Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت وفاق ملی لیبی شامگاه سه‌شنبه اعلام کردمشارکت خود در مذاکرات آتش‌بس را معلق کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت وفاق ملی لیبی شامگاه سه‌شنبه مذاکرات برای پایان دادن به جنگ بر سر پایتخت لیبی را متوقف کرد.

سازمان ملل متحد در ژنو میزبان گفت‌وگوهای میان نمایندگان دولت وفاق ملی و گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق بر سر این گفت‌وگوها یک ماه پیش در جریان اجلاسی در برلین میان قدرت‌های خارجی که حامی طرف‌های رقیب در لیبی هستند، حاصل شد.

حاضران در اجلاس «برلین» که ۱۹ ژانویه ( ۲۹ دی) برگزار شد با صدور بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس، متوقف کردن حملات به تاسیسات نفتی و اجرای تحریم تسلیحاتی لیبی شدند.

دولت وفاق ملی لیبی تصمیم برای تعلیق مشارکت در مذاکرات آتش‌بس را بعد از آن گرفته که «ارتش ملی لیبی» بندر طرابلس را هدف حمله خمپاره‌ای قرار داد.

نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، بعد از ظهر سه‌شنبه ابتدا مدعی شدند که یک فروند کشتی ترکیه حامل سلاح و مهمات در بندر مذکور هدف قرار گرفته است. مرکز اطلاع‌رسانی «اتاق عملیات "الکرامه"» وابسته به ارتش حفتر گفته است که این کشتی صبح امروز «نابود» شده است.

نیروهای حفتر ابتدا به صراحت از پذیرفتن حمله به این کشتی طفره رفتند. با این حال، «فرماندهی کل ارتش ملی لیبی» (ارتش حفتر) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به نیروهای خود دستور داده بود انبارهای سلاح و مهمات در بندر طرابلس را هدف قراردهند. بر اساس این بیانیه، این حملات، با هدف «تضعیف توانایی نیروهای مزدوری صورت گرفته است که از سوریه به لیبی سرازیر شده است».

ارتش ژنرال حفتر مدعی شده نیروهایش به آتش‌بس بر حسب دستورات نظامی محول شده پایبند بوده‌اند ولی اقدام «گروه‌های تروریستی» که خارج از کنترل دولت وفاق ملی لیبی هستند، این نیروها را بر آن داشته است، که به بندر طرابلس حملاتی ترتیب دهد.

ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی (به ریاست فایز السّراج) حمایت سیاسی، اقتصادی و تسلیحاتی می‌کند و پارلمان ترکیه به دولت برای اعزام نیرو به طرابلس چراغ سبز نشان داده است. ورود ترکیه به لیبی بعد از آن آغاز شد که کشورهای عربی مصر، امارات و عربستان دست به حمایت بی‌سابقه‌ای در سطح رسانه‌ای و تسلیحاتی برای سیطره حفتر بر شهر طرابلس زدند. با این حال تلاش‌های وی از ۱۵ فروردین ماه برای سیطره بر پایتخت دولت سراج ره به جایی نبرده است.

ژنرال حفتر که مورد حمایت ضمنی کشورهای عربی مذکور و برخی کشورهای اروپایی و آمریکاست، دولت وفاق ملی لیبی را تروریست می‌داند و مدعی است که این دولت برای پیش‌برد اهداف خود از تروریست‌ها کمک می‌گیرد.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت طُبرُق به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: لیبی دولت وفاق ملی لیبی حفتر مذاکرات آتش بس دولت وفاق ملی لیبی ارتش ملی لیبی بندر طرابلس سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۰۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به متروی قم

استاندار قم گفت: دولت برای متروی قم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و برای منوریل هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید محمد آقامیری امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جریان بازدید از ایستگاه شهید مطهری متروی قم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: دولت مصمم است پروژه‌های حمل و نقل شهری را به هر روش ممکن به سرانجام برساند که هم مترو و هم منوریل شامل این سیاست می‌شوند.

وی با اشاره به توافقات با شرکت چینی برای ساخت واگن متروی قم افزود: اگر امروز سفارش منوریل را ثبت کنیم، در مدت هفت ماه می‌توان آن را ترخیص کنیم.

استاندار قم درباره زمان بندی راه اندازی فاز یک متروی قم اظهار داشت: یک سری مقدماتی برای انجام پروژه‌ها وجود دارد که مقدمات سفارش واگن مترو مسائل ارزی است.

آقامیری با اشاره به اینکه رئیس جمهور پیگیر راه اندازی متروی قم است اضافه کرد: توافقات با شهرداری مشهد برای استقراض قطار به نتیجه نرسید اما برای قرارداد شرکت چینی زحمت‌هایی که شهردار محترم و شهرداری کشیدند، موجب شده اتفاقات خوبی رقم زده شود و ما این اتفاقات را حرکت به سمت جلو تلقی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه فاز اول متروی قم آماده است افزود: با سه رام قطار می‌توان این فاز را راه اندازی کرد و دولت و شهرداری در حال تلاش هستند.

استاندار قم با تاکید بر اینکه دولت از این نوع پروژه‌ها حمایت می‌کند ابراز داشت: همین امسال بابت این پروژه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق اختصاص داده است و هزار میلیارد تومان برای منوریل تخصیص داده شده است.

آقامیری ادامه داد: شهرداری قم هم باید زحماتش را تکمیل کند و همین حمایت‌ها را ادامه دهند تا این پروژه به نتیجه برسند.

کد خبر 749820

دیگر خبرها

  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی قم
  • اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به متروی قم
  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم؛ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه
  • ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم/ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • تدارک تمام زیرساخت های گردشگری سرعین تا آخر اردیبهشت ماه