Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@02:03:57 GMT

علم نافع موجب تعالی انسانیت و امنیت است

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۲۷۰۴

علم نافع موجب تعالی انسانیت و امنیت است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، دکتر علی خاکی صدیق در مراسم رونمایی از کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی که در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، گفت: مباحث فرهنگی همواره از دغدغه‌های مسئولان دانشگاه بوده است و پرداختن به مباحث ریشه‌ای فرهنگی بسیار دشوار است.

وی افزود: در دانشگاه مجموعه ای از کارهای متنوع فرهنگی صورت می گیرد و برخی از اقدامات ریشه‌های عمیق فرهنگی دارند و اثرات طولانی مدت بر جای می گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: یکی از این اقدامات فرهنگی با اثرات طولانی مدت چاپ کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی تالیف دکتر مهدی گلشنی است که در راستای راهبرد فرهنگی دانشگاه به چاپ رسیده است.

دکترخاکی صدیق بیان کرد: بی‌شک دکتر گلشنی یکی از شایسته‌ترین افراد برای تالیف در حوزه علم و دین است که پیش گفتار این کتاب به قلم مرجع گرانقدر آیت الله سبحانی نیز موید این مطلب است.

استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه ورود به بحث علم و دین کاملاً حرفه ای و دشوار است، گفت: بنده تنها به چند نکته اشاره و پرسش هایی را مطرح می کنم.

وی افزود: آیا بین علم و دین تعارض وجود دارد؟ اگر ما دین را بر پایه وحی بدانیم و وحی را نیز پیام خدا بدانیم، از طرفی نیز علم را بر پایه طبیعت و طبیعت را فعل خدا بدانیم امکان تعارض بین کلام، و فعل خدا نیست؛ در اصل قضیه امکان ندارد بین علم و دین تعارضی ببینیم اما آنچه به عنوان تعارض مطرح می شود و علمای علم تجربی و دینی نیز به آن اشاره کرده اند، فهم و تفسیر افراد از این موضوعات است. این برداشت ها با هم در تضاد هستند، از یک طرف یک فیزیکدان برجسته که اخیراً فوت شد ادعا می کند که طومار بحث دین را برچیده و ادعای اثبات عدم وجود خدا را می کند و دیگری در لباس عالم دینی می آید و کتاب علمی را می سوزاند، اینها تعارض هایی است بر اساس استنباط های خودشان.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: مسئله مهمی که در «کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی» به آن پرداخته شده است این است که علم در چه بستری شکوفا شده است؟ آیا پایه‌های اعتقادی و زیرساخت های فکری که براساس آن نظریه های جدید را بنا می دهیم و علوم و فناوری پیشرفت می کند، دین گریز یا دین زدا هستند؟ یا اینکه بی توجه به دین هستند و کار خود را انجام می دهند.

خاکی صدیق بیان کرد: اگر نظریه‌پردازی‌های علمی و فناوری ها از بستر دین بر می‌خواستند آیا وضعیت کنونی دنیا متفاوت از این چیزی می بود که داریم؟ تبعات و قوانین مطرح در این زمینه، چقدر عمق پیدا می کرد، این موضوع جای تامل جدی دارد. البته پاسخ آن نیز آسان نیست. چون تجربه‌ای از علم و نظریه پردازی دینی به معنای واقعی نداریم.

وی افزود: اگر دانشمندانی وجود داشتند که در مکتب ائمه اطهار پرورش یافته بودند یا علما در خدمت امام زمان (ع) بودند و می‌توانستند پاسخ‌های علمی را بگیرند، شرایط متفاوت می‌شد. قطعاً محیط زیست اکنون این شرایط را نداشت، قطعاً اخلاق انسانی و حرفه ای و رفاه و امنیت به گونه ای دیگر بود. جهت‌گیری‌های علمی برای منفعت‌طلبی 100 درصد مادی نبود و متاسفانه این تجربه با غصب ولایت ائمه از بشریت گرفته شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: بشریت از علم درست دینی، محروم شده است که اگر محروم نمی شد، جایگاه امروز ما تا قیامت تحت تاثیر قرار می گرفت.

وی تاکید کرد: علم نافع، موجب تعالی انسانیت و امنیت است، توجه جدی به اخلاق حرفه‌ای دارد و همچنین در توسعه و اخلاق نقش زیاد دارد و امیدواریم ان شاء الله با ظهور حضرت مهدی (عج) بشریت به علم نافع برسد.

خاکی صدیق گفت: در جهان اسلام ستارگان ارزشمندی در علوم غیردینی دستاوردهای عظیم هم داشتند همانند، ابوریحان بیرونی، خوارزمی، فارابی که به وجود آنان افتخار می‌کنیم اما اگر بخواهیم کسی را در قله بگذاریم، علامه خواجه نصیرالدین طوسی است.

کد خبر 4856010

منبع: مهر

کلیدواژه: علی خاکی صدیق وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادیان توحیدی دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان سنجش کنکور 99 دانشجویان دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه پیام نور سازمان امور دانشجویان دهه فجر دانشگاه فنی و حرفه ای حسین توکلی مرکز سنجش آموزش پزشکی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی معاون آموزشی وزارت علوم خواجه نصیرالدین طوسی خاکی صدیق علم نافع حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر

سرهنگ پاسدار محمد حسن آهنگر، مسئول معاونت تربیت و آموزش سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان  گفت: نشست ها‌ی تربیت وتعالی به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه وبسیج، حول محور سه عنوان مهم حجاب و عفاف، شعار سال و اندیشه‌های شهید مطهری در قبال جنایات صهیونیست‌ها در حوزه‌های مقاومت برگزار شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به برنامه ریزی انجام شده در سپاه‌های شهرستانی و نواحی مقاومت، نشست‌های تربیت و تعالی در حوزه‌های مقاومت و کانون‌ها با موضوع‌حجاب و عفاف که از مباحث روز کشور است، برگزار شد.

آهنگر با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب برای جامعه بشری، تصریح کرد:مربیان در نشست‌های تربیت و تعالی، با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام و کلام امامین انقلاب نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان نسبت به این موضوع تبیین و روشنگری کردند.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر این مسئله که تلاش در جهت تحقق شعار سال، یک وظیفه عمومی است، خاطر نشان کرد: شعار سال و انتظارات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در تحقق این شعار از مباحث مهم دیگری بود که؛ مربیان راهکار‌هایی را برای حضور قدرتمند بسیجیان در تحقق این مهم ارائه دادند.

 تبیین تفکرات و اندیشه‌های شهیدمرتضی مطهری در خصوص جنایات اسرائیل از دیگر موضوعات نشست بود که آهنگر به آن اشاره کرد و یاد آور شد:وحدت و یکپارچگی، راه نجات امت اسلام است.

وی با بیان اهمیت برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر تصریح کرد: معاندین و دشمنان قسم خورده این مرز وبوم و یژه شیطان بزرگ، در پی برهم زدن امنیت و وحدت مردم ایران خصوصا استان سیستان و بلوچستان هستند تا از این رهگذر به مقاصد شوم خود دست یابند

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر
  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • پوستر/ فلسطین؛ دانشگاه انسانیت
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور