Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@02:49:41 GMT

قرآن را از ۵ سالگی آموخته ام

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۴۸۸۲

قرآن را از ۵ سالگی آموخته ام

پای صحبت های«حامد ولیزاده» چهره شاخص قرآنی در کشور هستیم که آموزش قرائت قرآن را از ۵ سالگی شروع کرده است و امروز با داشتن ۳۰ سال سن مقام برتر قرآنی در کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، «حامد ولی زاده»، یکی از جوانان قرآنی شهر ارومیه است که با سن و سال کمی که دارد توانسته است به یکی از چهره های مشهور و اثر گذار در جامعه قرآنی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با اینکه متولد سال 67 است، اما از 5 سالگی برای آموختن قرآن تلاش کرده است و امروز در مقام استادی و به عنوان چهره شناخته شده در زمینه قرآن داوری بسیاری از مسابقات قرآنی را بر عهده دارد.

 

این قاری جوان در یک خانواده قرآنی متولد شده است و برادر بزرگ ترش نیز قرآن پژوه است.

 

« حامد ولیزده» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان می گوید:

 

1-اثر گذار ترین استاد شما در زمینه قرآنی چه کسی است و چرا؟

 

اثرگذارترین استاد من در زمینه آموزش قرائت قران استاد مرحوم عباسی است، در آن زمان شاید من سن خیلی کمی داشتم در حدود ۴ یا ۵ سال و از وقتی که در هیئت قرآن می خواندم برای تشویق من می‌گفت که باید جایزه ات را خودت از جیب کتم برداری و من هر هفته به شوق اینکه از جیب استادم جایزه برخواهم داشت تشویق برای ادامه راه می شدم.

 

2- چند مقام کشوری و بین المللی دارید و شیرین ترینش کدام بود؟

 

۴۰ عنوان در مسابقات سراسری کسب کرده ام و 3 رتبه ممتاز نیز در مسابقات بین اللمللی دارم که رتبه ممتاز مسابقات بین المللی مالزی، نفر اول مسابقات بین المللی دانشجویان جهان و نفر اول مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ می باشد که شیرین ترین آن نیز برنده شدن آخرین مسابقات سال ۹۵ بود که به خاطر تمرکز و تلاشی که برای کسب این رتبه کرده بودم و موفق شدن در رسیدن به هدف برایم بسیار دلچسب و گوارا بود.

 

3- از چه سالی کانونی بوده اید و از اولین دوره داوری در کانون های مساجد چه خاطره ای دارید؟

 

اولین دوره مسابقات مدهامتان در سال ۸۶ را خودم در کانون های مساجد در ارومیه به راه انداختم و خود نیز به عنوان شرکت کننده در این مسابقات شرکت کرده بودم و جالب است که مقام اول این مسابقات نیز به من رسید؛  از سال ۹۰ نیز در این مسابقات به عنوان داور حضور داشتم از سال ۸۵ در کانونهای مساجد فعالیت مستمر دارم و همچنان نیز این همکاری و روابط ادامه دارد، سالهای متمادی به عنوان کارمند در این مجموعه کار کردم و به عنوان عضو کانون و بعدها به عنوان داور در کانون های مساجد فعالیت‌های فرهنگی و هنری داشتم.

 

4- ربنای متفاوتی که با صدای شما تولید و پخش شد، چه بازتابی داشت؟

 

متاسفانه آن اثرگذاری و بازتابی که پیش بینی کرده بودم دریافت نکردم و احساس می کنم جایی چکش‌کاری بسیاری برای این کار لازم است تا بتوانیم آن را در جامعه نهادینه می کنیم ولی روی هم رفته اتفاق مثبتی بود که به عنوان اولین تجربه متفاوت می توانم از آن یاد کنم؛ این ربنا در چند شبکه ایرانی، جمهوری آذربایجان و ترکیه پخش شد که امیدوارم این اتفاق رو به رشد باشد. این ربنا به علت حس آذری که به مخاطب القا می‌کند در کشورهای ترک‌زبان طرفداران خوبی پیدا کرده است؛ قرائت این ربّنا بنا به خواسته پدر من بود که می‌خواست اثری این‌چنین از خود به یادگار بگذارم، پدرم همچنین دوست دارد آذانی نیز با صدای خودم قرائت کنم که بعد ها به یادگار بماند که متاسفانه به علت محدودیت های سنی همچنان در حال تمرین و تلاش و افزودن بر آگاهی های خود در این زمینه هستم.

 

5- والدین باید چگونه بچه های خود را به سمت قرآن سوق دهند؟

 

 متاسفانه به علت فرزندسالاری شدیدی که در جامعه حاکم است والدین باید بیش از گذشته در مسیر سوق دادن کودکان به سمت قرآن و مفاهیم قرآنی تلاش کنند چیزی که در جامعه با آن روبرو هستیم و باید مواظب آن باشیم این است که والدین چهره‌ی دین و مذهب را برای بچه ها بسیار خشن به نمایش گذاشتند و با این مضامین که خداوند عذاب می دهد، مجازات می کند، می سوزاند، فقط جبار بودن که یکی از صفات خداوند است را به کودکان آموزش داده اند، برای کودکان باید جذابیت ایجاد کنیم و به جای اینکه از عذاب های خداوند بترسانیم آنها را با مهربانی ها و صفات رحیم و رحمان و بخشنده بودن خداوند نیز آشنا کنیم تا کودکان روز به روز به خدا و کلام خدا نزدیکتر شوند.

 

6- و کلام آخر...

 

در فرهنگ ما کارهای مذهبی و قرآنی دولتی است ولی باید این رسم و رسوم شکسته شود و مردم به صورت خودجوش تلاش می کردند تا برای قرآن و زنده نگه داشتن مضامین قرآنی کاری انجام دهند. کاش تمام ابعاد فرهنگ در دست مردم باشد و متولی این اتفاق‌ها دولت و ارگانها و نهادهای دولتی نباشد تا کارمندان برای رفع تکلیف و ارائه گزارش عملکرد کارهای را انجام دهند و چون انگیزه فرهنگی و مذهبی پشتوانه آن نیست، این کار ها بدون مخاطب و ابتر باقی می ماند؛ کاش کار فرهنگی و قرآنی و کارهایی که با عقاید ما در ارتباط  هستند مردمی باشند که به نظر من دولتی شدن فعالیت های فرهنگی و قرآنی آسیب بزرگی است که به فرهنگ و مذهب ما وارد شده است،  ما به کرات مشاهده کردیم که وقتی برنامه اجرا می شود که از سوی نهاد یا ارگان دولتی است مردم هیچ حسی ندارند و هیچ تلاشی نمی کنند و همیشه متولی این کارها فقط به فکر کمیت است و هیچ بهایی به کیفیت و روح مخاطب نمی دهد.

 

گفتنی است، «حامدولیزاده» بار های برای تبلیغ به کشور های  عربستان، بحرین، مالزی، ترکیه، هند و گرجستان سفر کرده است.

 

 گفتگو از زیبا کیومرثی

پایان پیام/322

منبع: شبستان

کلیدواژه: حامد ولی زاده نخبه قرآنی آذربایجان غربی مسابقات بین المللی کانون های مساجد حامد ولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۴۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا بعدازظهر پنحشنبه همراه با فرماندار و شهردار سنندج و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دارالتحفیظ امام جزری در مسجد جامع شهرک پردیس سنندج، تنها مدرسه تخصصی شبانه‌روزی حفظ قرآن در کردستان که تاکنون موفق به تربیت حفاظ قرآنی بسیاری در این استان شده است، بازدید کرد و ضمن دیدار با قاریان جوان و نوجوان این محفل معنوی و نورانی حاضر در این مرکز، پای گفت‌وگوی صمیمی آنان نشست.

استاندار کردستان در این دیدار با بیان اینکه تمسک به قرآن موجب سعادت و رستگاری انسان در دنیا و آخرت می‌شود اظهار کرد: با اهتمام و اراده جدی برای برپایی محافل قرآنی، زمینه جذب بیشتر جوانان را به فرهنگ علوم قرآنی فراهم می‌کنیم.

زارعی کوشا، دیدار با قاریان جوان و نوجوان قرآنی را موجب سعادت خواند و با اشاره به اینکه جامعه بشری در هر جای دنیا با مشکلات مختلفی مواجه و درگیر است، نسخه‌ای شفا بخش این آلام را تمسک به قرآن کریم و آیات الهی عنوان کرد.

وی حفظ قرآن را یکی از با فضیلت‌ترین و ارزشمندترین عمل برشمرد و به جوانان و نوجوانان این محفل قرآنی که عنایت پروردگار یکتا شامل حال آنان شده و به این سعادت دست یافته‌اند، تبریک و تهنیت گفت و آنان را منتخب و مصطفای الهی بیان کرد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه به هر میزان جامعه به فرامین الهی نازل شده در قرآن کریم عمل کند به همان اندازه از دام شیاطین و دشمنان دین و دیانت دور خواهد شد، اضافه کرد: امید که از این شر و درگیری که از آغاز خلقت بین جنود رحمانی و جنود شیطانی به وجود آمده و تا ابدیت ادامه دارد خداوند یکتا تقدیر ما را در جنود رحمانی مقدر فرماید و همگان را عاقبت بخیر کند.

زارعی کوشا با اشاره به جایگاه والای قرآن کریم و نعمت هدایت کتاب الهی، تصریح کرد: انسان برای ادامه زندگی بایستی به منبع حیات، نور و انرژی آسمانی متصل شود.

وی بیان کرد: به برکت قرآنی بودن این نوجوانان، امیدوارم همه ما برنامه زندگی خود را بر اساس سبک قرآنی مدیریت کنیم و ما به عنوان پیرو، آن کتاب الهی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم تا انس با قرآن ما را از فتنه دشمنان دین و اسلام حفظ کند.

آشنایی با فعالیت‌های دارالتحفیظ امام جزری در سنندج

بر اساس این گزارش؛ دارالتحفیظ امام جزری مسجد جامع پردیس سنندج تنها مدرسه تخصصی شبانه‌روزی حفظ قرآن در استان کردستان است که تاکنون موفق به تربیت حفاظ قرآنی بسیاری در استان شده است.

که در حال حاضر ۳۰ قرآن‌پژوه به صورت شبانه روزی در این مرکز مشغول حفظ قرآن هستند و بعد از ۲ سال آموزش، مدرک معتبر حفظ قرآن به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.

در حال حاضر آقایان از این خدمات بهره‌مندند و طی این چندسال از فعالیت خود ۹ حافظ کل را تقدیم جامعه قرآنی کرده است.

مرکز دارالتحفیظ امام جزری سنندج تمام خدمات خود را به قرآن‌پژوهان به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌دهد و
در تلاش است تا در سال آتی با مساعدت و همراهی مردم، مسئولین و خیرین شعبه حفظ بانوان این مرکز را فعال خواهد کرد تا بتوان در این بخش نیز به جمعیت بانوان استان علاقمند به حفظ قرآن خدمات ارائه دهد.

این مرکز مکانی مجزا از مسجد است و مجوز ورود به این مرکز دارالتحفیظ برای فعالان قرآنی است که خود روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن را گذرانده باشند.

در حال حاضر چندین مربی حفظ برجسته و مجرب قرآنی استان به صورت شبانه روزی مشغول انجام آموزش حفظ قرآن به شرکت‌کنندگان در کلاس‌های این مرکز حفظ هستند.

علاقه‌مندان به حفظ قرآن که شرایط حضور در این دارالتحفیظ را نداشته باشند می‌توانند به صورت مجازی با این دارالتحفیظ در ارتباط باشند.

در مرکز حفظ قرآن سنندج، قرآن‌آموزانی از سطح استان و استان‌های همجوار شرکت کرده‌اند و به دلیل اینکه امکان تردد برای آنان فراهم نبود این مرکز به صورت شبانه روزی به آنان خدمات ارائه می‌دهد.

کد خبر 6088563

دیگر خبرها

  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • قرآن همه چیز ماست
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان