Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@00:13:52 GMT

۶ اثر ناملموس یزد در فهرست آثار ملی ثبت شد

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۶۷۲۷

۶ اثر ناملموس یزد در فهرست آثار ملی ثبت شد

عباس ملازینلی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تدوین پرونده آثار مورد اشاره از چندماه گذشتنه در دستور کار این سازمان قرار گرفت که امروز در شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار ملی  به اتفاق آرا به ثبت رسید و انتطار این است،  این آثار در آینده نزدیک به ثبت جهانی  برسد.

وی ادامه داد: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین الملل فراهم می شود

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد اضافه کرد: رویکرد سازمان توجه به حوزه گردشگری است و به صورت جدی شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی را دنبال می کند تا میراث گذشتگان را حفظ و به نسل جوان و آیندگان معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملازینلی با بیان اینکه گردشگری صنعت پاک محسوب می شود اضافه کرد: همچنین این سازمان از پژوهشگران حوزه گردشگری حمایت می کند و به آنها بها می دهد تا آثار معنوی گذشتگان حفظ و به فراموشی سپرده نشود.

وی از شرکت سازمان فرهنگی ، اجتماعی و وررزشی شهرداری یزد در نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی در تهران خبر داد.

از حدود ۶ هزار اثر تاریخی و فرهنگی استان یزد، یک هزار و  ۸۵۰ مورد تاکنون در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته و هرگونه دخل و تصرف در آنها بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ممنوع است. 

۱۵ مرداد ماه ۹۸  کارشناس ثبت آثار ناملموس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفته بود: ۱۳ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور، ثبت و به مسوولان ارشد استان ابلاغ شد.

محمدحسین صالحی در گفت و گو با ایرنا، این آثار را هنرهای ساخت زنجیر توپ ملیله یزدی ،زنجیره هلوگل یزدی  ،ساخت زنجیر کلافه ای  ، ساخت زنجیر هل ملیله یزدی ،مراسم آیینی پخت آش جو اول اسفند ماه ندوشن ،شیوه سنتی تهیه نقل بیدمشکی ، ساخت دستبند اشرفی یزدی ،مراسم کوزه شکنی بافق  ، روش تهیه غذای درنجوش ابرکوه و ... ذکر کرد.

وی با بیان اینکه ۴۰ اثر ناملموس دیگر استان در دست تهیه است ، امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسد یادآور شد: هم اکنون پنج اثر از این تعداد به تهران ارسال شده  و بقیه آنها در حال تدوین است.

صالحی تصریح کرد: تهیه پرونده‌های ناملموس فقط بر عهده میراث فرهنگی نیست و نیاز به همت بالای گروهی، بخش خصوصی،مردمی، دولتی و گروهای مردم نهاد دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و اداره های دولتی برای به نتیجه رسیدن این دست از پرونده ها با میراث فرهنگی همکاری کنند.

وی تعداد رشته‌های شاخص که در استان وجود دارد را زیاد اعلام کرد و یادآور شد: باید نسبت به ثبت این آثار اقدام کنیم تا از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری و به دست فراموشی سپرده نشود.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا بخش خصوصی شهرداری گردشگری گردشگری و صنایع دستی یزد انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی فهرست آثار ملی تاریخی و فرهنگی میراث فرهنگی اثر ناملموس صنایع دستی ساخت زنجیر ثبت آثار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۶۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در حکم محمد افروغ، سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی (سنتی) که به امضای مصطفی ده‌پهلوان رسیده، آمده است: نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی و به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی (سنتی) منصوب می‌شوید.

توفیق روزافزون شما را در انجام مسئولیت‌های محوله به خصوص در راستای تحقق شرح وظایف مصوب با همفکری و تعامل با اعضای گروه، همکاران و همچنین تشریک مساعی با معاونت‌ها و پژوهشکده‌ها، از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

طی مراسمی که با حضور رئیس و معاونان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همراه بود از خدمات شایسته طیبه عزت‌اللهی‌نژاد، مدیر پیشین گروه پژوهشی هنرهای ملی (سنتی) پژوهشگاه قدردانی شد.

کد خبر 6086086 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد