Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-06@20:39:14 GMT

خانه‌هایی روی قله قاف!

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۵۱۴۵

خانه‌هایی روی قله قاف!

رویداد۲۴ عروس سایت‌های مسکن مهر که متقاضیان و دلالان برای آن سر و دست می‌شکستند و می‌شکنند به دلیل توپوگرافی خشن، ایجاد راه‌های ارتباطی، تونل و مسطح‌سازی زمین برای احداث بلوک‌ها هزینه و انرژی دو دولت را گرفت تا جایی که این پروژه ۸۲ هزار واحدی که سال ۱۳۹۱ تعریف شد و قرار بود ۱۸ ماهه تحویل شود به مصائبی برخورد که هنوز بعد از گذشت حدود هفت سال ۳۵ هزار واحد آن تحویل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هزینه زیرساخت‌های پردیس تمامی ندارد

فقط در یک سال گذشته باید ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز‌های پردیس هزینه می‌شد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن تامین شده و شرکت عمران پردیس قرار است ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از بانک مسکن وام بگیرد. یعنی ۳۵۰۰ میلیارد تومان دیگر کسری دارد و این در حالی است که قیمت سیمان، مصالح و آهن‌آلات دائما تغییر می‌کند. همه‌ی این هزینه‌ها از یک جانمایی سلیقه‌ای در دولت دهم نشأت گرفت.

البته با وجود سختی‌ها و مشکلات، ارزش افزوده این شهر مرتبا بالا رفته است. تابستان ۱۳۹۶ قیمت واحد‌ها در فاز ۱۱ حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که هم‌اکنون آپارتمان‌های آماده به حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و با توجه به موقعیت و طبقه واحد، نرخ‌ها متفاوت است و طبق شنیده‌ها بعد از افتتاح ۱۰ هزار واحد طی روز‌های اخیر نرخ‌ها باز هم مقداری تغییر کرده است. در حالی که سهم آورده متقاضیان اولیه سال ۱۳۹۱ در همین فاز ۲۵ میلیون تومان به اضافه ۲۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد بود. هرچند بعد‌ها سهم آورده به حدود ۳۷ میلیون تومان و تسهیلات به ۳۰ و سپس به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. سهم آورده متقاضیان مسکن مهر فاز ۸ نیز ابتدا ۳۲ میلیون تومان بود، بعد به ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سپس بر اساس متراژ واحد‌ها به ۶۵ تا ۷۹ میلیون تومان افزایش یافت. تسهیلات هم از ۲۵ به ۳۰ و سپس به ۴۰ میلیون تومان رسید که گلایه متقاضیان را در پی داشت.

لزوم درس گرفتن از تجربه گذشته

گیر افتادن دولت در باتلاق پردیس باعث شد تا در طرح اقدام ملی مسکن در جانمایی دقت بیشتری داشته باشد. هرچند به دلیل وجود زیرساخت‌هایی که طی سال‌های اخیر در سایت‌های مسکن مهر ایجاد شده از این باب، طرح اقدام ملی به اندازه مسکن مهر دچار چالش نخواهد شد؛ مشروط به آن‌که دولت وسوسه نشود تعداد واحد‌های ثبت نامی را افزایش دهد. تجربه مسکن مهر نشان داد واحد‌های خودمالکی بسیار زودتر به نتیجه می‌رسد. در مسکن ملی نیز پروژه‌های مشارکتی می‌تواند بار را از دوش دولت بردارد تا واحد‌ها زودتر تکمیل شود. با این حال در شهر‌های جدید حدود ۶۰ درصد واحد‌ها از تیپ قرارداد‌های مسکن مهر و به شکل ثبت نامی است.

در فراخوان مرحله‌ی اول ثبت نام در طرح اقدام ملی ۲۴۰ هزار نفر ثبت نام کردند که حدود ۱۰۰ هزار نفر شرایط پنج‌گانه را نداشتند و ۱۴۰ هزار نفر تایید شدند. از این تعداد ۴۵ هزار نفر در شهر‌های جدید قرار دارند. البته برای شهر‌های جدید ۱۹۵ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی‌شده که ۱۶۱ هزار واحد دارای برنامه اجرایی و ۳۳ هزار واحد نیز در مرحله جانمایی هستند. قرار است ثبت نام مجدد از جاماندگان طرح اقدام ملی تا پایان سال جاری انجام شود.

تاکید مسئولان بر احداث واحد‌ها در زمین‌های مرغوب

مطابق اعلام حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید، از ۱۶۱ هزار واحد دارای برنامه‌ی اجرایی، عملیات اجرایی ۶۲ هزار واحد در قالب ساخت و محله‌سازی آغاز و ۹۸ هزار واحد دیگر در شرف اجرا هستند. همچنین از کل برنامه اجرایی طرح اقدام ملی در شهر‌های جدید ۶۰ درصد واحد‌ها بالغ بر ۹۶ هزار واحد در قالب فروش اقساطی و ثبت نام و ۳۳ هزار واحد نیز در قالب واگذاری زمین و تعهد ساخت در مرحله اجرا قرار گرفته‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همایش طرح اقدام ملی مسکن گفت که واحد‌ها باید در زمین‌های مرغوب ساخته شود. معاون او نیز بر این مساله تاکید کرد. بیشتر بخوانید: بازار مسکن به سمت رکود می‌رود یا افزایش قیمت؟ حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این همایش گفت: شرکت عمران شهر‌های جدید با هدف پرهیز از تکرار مشکلات و مسائل گذشته، ملاحظاتی را در نظر دارد که اختصاص اراضی مرغوب و با کیفیت، اتخاذ رویکرد محله‌محوری و تأمین خدمات و زیرساخت‌های لازم، اسکان طراحی واحد‌ها برای تمامی اقشار اجتماع، توجه به موضوع مرغوبیت و ارزش‌گذاری واحدها، کیفیت مناسب واحد‌های مسکونی و استفاده از نهاد‌های حرفه‌ای و نقش‌آفرینی شرکت عمران به‌عنوان ناظر و مدعی حقوق مردم در برابر کارفرما از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر استفاده از سازندگان خوشنام اظهار کرد: در طرح مسکن مهر بعضا دیده می‌شد که پیمانکار ۲۰ درصد پول را می‌گرفت طبقه دوم و سوم را می‌ساخت و بعد به نازک‌کاری که می‌رسید نمی‌توانست کار را جمع کند؛ زیرا به ساز و کار نظام فنی و اجرایی بی‌توجهی شده بود. بر این اساس در مسکن ملی باید ضمن استفاده از پیمانکاران و کارگزاران حرفه‌ای، به عنوان ناظر و داور، مدعی حقوق مردم باشیم. هرچقدر کمتر وارد حوزه تصدی‌گری شویم و بتوانیم کار را به نهاد‌های حرفه‌ای بدهیم نتیجه بهتر خواهد شد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد به دلیل کمبود منابع دولتی طرح اقدام ملی در سطح کوچک مقیاس تعریف شده است. در این خصوص طاهرخانی بیان کرد: نکته قابل توجه دیگر، پرهیز از ورود پروژه‌های بزرگ‌مقیاس به طرح است؛ چراکه این اقدام، طرح را از یک پروژه مسکونی به شهرسازی تبدیل می‌کند و این امر از عهده توان مالی موجود خارج است. منبع: ایسنا لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000rJ3 خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مسکن ملی طرح مسکن ملی طرح اقدام ملی میلیون تومان شهر های جدید شرکت عمران هزار واحد هزار نفر مسکن مهر ثبت نام واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در تهران به کجا رسید؟

بیش از دو سال از ایجاد قرارگاه مسکن در تهران می‌گذرد، قرارگاهی که قرار بود موجب جهش تولید در امر مسکن سازی بویژه ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در پایتخت شود و حالا بعد از دو سال بررسی عملکرد این قرارگاه، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از خروجی اقدامات قرارگاه در تهران می‌گوید.

به گزارش ایسنا، بهمن ماه سال ۱۴۰۰،‌ علیرضا زاکانی شهردار تهران از تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری تهران خبر داد و اعلام کرد که شهرداری نمی‌تواند نسبت به مسکن مردم بی‌تفاوت باشد و در بخشنامه‌ای خطاب به همه مدیران ستادی و شهرداران مناطق، دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری تهران صادر کرد.

زاکانی در حکم خود نوشت که از همه مدیران مربوطه شهرداری مطالبه دارم که «راه‌اندازی قرارگاه جهادی تأمین مسکن در شهرداری تهران برای مدیریت هماهنگ و همکارانه و مانع‌زدایی از همه فرآیندها، به حداقل رساندن زمان و حذف فرآیندهای موازی و زائد برای صدور مجوزهای لازم برای تولید مسکن در شهر تهران، در اولویت قرار دادن و بکارگیری همه ابزارهای مورد نیاز برای سرعت بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، شناسایی همه ظرفیت‌های تولید مسکن در شهر تهران و تلاش برای فعال‌سازی آنها، به میدان آوردن همه امکانات شهرداری تهران (شامل زمین، مجوزها و جز آن) برای تأمین مسکن و به ویژه مسکن استطاعت‌پذیر، فعال کردن اجرای بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم جهت تأمین مسکن برای افراد و گروه‌های بی‌بضاعت و کم‌استطاعت» را در دستور کار قرار دهند.

سیدمهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز درباره هدف شهرداری تهران از ساخت مسکن «استطاعت پذیر» تأکید کرده بود: هدف ما از ساخت مسکن استطاعت پذیر در شهر تهران این است که در محل و محدوده هایی مسکن تولید کنیم که استطاعت مردم برای خرید آن جواب دهد. مسکن‌هایی که بیشتر روی آن کار می‌کنیم و برای آن پروژه تعریف کرده‌ایم، اغلب در پهنه جنوب و مناطق ۱۵،۱۸،۱۶،۱۹،۲۰،۲۱و۲۲ قرار دارد.

