجازی ویژه کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ 

در دولت سیزدهم صیانت به منظور ایجاد شرایط مناسب برای استفاده مفید، سالم کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و مراقبت از آنان در برابر آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. از جمله اهداف اجرای طرح صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی می‌توان به فراهم سازی فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ اسلامی-ایرانی برای استفاده مناسب از فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن اشاره کرد.

عیسی زارع پور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است، اما آن‌چنان‌که باید و شاید به آن پرداخته نشده است گفته بود که سابقه بحث حفاظت از کودکان در فضای مجازی قریب به دو دهه است که در دنیا دنبال می‌شود و در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود هم فعالیت‌های خوبی در کشور انجام شد البته در ادامه کمتر به این حوزه توجه شده است و اقدامات انجام شده یا کافی نبوده یا متناسب با چارچوب‌های فرهنگی کشورمان نبوده است.

تکالیف در نظر گرفته‌شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهاد‌های فرهنگی یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا آنها کمتر در معرض محتوا‌های نامناسب قرار گیرند. همچنین فراهم سازی محیط امن متناسب با سن و محتوایی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، از دیگر تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با همکاری خیلی خوب خانواده ارتباطات کشور و در رأس آن اپراتور‌های تلفن همراه این امکان فراهم شده است.

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده است

سند صیانت از کودکان در فضای مجازی
سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده چرا که بر آسیب پذیرترین بخش جامعه که کودکان هستند تاکید داشته و برای کاهش آسیب پذیری در این حوزه موثر است. 

سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، از سال ۱۳۹۸ در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته بود تا به واسطه آن اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل شود و هم تولید محتوای گسترده‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت انجام شود سند صیانت از کودکان در فضای مجازی خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. 

این سند مصوب شورای عالی فضای مجازی خالق الگوی ملی برای نظم بخشی حقوقی و مدیریت فضای مجازی در ارتباط با کودکان و نوجوانان ایرانی است؛ و اصل این سند، ایجاد محیط مجازی صیانت شده برای کودکان و نوجوانان است.

کلام آخر 

محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت لازم و ضروری است و باید همه نهاد‌های مربوطه از جمله وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ پای کار باشند، اما این نقش پررنگ والدین است که می‌تواند نتیجه مطلبوب را ارائه دهد و از آن مهم‌تر آموزش به کودکان و نوجوان از سوی خانواده و معلمان نکته پررنگی است که باید به صورت ویژه به آن پرداخت.

منبع: آنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • ۷۴۴ هزار شرکت غیرفعال در کشور داریم/ فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • مدیرکل ثبت شرکت‌ها: ۷۴۴ هزار شرکت صوری در کشور داریم
  • فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • نشست «سندپژوهی و سندشناسی» در کتابخانه ملی برگزار می‌شود
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا