Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولویت‌های احزاب سیاسی در حل مشکلات و معضلات تهران و حاشیه‌های آن، راه‌حل آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت، نزاع و زنان خیابانی، راه‌حل ترافیک تهران و ایجاد درآمد پایدار برای تهران بزرگ محورهای اصلی گفت‌وگوی نمایندگان احزاب چپ و راست در میزگرد برنامه‌های آن‌ها برای استان تهران بود.

خبرگزاری فارس از تهران؛‌ سید مهدی حسینی- محمد حسینی: با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس عموما رسانه‌ها به سراغ سوالات سیاسی از نمایندگان می‌روند و مواضع و طرح‌ها و برجام و FATF  دوباره نقل محافل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین اخبار از لیست‌های انتخاباتی، موضع گیری شخصیت‌ها درباره مسائل کلان کشور، احزاب آیا ائتلاف می‌کنند یا خیر، ادعای فساد جریان های مختلف علیه یکدیگر و بحث و بررسی پیرامون چرایی رد صلاحیت تعدادی از چهره‌های شاخص هم دوباره به صحبت‌ کاندیداها تبدیل می‌شود.

این روزها که اصلاح‌طلبان با یک لیست واحد که افراد سهمیه احزاب مختلف هستند و اصولگرایان هم با تقسیم کرسی‌های لیست‌های متعدد به احزاب و افراد شاخص آن‌ها به استقبال مجلس رفته‌اند، آنچه کمتر بدان توجه می‌شود و در این میان مغفول مانده است عدم مطالبه از احزاب به عنوان حامیان و متولیان نمایندگان مجلس آینده در خصوص ارائه برنامه و نظرات کارشناسی برای مشکلات و معضلات مردم در هر حوزه انتخابیه است. استان تهران نیز با جمعیت بیش از ۱۵ میلیونی و ۳۵ نماینده که بیشترین کرسی نمایندگان مجلس را دارد و نمایندگان آن همواره درگیر دعواهای سیاسی و مشکلات بین حزبی و مسؤولیت‌های داخلی مجلس بودند و وقتی برای مردم مناطق تهران و حاشیه‌های آن نداشتند.

همین موضوع باعث شد تا سراغ نمایندگان احزاب اصلی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی برویم تا از کم و کیف برنامه های تخصصی کاندیدای خود در شهر تهران و حاشیه‌های آن مطلع شویم.

در این نشست از آقایان حمید شکوهی سخنگوی حزب مردم سالاری، سید شهاب‌الدین طباطبایی سخنگو حزب ندای ایرانیان، آقای محمدصالح مفتاح عضو شورای مرکزی و کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت  و آقای مجید متقی سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی دعوت به عمل آمد که متاسفانه سید شهاب طباطبایی از حزب ندای ایرانیان یک ربع مانده به شروع میزگرد برنامه‌های احزاب چپ و راست برای مردم پایتخت و حاشیه های آن به علت مشکل خانوادگی پیش آمده، از حضور در این میزگرد عذرخواهی کردند.

در ابتدای بحث حاضران برا این توافق کردند که شروع بحث به لحاظ سنی بترتیب با آقایان متقی فر، آقای شکوهی و آقای مفتاح صورت گرفت.

 

فارس: مسائل و مشکلات پایتخت و حاشیه‌های آن‌ را چه می‌دانید و این معضلات را چگونه اولویت‌بندی می‌کنید؟

متقی‌فر: تهران به دلیل وسعت، تنوع جمعیتی، وضعیت جغرافیایی و جمعیت بالای آن مشکلات بیشتری نسبت به سایر شهرستان‌ها دارد که دلایل آن مواجه بودن با پدیده‌های هنجارشکن و شوم مثل اعتیاد و مسائل امنیتی است.

مجلس هم نمی‌تواند به همه موضوعات دید منطقه‌ای داشته باشد زیرا که مجلس شورای اسلامی نگاهش کشوری است و باید مسائل و مشکلات را از دید ملی بررسی کند و این خرده کلان را به سراسرکشور تعمیم داد و برای آن راهکار و راه علاج پیدا کرد.

در قانون نماینده تهران، نماینده ملی نیست و نگاه ملی به نماینده به نظر من آسیب است که به نوعی نماینده می‌خواهد از مشکلات حوزه انتخابیه خود شانه خالی کند در حالی که نمایندگان شهرستان‌ها ارتباطات خود را با مردم در قالب ایجاد دفاتر ارتباط مردمی توزیع می‌کنند.

از طرفی مردم مناطق مختلف تهران دارای سطوح مختلف فرهنگی بوده و با سطح دسترسی کم یا زیاد به خدمات عمومی روبه‌رو هستند و شورای شهر و شهرداری نقش خود را ایفا می‌کنند و این کارشناسان  و قانون‌گذار است که باید تعیین کنند این مجلس شورای اسلامی با این نهادها چه ارتباطی داشته باشد.

در استان تهران به ترتیب تبعیض امکانات آموزشی، عمرانی و اقتصادی را داریم. زمانی که در حج و زیارت بودم طبق آمار ۵۶ درصد عمره دانشجویی در تهران توزیع می‌شد و آیا این میزان جمعیت کشور در تهران بود؟ با تغییر اولویت توزیع را با ارائه تسهیلات از نقاط مرزی و محروم شروع کردیم و بدین ترتیب بر این مسئله فائق آمدیم. همین موضوع برای حاشیه‌های تهران مانند مناطق مرزی وجود دارد.

 

شکوهی: یک بحث شرایط ایده‌آل است و بحث دیگر شرایط فعلی و طبیعتاً نمی‌توان به شرایط مردم بی‌تفاوت بود و آن‌ها نیز می‌خواهند با نماینده خود ارتباط داشته باشند که با نگرش ملی نسبت به این حوزه انتخابیه این ارتباط کمتر شکل گرفته است.

حزب مردم سالاری مشکلات مردم را همیشه در اولویت قرار داده و در اسفندماه سال گذشته قبل از تشکیل شورای ساماندهی پایتخت این حزب 25 مشکل حوزه تهران در زمینه‌های مختلف را احصاء و فهرست بندی کرد که در جلسه شورای ساماندهی به عنوان مشکلات تعیین شد.

جلساتی نیز با محوریت آقای کواکبیان و سایر نمایندگان تهران به منظور افزایش ارتباط مردم با نمایندگان خود برگزار شده که نتیجه آن 44 جلسه در 22 منطقه تهران و12 شهر حاشیه آن بوده که با حضور شهرداران و مسؤولان آن منطقه با نمایندگان تهران تشکیل شده است.

حمل و نقل عمومی، آلاینده‌ها و آسیب‌های اجتماعی، کودکان کار، اعتیاد، صنوف مزاحم و مهاجرت‌های بی‌رویه به تهران از جمله مسائل عنوان شده به شمار می‌رود.

 

مفتاح: تهران و حاشیه‌های آن حتما یک مسئله ملی است و نباید راهکار آن را محدود به مشکلات منطقه‌ای کرد چون این منطقه بدلیل جمعیت بالا درگیر با بسیاری از معضلات است که  اگر به آمار مهاجرت نگاه کنید در ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته تغییر قابل توجهی در معیشت مردم این شهر نداشتیم.

معضل جمعیت؛ طرح تفصیلی تهران میزان جمعیت بالاتری را پیش بینی کرده بود

علی‌رغم این که طرح تفصیلی شهر تهران میزان جمعیت بالاتری را پیش بینی کرده بود ولی عملاً با تغییر آن‌‍چنانی در بافت جمعیتی این شهر روبه‌رو نبوده‌ایم و شهرهای حاشیه در نتیجه سیاست‌های غلط توسعه پیدا کرده و کماکان هم ادامه دارد.

در زمینه عدالت اجتماعی عقب مانده و وقتی که برخورداری سایر کشور از خدمات و امکانات کمتر باشد طبیعی است مهاجرت به حاشیه تهران ادامه پیدا کند.

مسکن مهر موجب توسعه شهرهای حاشیه تهران شده در حالی که می‌توانست با یک سری اصلاحات، خیلی از مسائل از جمله بافت فرسوده مرتفع شود.

وزیر راه و شهرسازی وقت شاید منافعی داشته که بجای آنکه امکاناتی مثل مسکن مهر را در تهران ایجاد کنند آن را به حاشیه‌ها هدایت کرد و معمولا راهکارهای ارائه شده متأثر از تصمیمات سیاسی است و این به مدیریت مدعیان اعتدال و اصلاح‌طلبی مربوط می‌شود که اصولاً اهل کارکردن نیستند.

موضوع بعد اینکه راهکارهای ارائه شده خلاف سیاست‌های کلی این طرح ها است به عنوان مثال حزب کارگزاران عنوان می‌کرد که باید هزینه شهری را افزایش دهیم که این خود باعث بوجود آمدن آسیب‌های دیگر در حوزه عدالت اجتماعی و شکاف طبقاتی شد. همچنین ریشه‌ای‌ترین مسئله را نیز عدالت اجتماعی، آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی که اثرپذیر از آسیب‌های قبلی است می‌دانم.

 

فارس: برنامه احزاب پایداری، مردم‌سالاری و عدالت و پیشرفت برای حل مشکلات احصاء شده خودتان به ترتیب اولویت چیست؟

متقی‌فر: اولا مشکلات تهران احصاء شده است هرچند کار خیلی سختی نیست و تا چه میزان برای حل آن اقدام و کار شده مهم است.

از بعد دولت دهم یک اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه نشده است که یکی از آلام مردم همین بوده و برای حل آن با وجود همسو بودن دولت و مجلس اتفاق خاصی صورت نگرفته است. در شورای شهر غیرحرفه‌ای هم در کمتر از سه سال 3 شهردار تغییر کرده که همه این‌ها آسیب است.

مسکن مهر طرح خوبی بوده و با بافت فرسوده مکمل یکدیگر است و شکل گرفتن شهرها و شهرک‌های اقماری از نظر من موجب بروز بحران نیست.

جریان پایداری برخواسته از متن مردم است و حضور ما در مناطق محروم محسوس است به عنوان مثال در اسلامشهر که یکی از گزینه‌های پایداری در آنجا شهردار بوده از لحاظ سیستم حمل و نقل عمومی از تهران جلوتر است.

شکوهی: دو مشکل اساسی و کلان تهران حمل ونقل عمومی و آلودگی هوا است که نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و دولت است.

دوستان مشکلات را نتیجه کم‌کاری اصلاح‌طلبان دانستند اما اینگونه نبوده است چرا که این مشکلات همیشه وجود داشته و هشت سالی را سپری کردیم که دولت، مجلس و شورای شهر همسو بوده‌اند و در آن مدت چه کاری صورت گرفته است؟

در نشستی که معاون اول ریاست جمهور رئیس جلسه بودند ۲۵ مورد  به شورای ساماندهی پایتخت ارائه داده شده است که باید پیگیری کرد تا این مشکلات رفع شود ولی باید این عزم کلان بوجود آید که در ۳۰ سال گذشته شاهد آن نبودیم، یک دوره می‌گفتند تهران، ری و شمیرانات بعدها اسلامشهر اضافه شد سپس نوبت پردیس و یازده شهر دیگر رسید که برای حل آن مستلزم نگاه کلان بوده و مجلس بخشی از آن است.

در بسیاری از مناطق شهری اصلا طرح تفصیلی وجود ندارد

حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا که دو موضوع مرتبط با هم هستند و در کنار آن با خودروسازها مواجه هستیم که آیا خودروسازان می‌خواهند مشکلات خودرو را حل کنند یا که فقط به وزارت صمت نامه زده‌اند که بخاطر تحریم این مشکلات را نادیده بگیرید؛ اینجاست که موضوعات فرابخشی مطرح می‌شود.

در مورد طرح تفصیلی در بسیاری از مناطق شهری یا اصلاً آن را نداریم و یا اینکه اجرا نمی‌شود، پذیرا بودن تهران از دانشجویان مناطق مختلف کشور و از سوی دیگر افرادی که از حاشیه تهران روزانه برای کار به این شهر می‌آیند و موضوعات مختلف دیگر متوجه می‌شویم مشکلات تهران صرفاً منتج از حوزه‌های انتخابیبه داخل آن نیست بلکه فرامنطقه‌ای به آن سرازیر می‌شود پس باید نگاه فرا منطقه‌ای داشت.

 

مفتاح: مسئله تهران با توجه به جمعیت بالای آن یک مسئله ملی است. باید آمایش سرزمینی و مهاجرت را جدی بگیریم زیرا که مردم برای اشتغال و استفاده از خدمات عمومی و شهری راهی تهران می‌شوند.

برنامه سه تا پنج ساله برای حل معضل ترافیک تهران داریم/ راهکار اصلاح‌طلبان برای ترافیک تکان ندادن خودرو‌ها است

 خدمت آقای متقی‌فر عرض می‌کنم نقد به مسکن مهر نافی اصل طرح نیست اما می‌شد به یک‌سری از مسائل بیشتر توجه کرد مثلا اگر این طرح که با طرح بافت فرسوده که از وظایف دولت است ترکیب می‌شد حتماً بخشی از آسیب‌ها کاهش می‌یافت و هزینه‌های خدمات شهری نیز کاسته می‌شد.

مشکل دیگر نبود مدیریت واحد است که وقتی در مورد ترافیک صحبت می‌کنیم هرکسی کار خودش را می‌کند شهرداری، پلیس و خودروساز نگاه متفاوتی به موضوع دارند.

همانطور که آقای قالیباف بارها اشاره کردند در یک برنامه سه یا پنج ساله می‌توان این مشکل را بهبود ببخشیم ولی راهکار فعلی مدیریت شهری حرکت نکردن خودروها است.

اختیارات مجلس در این حوزه‌ها محدود است اما یک مجلس قوی می‌تواند دولت را  مجبور و موظف به کار کردن کند. دولتی که بخش عمده‌ای از ناکارآمدی‌ها محصول عملکرد آن‌ها است و کسانی که از این دولت  حمایت کرده و رأی دادند امروز حتماً باید پاسخگو باشند.

بخش عمده انتظارات از مجلس حوزه نظارتی است که وقتی یک سری افراد خسته بدون کارنامه روشن برای مردم روی کار هستند و با ادامه این وضعیت بدتر می‌شود، باید یک سری افراد پاکدست بیایند و نقش نظارت را جدی بگیرند و مجلس در حوزه تقنین وظیفه اندکی دارد چرا که بیشتر قوانین لایحه‌های ارسالی دولت است و مصوب می‌شود و گواه این حرف نیز تفاوت فاحش تعداد طرح‌ها و لایحه‌های مصوب است.

 

فارس: حزب شما برای حل آسیب‌های اجتماعی در استان تهران از بزه، دزدی تا معضلات فرهنگی مانند زنان خیابانی چه برنامه‌ای دارد؟

متقی‌فر: مشکلات حاشیه تهران ریشه در یک‌سری از عوامل مثل اشتغال و گرانی دارد زیرا فشار روحی و روانی که به اقشار ضعیف جامعه وارد می‌شود خود را به امحاء گوناگون نشان می‌دهد و اولویت جریان پایداری برای حل مشکلات در درجه اول حل مشکلات معیشتی است که زیر مجموعه‌های آن اشتغال، کنترل تورم و رونق کسب وکار است.

حتی اصلاح طلبان نیز معتقدند که همه مشکلات از تحریم نیست بلکه مربوط به ضعف مدیریتی و ضعف قانون گذاری است و مجلس دهم عملکرد قابل قبولی نداشته و توجه لازم به وضعیت معیشتی نشده است.

اگر اقتصاد مقاومتی اجرایی می‌شد مشکلات اجتماعی وجود نداشت

اگر از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هر سال ۲۰ درصد آن اجرایی شده بود الان مشکل اشتغال به طور کل مرتفع می‌‌شد. وقتی یک روستایی کار ندارد مجبور است به شهر بیاید و اگر در شهر کاری پیدا نکند آن‌وقت روی به شغل‌های کاذب مثل قاچاق می‌آورد و درنتیجه بزهکاری افزایش پیدا می‌کند. آسیب‌های اجتماعی بدون ریشه‌یابی حل نمی‌شود زیرا که یک زنجیره است و همه چیز باید از ریشه حل شود و معیشت یک عنوان کلی است و زیرعنوان‌های ده‌گانه دارد.

 مجلس باید از ظرفیت های خود حداکثری استفاده کند زیرا که قدرت نظارتی مجلس به مراتب از سازمان بازرسی بالاتر است.

 

 

شکوهی: در بررسی که در حزب مردم سالاری در مورد آسیب‌های اجتماعی انجام دادیم به 5 عنوان متکدیان، کودکان کار، 25 هزار معتادمتجاهر، کارتن خوابی، زنان خیابانی و آسیب‌های حاصل از آن رسیدیم که اگر بخواهیم بیشتر دقت کنیم به سه مورد دیگر افزایش مهاجرت‌های بی‌رویه و حاشیه نشینی در تهران، بلاتکلیفی حریم شهری و حل آسیب‌های اجتماعی می‌رسیم که زمینه ساز ایجاد آسیب‌های قبلی است.

انتقال پایتخت راهکار حل معضلات اجتماعی تهران است

اگر بخواهیم جامع‌تر نگاه کنیم حزب مردم سالاری انتقال پایتخت سیاسی و مکان‌یابی محل جدید را دنبال می‌کند. که اگر بتوانیم سازوکاری بیندیشیم تا مراکزی که مورد رجوع مردم است منتقل شود خیلی از مشکلات برطرف می‌شود.

موضوع مهم دیگر مدیریت یکپارچه شهری و پایتخت است که با تبدیل این طرح به قانون دیگر با این مشکلات روبه‌رو نمی‌شویم که پایان هرسال با موضوع طرح ترافیک مواجه باشیم.

بدترین مجلس بعد از انقلاب را داشتیم/  راهکار اصلاح طلبان برای معضل تن‌فروشی جمع‌آوری زنان روسپی بود

مفتاح: بخش عمده آسیب‌های اجتماعی دلایل سیاسی دارد و تا زمانی که بی‌عدالتی سیاسی یا ریاکاری مسؤولان را مرتفع نکنیم نباید انتظار اصلاح جامعه را داشت. اگر امروز دست مسؤولان در جیب مردم و بیت المال است باید بزهکاری دزدی نیز در جامعه افزایش پیدا کند.گواه آن این است که در همین مجلس 90 نفر فاسد شده‌اند و بنظر می‌رسد بدترین مجلس بعد از انقلاب را داشته‌ایم و هیچ مشکلی حل نشده است.

در حالی که همین آسیب‌های اجتماعی رهبر انقلاب را در جلسه‌ای به گریه انداخته است با این حال هنوز متولی آن در کشور مشخص نیست و کسی مسؤولیت آن را نمی‌پذیرد.

این دولت وضعیت معیشت را به بدترین شکل ممکن رسانده است و روزی به مشکل مهاجرت به تهران می‌پرداختیم امروز با بالا رفتن هزینه‌های زندگی و از دست دادن معیشت بسیاری از مردم مهاجرت از تهران به حاشیه‌های آن به مشکل اصلی اضافه شده است.

راهکار فقط اجتماعی یا اقتصادی نیست و باید آسیب‌های اجتماعی را خارج از مسائل اجتماعی و سطحی دید به عنوان مثال نباید راهکار زنان روسپی را در جمع‌آوری به مکان‌های مشخص تقلیل داد.

 

فارس: کارشناسان یکی از مشکلات شهر تهران و شهرهای حاشیه آن را فقدان درآمد پایدار می‌دانند،‌ با توجه به این که شهرداری و شورای شهر اختیارات اختصاص درآمد پایدار را ندارند نمایندگان احزاب شما در صورت ورود به مجلس چه برنامه‌ای برای اختصاص درآمد پایدار به تهران خواهند داشت؟

متقی فر: اگر مجلس یک ردیف بودجه عمومی برای شهرداری تعیین کند بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود و شهرداری مجبور نمی‌شود برای تأمین خود به مردم فشار بیاورد ولی تمام مسئله این نیست و مشکل اصلی ما بی‌تدبیری در اقتصاد است. چون قائل به این مسئله نبودند، چون بنا را بر اعتماد به آمریکا گذاشتند و الان هم نمی‌گویند اشتباه کردیم.

عدالت ستون انقلاب اسلامی است و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی تنها راه علاج بوده و مجلس مطالبه رهبری را مطالبه مردم ندانسته است.

شکوهی: بسیاری از مشکلات شهرداری تهران ناشی از فقدان درآمدهای پایدار مشخص است و در مجلس، شورای شهر و شهرداری هم اقدامی صورت نگرفته است. اگر درآمد پایدار برای شهر تعریف شود ذیل قانون یکپارچه مدیریت شهری  بسیاری مشکلات مرتفع می‌شود. حزب مردم سالاری هم پیگیر نظارت، تحقیق و تفحص برای علت اجرایی نشدن درآمد پایدار شهری بود که این طرح هم در مجلس رأی نیاورد. اگر تکلیف این درآمد پایدار مشخص شود دیگر شاهد نارضایتی نیستیم که برای حل مشکلش مجبور به زیرمیزی باشد و این فساد سیستماتیک در مجموعه‌های مختلف رسوخ پیدا کرده است.

مفتاح: الان فصل انتخاب مردم است و می‌توانند کارنامه‌ها را ببینند که در این سه سال در مدیریت شهری 5 شهردار روی کار آمده است و با اینکه اختلافاتی بین ما و آقای احمدی‌نژاد وجود دارد اما عملکرد شهرداری در طول ۱۳ سال احمدی‌نژاد و قالیباف را با مدیریت شهری نابسامان فعلی مقایسه کنید.

۴۵ درصد از کل فعالیت‌های عمرانی تهران در ۵۰ ساله اخیر در زمان آقای قالیباف روی داده و سوأل جدی این است که بودجه‌های محقق شده کجا هزینه می‌شود که مردم حتی به صورت نمایشی هم که شده افتتاح خاصی را نمی‌بینند.

از دهه ۶۰ دولت موظف شد که لایحه درآمد پایدار شهر را ارائه کند اما تا امروز هیچ دولتی این کار را نکرده و منابع مالی شهر خیلی محدود است و شهرداری به ناچار سمت تراکم فروشی می‌رود.

 

فارس: در پایان اگر نکته‌ای بابت جمع‌بندی صحبت‌های خود دارید بفرمایید؟

متقی‌فر: من نماینده آقای احمدی‌نژاد نیستم بلکه نماینده جبهه پایداری هستم و فلسفه شکل‌گیری این جبهه نیز مقابله با انحرافات درون دولت بوده است. شاه کلید حل این مسائل را به دور از نگاه حزبی همان عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌دانم.

تحقیق و تحفص از شهرداری به نتیجه نرسید

شکوهی: اولا باید کارنامه عملکردها را بررسی کنیم  تا دید کدام عملکرد نمایشی بوده و کدام واقعی و برای حل مشکلات چه تأثیراتی داشته است؟

 بحث تحقیق و تفحص از شهرداری دوره آقای قالیباف هم بخاطر همین درآمدهای پایدار بود که چرا درآمد پایدار متفاوت از بودجه برای شهرداری تصویب شده است.

به عنوان نماینده جریان اصلاحات در جلسه حاضر بودم. ما طرح روشنی برای مدیریت یکپارچه تهران، انتقال پایتخت سیاسی و حوزه نظارتی مجلس داریم که تحقیق و تفحص از شهرداری را نیز پیش بردیم که به نتیجه نرسید.

در پایان از خبرگزاری فارس بابت مطرح کردن این موضوع تشکر می‌کنم و باید نگاه سیاسی و تبلیغاتی را فراموش کنیم.

 

مجلس نه آدم تِکراری می‌خواهد نه آدم تَکراری

مفتاح: در سال 83 در فضای جنبش دانشجویی فعال بودیم که در یک شب 40 کارتن خواب فوت کردند و اعتراض کردیم ولی هیچ نهادی آن را نپذیرفت و متولی نداشت. علی رغم ظاهر حزب الهی  شهرداری آن زمان و دولت اصلاحات، هر کدام از خود سلب مسؤولیت کردند و نیازمند عزمی جدی و اقدامات زنجیره‌ای برای حل مشکل بود.

در پایان می‌خواهیم که در مجلس نه آدم‌های تکراری بیایند و نه تَکراری، بلکه می‌خواهیم برای شکل گرفتن مجلس قوی، شاهد آدم‌های کارآمد و پاک‌دست باشیم.

گرچه احزاب چپ و راست آنچنان که برای کار سیاسی و دعواهای تکراری وقت‌می گذارند برای تهران و حاشیه آن وقت اختصاص نداده بودند اما گفتمان‌سازی اولویت مشکلات مردم تهران و حاشیه‌‌های آن نیازمند ورود احزاب و فشار آن‌ها به نمایندگان خود به مجلس است،‌ بهتر است احزاب در کنار فشار و دستورات به نمایندگان خود در کنار مسائل مختلف داخلی مجلس و سهم‌خواهی‌های سیاسی در مباحث اجتماعی و معضلات پرجمعیت‌ترین استان کشور که میزبان یک چهارم جمعیت کشور است را نیز در دستور کار قرار دهند. لزوم وجود اتاق‌فکر و کارگروه‌های حل مسئله در احزاب برای ایجاد پایگاه‌های اجتماعی و افزایش محبوبیت ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/۶۷۰۶۶

منبع: فارس

کلیدواژه: تهران مجلس احزاب عدالت تهران و حاشیه های آن آسیب های اجتماعی حزب مردم سالاری اقتصاد مقاومتی احزاب چپ و راست زنان خیابانی درآمد پایدار برای حل مشکل استان تهران حاشیه تهران مدیریت شهری اصلاح طلبان طرح تفصیلی حل مشکلات شورای شهر نقل عمومی حمل و نقل مسکن مهر منطقه ای آسیب ها متقی فر یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۱۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد هاشمی رفسنجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، درباره اهمیت حضور مردم در دور دوم انتخاب مجلس گفت: مجلس دو وظیفه مهم دارد یکی قانونگذاری و دیگری نظارت بر اجرای قانون است.

وی در گفتگو با ایرنا افزود: اکنون بسیاری از مشکلاتی که در کشور بخصوص در حوزه فساد به وجود می‌آید به دلیل عدم نظارت بر اجرای قانون است چراکه اگر نظارتی وجود داشت اینقدر فساد نبود. مشکلات کوچک و بزرگی که در حال حاضر در کشور وجود دارد اگر نیاز به قانون مناسب دارند، این قوانین باید تصویب شوند.

این فعال سیاسی نقش مجلس در اداره کشور را نقش بسیار بزرگ و بااهمیتی توصیف و خاطرنشان کرد: از این جهت اگر نمایندگان مجلس کسانی باشند که دانش و تعهد و نظارت بر اجرا داشته و کارآمد باشند و قوانین خوب تصویب کنند وضعیت کشور و مردم بهتر از این خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: بنابراین به لحاظ تحلیلی بسیار مهم است که مردم با توجه به شرایطی که دارند نمایندگانی را انتخاب کنند که آنها را به‌ خوبی می‌شناسند و مطمئن هستند که در جهت رسیدگی به حل مشکلات مردم حرکت می‌کنند، قوانین مناسب تصویب و بر آن قوانین نظارت می‌کنند.

دغدغه مجلس آینده حل مشکلات و چالش‌های کشور باشد

وی تصریح کرد: مشارکت و حضور پرشور مردم ‍پای صندوق‌های رای از این جهت مهم است که مجلسی روی کار بیاید که هم دغدغه و شرایط مردم را مدنظر قرار دهد و هم برای رفع گرفتارهای‌ مردم تلاش کند و از طرفی نظارت بر اجرای قوانین هم داشته باشد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903314

دیگر خبرها

  • برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد
  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • حل معضل کمبود پزشک زن در کشور اولویت مسئولان نیست
  • توزیع عادلانه امکانات؛ رمز اصلاح حاشیه‌نشینی در مشهد
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • مقهور فریب حاشیه‌سازی‌های دشمن درباره کشف حجاب نشویم
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • نباید از خودنمایی مجازی یا خیابانی یکسری هنجارشکن محدود بترسیم
  • واکنش دانشگاه تهران به حاشیه‌ سازی‌های اخیر درباره همکاری با جمیله علم الهدی