Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: کنگره «آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان» توانمندسازی نیرو‌های متخصص و جلوگیری از موازی‌کاری سازمان‌های مختلف در موضوع آموزش کودکان را دنبال می‌کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کنگره «آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان» به عنوان بزرگترین، معتبرترین و منظم‌ترین گردهمایی سالانه علمی، پژوهشی و اجرایی در حوزه آموزش و سلامت در ایران است و در نظر دارد با معرفی توان علمی و کاربردی برای ارتقا سطح کیفی آموزش، سلامت و سیاست گذاری گام برداشته و با بهره‌گیری از تجارب و دستاورد‌ها و گردهم‌آوری اساتید و صاحب نظران و مدیران داخلی و خارجی، مربیان زمینه ساز توسعه عرصه آموزش و سلامت کودکان ایران زمین شود در این راستا با علیرضا محمدی آریا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گروه آموزش پیش از دبستان و دبیر علمی کنگره بین المللی «آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان» گفتگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کنگره‌ای برای کودکان با تاکید بر خانواده‌ها علیرضا محمدی آریا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گروه آموزش پیش از دبستان و دبیر علمی کنگره بین المللی «آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان» در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: پس از چهار دوره دوسالانه برگزاری کنگره به صورت ملی، برای دومین بار کنگره بین المللی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان» با تاکید بر خانواده، خرداد ماه ۱۳۹۹ در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن همکاری با سازمان‌های دولتی و غیردولتی برگزار می‌شود و برنامه‌های علمی و آموزشی کاربردی بسیاری برای والدین در نظر گرفته شده است.  
محمدی آریا با بیان اینکه اولین هدف کنگره افزایش وحدت رویه در بخش‌های سیاست گذاری و اجرا در حوزه کودکان پیش از دبستان و دومین هدف به کارگیری استاندارد‌های همه جانبه در حوزه آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان (مثل استاندارد‌های آموزشی، فضا و تجهیزات، نیروی انسانی وغیره است)، ادامه داد: سومین هدفی که کنگره دنبال می‌کند افزایش توانمندی همه جانبه مربیان، کارشناسان و والدین در حوزه آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان است.

دبیر علمی کنگره بین المللی «آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان» با اشاره به محور‌های این کنگره اظهار داشت: سنجش و غربالگری کودکان پیش از دبستان؛ کودکان پیش از دبستان، خانواده و فضای مجازی در رسانه‌های جمعی؛ کودکان پیش از دبستان، خانواده، حوادث و بلایا؛ فرزندپروری فرهنگ مدار؛ کودکان پیش از دبستان، خانواده و چالش‌های زندگی در عصر جدید و تجارب جهانی در زمینه رویکرد‌ها و استاندار‌های آموزش پیش از دبستان محور‌هایی هستند که اعضای کمیته علمی دغدغه بررسی و پرداختن به آن‌ها را داشتند.

دریافت مقالات کنگره همچنان ادامه دارد وی با بیان اینکه ازهفته پایانی دی ماه (زمان آغاز دریافت مقالات) تاکنون حدود ۱۱۰ چکیده مقاله از سوی دبیرخانه کنگره دریافت شده است، عنوان کرد: کار برای برگزاری ششمین کنگره «آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان» از ۸ ماه گذشته آغاز شده و پس از تشکیل دبیرخانه کنگره شامل اساتید و دانشجویان متخصص، جلسات کمیته‌های علمی برای تدوین و تهیه محور‌های کنگره برگزار شد.   در مرحله اول متحصصان و محققان چکیده مقالات خود را به دبیرخانه ارسال می‌کنند و پس از داوری آن‌ها از سوی کمیته‌های علمی، در مرحله دوم متخصصان باید چکیده مبسوط مقالات خود را برای داوری مجدد ارسال کنند. مقالات مورد پذیرش تعدادی به صورت شفاهی در پنل‌های تخصصی و تعدادی دیگر به صورت پوستر (مواردی که در این قالب ارسال و پذیرش شده‌اند) در روز برگزاری کنگره ارائه خواهد شد.

وقتی سازمان‌های مختلف، مهدهای آموزشی راه‌اندازی می‌کنند محمدی آریا در پاسخ به این سوال که چرا کنگره‌ای برای پرداختن به مسائل کودکان پیش از دبستان راه‌اندازی شده است، گفت: از آنجاکه در حوزه آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان نارسایی‌های جدی وجود دارد تصمیم به برپایی و برگزاری چنین رویداد گرفته شد درحقیقت یکی از نارسایی‌های جدی در این حوزه موازی کاری است، چون سازمان‌های مختلف متولی بودن حوزه آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان را ادعا می‌کنند بسیار مناسب است که این سازمان‌ها در اقدامی متحد در این حوزه بسیج شوند و به مسائل این حوزه بپردازند. درحقیقت برای اعطای مجوز راه‌اندازی و فعالیت مهد‌های کودک جز آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، وزارت ورزش، سازمان تبلیغات اسلامی (جهت راه‌اندازی مهد‌های قرآنی)، شهرداری (جهت راه‌اندزای خانه‌های بازی) و ... دخیل هستند.   به کام سازمان‌ها و به ضرر کودکان وی ضمن تاکید بر بحث وحدت رویه در حوزه آموزش کودکان پیش از دبستان بیان کرد: پراکنده کار کردن سازمان‌های مختلف آسیب‌های جدی را به کودکان وارد می‌کند که در آینده آن‌ها بروز می‌یابد از طرف دیگر آموزگاران و مدرسان کودکان پیش از دبستان اکثرا از تخصص‌های لازم برای آموزش این دسته از کودکان برخوردار نیستند؛ لذا تلاش داریم با توجه به میزگردها، پنل‌ها و شنیدن نظرات کارشناسان و متخصصان، محتوای علمی، به روز و همه جانبه لازم برای جبران کمبود‌ها و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی تولید شود. به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گروه آموزش پیش از دبستان، باید بتوانیم نیرو‌های انسانی این حوزه را توانمندتر از قبل کنیم، چون عمدتا آموزگاران و مدرسان فعلی در رشته‌های مرتبط با این حوزه آموزش ندیده‌اند و نیاز است که ضمن ارائه آموزش‌های منظم، مداوم و همه جانبه به افراد، آموزگارانی را تربیت کنیم که همانند متخصصان این حوزه بتوانند موثر عمل کنند.

محمدی آریا تصریح کرد: در این راه ابزار سنجش هم مهم است، درحقیقت هنگام استخدام یا به کارگیری نیرو‌ها باید از ابزار‌ها و شاخص‌های مناسبی در جهت غربال افراد متخصص بهره گرفته شود درحال حاضر طبق آمار تقریبی، مربیان مهد‌های کودک از ۹۱ رشته مختلف هستند که تنها ۶ رشته آن‌ها به بحث آموزش و یادگیری کودکان پیش از دبستان مرتبط است. حضور افراد در مشاغل مختلف بدون داشتن مدرک تخصصی مرتبط شاید آسیب چندانی نزند، اما آموزش کودکان، سنگ بنای شخصیت و رفتار یک فرد برای آینده است که سرمایه جامعه محسوب می‌شود.

دستاوردهای مهم کنگره بین‌المللی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان چیست؟ وی با بیان اینکه پس از چند دوره برگزاری، سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای همکاری با این رویداد استقبال بیشتری می‌کنند، ادامه داد: جز همبستگی سازمان‌های مختلف، دستاورد دیگر برگزاری کنگره بین المللی «آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان» طراحی و تدوین محتوا‌های جدید و به روز علمی در غالب مقالات، سخنرانی‌ها و میزگردهاست که در بخشی از سایت این کنگره ارائه خواهد شد تا متخصصان بتوانند از دستاورد‌ها به نحوی مطلوب بهره بگیرند همچنین در ضمن برگزاری دوره‌های مختلف این رویداد بیش از هزار متخصص از کارگاه‌های مهارتی حوزه آموزش و رصد کودکان پیش از دبستان بهره بردند و موفق به کسب گواهینامه‌های مرتبط شدند.

ساختارشکنی با تشکیل کمیته علمی دانشجویی دبیر علمی کنگره بین المللی «آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان» با اشاره به ویژگی منحصربه فرد این دوره نسبت به دوره‌های گذشته عنوان کرد: درحالی که معمولا کنگره‌ها با دو کمیته علمی و اجرایی اداره و پیش برده می‌شوند، اما تصمیم داریم با یک ساختارشکنی در دومین کنگره بین‌المللی، کمیته علمی دانشجویی را تشکیل دهیم تا خود دانشجویان مستقل از سایر متخصصان و اعضای هیئت علمی محور‌های برگزاری یک پنل تخصصی را طراحی و تدوین کنند و درنهایت مدیریت و کنترل پنل را برعهده بگیرند، به تبع دستاورد این پنل برای دانشجویان ملموس‌تر و قابل درک‌تر است.

به گفته وی، تشکیل کمیته علمی دانشجویی در کنار بازوی کمیته علمی اساتید می‌تواند مشارکت نسل جوان در برگزاری رویداد‌هایی این چنینی را افزایش دهد همچنین زمینه پذیرش مسئولیت آنان برای ورود به دنیای بزرگسالی و دنیای واقعی را بازسازی می‌کند تا در آینده خودشان بتوانند سکاندار بخش فرهنگی و آموزش جامعه‌شان باشند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مهدکودک آموزش کودکان کنگره بین المللی دبیر علمی کنگره بین المللی کمیته علمی دانشجویی سازمان های مختلف پیش از دبستان برگزاری کنگره آموزش کودکان راه اندازی محمدی آریا همه جانبه سازمان ها نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۹۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، در آستانه فرا رسیدن ۱۲ اردیبهشت، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و گرامی‎داشت مقام معلم، سی ویکمین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با حضور دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم که دکتر حشمتالله علینژاد رییس دانشگاه و دکتر رحمت عباسنژاد معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران نیز حضور داشتند، از دکتر علی اکبر جعفری عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دکتر اباصلت حسین زاده عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه به عنوان اساتید نمونه کشوری تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • تروما چهارمین علت مرگ در دنیا
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • اعمال مصوبه فوق العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال
  • رقابت بیش از 8 هزار نفر فردا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • آغاز به کار بیست و چهارمین کنگره مغز و اعصاب کودکان
  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری
  • هشتاد درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • آموزش علوم پزشکی از کلاس درس تا عرصه