Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: در فضای صنعتی امروز کشور باید تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم صنعت خودروسازی داشته باشیم یا کارخانجات خودرویی؟ و این تفاوت در استفاده کردن از شرکت‌های دانش بنیان یا استفاده نکردن از آنهاست.

سورنا ستاری امروز چهارشنبه در مراسم عقد تفاهم نامه ایران خودرو با شرکت‌های دانش‌بنیان برای طراحی و تولید قطعات خودرو افزود: آوردن طراحی‌های خودرویی از خارج و کپی‌کاری، هرچند موجب اشتغال‌زایی می‌شود اما بیشتر مربوط به کشورهایی است که سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی خود انجام نداده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: صنایع کشور مرتب از افزایش عمق داخلی سازی قطعات و تجهیزات خود یاد می‌کنند، اما این اقدامات منجر به اشتغال زایی برای افراد تحصیل کرده نمی‌شود.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: اگر در کشور دانشگاه‌های مختلف را تاسیس کرده و حدود پنج میلیون دانشجو و بیش از ۲۰ میلیون نفر جوان داریم، باید طراحی‌ها، ماشین سازی‌ها و ساخت خطوط خودروسازی از خودمان باشد اما اینکه تفکرات اصلی از دیگر کشورها بیاید به معنای همان کارخانه داری است.

وی ادامه دارد: حرکت صنعت خودرو به سمت دانش بنیان شدن سبب می‌شود سالی چند پلتفرم و مدل‌های مختلف خودرویی طراحی و تولید شود و اگر صنعت خودرو در این حوزه‌ها به درستی ورود کند موتور محرکه بسیاری دیگر از بخش‌ها خواهد بود.

ستاری خاطرنشان کرد: امروز مجبوریم به سمت هوشمندسازی خودروها و خودروهای برقی حرکت کنیم، وگرنه صنعت خودروسازی ما نابود می‌شود.

وی یادآور شد: امروز شاهدیم شرکت‌های تسلا و گوگل که خودروساز نیستند، خودرو می‌سازند، وقتی پلتفرم خودروها از خودمان نباشد زمانی که تحریم نباشیم با فرانسوی‌ها کار کرده و زمانی که تحریم می‌شویم در نهایت با چینی‌ها کار می‌کنیم و این یک ضعف بزرگ است.

در خاتمه این مراسم تفاهم‌نامه‌های همکاری فناورانه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و ساپکو به امضا رسید./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دانش بنیان صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۱۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»

ایسنا/کرمانشاه رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم احداث شهرک فناوری در استان، گفت: برای کلنگ زنی این پروژه در سال جاری حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

‌سیامک آزادی در گفت وگو با ایسنا، از «شهرک فناوری» به عنوان مهمترین زیرساخت برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و تحقق سهم ۲۰ درصدی دانش بنیان ها در رشد اقتصادی استان یاد کرد و افزود: واقعیت این است که بدون تامین زیرساخت، امکان بهره وری کامل از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناور وجود ندارد، بنابراین مهمترین گام در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، تامین زیرساخت‌ها در این حوزه است.

وی با اشاره به حمایت پارک علم و فناوری استان از بیش از ۳۳۰ شرکت و واحد فناور و دانش بنیان گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد این شرکت ها به مرحله تولید صنعتی و نیمه صنعتی رسیده اند و برای اینکه بتوانند محصولات خود را روانه بازار کنند، به فضای کار تولیدی نیاز دارند.

آزادی گفت: با توجه به وجود بزرگترین برج فناوری کشور در استان کرمانشاه، در حال حاضر فضای اداری برای فعالیت بیش از ۱۱۰ شرکت دانش بنیان و فناور در این برج فراهم شده و حالا نیاز است برای تکمیل فعالیت این شرکت‌ها، ایجاد فضاهای کارگاهی و صنعتی را داشته باشیم و در همین راستا احداث شهرک فناوری در استان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به تامین زمین ۱۲۰ هکتاری برای راه اندازی این شهرک گفت: این زمین در محدوده چشمه سفید واقع شده و متعلق به سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه است که برای راه‌اندازی این شهرک در نظر گرفته شده است.

آزادی با اشاره به اعتبار مورد نیاز دو هزار میلیارد تومانی برای راه اندازی این شهرک گفت: بخش عمده این اعتبار در قالب تسهیلات در اختیار شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش بنیان قرار می گیرد و شرکت ها کار ساخت و ساز واحدها را انجام می دهند، اما در گام اول برای استقرار اولیه شرکت‌ها نیازمند تامین زیرساخت ها در این شهرک هستیم.

وی هزینه تامین زیرساخت های این شهرک را حدود ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد و تصریح کرد: درگام اول و برای راه اندازی فاز اول حداقل به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

آزادی با اشاره به وعده رییس جمهور در حاشیه سفر هیات دولت به استان و بازدید از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان استان گفت: در این سفر ایشان قول مساعد برای تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای راه اندازی زیرساخت های این شهرک را دادند که همچنان پیگیر تحقق آن هستیم و امیدواریم به همت مسئولین استان بزودی محقق شود.

وی افزود: در صورت تامین اعتبار و اخذ مجوزها، امیدواریم بتوانیم تا پایان سال کلنگِ شهرک فناوری کرمانشاه را زمین بزنیم.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه همچنین با تاکید بر لزوم طرح پروژه احداث «شهرک فناوری» کرمانشاه در دور دوم سفر هیات دولت به استان گفت: بی شک یکی از پروژه های مهم و حیاتی برای استان، شهرک فناوری است، چرا که راه اندازی آن امکان بالفعل سازی ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناور استان را فراهم می کند و زمینه ساز رشد اقتصادی استان خواهد شد.

وی تاکید کرد: نقش آفرینی ویژه دانش بنیان ها در رشد اقتصادی استان، بدون داشتن شهرک فناوری و فضایی برای تولید امکان پذیر نیست، بنابراین راه اندازی این شهرک باید در اولویت استان قرار گیرد.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه راه اندازی این شهرک را زمینه ساز توسعه فعالیت دانش بنیان ها عنوان و تصریح کرد: اجرای این پروژه مصداق بارز تحقق شعار سال است، چرا که دانش بنیان ها گروهِ ویژه ای از مردم هستند که نقش بسیار اثرگذاری در جهش تولید در کشور دارند.

وی افزود: توسعه دانش بنیان ها جدای از نقشی که در جهش تولید دارند، از جهات دیگری هم بسیار ارزشمند است که از مهمترین آنها اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است که بالاترین نرخ بیکاری کشور به آنها اختصاص دارد.

وی افزود: همچنین رشد و توسعه دانش بنیان زمینه ساز تولید محصولاتی با فناوری بالا خواهد شد و با تولید آنها تا حد زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود. از طرفی با توسعه دانش بنیان ها، زمینه فعالیت و اشتغال نخبگان در کشور فراهم شده و از خروج این سرمایه های انسانی از کشور جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی
  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • تولید زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور توسط دانش‌بنیان‌ها
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • مقایسه جک J۴ با کی ام سی ایگل؛ تفاوت در چیست؟
  • آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟
  • بازدید مدیرکل صمت خراسان رضوی از مجتمع کشت و صنعت جوین
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • قیمت خودرو امروز ۱۶ اردیبهشت +جدول
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور