تهیه کننده تئاتر: اهمیت آموزش وطن دوستی و ملی گرایی به کودکان/ویژگیهای نمایش کودک
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۴۹۵۷
تهیه کننده نمایش «ماشین زمان 2» عنوان کرد: کار برای کودک باید علاوه بر جذابیت از مفهوم هم برخوردار باشد مثلا ما موسیقی را اصل کار نمیدانیم؛ موسیقی یک ابزار برای رساندن یک مفهوم است.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «ماشین زمان 2 (سرباز وطن)» به تازگی در پردیس تئاتر تهران برای کودکان بر روی صحنه رفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امین سلمان زاده تهیه کننده این نمایش در گفتوگو با فارس گفت: این نمایش کار مشترک من و محمدرضا بهروز بازیگر اصلی این نمایش است.
وی در ادامه گفت : ما از هفت سال پیش وارد کار فضای تخصصی نمایش کودکان شدیم و نخستین گروه فرهنگی هنری زیبان را تشکیل دادیم که به معنای زیبا نگریستن است و در قم تاسیس شد، البته مختص قم نبود، به طور مثال ما در سال 92، در کرمانشاه 25 شب اجرا داشتیم. در تهران و کرمان هم برنامههای زیادی داشتیم.
سلمان زاده درباره ایده آغازین نمایش گفت: ایده نمایش ماشین زمان از سال 93 آغاز شد که ابتکار اولیه آن از آقای محمدرضا بهروز است. این نمایش مجموعه برنامه است که شماره یک آن مربوط به ویژگیهای امام زمان و نمایش مذهبی برای کودکان بود؛ تا این که سال گذشته به مناسبت چهل سالگی انقلاب، دکور، محتوی مفهوم نمایش تغییر کرد و موضوع ملی شد، با نام ماشین زمان 2 (سرباز وطن) که اجرای آن سال گذشته در قم آغاز و در مدت 17 روز، با ۳۴ اجرا، افتخار ثبت بزرگترین نمایش دانش آموزی استان قم به نام خود را رقم زد. امسال نیز با تکمیل و ارتقاء محتوی و دکور،این برنامه درتهران پیگیری شد.
تهیه کننده نمایش سرباز وطن درباره مشکلات کار کودک در کشور گفت: مشکلات ریز و جزئی در این کار وجود دارد که اهمیت چندانی ندارد و قصد ندارم درباره آن بحث کنم؛ اما مشکل اصلی و عمده کار، نگاه حاکم بر فضای کودک و نوجوان است که نگاه درستی نیست و اثبات این مدعا همین که با گذشت این همه سال ما هنوز یک شبکه تلویزیونی برای کودکان داریم و درباره نوجوانان هم که هنوز اندر خم یک کوچهایم. درحالی که در کار کودک ظرافتهای بسیاری است که مهم ترین آن تاثیر پذیری بسیار بر مخاطب است.
سلمان زاده درباره ویژگیهای کار کودک خاطر نشان کرد: کار برای کودک باید علاوه بر جذابیت از مفهوم هم برخوردار باشد مثلا ما موسیقی را اصل کار نمیدانیم؛ موسیقی یک ابزار است برای رساندن یک مفهوم. امروز کارهای بسیاری در عرصه کودک اجرا میشود که متاسفانه از هر دو ویژگی لازم برخوردار نیستند؛ مثلا کار از جذابیت لازم برخوردار است اما مفهوم والایی ندارد و یا برعکس! ما سعی کردیم این خلا رو پر کنیم.
وی در ادامه افزود: سرفصل کار ما حدیث امام علی(ع) است که میفرماید: قلب کودک زمین بی کشت و زرع است که هرچیز در آن بکاریم بارور می شود. ما اگر آینده خوب، مسول خوب، مملکت خوب می خواهیم باید در کودکی سرمایهگذاری کنیم. به هرحال ما در این اقیانوس پیالهای به دست گرفتهایم و به آینده امیدوار هستیم.
سلمانزاده درباره آینده کار در عرصه کودک را این چنین ترسیم کرد: فلسفه و فضای ذهنی ما در کار که فقط محدود به نمایش ماشین زمان نیست؛ این است که بتوانیم با ابزار هنر، مفاهیم عالی مثل اخلاق، نگاه ملی، مذهبی خوب را در ذهن کودک به جای بگذاریم. باور غالب امروز به کار هنری این است که اگر میخواهیم مخاطب را بخندانیم باید لودگی بکنیم. به نظر من به جای لودگی، ابتکار لازم است. مثلا دکور ما در نمایش خود یک ابتکار است.
وی در پایان از متولیان فرهنگ و مسئولان کشور خواست که فضای کار کودک را درک کنند و آن را تنها یک پله و نردبان ترقی برای خود نبینند و در این باره گفت: کار کودک در کشور یک اصل است؛ اگر 15-10 سال همه همت خود را در کشور مصروف آموزش نسل بچههای ابتدایی بکنیم ؛ در زمان بالندگی این نسل بیشتر کارها در کشور درست می شود. مخاطب ما کودک است و باید با کودک سخن گفت موجودی که جز به جز رفتار و حرکات ما در ذهن او باقی میماند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: ماشین زمان پردیس تئاتر تهران ماشین زمان 2 برای کودکان تهیه کننده برای کودک سرباز وطن کار کودک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۴۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
حمید سمندریان که با شوق فراوان نظارهگر کار دانشجویان خود بود، استعداد و توانمندی این دانشجو را کشف کرد و اول بار در نمایش «نگاهی از پل» با او همکاری کرد. اکبر زنجانپور در این نمایش به عنوان استعدادی درخشان ظاهر شد و این اولین گامهای او در جاده موفقیت بود.
به گزارش ایسنا، این خاطره به دهه ۵۰ بازمیگردد و حالا دانشجوی سابق قرار است همزمان با زادروز استاد خود و در مراسمی که کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار میکند، تقدیر شود.
دانشجوی سابق اما سالهاست که خانهنشین است و شرایط را برای به صحنه بردن اثری تازه، مناسب نمیداند.
هرچند نسل جدید تماشاگران تئاتر نتوانستهاند هنرنمایی زنجانپور را روی صحنه ببینند، اما قدیمیهای تئاتر نمیتوانند حضور تاثیرگذار و استعداد شگرف او را در نمایشهای «نگاهی از پل» و «ملاقات بانوی سالخورده» فراموش کنند
شاید اولین بازی حرفهای او در تئاتر در نمایش «نگاهی از پل» بود که در کنار سوسنفرخ نیا به عنوان یکی دیگری از دانشجویان مستعد دانشکده هنرهای زیبا درخشید و بار دوم بود که خود را به عنوان استعدادی غیرقابل انکار اثبات کرد؛ در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات و کار حمید سمندریان. او در آن نمایش نقش آالفرد ایل را بازی کرد که یکی از کارکترهای مهم نمایشی است و تفاوت سنی زیادی با آن داشت.
به انگیزه این تجلیل و به یاد حمید سمندریان، بخشی از صحبتهای او را درباره زنجانپور مرور میکنیم:
«زنجانپور بسیار قابل قبول و باورپذیر بازی کرد. هرچند که آالفرد ایل از سن او دور بود ولی او نقش را به خوبی درک کرد. من استعداد زنجان پور را در کلاسهای دانشگاه شناختم. زمانی که شاگرد من بود، او را در اجراهای دانشگاهی دیده بودم و هیجانها و انرژیهای او را میشناختم. همان طور که در «نگاهی از پل» قدرت و انرژی خود را به نمایش گذاشت، در «ملاقات بانوی سالخورده» نیز به درونیات و عمق آلفرد ایل پی برد. دو نقش متفاوت و با بازی فراموشنشدنی زنجانپور. من برای رسیدن او به آلفرد ایل هیچ گونه درگیری نداشتم. زنجانپور به شدت خودش را متمرکز کرده بود تا به نقش برسد و آن طوری که من میخواهم بازی کند. او هم در بیرون و هم در درون به نقش رسید و خودش را هماهنگ کرد و به روح لحظه به لحظه نقش مسلط شد.
اما بخت با تماشاگران دهه هشتاد هم همراه بود تا یک بازی به یادماندنی دیگر از زنجانپور ببینند؛ در نمایش «شب هزار و یکم» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی. نمایشی که در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و در سه اپیزود گوناگون، نگاهی تازه به هزار و یک شب داشت. زنجانپور با همراهی مژده شمسایی و ستاره اسکندری در اپیزود دوم این نمایش بازی کرد تا برای تماشاگران نسلهای بعدی تئاتر نیز خاطره زیبای دیگری از بازیهای خود بسازد.
حالا این بزرگداشت همزمان با زادروز استاد او در خانه هنرمندان ایران، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برپا میشود. حمید سمندریان، استاد او سالهاست که از دنیا رفته و بهرام بیضایی نیز به دلیل دوری از وطن، نخواهد توانست در این برنامه شرکت کند و این بزرگداشت با دو جای خالی همراه میشود.
بزرگداشت زنجانپور به کوشش کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران، ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
انتهای پیام