حالا بعد از گذشت حدودا دو سال،‌ فرصتی برای محک قرارگاه مسکن پیش آمده است و حمیدرضا صارمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا، درباره اثرات و ثمرات قرارگاه مسکن در شهر تهران به ایسنا می‌گوید: زمانی که شهردار تهران قرارگاه مسکن را تشکیل داد شاهد عقب‌ماندگی هشت ساله در ساخت مسکن بودیم.

یعنی تعداد واحدهای مسکونی‌ که سالانه باید از تخریب و نوسازی احداث می‌شد بیش از ۲۰۰ هزار واحد در برخی سال‌ها بود که به حدود ساخت ۴۰ هزار واحد رسیده بود و فشار تقاضا نیز در تهران شکل گرفته بود، چراکه عرضه مسکن کم شده بود و به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا قیمت مسکن در تهران به شدت رو به افزایش داشت.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود مسکن در تهران را نمی‌شد با کارهای عادی پاسخ داد، ادامه می‌دهد: بخش خصوصی نیز به دلیل گران شدن زمین و بارگذاری کم براساس طرح تفصیلی، رغبتی برای ساخت و ساز در تهران نداشت و در بافت فرسوده نیز مشوق‌های لازم برای تشویق مردم به ساخت و ساز وجود نداشت.

صارمی با بیان اینکه شهردار تهران در ایجاد قرارگاه مسکن دو هدف داشت، می افزاید: شهردار تهران می‌خواست با ایجاد قرارگاه مسکن، رکود هشت ساله مسکن را متوقف کند و رشد تولید مسکن را به حداقل نیاز یعنی ساخت ۱۵۰ هزار واحد در سال برساند.

وی با بیان اینکه حدود دو سال از عمر ایجاد قرارگاه مسکن می‌گذرد، تاکید می‌کند: با ایجاد قرارگاه مسکن اتفاقات خوبی رخ داده است چراکه رکودی که در سال ۱۴۰۱ وجود داشت و آمارها نشان می‌داد که تعداد واحدهای مسکونی به حدود ۴۰ هزار رسیده بود، حالا به نزدیک ساخت ۷۰ هزار واحد رسیده که دستاورد خوبی است و حدود ۱۶ هزار واحد نیز در بافت فرسوده بوده است.

زمانی که شهردار تهران قرارگاه مسکن را تشکیل داد شاهد عقب‌ماندگی هشت ساله در ساخت مسکن بودیم. یعنی تعداد واحدهای مسکونی‌ که سالانه باید از تخریب و نوسازی احداث می‌شد بیش از ۲۰۰ هزار واحد در برخی سال‌ها بود که به حدود ساخت ۴۰ هزار واحد رسیده بود و فشار تقاضا نیز در تهران شکل گرفته بود

صارمی با بیان اینکه به دلیل مشوق‌های بافت فرسوده مردم مجددا به سمت سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده رغبت پیدا کرده‌اند،‌ می گوید: بخش خصوصی مجددا وارد بازار تولید مسکن شده است و همچنین نهادها و موسساتی که ظرفیت ساخت ساختمان داشتند به این سمت سوق پیدا کرده‌اند. به‌گونه‌ای که بیش از ۶۰۰ هزار واحد تفاهمنامه با نهادها و سازمان‌های مختلف امضاء شده که حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد در مراحل ساخت است و حدود ۱۰۰ هزار واحد نیز به سمت مقدمات اولیه برای صدور پروانه رسیده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مسکن در تهران پیش از ایجاد قرارگاه مسکن به‌گونه‌ای بود که دیگر با کارهای عادی نمی‌شد مشکل مسکن را حل و فصل کرد، ادامه می دهد: باید قرارگاهی ایجاد می‌شد که به صورت همه‌جانبه به موضوع مسکن وارد شود و به همین دلیل قرارگاه مسکن شکل گرفت.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که در سال سوم فعالیت قرارگاه مسکن چه برنامه‌هایی دارید،‌ می افزاید: سیاست دکتر زاکانی این است که در سال سوم به اقدامات شدت ببخشد و بیشتر تمرکز نیز بر روی مسکن قابل استطاعت باشد و همچنین تلاش برای ایجاد تثبیت در قیمت مسکن در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم با اقداماتی که انجام داده و خواهیم داد در سال جدید یک آرامشی را به بازار مسکن بدهیم تا عملا بازار مسکن را به تعادل نسبی برسانیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واگذاری ۶۰ واحد نهضت ملی مسکن شاهدیه یزد
  • واگذاری ۶۰ واحد نهضت ملی مسکن شاهدیه یزد تا خرداد ماه
  • ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در تهران به کجا رسید؟
  • تعاونی‌های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می‌سازند
  • بهره مندی بیش از ۱۲ هزار روستایی گلستان از تسهیلات قرض‌الحسنه
  • تعاونی های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می سازند
  • اجاره خانه در رباط کریم چند؟
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید