Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نوشت: این جشنواره، از دوره پیش با اقدامی در خور و شایسته، فضای مناسبی برای رونق بازار هنر و اقتصاد هنرهای تجسمی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نوشت:

هنرهای تجسمی، در روزگار شتابناک و پر تب و تاب امروز، مأمنی برای اندیشیدن، ماندگاری و مانایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خانواده بزرگ هنرهای تجسمی، گروهی پرشور و شورانگیز از هنرهاست که توان برقراری گفت و گو دارد، در نگاه معاصر و در مباحث میان رشته‌ای، فرصت‌های جذابی برای آفرینش متفاوت ایجاد شده و هنرمندان را به سمتی سوق داده است که از دل هنرها، گفت و گویی پرمایه و جان‌دار خلق می کنند. 
جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اگرچه نسبت به سایر جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی جوان است اما فرصتی بی‌بدیل از جنس خلاقیت و نوآوری را پیش پای هنرمندان و دست‌اندرکاران قرار داده که در بستر موقعیت‌ها و فرصت‌های تازه، به توفیقاتی دست یافته‌اند. در این سال‌ها هنرمندان عرصه تجسمی با قدرت تمام، آثار خود را در معرض داوری قرارداده‌اند و به فراخور جهان معاصر، آثار چندرسانه‌ای خلق کرده‌اند که توصیف جهان امروز است. این آثار در جهان نیز، به خوبی عرضه و شناخته شده است. از این منظر، جشنواره هنرهای تجسمی فجر، می تواند، فرصت برابری را برای همه هنرمندان فراهم سازد تا توانمندی-های خود را نمایش دهند.  
این جشنواره، از دوره پیش با اقدامی در خور و شایسته، فضای مناسبی برای رونق بازار هنر و اقتصاد هنرهای تجسمی ایجاد کرده است. حضور نگارخانه‌های کشور در دوره گذشته موجب شد تا در این دوره نیز نگارخانه‌داران کشور با حضور خود، این پنجره تازه را برای ایجاد بازارهای تازه در هنرهای تجسمی گشوده نگه دارند. 
هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی همواره در قبال مسائل اجتماعی برخوردی متعهدانه داشته و در این ایام با احترام و سوگواری شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین جانباختگان فاجعه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری و همراهی با داغدیدگان سیل سیستان و بلوچستان، نشان دادند که تعهد اجتماعی آنها بخش مهمی از بروز و ظهور هنرشان بوده و این دغدغه‌مندی شایسته ارج نهادن است. 
آغاز دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به هنرمندان این عرصه، همکاران اداره کل هنرهای تجسمی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و دبیرخانه جشنواره و همچنین دبیران و داوران این دوره  جشنواره تبریک می گویم و توفیق ایشان را از درگاه خداوندی آرزومندم.

همچنین سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به به دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیامی بدین شرح منتشر کرد:
هوالبصیر
إِنّ لِربِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لعَلَّهُ أن یُصِیبَکُم نفحةٌ مِنها فَلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا ...
همانا از سوی پروردگار شما در طول عمرتان نسیم هایی می وزد، پس خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که نسیمی از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نیفتید. 
هنر، فضیلت انسان است که متولد می شود تا بار امانت را به درک و درد به جان بخرد و جویای گوهر گمشده باشد که آدمی اگر بخواهد سزاوار "فتبارک الله احسن الخالقین" باقی بماند، باید به تماشای خویش در آبگینه هنر، زلال تر شود. شادمانیِ اندوهناکی است این تولد که تلخ تلخ، جان هنرمند می خراشد تا جهان هنر، نوشین و نازنین باشد. 
حماسه‌‌ی باشکوهی است "رنجی" که به "گنج" و "دردی" که به "درود" بینجامد. "جمال" و "جلال" آدمی است هنر و بی دریغ در خوش حالی و بد احوالی مردمان دیروز و امروز، شریک بوده است که از جان برخاسته و بر جان‌‌ها نشسته است. شرح شریف هنر در شیدایی روزگار "انقلاب" شنیدنی است. به یاد آوریم زمزمه‌‌هایی که به لحن و لهجه‌‌ی هنر "فریاد" شد و دستانی که به آرمان هنر، "داستان"
جشنواره‌‌های فجر، ستایش ستم‌‌ستیزانی است که به سِلاح هنر، صَلاح سرزمین خویش را رقم زدند. این روزها نیز که ناگریزان از خشم، به ورطه‌‌ی وطن می‌‌‌‌اندیشند، تن از هنر، رویینه باید کرد و به شوق صلح، به بردباری از هفت خوان بگذریم که جان هنرمندان به تمامی به وصل اندیشیده است و در دریای تلاطم‌‌ها و تشویش‌‌ها به لنگر صبر، ساحل سامان بوده‌‌اند. رواست که خاصه بدین روزگار، ستایش‌‌گر همت و هوشیاری هنرمندانی باشیم که به هنگام سوگ و در هوای سور، مردم‌‌اندیشند. 
جانمایه‌‌ی هنرهای تجسمی هم‌‌خونی و هم‌‌گونی با واقعیت‌‌هایی است که با انسان، معاصرت دارند و غلبه‌‌ی حضور قاطع حقیقت در نبض نقش‌‌ها و رنگ‌‌ها و احجام متبلور است. جشنواره‌‌ی هنرهای تجسمی فجر، مأذنه‌‌ی تألیف دانایی و تعمیم اندیشه است و فرصت مواجهات متمایزی است که به مدد هم‌‌جهانی هنرمندان، نشاط و خرسندی مخاطبان را ممکن می‌‌کند. 
همایشی هوشمندانه که تعهد شهروندی را پاس می‌‌دارد و پلی برای رفاقت با چشم‌‌ها و چشمه‌‌هایی است که به میهمانی دعوت شده‌‌اند. مدحِ معرفتِ هنرمندان و شرحِ شفقت همکارانم در این روزگار از این قلم برنخواهد آمد و به ناگزیر، خداوندگار هنر را به سربلندی و رستگاری این مهربانان سوگند می‌‌دهم.

* حضور ۶ هنرمند ایرانی در فستیوال هنر امارات

نمایشگاه نقاشی و فستیوال هنر امارات، از روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه میزبان ۶ هنرمند ایرانی است.
نرگس سلیمان‌زاده، الهام امید‌‌ی، صبا رجبی، ش‌یر‌‌ین معیا، میترا اصغر‌‌ی و صدف کبار‌‌ی نقاشان ایرانی هستند که از سوی موسسه سکو آثارشان انتخاب شده و در این نمایشگاه به نمایش و داوری گذاشته شده است.
این نمایشگاه دارای یک هیأت داوری است که در نهایت ۳ برگزیده را از مجموع شرکت کنندگان از کشورهای جهان انتخاب کرده و جوایزی را به آن‌ها تقدیم می‌کنند.
 

 

 

*  برپایی کارگاه پوستر با موضوع انتخابات

کارگاه تولید پوستر «صبح روشن» ویژه انتخابات مجلس با حضور هنرمندان ۳ استان برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، همزمان با فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین کارگاه تولید پوستر در گلستان ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی با عنوان «صبح روشن» در گرگان برگزار شد.
 این کارگاه با حضور استاد مهدی عسکری از طراحان برجسته کشور و صاحب چندین عنوان برتر در عرصه گرافیک و پوسترسازی در سطح ملی و بین‌المللی در مجتمع فرهنگی عاشورائیان برگزار گردید.
این کارگاه با هدف پرداختن به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در برگزاری انتخابات و معیارهای انتخاب نمایده اصلح برگزار شد. دانش افزایی، تقویت مهارت‌های خلاقانه و ارتقای سطح کیفی آثار طراحان گرافیک استان، تولید آثار هنری پرمحتوا، ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعدادی هنری جوان و حمایت از آنان از دیگر اهداف این کارگاه بوده است.
کارگاه در دو نوبت صبح و عصر برپا شد و ۲۰ نفر از طراحان گرافیک استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی با شرکت در این کارگاه به ایده پردازی و تولید اثر پرداختند. 
کارگاه «صبح روشن» به همت باشگاه رشد جوان سازمان هنری رسانه ای اوج و با همکاری خانه طراحان انقلاب اسلامی استان گلستان (نگارستان) و جبهه هنرمندان انقلاب اسلامی مازندران (حرا) در مجمتع فرهنگی عاشورائیان استان گلستان برگزار شد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر ارشاد جشنواره هنرهای تجسمی کارگاه طراحی پوستر انتخابات مجلس دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونق بازار هنر انقلاب اسلامی برگزار شد صبح روشن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۳۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فیلم کوتاه «چوپان» به نویسندگی و کارگردانی مهرشاد رنجبر در تازه‌ترین حضور جهانی خود به جشنواره شورت شورتز ژاپن راه یافت و به همین بهانه از پوستر این فیلم که آرمین رنگانی طراحی آن را برعهده دارد، رونمایی شد.

جشنواره شورت شورتز از جشنواره‌های مورد تأیید اسکار است که در آن برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی، غیر داستانی و انیمیشن واجد شرایط نامزدی در بخش اسکار بهترین فیلم کوتاه خواهند بود.

این جشنواره از سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره‌های فیلم کوتاه آسیا در توکیو برگزار می‌شود.

فیلم کوتاه «چوپان» در بیست و پنجمین دوره از این جشنواره از میان ۴۹۳۶ فیلم فرستاده شده به جشنواره انتخاب شده است.

«چوپان» به تهیه‌کنندگی مژگان رایگان و رضا فتح الهی‌پور روایتی است از دو ساعت مانده به اجرای بازبینی که گروه متوجه می‌شود، بازیگر نقش چوپان نمی‌تواند به اجرا برسد و میثم تلاش می‌کند تا به جای او روی صحنه برود.

نادر صادقی، سام دادخواه، رضا زمانی، مژگان رایگان، فرهنگ ادیانی، مهتاب ناظری، شیرین شجاعی، هادی افشین، هاشم ایمانی، فواد آزادی، میلاد دهقان، سارا امیری مقدم، فرهان فرهادی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.
جشنواره شورت شورتز از ۴ ژوئن تا ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ (۱۵ تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۳) در توکیو برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
  • برپایی کارگاه تخصصی کتابت قرآن کریم در مراغه
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر