Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@00:17:09 GMT

وابستگی دارویی آمریکا به چین

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۳۷۰۳

وابستگی دارویی آمریکا به چین

همچون تمام بیماری های همه گیر، پیچیدگی شیوع کرونا همکاری و شفافیت بین المللی را اقتضا می کند. همزمان مقامات سلامت عمومی آمریکا باید آسیب پذیری کشور در نتیجه اتکای ما به تولید چینی وسایل دارویی و تجهیزات پزشکی را به رسمیت بشناسند.

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: در حالی که ویروس کرونای جدید که به آن ان سی او وی -2019 می گویند به سرعت در حال گسترش در سطح جهان است، جامعه بین المللی برای مقابله با آن تقلا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان شتابزده در تلاش برای ساخت یک واکسن هستند، سیاست سازان در مورد موثرترین شیوه های مهار ویروس بحث می کنند و سیستم های مراقبت درمانی برای رسیدگی به شمار فزاینده بیماران و افراد رو به مرگ تلاش می کنند. هرچند که وضعیت موجود ممکن است شبیه صحنه ای از فیلم «شیوع» محصول سال 2011 به نظر آید، اما این اتفاق عملا در واقعیت در حال رخ دادن است.
در میانه تمام این ماجراها، بحران بالقوه ای نیز وجود دارد که در سایه ها منتظر است: وابستگی جهانی به چین برای تولید مواد دارویی و تجهیزات پزشکی.

سیطره چین بر بازار دارویی
ما نویسندگان این مقاله، نماینده گروهی از دانشمندان و سیاست سازان از رشته های مختلف هستیم که در  «برنامه سیاست گذاری بیمارهای همه گیر و امنیت بیولوژیک» وابسته به موسسه اسکوکرافت در مدرسه دولت بوش در دانشگاه تگزاس ای اند ام فعالیت داریم که طی 5 سال گذشته نشست های سالانه ای را پیرامون مسائل مرتبط با بیماری های همه گیر برگزار کرده ایم. یکی از اهداف ما ترویج گفتگو در مورد خطرات بالقوه مرتبط با بیماری های همه گیر و امنیت آمریکا و در این مورد اختلال در زنجیره های عرضه و در دسترس بودن تجهیزات پزشکی و داروهاست.
امروز حدود 80 درصد از مواد دارویی که در ایالات متحده به فروش می رسد در چین تولید می شود. این رقم هرچند نگران کننده است، اما مشکل حتی بزرگ تری را در خود مخفی می کند: چین بزرگ ترین و در مواردی تنها تامین کنده جهانی مواد اولیه فعال برای برخی از مواد داروی حیاتی به شمار می رود. مواد اولیه فعال در تولید داروهایی کاربرد دارند که در درمان سرطان پستان، سرطان ریه و مقاومت آنتی بیوتیکی به کار می روند که آخرین درمان آنتی بیوتیکی برای برخی از انواع  عفونت های مقاوم ضد میکروبی است و تقریبا انحصارا در چین ساخته می شوند. بعلاوه چین  بخش بزرگی از بازار هپارین را در اختیار دارد، یک رقیق کننده خون که در جراحی قلب باز، آنالیز کلیه و انتقال خون مورد استفاده دارد که دولت آمریکا حتی بعد از یک رسوایی آلودگی در سال 2007 هیچ انتخابی جز تداوم خرید از چین نداشته است.
چین تنها تامین کننده غالب مواد دارویی در جهان است، اما علاوه بر این بزرگ ترین تامین کننده وسایل پزشکی در ایالات متحده نیز هست. این وسایل شامل چیزی هایی چون تجهیزات ام آر آی، گان های جراحی و تجهیزات اندازه گیری سطح اکسیژن خون می شوند. اگر چه عرضه این محصولات ضروری  به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور جدی مختل نشده، اما اگر چین دیگر این وسایل را در اختیار آمریکا قرار ندهد یا دیگر قادر به انجام این کار نباشد، ممکن است هزاران آمریکایی جان خود را از دست بدهند.
اما مسئله نگران کننده تر گزینه های محدود موجود برای آمریکا و بقیه جهان برای تامین کاستی هاست. ایجاد زیرساخت های ضروری برای استقرار دوباره قابلیت های زیرساختی آمریکا  و کسب مجوزهای لازم از سازمان غذا و داروی آمریکا برای جبران قطع عرضه این محصولات از سوی چین، سال ها طول خواهد کشید.
وقتی یک بیماری به سطوح همه گیر می رسد، اولین تعهد برای رهبران هر کشوری محافظت از مردم خود است.  با پیشرفت بحران فعلی امکان دارد به نقطه ای برسیم که در آن رهبران سیاسی در چین مجبور به اتخاذ تصمیماتی در این مورد شوند که آیا صادرات مواد دارویی، وسایل پزشکی و دیگر اقلام پزشکی حیاتی را به منظور درمان یا محافظت از مردم خودشان ممنوع کنند یا نه. برای مثال آمریکا در واکنش به همه گیری اچ1ان1 سال 2009 مجبور به  ایستادن در انتهای یک صف طولانی برای دریافت لوازم تزریق واکسن شد، با اینکه ما قراردادهای معتبری با یک تولید کننده بزرگ این لوازم که در کشور دیگری واقع شده بود داشتیم. در نتیجه این لوازم تزریق واکسن با تاخیر به دست ما رسید.

اختلال جهانی در تامین مواد دارویی؟
هرچند قطع کامل واردات مواد اولیه حیاتی از چین ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما به اعتقاد ما شدت و آهنگ فراگیری ویروس کرونا چنین وضعیتی را به قلمرو امکان نزدیک تر می کند.
حدود شش هفته بعد از به رسمیت شناخته شدن اپیدمی کرونا در چین از سوی جامعه بین المللی، کمبودهایی در تجهیزات محافظ فردی حیاتی هم در چین و هم در آمریکا دیده می شود. یو پی اس بیش از دو میلیون ماسک و 11 هزار گان را برای کمک به جبران این کمبود به یوهان ارسال کرده است. اما چه اتفاقی خواهد افتد زمانی که این تجهیزات برای همگان در دسترس نباشد؟
ووهان بازیگر مهمی در بیوفناوری و صنعت دارویی به شمار می رود و چندین شرکت داروسازی چین نیز در این شهر واقع شده اند. چه تعداد از این کارخانه ها در نتیجه شیوع کرونا تعطیل شده اند و کارخانجات تعطیل شده چه زمانی قرار است دوباره بازگشایی شوند؟ به این دلیل که استان هوبی که شهر ووهان در آن واقع است در حالت قرنطینه قرار دارد و کارخانه های آن تعطیل هستند، این احتمال وجود دارد که زنجیره تامین جهانی تجهیزات پزشکی در معرض مخاطره قرار گیرد و به یک نقطه بحرانی برسد.
علاوه بر این اولین «آزمایشگاه ایمنی بیولوژیک سطح 4» چین در ووهان قرار دارد که در سال 2017 به منظور تحقیقات در مورد سارس و دیگر امراض در حال ظهور گشایش یافت. این تنها آزمایشگاه در چین است که می تواند با ایمنی کامل با خطرناک ترین پاتوژن های جهان که خطر انتقال شدیدی در مورد آنها وجود دارد، سر و کار داشته باشد. عفونت، مرگ و قرنطینه در ووهان و کل استان هوبی، توانایی تمام انوع تجارت را در این منطقه محدود کرده است. در عین حال این ویروس تاکنون عدم توازن قابل توجهی را در زنجیره تامین در درون چین موجب شده است. این یعنی این دسته از شرکت های تامین لوازم پزشکی، برای تداوم تامین هر محصولی که در درون این کشور برای حفاظت از کارکنان مراقبت های درمانی، پرسنل آزمایشگاهی و کل جمعیت خودش تولید می کند، زیر فشار قرار خواهند گرفت.
آن گونه که سال گذشته کنگره در یکی از گزارش های خود نوشته بود، ساز و کارهای قانونی لازم برای تضمین رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی و کنترل کیفیت در تولید مواد صادراتی چین ضعیف است یا وجود ندارد. فشاری که در نتیجه شیوع کرونا بر زنجیره های تامین وارد می آید، می تواند چالش های موجود در زمینه کنترل کیفیت را وخیم تر کند. به این ترتیب این ویروس نشان داده که اتکای ما به چین به دلیل انتقال ظرفیت های تولید داخلی خود به خارج از کشور و ناتوانی ما از تضمین کنترل کیفی کالاهایی که در خارج از کشور تولید می شوند، برای آمریکا یک مسئله امنیت ملی به شمار می رود.
 همچون تمام بیماری های همه گیر، پیچیدگی شیوع کرونا همکاری و شفافیت بین المللی را اقتضا می کند. همزمان مقامات سلامت عمومی آمریکا باید آسیب پذیری کشور در نتیجه اتکای ما به تولید چینی وسایل دارویی و تجهیزات پزشکی را به رسمیت بشناسند. ایالات متحده باید طرحی را برای واکنش نسبت به کمبودهای اجتناب ناپذیر در آینده نزدیک تدوین کند و اقدامات ضروری را برای بازپس گیری کنترل بر زنجیره تامین لوازم پزشکی آمریکا به اجرا بگذارد. تداوم  نادیده گرفتن این آسیب پذیری که از مدت ها پیش از آن باخبر بوده ایم، تنها به فاجعه ختم خواهد شد.
نویسنده: جرالد پارکر و همکاران (Gerald W Parker) از اعضای انستیتو اسکوکرافت در امور بین الملل
منبع: https://b2n.ir/667480

انتهای پیام. 

منبع: فارس

کلیدواژه: چین آمریکا ویروس کرونا بیماری بیماری های همه گیر تجهیزات پزشکی مواد دارویی بین المللی شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

ایسنا/کرمان دادستان ماهان کرمان از کشف و پلمب یک گارگاه تولید مواد مخدر صنعتی(شیشه) در این شهر خبر داد و گفت: در این رابطه دو متهم بازداشت شده‌اند.

سینا بنی اسد امرو هفتم اردیبهشت ماه در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: پس از انجام یکسری اقدامات فنی و اطلاعاتی مشخص شد یک شبکه توزیع مواد مخدر صنعتی به سرکردگی یک زن و شوهر اقدام به تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه می‌نمایند.

وی افزود: بلافاصله دستورات قضایی لازم برای دستگیری اعضای این باند صادر و سرانجام در یک عملیات هماهنگ، نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان پس از اخذ دستورات قضایی با ورود به کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در حاشیه شهر ماهان، موفق به کشف و ضبط بیش از کشف ۳۶ کیلو مواد مخدر شامل شیشه، هروئین و بیش از ۵۰ کیلوگرم پیش سازهای موادمخدر صنعتی ازسوداگران مرگ شدند.

بنی اسد ارزش ریالی مواد مخدر کشف شده در این عملیات را بیش از ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این رابطه یک واحد منزل مسکونی پلمب و دو متهم بازداشت و دستورات قضایی لازم برای دستگیری سایر اعضای این باند که شناسایی شده،اند صادر شده است.

دادستان ماهان با اشاره به اینکه طبق ماده هشت قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات‌های سنگینی در انتظار سوداگران مرگ وجود دارد،گفت: عزم دستگاه قضایی در برخورد با سوداگران مرگ مرتبط با مواد مخدر جدی است  و به تولیدکنندگان و فروشندگان مواد مخدر هشدار می‌دهیم که هیچ گونه اغماضی در برخورد با این جرائم وجود ندارد.

 وی افزود: با همکاری مردم و سایر نهادهای مسئول، تلاش برای پاکسازی جامعه از آلودگی مواد مخدر دوچندان خواهد شد و از تمامی شهروندان می‌خواهیم که در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مشکوک، بدون تردید موضوع را با پلیس در میان بگذارند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • متلاشی شدن باند مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • دستگاه بلوک زنی