ابتذال در تبلیغات انتخاباتی؛ از ارضای جنسی حلال تا شام کباب مگسی
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۸۴۵۵
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرناپلاس ستاد انتخابات کشور پنج روز پیش با صدور اطلاعیهای از آغاز فعالیتهای تبلیغاتی تمامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.
حالا چند روز تا آغاز رایگیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس یعنی دوم اسفند ماه باقی مانده، اما حواشی آن با شروع تبلیغات انتخابات رونق گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در یکی از این ویدئوها انتخاباتی که این روزها در فضای مجازی دست به دست میشود، یک نفر مشغول به سیخ کشیدن دو کیسه گوشت مرغ، روی یک میز سفید است در حالیکه هنوز خونآبه از گوشت جاری است. دود کباب از لابهلای عکس نامزد نمایندگی مجلس به هوا میرود و شهروندان و مردمانی که شبانه زیر بنر نامزد صف کشیدهاند، برای کبابی با طعم مگس.
تبدیل ترشیز به قدرت اول اقتصادی ایراندر ویدئویی دیگر از شهر ترشیز (نام قدیمی کاشمر) در استان خراسان رضوی نامزد رسمی، جوان و تایید صلاحیت شده، وعده تبدیل این شهر به قدرت اول اقتصادی ایران را میدهد. این نامزد که در پسزمینه پوستر انتخاباتی خود عکس محمود احمدینژاد و شهید رجایی را چاپ کرده است، میگوید: ماموریت ما رساندن ترشیز به قدرت اول اقتصادی در ایران است. ما در مدت چهار سال با تکیه بر جوانان قدرتمند ترشیز و با برنامهای حرفهای، ترشیز را تبدیل به قدرت اول اقتصادی ایران میکنیم.
نماینده باید پول بگیرد، نه نجومی بلکه کهکشانیدر ویدئوی دیگری که به یکی از پربازدیدترین کلیپهای فضای مجازی بدل شده، فردی که خود را نامزد حوزه انتخابیه یزد معرفی میکند، میگوید: نماینده باید پول بگیرد، نه نجومی بلکه کهکشانی. در مملکت ما پول زیاده، منم پول زیاد میگیرم. تا پول نگیرم کنار نمیروم.
تبدیل الیگودرز به شمال ایران با کاشت یک میلیون نهال در سالوعدههای تبلیغاتی دیگر نامزد تایید صلاحیتشده از حوزه الیگودرز، آدمی را به یاد شعارهای انتخاباتی شورای دانشآموزی در مدارس میاندازد که میگوید: چهار سال مجلس را به ۴۰ سال خدمت تبدیل خواهد کرد، تمام بیکاران را به کار مشغول خواهد کرد، حتی مهاجرت کردهها را بازمیگرداند، و با کاشت یک میلیون نهال در سال، الیگودرز را شمال میکند. این موارد بخش از وعدههای این نامزد انتخابات مجلس است. برخی از نامزدها هنوز پایشان به مجلس باز نشده، برای خود بادیگارد استخدام کردهاند، برخی هم حالا برای جلب رای ملت در حال ریختوپاشهای آنچنانی و برگزاری جشنهای لاکچری هستند.
وعده «ارضای حلال غریزه جنسی جوانان»روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود از «ابتذال در تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدهای انتخابات مجلس» انتقاد کرده و نوشته است: «تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس در مواردی به ابتذال کشیده شده. یکی از نامزدهای ورود به مجلس در تابلوی تبلیغاتی خود «ارضای حلال غریزه جنسی جوانان» را وعده داده است. علاوه بر مبتذلبودن این قبیل وعدهها، متأسفانه کسی که صلاحیتش برای ورود به مجلس شورای اسلامی تأیید شده از حدود اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس خبر ندارد!»
از دیگر سو حضور فعال در فضای مجازی و یارکشی در گروهها و کانالهای حامیان نیز در سالهای اخیر بخشی از تبلیغات انتخاباتی در کشور بوده است که امسال بیش از سالهای گذشته مورد استفاده کاندیداها قرار گرفته و حتی گاهی گلایههای مردم را نیز در پی داشته است. در این مدت زیاد دیده شده که برخی با وعدههای مالی شروع به اضافه کردن افراد در گروههای تبلیغاتی نامزدها میکنند، یعنی هرچه بیشتر افراد را اضافه کنند پول بیشتری میگیرند.
۲۰ میلیون بیشتر از بقیه میدهماین شرایط تنها مختص یک استان یا شهر خاصی نیست، بلکه این روزها به هر استان یا شهری که سر میزنید با چنین شرایطی مواجه میشوید. سایت تابناک گزارش داده است که یک نامزد نمایندگی مجلس در استان خراسان شمالی پیشنهاد اجاره انحصاری بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از شهرستانها را برای رقابت با دیگر نامزدهای حوزه انتخابیه داده است. او برای اجاره انحصاری تمام بیلبوردهای تبلیغاتی شهر در زمان انتخابات به مسئولان آنها مراجعه کرده و گفته است هر مقدار هزینه که دیگر نامزدهای انتخابات مجلس در شهرستان برای بیلبوردها بدهند، ۲۰میلیون تومان بیشتر از سایر متقاضیان برای در اختیار گرفتن همه بیلبوردها پرداخت خواهد کرد.
سیل جمعیتی که بیشتر از صد نفر نیست!برخی اقدامات و برنامههای تبلیغاتی کاندیداها هم در این میان بیشتر مورد توجه قرار میگیرد؛ اما نه از جنبه تبلیغاتی، بلکه از جنبه طنز. در موردی که یک نامزد کلیپ تبلیغاتی تهیه و منتشر کرده، روی کلیپ خود عنوان «سیل جمعیت در استقبال از...» نوشته است، اما تصویر فقط جمعیت صد نفری را نشان میدهد. همچنین تصاویری از دو کاندیدا منتشر شده که نشان میدهد آنان برای خود بادیگاردهای غول پیکری استخدام کردهاند.
نامزد انتخابات مجلس در یکی از شهرستانهای استان خراسان شمالی هم از مدتی قبل تبلیغات زودهنگام را شروع کرده، در همایشهای انتخاباتی خود به تعداد زیادی شام داده و طعم این غذاهای رایگان چنان به مردم چسبیده که گفته میشود افراد زیادی برای شرکت در جلسات همراه با شام او ثبت نام کردهاند. هنوز از واکنش مسئولان برگزاری انتخابات به این رفتارهای غیرقانونی در حوزه یادشده خبری دریافت نشده است.
ویزیت رایگان پزشک نامزدشدههمچنین منابع خبری گزارش دادهاند که یکی از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درحوزه انتخابیه ساری و میاندورود استان مازندران که گویا پزشک است، از بیمارانی که در یک هفته اخیر به وی مراجعه کردهاند، حق ویزیت دریافت نمیکند. پزشک یادشده همچنین این روزها به روستاهای حوزه انتخابیه خود میرود و با عکس گرفتن از بیماران ویزیت شده، آنها را در کانال خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارد.
سایت فرارو هم خبر داده که یکی از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی در یک استان در یک مهمانی تجملاتی از جانب طرفدارانش شرکت کرده که گفته میشود در این مراسم علاوه بر اجرای موسیقی محلی و تلاش برای جلب توجه مردم در حمایت از این نامزد انتخاباتی، صاحبخانه مسیر ورود او به خانه را گلباران کرده است. همه این موارد به کنار، برخی از نامزدها تبلیغاتشان را پیش از موعد و زودهنگام آغاز کرده بودند و در مساجد و حسینیهها دنبال رای بودند.
تعجب نکنید! این واقعیت جامعه ماستمصطفی مهرآیین، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و جامعهشناس سیاسی درباره این شیوههای تبلیغاتی به ایرناپلاس میگوید: اینها همه واقعیتهای جامعه ماست و این افراد دقیقا خود مردم هستند. کنش این افراد بیرون از ساحت اجتماع نیست. مفروض این نوع کنش این است که نامزدها با وعدههایی آرای مردم را جذب میکنند. وقتی مفروض کنش سیاسی، میشود چنین رفتارهایی، بنابراین فرض بر این است که کسانی که رای دهنده هستند یا انتخاب کننده، احتمالا منطق کنشگریشان مبتنی بر همین معیارهای مبتذل است.
مهرآیین ادامه میهد: به نظر فاصله زیادی بین کنش معمول مردم با آنچه در فضای انتخابات دیده میشود، وجود ندارد. شما فقط این را به شکل نمایشیاش میبینید که در بعضی از آنها با سطحینگری بیش از حد، حالت بدی به شما دست میدهد. این موارد به نظر در زندگی روزمره ما جاری است. معلوم است که در جامعه ما لابیگری جدی است. اصولا در زندگی خانوادگی ما و در بستر اجتماعی ما این رفتارها و وعده وعیدها بسیار وجود دارد. تعارفات که جای خود، همدیگر را بسیار سرکار میگذارند یا سر همدیگر کلاه میگذارند. زندگی اجتماعی ما چیزی جدا از این واقعیات نیست. حالا در این انتخابات کسانی هستند که بدون روتوش این رفتارها را در بوق و کرنا میکنند فکر میکنیم تا امروز وجود نداشته است. نه اساسا اینطور نیست. این متن جامعه ماست.
«این اتفاقها عجیب و غریب نیست. حالا نگاه نکنید به این وضعیت که نوعی زندگی شهری بر ما عارض شده است که این رفتارها را به لایهها پنهانی جامعه منتقل کرده است. یعنی ما نحوه لباس پوشیدنمان، سطح تحصیلاتمان، سبک خانهداریمان و... تا اندازهای شیک و مدرن شده است و ظاهر زندگی ما را شکل داده است و ما چون این موارد را میبینیم فکر میکنیم که جامعه به لحاظ فرهنگی یا اجتماعی تغییر کرده است.»
این جامعهشناس ادامه میدهد: اما شاخص واقعی تغییر فرهنگی داشتن ماشین آنچنانی یا خانه آنچنانی یا این سبک زندگی و ابزارهای زندگی نیست. میزان دقیقش آن است که بگوییم چقدر کتاب خوانده میشود؟ آدمها چقدر فکر میکنند و میاندیشند؟ با تئاتر و سینما چقدر نسبت دارند؟ وقتی آماری منتشر میشود که ۸۰ درصد مردم تهران به هیچ عنوان در سال گذشته تئاتر نرفتهاند، میزان مطالعه به ۱۰ دقیقه در روز رسیده و تیراژ کتاب ۵۰۰ نسخه شده است، توان روایتگری مردم به چاقو کشیدن برای همدیگر تقلیل پیدا کرده است و اساسا ملت قادر به گفتوگو با همدیگر نیستند، اینها معیارهای واقعی تغییر است.
«رفتارهایی که اکنون شما در حوزه سیاست میبینید، به نظر من عین تجربه زیسته روزمره ماست. چیز خیلی نادری نیست. انتخابات تمام قدرت نیست و جذب رای یا رایگیری یک مرحله پایانی در یک فرآیند سیاسی است. پیش از این شما باید قدرت را در انجمنها، سندیکاها، صنفها، گفتوگوها، در محافل سیاسی، ادبی و در کنشهای عمومی تولید کنید.»
بزرگترین ضعف قشر تحصیلکرده این است که تئوری سیاسی ندارداین عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور توضیح میدهد: سیاست دو المان دارد: یکی زور و دیگری گفتمان است. یعنی در واقع قدرتی که در جامعه خلق میشود یا از جنس باتوم است یا از جنس کلمه. قشر تحصیلکرده جامعه هم نمایندهای در حد و تراز خودشان نمیبینند، به این دلیل است که تعبیرشان از سیاست غلط است. اینها فکر میکنند تجلی سیاست در ایام انتخابات است و منتظر کسانی هستند که بیایند. اینها از کجا باید بیایند؟ از درون همین جامعه باید بیایند. شمایی که معتقد هستید نمایندهای باید در تراز مطالبات خودت داشته باشید باید این نماینده را بسازید. این نماینده باید در یک فرآیند سیاسی چهار ساله که فاصله دو انتخابات است خلق شود. لازمه آن این است که شما انجمن داشته باشید، نهاد داشته باشید، محفل گفتوگو و نقد کتاب برگزار کنید، ایدهها و عواطف را به اشتراک بگذارید، یک جمع و یک هویت تشکیل بدهید و نشانگان هویتی و کلمههای خاص خود را بسازید که بتوانید خود را از گروههای دیگر در جامعه متمایز کنید. بگویید که داریم این ایدهها و این کارها را دنبال میکنیم. در انتخابات باید بتوانید تئوریهای خود را مطرح کنید.
وقتی تئوری ندارید، در مبارزات قدرت هم نماینده نخواهید داشتاو در پایان می گوید: یکی از عوامل اصلی که باعث بروز چنین فضایی برای چنین آدمهایی شده است، خود ما هستیم. چون طبقه تحصیل کرده به دلایل خاص شخصی و سیاسی هیچ تلاشی در راستای خلق قدرت نمیکند. من همیشه گفتهام که یکی از بزرگترین ضعفها قشر تحصیلکرده این است که تئوری سیاسی ندارد. روحانیت ما تئوری سیاسی ولایت فقیه را داشت و قدرت را در دست گرفت اما دانشگاهی ما، کتابخوانان ما، اهل فرهنگ و سینمای ما تئوری قدرت ندارد. وقتی شما برنامه و تئوری برای قدرت ندارید، در سیاست و مبارزات انتخاباتی جایی نداشته و در قدرت هم نماینده نخواهید داشت. شما وقتی از همه چیز کنار کشیدهاید انتظار نداشته باشید بیایند و بگویند اینها نماینده افکار تو هستند.
