Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@00:52:22 GMT

سد کمال خان و احتمال جنگ آبی ایران و افغانستان

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۳۳۲۱

سد کمال خان و احتمال جنگ آبی ایران و افغانستان

ساعت 24 - رودخانه هلمند (هیرمند)، شاهراه آبی افعانستان است که ۴۰ درصد از آب‌های سطحی این کشور را شامل می‌شود. این رودخانه از استان نیمروز به ایران جاری می‌شود. گرچه ستیز آبی رویداد تازه‌ای نیست اما با تکمیل شدن سد کمال خان از سوی افغانستان این جدال هم تشدید شده است.

در مرز خطرناک بین افغانستان و ایران که روزها شاهد جنگ بر سر خدا، مواد مخدر و بنزین بوده اکنون نشانه‌های بروز جنگ بر سر آب مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است که سد تقریبا تکمیل شده‌ کمال خان، واقع در استان نیمروز، آب مورد نیاز کشاورزان افغان در فصول خشک سال را تامین کند اما ایران که می گوید این سد می‌تواند تامین آب این کشور از پایین‌دست رودخانه را به شدت کاهش دهد به دنبال تضعیف این پروژه است .

به کشاورزان افغان گفته شده بود که سد در سال جاری تکمیل می شود و امکان آبرسانی از آن وجود خواهد داشت. اما آنها می‌گویند: «همسایه ما (ایران) قوی‌تر است و مانع (عملیاتی شدن سد) خواهد شد. آنها در حال حاضر آب ما را می برند ما در حال جنگ بر سر آب هستیم و امید اندکی (به پیروزی) داریم.»رودخانه هلمند (هیرمند)، شاهراه آبی افعانستان است که 40 درصد از آب‌های سطحی این کشور را شامل می‌شود. این رودخانه از استان نیمروز به ایران جاری می‌شود. گرچه ستیز آبی رویداد تازه‌ای نیست اما با تکمیل شدن سد کمال خان از سوی افغانستان این جدال هم تشدید شده است. طبق پیش‌بینی‌ها، این سد باید به 175 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی نیمروز آبرسانی و 8 مگاوات برق تولید کند. در حال حاضر برق مورد نیاز استان از ایران وارد می‌شود. ایران می‌گوید این سد به خشک شدن بیشتر دشت هامون خواهد انجامید.آب همواره یکی از موضوعات منازعه بین دو کشور در ده‌هه‌های اخیر بوده است اما خشکسالی و دگرش‌های اقلیمی، شرایط خطرناکی را پدید آورده که می‌تواند دولت تحت حمایت آمریکا درافغانستان را تهدید کند. مقامات افغان، ایران را متهم کرده‌اند که برای به تعویق انداختن تکمیل ساخت سد به افغان‌ها رشوه داده است. یک فرمانده طالبان در سال 2011 مدعی شد ایران برای منفجر کردن سد به او 50 هزار دلار پیشنهاد کرده است.

استاندار نیمروز می‌گوید: «ایران در نیمروز عوامل اطلاعاتی بسیاری دارد و آنها نگران کامل شدن سد هستند. جنگ در افغانستان باعث شده است تا ایران توافق آبی را نقض کند. آنها آب بیشتری برداشت می‌کنند. آنها می‌خواهند سد را تخریب کنند، اما اکنون صدها نیروی امنیتی از آن محافظت می‌کنند. چهارده سال خشکسالی، کشاورزی ما را نابود کرده است. سد امسال تکمیل خواهد شد و به کشاورزان نیمروز کمک خواهد کرد.»به گفته یک کارشناس و مذاکره کننده افغان در امور آبی، ایران با سوءاستفاده از شرایط جنگی در افغانستان، توافق آبی دو کشور را تقض کرده است و با ساخت کانال‌های اضافی، آب بیشتری را از دشت‌های منطقه مرزی به دریاچه‌های مصنوعی خودش هدایت می‌کند. ایران حتی برای استخراج آب از بستر رودخانه در منطقه‌ای به وسعت 30 کیلومتر که مرز طبیعی بین دو کشور است از پمپ استفاده می‌کند.عیسی بزرگ‌زاده، مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو می‌گوید که ایران فقط سه ماه از سال از سیلاب جاری در رودخانه بهره‌مند می‌شود و با وجودی که بعد از سیلاب باز هم به آب نیاز دارد، افغانستان توانایی تامین آب مورد نیاز ایران را ندارد. به باور او هر ساخت و سازی در بستر هلمند، توسط افغانستان یا ایران، باید با توجه به ظرفیت بوم‌شناختی، تاب‌آوری زیست‌محیطی و توسعه پایدار انجام شود.سد کمال خان پس از تکمیل، حجم آب توافق شده را در اختیار ایران قرار خواهد داد اما حجم فراوانی از آب را به اراضی کشاورزی افغان هدایت کرده و از بازگشت آب به دشت های آبرفتی رودخانه پیشگیری خواهد کرد. افغانستان مدعی است که برداشت غیرقانونی آب توسط ایران باعث خشک شدن دشت‌های مناطق مرزی شده است. این در حالی است که ایران با انتقاد از افغانستان باور دارد که سدسازی بدون مطالعه جنبه‌های زیست محیطی برای منطقه آسیب‌زاست و اگر آب رودخانه خشک شود افغانستان نیز به مخاطره خواهد افتاد. این هراس با دگرش‌های اقلیمی و به راه‌افتادن طوفان‌های شنی و گردوغبار کشنده در هر دو طرف مرز همراه شده است.

منبع: لس آنجلس تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد استان نیمروز سد کمال خان مورد نیاز جنگ بر سر دو کشور شدن سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۳۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید بارندگی در این استان‌ها

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار باران در نقاط مختلف کشور و تشدید بارش در شش استان همچنین جاری شدن روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار داد.

به گزارش مشرق، سازمان هواشناسی با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک در نقاط مستعد بارش تگرگ چهارشنبه (۵ اردیبهشت) در گلستان، سیستان و بلوچستان و فارس و پنج‌شنبه (۶ اردیبهشت) در کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ چهارشنبه در مازندران، مرکزی، قم، شرق لرستان، تهران، پنج‌شنبه در خراسان رضوی، یزد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و شرق اصفهان، هرمزگان، شرق و شمال فارس، شرق سمنان و شرق خراسان شمالی و جمعه در جنوب کرمان و شرق هرمزگان رخ خواهد داد.

احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرها به ویژه برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌کند.

دیگر خبرها

  • پیکر ۲ کودک سراوانی در رودخانه ماشکید پیدا شد
  • هشدار نارنجی برای یک نیمه کشور | بارش‌های سیل‌آسا و احتمال طغیان رودخانه‌ها در این استان‌ها
  • دروغ علنی طالبان؛ آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزند تا به ایران نرسد!
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد
  • تشدید بارندگی در این استان‌ها
  • (ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • نقض حریم هوایی افغانستان در قندهار