Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@13:18:25 GMT

کدخدایی: شناخت کاندیدا‌ها نیازمند فرصت یک ساله است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۱۳۵۹

کدخدایی: شناخت کاندیدا‌ها نیازمند فرصت یک ساله است

خبرگزاری صدا و سیما: عباسعلی کدخدایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه نظارت در انتخابات برعهده شورای نگهبان است.

او ادامه داد: قوانینی که در ادوار مختلف در مجلس وضع شده است شورای نگهبان را مکلف به نظارت دقیق و مؤثر بر انتخابات می‌نماید.

کدخدایی بابیان اینکه دور اول انتخابات را می‌توان بررسی صلاحیت‌ها عنوان کرد که شورای نگهبان بدرستی از آن عبور کرد گفت: در حال حاضر مشغول آماده سازی ناظران هستیم وظیفه خطیر پاسداری از حق الناس در انتخابات بر دوش ناظرین شورای نگهبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به موضوع تعداد ناظران در پای صندوق‌های رأی گفت: تعداد ناظران به شلوغی یا خلوت بودن محل برپایی صندوق‌ها بستگی دارد، اما روی هم رفته میانگین ۳ تا ۷ نفر را برای صندوق‌ها در نظر خواهیم گرفت علاوه بر این افراد، ناظران سیاری هم هستند که به صندوق‌ها سرکشی خواهند کرد و در صورت مشاهده تخلف با هماهنگی هیأت نظارت اقدام به پیگیری‌های قانونی می‌نمایند.

کدخدایی در خصوص پیوستن کاندیدا‌های جدید به جمع نامزد‌ها در لحظات پایانی مهلت تبلیغات افزود: با توجه به اشتیاق بالای شرکت کنندگان در ثبت نام کاندیداتوری نمایندگی مجلس، معمولاً پس از مهلت قانونی ثبت نام مراجعه کنندگان بسیاری به ما رجوع می‌کنند، اما شورای نگهبان پس از پایان مهلت قانونی ثبت نام نامزد‌ها اقدام به بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نظر نهایی می‌نماید و در حال حاضر با توجه به پایان یافتن بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی جدیدی نداریم بنابراین فهرست جدیدی برای کاندیداتوری وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان با پرداختن به موضوع تخلفات انتخاباتی گفت: به منظور دریافت گزارش‌های مردم از تخلفات انتخاباتی سامانه‌ای به نام «مردم نظر» هست که مردم می‌توانند با استفاده از گوشی‌های همراه و یا تبلت ثبت گزارش نمایند که تاکنون نیز گزارش‌های زیادی به ثبت رسیده است.

کدخدایی تصریح کرد: پس از بررسی‌های دقیق گزارش تخلفات به ثبت رسیده مردمی، برخی اثبات و به دفاتر رسیدگی به تخلفات ارسال شد.

او کاربرد دیگر گزارش تخلفات انتخاباتی را در مرحله صحت یا عدم صحت انتخابات که پس از اتمام زمان رأی گیری صورت می‌پذیرد عنوان کرد.

او ادامه داد: تا این لحظه تخلفات به ثبت رسیده مربوط به نحوه تبلیغات بوده است، اما مردم می‌توانند در روز برگزاری انتخابات هم در خصوص شکل گیری اختلال در انتخابات و یا خرید رأی در صفوف رأی دهندگان و یا هر مورد دیگری که به رأی گیری سالم صدمه خواهد زد ثبت تخلف نمایند.

کدخدایی از راه اندازی سامانه‌ای برای ثبت نام و معرفی نمایندگان نامزد‌های انتخاباتی درپای صندوق‌ها خبر داد و افزود: فقط برای کسانی کارت حضور در پای صندوق صادر می‌گردد که در سامانه ثبت نام کرده باشند.

او تصریح کرد: تا این لحظه بیش از ۴۵ هزار نماینده از سوی داوطلبان معرفی شده‌اند که بیش از هزار و پنجاه نفر از این تعداد اقدام به ثبت نام در سامانه نموده‌اند. زمان ثبت نام برای تکمیل ثبت مشخصات یک روز دیگر تمدید شده است.

کدخدایی از انجام شکل متفاوت تبلیغات در این دوره از انتخابات نمایندگی مجلس خبر داد و افزود: درقانون تعریف روشنی از تبلیغات نشده و این موضوع سبب می‌شود عده‌ای آگاهانه یا غیر آگاهانه اقدام به تبلیغات غیر واقع و تخلفات تبلیغاتی کنند که در این زمینه امکان برخورد با آن‌ها وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص سلسله مراتب برخورد با متخلفان تبلیغاتی گفت: پس از احراز تخلف، تذکر داده می‌شود، اما اگر تخلف بگونه‌ای باشد که در سرنوشت انتخابات تغییر ایجاد نماید امکان رد صلاحیت نامزد وجود دارد.

کدخدایی درباره نحوه بررسی صلاحیت برخی نامزد‌ها که پس از کسب تأیید صلاحیت اقدام به تبلیغات نامتعارف می‌کنند گفت: بررسی‌های ما براساس مستندات موجود در پرونده افراد است معرفی روش‌های تبلیغات انتخاباتی افراد از نکات یاد شده در قانون انتخابات نیست. رسیدگی به تخلفات آتی نامزد‌ها برعهده شورای نگهبان نیست این امر به نیروی انتظامی و قوه قضائیه مربوط می‌شود.

او تصریح کرد: شفافیت در میزان و نحوه هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی از نکات اولیه و مندرج در قانون انتخابات این دوره قرار گرفته است. البته باید بخاطر تصویب چنین قانونی از مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.

کدخدایی نسبت به اعلام نظر یکی از مخاطبان برنامه مبنی بر کوتاه بودن زمان شناخت کاندیدا‌ها (ظرف یک هفته) گفت: شورای نگهبان هم به این موضوع اعتقاد دارد ما فکر می‌کنیم شناخت این تعداد از نامزد‌های انتخابات مجلس نیازمند فرصتی یک ساله می‌باشد.

او نسبت به فشار‌های روز افزون به مردم به منظور شرکت در انتخابات ادامه داد: دشمن کاری جز دشمنی وتهدید ندارد و برای رسیدن به هدف خود گاهی از در دلسوزی و همدردی با مردم وارد می‌شود و از نحوه برگزاری انتخابات ما ایراد می‌گیرد.

کدخدایی با بیان اینکه در بسیاری کشورها، کسانی که در رأی گیری شرکت نکنند باید جریمه بپردازند افزود: در حال حاضر در کشورما این رویداد، آزادانه برگزار می‌شود و تاکنون ۳۹ دوره انتخابات آزاد صورت گرفته است و به جرأت می‌توان گفت در کشورما انتخاب زیر ۵۰% نداریم انتخابات در کشورما یک رویداد ملی است مردم با شوق و خواست قلبی رأی می‌دهند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری شرکت در انتخابات از نظر فردی، حق و از حیث سیاسی تکلیف است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نارضایتی یا گلایه برخی نامزد‌ها در مورد نحوه رأی گیری یا مراحل پس از رأی گیری گفت: نامزد‌ها می‌توانند موارد مورد گلایه خود را از طریق نمایندگانشان در حوزه‌های رأی گیری به مسئولان منتقل کنند.

کدخدایی در خصوص تعداد تعرفه‌های انتخاباتی گفت: در مورد تعرفه‌های انتخاباتی هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، اما ممکن است در شرایط ویژه سیاسی اجتماعی برخی حوزه‌ها از تعداد مراجعین و شرکت کنندگان بیشتر یا کمتری برخوردار باشد و این میزان در انتخابات بعدی برعکس شود در این مورد وظیفه شورای نگهبان در جهت توزیع تعرفه‌های انتخاباتی اقدام سریع و به موقع است اگر حوزه‌ای هم با مشکل کمبود تعرفه مواجه شود در کمترین زمان ممکن تعرفه ارسال خواهد شد.

او گفت: شورای نگهبان نمی‌تواند در انتخاب فرد برای شرکت در پای صندوق و حوزه خاصی دخالت و یا جلوگیری کند هر فرد می‌تواند به فراخور علاقه اش به شهر و حوزه‌ای دیگر رفته و آنجا رأی دهد منعی در این مورد وجود ندارد، اما اگر شناسایی شود که حضور مردم (به عنوان مهمان) در حوزه‌ای خاص می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد قطعاً شورای نگهبان با آن موضوع بعنوان تخلف انتخاباتی دراندازه یک جرم برخورد می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نمایندگان نامزد‌ها در حوزه‌های رأی گیری حق هیچ گونه تبلیغ یا دخالت ندارند افزود: در صورت مشاهده کوچک‌ترین مورد نامتعارف با نمایندگان نامزد‌ها برخورد خواهد شد. البته حجم تخلفات در انتخابات آنقدر کم است که تغییری در سرنوشت انتخابات ایجاد نمی‌کند.