کد خبر 485007 برچسبها مجلس - انتخاباتمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: مجلس انتخابات قدرت اول اقتصادی تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی تبلیغات انتخابات انتخابات مجلس حوزه انتخابیه داشته باشید جامعه ما وعده ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۸۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنشهای انتخاباتی رادیکالها پس از عملیات تحریم!
جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخش اصلی از عاملیت و ترک فعلها بوده است.
سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژههای مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید
************
روزنامههای امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که خداحافظی با اقتصاد زیر زمینی، تولید زیر تیغ واردات یارانه ای، چالش ازسرگیری مذاکرات هستهای و یک صندلی و چندین مدعی در صفحات نخست روزنامههای امروز برجسته شده است.
برخی اصلاح طلبان در اقدامی مزورانه در حالی در رسانه های خود از تبدیل شدن امید در ایران به امری مناقشه آمیز سخن به میان میآورند که بررسیها نشان میدهد ادعاهای آنان مبتنی بر پیمایش های دهه ۹۰ یعنی دولت مورد ائتلاف آنان میباشد.
آغاز این کنشها با توییت سعید حجاریان تئورسین اصلاحات درباره «امید» در سیاست و جامعه آغاز شده است، روزنامه آرمان امروز نوشته است:
سعید حجاریان، تئوریسین و فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی میدانم. این فعال سیاسی اصلاح طلب، اخیرا توئیتی منتشر کرده و در آن نوشته بود: «دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.
این روزنامه اصلاحطلب در ادامه نوشته است:
این سخنان وی با واکنشی را به همراه داشت که عنوان کرده بود دیگر بار شیشهای نمانده که بخواهد حفظ شود. حجاریان در پاسخ به این نقد، توئیتی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و در آن نوشت: منتقدی مجرب نقدی بر این پست نگاشته و بیان کرده اند: «چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ اصلاح اش تلاش کنیم. پاسخ اینجانب: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی میدانم.
بررسیها در این رابطه بیانگر آن است که اصلاح طلبان با طرح این ادعا که ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، تاکید می کنند، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را میگستراند.
اصلاح طلبان همچنین با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی معنادار به پیمایش امید در جامعه پرداخته و مینویسد:
امید در ایران به امری مناقشهآمیز و پرابلماتیک و مساله اجتماعی مبدل شده است، امید در ساختار اجتماعی باید تولید و بازتولید شود اکنون ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را میگستراند. در دهه اول هزاره سوم شاخص نیکبختی در ایران از صد کشور پنجاه و چهار بوده و اکنون به هفتاد تنزل یافته است.
در ادامه این یادداشت آمده است:
شوربختانه در پیمایشهای متعدد ملی دیگری نیز تایید شده است، ازجمله در پیمایش ملی سرمایه اجتماعی (۱۳۹۵) که پنداشتهای مردم در حوزه مولفههای سرمایه اجتماعی را ارزیابی نموده است، نشان میدهد که ۸۰درصد مردم درخصوص موفقیت نظام در حل مشکلات ارزیابی در حد کم و خیلی کم داشتهاند و تنها یک درصد در حد زیاد و خیلی زیاد امید به توان نظام در حل مشکلات داشتهاند. یا در شاخص ارزیابی نسبت به روند آینده جامعه در سه قلمرو رفاه، وحدت و همدلی و فقر یافتههای امیدبخشی حاصل نشده است.
اصلاح طلبان با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
اصلاح طلبان در حالی مدعی پیمایش ها در خصوص شرایط ناامیدی در جامعه هستند که این پیمایش ها در بازه زمانی ۳ دهه گذشته به ویژه دهه ۹۰ بوده که از قضا جریان اصلاحات خود بخش مهمی از سیاستگذاری و روند اجرایی کشور هم در دولت اصلاحات و هم به انحای دیگر در دولت روحانی بر عهده داشته است.
این موضوع زمانی اهمیت می یابد که در یابیم جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخشی از این ساختار و شرایط مورد ادعای آنان در حقیقت بخشی از عاملیت و ترک فعل های آنان بوده است.
اصلاح طلبان همچنین بدون اشاره به کاستی ها و انتقادات وارده به دولت های مختلف در پیگیری برنامه های توسعه، معطل نگاه داشتن کشور به دلیل مذاکرات خارجی و ...بوده اند که حتی عالی ترین مقامات کشور نیز انتقاداتی به عدم پیشرفت در دهه ۹۰ مطرح کرده و نسبت به تعلل ها، کم عملی ها و بی عملی ها انتقاد کرده بودند. این در حالی است که این بخش از اصلاح طلبان تلاش دارند طی یک کنش سیاسی- رسانه ای اقدام به فاکتور کردن کم کاری ها به نام حاکمیت می باشند، هدف از این اقدام فضاسازی خاص برای حضور در عرصه انتخابات پس از تحریم آن است.