کلام و مرام حاج قاسم، تفسیر هفت مقام ذکر شده در دعای عهد /شهادتی طلب کنیم که خواسته امام زمان را برآورده کند
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۳۷۲۴
حجت الاسلام حیدری کاشانی تنها راه رسیدن به هفت مقام دعای عهد در آستان امامت و ولایت را تمرین کردن این هفت مقام نسبت به زعامت امت و ولایت فقیه دانست و گفت: کلام و مرام و لحظه لحظه نفس کشیدن حاج قاسم ؛تفسیر هفت مقام دعای عهد است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام دکتر محمدباقر حیدری کاشانی، چهارشنبه شب(30 بهمن) در هفدهمین سالگرد ۲۷۶ شهید غدیر در سخنانی ویژگی با استفاده از آیات ابتدایی سوره واقعه گفت: «السابقون السابقون» رسیدن به بهشت ولایت و امامت و مهدویت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کارشناس مهدویت با بیان اینکه هرجا کلیدواژه «نعیم» در قرآن کریم تکرار شد با الهام از روایات، جای آن «ولایت و امامت» بگذارید؛ اظهار داشت: همه درباره یک نعمت مورد بازخواست قرار می گیرند و آن نعمت امامت و ولایت اهل بیت است؛ اصحاب یمین بهشتی هستند اما مقرب درگاه خدا نیستند و فقط السابقون السابقون مقرب درگاه الهی هستند و اینها به جنات نعیم و به بهشت ولایت و امامت رسیدند.
وی با بیان اینکه مهاجر می رود که اقامت کند اما مسافر می رود که برگردد و برای همین فرمود «ففرو الی الله» زیرا فرار مهاجرت گونه از هر آنچه غیر خدا است لازم است؛ تأکید کرد: قطع تعلق کنید و فقط به خدا دل ببندید اما عده ای قلیل{قلیل من عبادی الشکور} سوار این قطار شدند قطاری که مقصد آن، خود خدا است.
حجت الاسلام حیدری کاشانی خاطرنشان کرد: شهدا به نعمت های «بهشت اعمال» رضایت ندادند بلکه با خدا سودا کردند و از هر چه غیر خدا بود دل بریدند به «بهشت اخلاق» رسیدند که درجات بی پایانی دارد؛ اگر تخلق به اخلاق خدایی پیدا کنیم و ستارالعیوب- پوشش دهنده عیب های دیگران- شویم و در چند روز دنیا بتوان اخلاق پیامبر گونه پیدا کرد، اینها همپای پیامبران از بهشت اخلاق گذشته و به «بهشت رضوان» که بالاترین مرتبه بهشت است، می رسند.
وی ادامه داد: ۲۰ آیه در قرآن می گوید ای انسان تو برای بهشت رضوان هستی، برای دارالقرار که با رضایت و رضوان صددرصدی خدا به آن می رسد و دنیا دارالفرار است که باید به سمت خدا فرار کرد.
این کارشناس مهدویت با بیان اینکه اصحاب یمین که به بهشت اعمال می رسند، باز هم به قرار نمی رسند و به حال آنها که در بهشت رضوان هستند غبطه می خوردند؛ بر خواندن سوره فجر در نمازهای واجب تأکید کرد و آن را هم سوره امام حسین و هم امام سوره امام زمان دانست و گفت: هر کس پنین کند بهره ای از جنت الحسین یعنی بهشت رضوان خواهد داشت که آغاز بهشت رضوان، جنت الحسین است.
وی با طرح این پرسش که برای رسیدن به بهشت رضوان چه باید کرد؟ اظهار داشت: تنها راه میان بُر برای جبران همه قصورات و تقصیرات عمر و تبدیل سیئات به حسنات و بالارفتن از درجات بهشتی، تنها یک راه وجود دارد که در دعای ندبه و عهد به آن اشاره می شود.
حجت الاسلام حیدری کاشانی این تنها راه را «شهادت» دانست و با تأکید بر لزوم انس با دعاهای ندبه و عهد گفت: امام(ره)بر دعای عهد خیلی تأکید داشتند و در مفاتیح ایشان دیده شده که آغاز چله های دعای عهد دهها بار نوشته شده است و هر کس با دعای عهد ملازمت کند خدا سرنوشت دنیا و آخرت او را در بالاترین درجات رقم می زند.
وی ولایت امام زمان عجل الله تعالی را سرمایه عظیمی نام برد و دعای عهد را نوعی تشرف غیرحضوری به محضر امام عصر دانست و «بیعت» در این دعا را به معنای فروش خود به خدا و ولی خدا دانست و تصریح کرد: کسانی که به عهد و عقد و بیعت با امام زمان توانستند وفا کنند، السابقون السابقون هستند و حاج قاسم نشان داد این راه یافتنی است؛ افسانه سرایی و اسطوره سازی نیست بلکه یافتنی است و استقامت ایمانی می خواهد.
این کارشناس مهدویت با بیان اینکه رسیدن به این راه یک معادله دارد؛ افزود: خواب شهید حسن طهرانی مقدم را دیدند که از ته دل مسرور است، گفتند چرا اینقدر خوشحال هستی؟ گفت برای اینکه امام زمان، فرماندهی یکی از گردان های سپاهشان را به من سپردند و قرار است در رجعت، فرمانده یکی از گردان های ایشان باشم لذا آن حضرت با سپاهی از شهدا خواهد آمد و عَلَمی که در علقمه از دست علمدار افتاد بر بام جهان برمی افروزد.
وی با تصریح به این مطلب که مدافعان امام زمان کسانی هستند که سرعت در برآورده کردن خواسته امام زمان شان را دارند امام(علیه السلام) را خرج حاجت های خود نمی کنند؛ تأکید کرد: باید شهادتی را طلب کرد که به درد امام زمان بخورد؛ فخر شهدای مدافع حرم-شهید حججی-دو شهادت طلب می کند، شهادتی برای قبل از ظهور و برای بعد از ظهور؛ یعنی شهادتی خواستم که نه بار من را ببندد بلکه شهادتی که خواسته امام زمان را برآورده کند؛ حتی در تمنای شهادت خود را نمی دیدند.
حجت الاسلام حیدری کاشانی با بیان این مطلب مهم که یکی از عواملی که همه گذشته همراه با قصور و تقصیر ما را پاک می کند مقام شهادت است؛ با استناد به فرازی از دعای عهد «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِهِ [وَ الْمُمْتَثِلِينَ لِأَوَامِرِهِ ] وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ.»گفت: برای رسیدن به مقام نصرت، مدافعت، اطاعات، حمایت، سبقت و شهادت در آستان امامت و ولایت تمرین کردن این هفت مقام نسبت به زعامت امت و ولایت فقیه است و لاغیر.
وی در این باره وجه اشتراک وصیت نامه های شهدا را اطاعت بی چون و چرا از زعامت امت و ولایت فقیه عنوان و بیان کرد: شهید تورجی زاده از شهدای اصفهان(که توسل به او به ویژه برای ازدواج مجرب است و بارها تجربه شده است؛)می گوید: بچه شیعه در عصر غیبت مانند گل آفتابکردان است زیرا هرجا آفتاب بچرخد او هم همان طرف است و آفتاب عصر غیبت مقام زعامت و ولی فقیه است.
سخنران مراسم هفدهمین سالگرد شهدای غدیر استان کرمان با یادآوری این نکته که تا آمدن حسین بن علی(علیهما السلام) مسلم بن عقیل ولی امر است و لاغیر؛ یادآور شد: کلام و مرام و لحظه لحظه نفس کشیدن حاج قاسم ؛تفسیر هفت مقام دعای عهد است و پیام حاج قاسم این است با تمام وجود در اطاعت و معیت و همراهی او-ولی فقیه- سنگ تمام بگذارید؛ این یک مکتب و راه و عرفان برای جبهه مقاومت در اقصی نقاط عالم است.
وی با تأکید بر اینکه در انتخابات همدلانه با حضور حداکثری و انتخاب اصلح مجلسی در امتداد خون شهدا و در استمرار پیام شهدا، یک دست، انقلابی، ولایی، جهادی، مهدوی، حسینی، ابوالفضلی و حاج قاسمی انتخاب کنیم؛ افزود: آفرین و هزار مرحبا به مردم غیور، ولایی و امام زمانی دیارکریمان که چه قدرشناسی نسبت به سراباز امام زمان کردند و در تشییع سردار ابوالفضلی امام زمان، دهها شهید تقدیم کردید که تاریخ کرمان نه به خود دیده و نه احتمالا خواهد دید.
پایان پیام/80
منبع: شبستان
کلیدواژه: حجت الاسلام حیدری کاشانی بهشت رضوان امام زمان حاج قاسم هفت مقام دعای عهد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
بنیعباس در آغاز کار به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما حضرت خلافتی که از مسیر بنی عباس و آدمکشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نپذیرفت. این یکی از تفاوتهای ائمه با دیگران است که دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم سعید طاووسی مسرور، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در نشستی با عنوان «امام صادق(ع) و مسئله حکومت» طی سخنانی افزایش تعداد شیعیان در زمان امام صادق (ع) و سیره آن حضرت در مواجه با قیامهای آن دوران پرداخت.
بخشهایی از سخنان این استاد دانشگاه را میخوانید:
ولادت امام صادق(ع) در سال 80 هجری و شهادت ایشان در سال 148 هجری رخ داد. از سال 83 تا 132، مصادف با دوره بنی امیه و خلفای ستمگری است که البته بعد از هشام، بنی امیه دچار ضعف شده و در سال 132، بنی امیه با کشته شدن مروان حمار ساقط میشود.
نکته مهم این است که دوره ضعف بنیامیه برای امام صادق (ع) بسیار مغتنم بود چون آنها دیگر نمیتوانستند فشار زیادی به امام بیاورند لذا امام صادق(ع) هم از سقوط بنی امیه و هم تثبیت بنی عباس، نهایت استفاده را کردند چون فرصت ارزشمندی برای ایشان رخ داد.
گسترش مکتب شیعه در دوران امامت امام صادق (ع)
در زمان امام صادق(ع) تعداد شیعیان زیاد شد در حالیکه این تعداد مثلاً در زمان امام حسن (ع) کم بود تا جایی که فرزندان آنها حتی امکان ازدواج با شیعه را نداشتند. بنی عباس، سالها از هر راهی حتی راههای غیرشرعی و خدعه و نیرنگ استفاده کردند تا بتوانند بنیامیه را کنار بگذارند. آنها از روایات نبوی نیز سوء استفاده میکردند و حتی شروع به کشتار سادات کردند.
بنابراین لازم است این دشمنان اهل بیت (ع) را به خوبی بشناسیم که البته افراد بیسوادی نبودند و بسیاری از آنها از جمله مهدی، هادی و هارون، محدث بودند و برخی از آنها با علما مناظره میکردند.
کار قرآنی در شمار مبارکترین کارهای اسلامی و جهادی است
بنیعباس، موقع روی کار آمدن به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما امام(ع)، خلافتی که از مسیر بنی عباس و از راه آدمکشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نمیتواند بپذیرد چون اگر پیشنهاد آنها را میپذیرفت چه جوابی در قبال تاریخ داشت؟ این از تفاوتهای ائمه ما با دیگران است که قدرت برای آنها موضوعیتی ندارد و دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند و آن را حفظ کنند.
اگر امام حسن (ع) صلح کرد به این دلیل بود که اگر چنین کاری انجام نمیداد تشیع از بین میرفت هرچند که برخی از افراد، او را به خوار کردند شیعیان متهم کردند اما این سیاستی مثبت از جانب ایشان بود. بنابراین نباید سیاسیکاری به معنای منفی انجام دهیم چراکه واقعیت این است که خلافتی که از مسیر بنیعباس به دست بیاید مشروع نیست. از سوی دیگر مردم آماده پذیرش چنین چیزی از جانب امام صادق (ع) نبودند.
قیامهای سادات حسنی علیه عباسیان
بنده تعجب میکنم که سر کلاس درس، برخی دانشجویان میگویند در چنین شرایطی هدف وسیله را توجیه میکند اما شهید بهشتی میگوید، با استفاده از پلکان حرام، کسی به پشت بام حلال نمیرسد. مطلب دیگر اینکه قیامهای سادات حسنی علیه عباسیان را در آن دوران شاهد هستیم که میگفتند اینها دروغ گفتند و خدعه و نیرنگ به کار بردند و اسم اهل بیت(ع) را آوردند و عنوان ما را غصب کردند بنابراین قدرت باید در دست خاندان علی باشد نه آل عباس. البته امام صادق(ع) در قیامهای محمد نفس زکیه و برادرش ابراهیم شرکت و همراهی نمیکند.
بعد از واقعه عاشورا، برخی گمان کردند تنها درسی که میشود از حسین بن علی(ع) گرفت فقط مبارزه مسلحانه است که زیدیه نمونه بارز آنهاست اما مگر امام حسین (ع) در تمام زندگیاش فقط قیام مسلحانه داشته است؟ این انسان، 57 سال عمر کرد و بیست سال از آن را در صلح با معاویه بود.
چه کسی گفته است در هر شرایطی باید قیام کرد؟ ما باید ببینیم آیا چنین قیامی، نتیجهای در پی دارد؟ امام حسین(ع) وقتی مشاهده کرد خلافت در حال تبدیل به سلطنت است قیام کرد و شهید شد. بنابراین مسیری که ائمه ما رفتند ادامه فکر و فرهنگ و معرفت حسینی بود اما مسیری که زیدیه در پیش گرفت این بود که در هر حالی باید قیام کرد و این منطقی نیست لذا امام صادق(ع) قیام زید را تأیید نکرده است.
اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیانهای وحدت امت اسلام
پشتوانه معرفتی در قیامها
خط امام در آن زمان خط قیام نبود در حالیکه زیدیه میگفتند امامی که در خانه بماند و درس بگوید به درد نمیخورد. آنها میگفتند جعفر بن محمد، اعتقادی به جهاد ندارد در حالیکه امام صادق(ع) میگفتند من به جهاد اعتقاد دارم اما علم خودم را در کنار جهل آنان نمیگذارم. در قیام فخ در زمان امام کاظم(ع)، یکصد سید به شهادت رسیدند اما آیا در مکه و در حرم خدا، کسی قیام میکند آن هم در مقابل لشکر عباسی؟ بنابراین قیامهای بدون معرفت، کور و بیهدف و سطحی، اثری در پی ندارد.
زمانی که زیدیان وارد قیام شدند از نظر فقهی وابسته به مکتب ابوحنیفه شدند. خود زید میگفتند امام صادق (ع) فقط در احکام، امام ماست. آنها در کلام یعنی عقاید نیز وابسته به معتزله شدند چون باز هم از اهل بیت(ع) فاصله گرفتند. پشت هر قیامی باید یک معرفت باشد مثلاً انقلاب اسلامی بر اساس پشتوانه معرفتی ولایت فقیه شکل گرفت لذا موفق شد.
فرض کنید اگر شرایط مهیا بود و امام صادق(ع) در دوران پس از بنیامیه به خلافت میرسید آن وقت چه اتفاقی میافتاد؟ در روایت شریفی از امام صادق آمده است بنی امیه و بنی عباس نمیخواهند دین را در جامعه رواج دهند. حال آیا امام صادق اگر به قدرت میرسید میتوانست با استفاده از همان روشها، دین را در جامعه ترویج کند؟ در این صورت چه تفاوتی بین امام صادق (ع) و بنی امیه وجود دارد؟ شیخ صدوق در کتاب شریف «الخصال» این حدیث را نقل کرده است و نکات مهمی هم در آن وجود دارد.
گفته شده آنهایی که بالاترند باید بر آنهایی که پائینتر هستند آسان بگیرند و با مدارا رفتار کنند. سپس به این داستان اشاره میشود که شخصی مسلمان میشود و سپس دوست مسلمانش به او میگوید برویم نماز صبح بخوانیم و پس از نماز میگوید حالا تعقیبات نماز را بخوانیم، سپس شروع به مباحثه میکنند تا اینکه نزدیک نماز ظهر و عصر میشود، این روند ادامه پیدا میکند تا اینکه نوبت به نماز مغرب و عشاء میشود. طرف ناراحت میشود و میگوید این چه دینی است که شما دارید؟
امام صادق (ع) میگوید این گونه نکنید چون باعث میشود مردم از دین زده شوند. این کاری است که بنی امیه انجام داده و با شمشیر با مردم سخن میگفتند اما ما نباید تصویری خشن از اسلام به نماش بگذاریم. در سکانس آخر فیلم «محمد رسول الله» از مصطفی عقاد که مربوط به فتح مکه است ابوسفیان میگوید این پیروزی از قلبها وارد شد نه از دیوارها.
انتهای پیام/