کدخدایی در خصوص دایره وظایف دفاتر انتخابی مستقر در دیگر استان‌ها گفت: این دفاتر هیچ گونه شأن استقلالی ندارند و فقط وظایف محوله از تهران را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: اعضای نظارت و ناظرین هیچکدام از اعضا شورای نگهبان نیستند و برای رضای خدا و بدون هیچ گونه دریافت وجهی به برگزاری انتخابات کمک می‌کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان سخنگوی شورای نگهبان تعرفه های انتخاباتی نمایندگان نامزد ها برگزاری انتخابات تخلفات انتخاباتی سرنوشت انتخابات شورای نگهبان بررسی صلاحیت ها کدخدایی در خصوص پای صندوق ثبت رسیده حال حاضر نامزد ها کاندیدا ها وجود ندارد هیچ گونه رأی گیری صندوق ها ثبت نام حوزه ای حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!

خبرآنلاین نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

گفتنی است که، در سال گذشته کشور‌های گوناگون در منطقه شاهد برگزاری انتخابات بوده‌اند. ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تازگی پشت سر گذاشته، عراق پس از ۱۰ سال انتخابات شورای استانی برگزار کرد و پاکستان انتخابات پارلمانی داشت. ترکیه هم یکی از سخت‌ترین انتخابات‌های ۱۰۰ سال اخیر را که منجر به انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور بود از سر گذراند.

خبرآنلاین، در گزارشی با عنوان «انتخابات در منطقه جنگ زده؛ از روند نزولی «مشارکت» در ایران تا «صف بلند» رأی دادن در ترکیه / مشارکت در انتخابات پاکستان و عراق چقدر بود؟» به بررسی این انتخابات پرداخته بود که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید؛ «انتخابات پاکستان ماه گذشته در این کشور در شرایطی دشوار برگزار شد. ۴۸ درصد از واجدین شرایط رای دادن، در این انتخابات شرکت کردند. این در حالیست که نرخ مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۸، ۵۱ درصد بوده است. به‌نظر می‌رسد کاهش میزان رای دهندگان به زندانی شدن عمران خان و از هم گسیختن حزبش مرتبط است. پیش از انتخابات هم حزبی‌های عمران خان مجبور شدند به صورت مجزا وارد انتخابات شوند.

آخرین انتخابات پارلمانی که در عراق برگزار شد، از نظر تعداد شرکت‌کنندگان نتوانست دولت عراق را راضی کند. دولت عراق سال ۲۰۲۱ اعلام کرد ۶۶ درصد از واجدین شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی، برگه رای گرفته‌اند. البته این به معنای آن نیست که همه آنها پای صندوق‌های رای رفته باشند. اما به‌هر حال کمیسیون انتخابات همان میزان ۶۶ درصد را به‌عنوان مشارکت مردم عراق در انتخابات اعلام کرد.

بیش از ۸۴ و نیم درصد از جمعیت رای‌دهندگان ترکیه در انتخابات سال ۲۰۲۳ شرکت کردند که رقمی چشمگیر به‌نظر می‌رسد. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه ۲۰۲۳ همزمان با انتخابات پارلمانی در راستای تعیین رئیس‌جمهور برای یک دوره پنج ساله برگزار شد. اردوغان، که نامزد اصلی حزب عدالت و توسعه بود، برای انتخاب مجدد به عنوان نامزد مشترک ائتلاف خلق، که شامل حزب حرکت ملی و دو حزب کوچک‌تر دیگر است، شرکت کرد. اتحاد ملت، متشکل از شش حزب مخالف از جمله حزب اصلی اپوزیسیون حزب جمهوری خلق، کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد.»

tags # حسن روحانی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶مرحله اخذ رای الکترونیک/نشست رئیسی با استانداران
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد / آخرین خبرها از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!