Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-09@00:27:11 GMT

مقصد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۴۲۲۱

مقصد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی کجاست؟

ایسنا نوشت: پس از سقوط هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراینی در حوالی فرودگاه امام(ره) که با خطای انسانی توسط پدافند ایران سرنگون شده بود، بازسازی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیما برای بررسی دقیق این سانحه به یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه تبدیل شد.

در ابتدا مسئولان ایرانی بر این مسئله تاکید داشتند که قابلیت بازسازی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در داخل کشور وجود دارد اما در صورت عدم امکان انجام این کار، مقصد جعبه سیاه این هواپیما اوکراین یا فرانسه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پس از این اظهارات، نظر مسئولان وزارت راه و شهرسازی از شخص وزیر تا مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری تغییر کرد و اعلام کردند که به هیچ وجه جعبه سیاه هواپیما اوکراینی را به کشور ثالث نمی‌دهند و این جعبه سیاه باید در ایران بازسازی و بازخوانی شود که البته به گفته خود آن‌ها، با وجود اعلام نیاز ایران به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری برای انجام این کار، کشوری حاضر نشده بود آن‌ها را در اختیار ایران قرار دهد.

البته قوانین بین‌المللی هوانوردی این حق را برای کشوری مانند ایران که در آن سانحه هواپیمایی اتفاق افتاده، قائل است که جعبه سیاه را در هرجایی که می‌خواهد و با حضور نمایندگان قانونی، بازسازی و بازخوانی کند و بر همین اساس محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه - نیز  اخیرا اعلام کرد که جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به کشور ثالثی نمی‌دهیم.

اما شب گذشته محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - در حاشیه بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بازسازی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی اینگونه توضیح داد که هنوز در فرایند بررسی هستیم. جعبه سیاه فقط یکی از این موارد بررسی است و موارد دیگر هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیچ حساسیتی درباره جعبه سیاه نداریم و موضوع در کمیته بررسی سانحه توسط ایران و اوکراین در حال بررسی است، افزود: روز گذشته اوکراینی‌ها مدارک هواپیما را تحویل ما دادند که ممیزی می‌شود. همچنین شواهد موجود روی زمین و دیگر موارد را بررسی می‌کنیم و اگر نتوانیم جعبه سیاه را بخوانیم با هماهنگی کشور اوکراین در کشور ثالث این کار انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از آن منظر که ما این تایپ هواپیما را در کشور نداشته‌ایم، امکاناتی هم در این حوزه نداشته‌ایم البته سازمان هواپیمایی کشوری امکاناتی در این حوزه تامین کرده است. اما FDR هواپیما آسیب دیده و نیاز به ترمیم دارد.

در پی این اظهارات و پیگیری‌های خبرنگار ما، مقصد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با توجه به این که از ابتدا اوکراین و فرانسه چنین درخواستی داده بودند، احتمالا یکی از این دو کشور خواهد بود و این جعبه سیاه به کانادا یا آمریکا نخواهد رفت.

منبع: الف

کلیدواژه: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی مقصد جعبه سیاه راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۴۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی، ۱۰ واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند.

در پی اطلاع رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود که متأسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این ۱۰ واگن در شمتیغ کرد و کوشید با فشارهای رسانه‌ای و توسل به برخی ادعاهای بعضاً کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌رغم ناپختگی و بی صداقتی صورت گرفته از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حسن نیت، حمل بخش اول محموله تجاری را روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز کرد و این محموله روز گذشته (شنبه ۱۵ اردیبهشت) از تهران نیز عبور نموده و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور است. همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود جهت حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‎‌کند.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تأکید می‌کند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی با کشور افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان جهت رسیدن به استانداردهای مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوزهای مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردرها خواهد بود.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تأکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

کد خبر 6097908

دیگر خبرها

  • بدتر از قتلگاه فریدون کنار کجاست؟ | امن‌ترین کشور برای پرندگان مهاجر اینجاست
  • بوئینگ ۷۶۷ بدون چرخ جلو با دماغه در فرودگاه استانبول نشست!+ فیلم
  • فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول+فیلم
  • فرود اضطراری هواپیمای بدون چرخ در استانبول (فیلم)
  • این جنگنده ایرانی را با اف ۳۵ و اف ۲۲ مقایسه نکنید
  • آمار نگران‌کننده هواپیما‌های سالم کشور؛ فقط ۷ تا ۸ فروند!
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