Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:27:46 GMT

منطقه جنوب کشور خاستگاه آواها و نواهاست

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۵۱۵۵

منطقه جنوب کشور خاستگاه آواها و نواهاست

مجید خورشیدی چهارشنبه شب در آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجردر بوشهر افزود: جغرافیای خاص جنوب سازنده فرهنگ، تاریخ و ادبیات این منطقه از کشور است و در این بین استان بوشهر مهد ادب، نماد مقاومت و ایستادگی در برابر بیگانگان و الگوی فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

وی بیان کرد: اگر موسیقی محلی از خطه جنوب گرفته شود مردمان این منطقه یا مراجعه کنندگان به این شهر قطعا گمشده ای گرانبها را دنبال می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خورشیدی گفت: جغرافیای جنوب با مولفه‌های منحصربه‌فرد خود همواره در جهان متفاوت بوده و بار سنگین تاریخی ماندگار را به دوش می کشد.

معاون استاندار بوشهر افزود: نظام قدرتمند صنعتی و نظامی از جنوب کشور شکل‌ گرفته و دروازه ورود اولین‌ها به کشور بوده است. 

خورشیدی همچنین به موسیقی و ریتم خاص این منطقه که همانند هوای جنوب تشنه و داغ است اشاره کرد و افزود: مردم جنوب همه موسیقی می‌دانند و این هنر در شکل های مختلف و جزء جزء زندگی آنها حضور دارد.

وی افزود: پیشینیان فرهنگ ها و آیین های متفاوتی را به یادگار گذاشته اند که موسیقی محلی به عنوان فرهنگ بارز این منطقه شناخته می شود.

خورشیدی ادامه داد: زبان آثاری که در جنوب خلق می‌شوند عمدتاً خاص و موید ویژگی زندگی این اجتماع است.

خورشیدی عنوان کرد: موسیقی رزمی و بزمی و همچنین موسیقی در حین کار بر دریا از دیگر مولفه‌های مردم جنوب است که می‌توان از جمله آنها به سور تا سوگ، از گهواره تا عروسی و عزا و حتی بعد از عزا موسیقی در این خطه اشاره کرد. 

وی استان بوشهر را گنجینه خلیج فارس دانست و افزود: اقشار هنرمند و فرهنگیان این استان شایسته حمایت و تجلیل هستند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند تا به تولید آثار فاخر هنری دست یابند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر عنوان کرد: انتقال فرهنگ موسیقی به نسل های آینده یک امر ضروری و بهترین راه مقابله با تهاجمات فرهنگی است.

رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر نیز در این آئین گفت: هنر ریه اجتماعی است که هوای تازه به رگ‌های اجتماع می‌رساند و موسیقی بعنوان یک سرمایه اجتماعی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی در رویدادهای مختلف ضروری است.

حماسه حق پرست افزود: اندیشه و عاطفه مهمترین مولفه موفقیت در حوزه موسیقی است.

وی ادامه داد: برگزاری بزرگترین رویداد موسیقیایی کشور در استان جز با حمایت و همکاری پیشکسوتان و هنرمندان عرصه موسیقی میسر نبود.

پخش کلیپ از برگزاری جشنواره، اجرای موسیقی گروه مفتون، و تقدیر از گروه های حاضر در جشنواره و اجرای موسیقی های محلی مختلف بوشهر (چاوشی خوانی، خیام خوانی، نیمه خوانی، شروه خوانی، مثنوی خوانی و دمام زنی) دیگر برنامه های این آئین بود.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور ۱۱ گروه موسیقی محلی و پاپ به مدت هفت روز در استان بوشهر برگزار شد.

برچسب‌ها بوشهر استانداری بوشهر کنسرت موسیقی خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر استانداری بوشهر کنسرت موسیقی خلیج فارس بوشهر استانداری بوشهر کنسرت موسیقی خلیج فارس استان بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۵۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیراز قهرمان مسابقات والیبال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منطقه یک کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسابقات والیبال کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک کشور (فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد) گرامیداشت هفته معلم و استاد با حضور تیم‌های، شیراز، مرودشت، میمند، اقلید، استهبان، ارسنجان، سپیدان و بوشهر به مدت سه روز به میزبانی در مجموعه ورزشی انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان برگزار شد.

در پایان این رقابت‌ها تیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به رتبه نخست رسید، واحد استهبان دوم شد، واحد بوشهر عنوان سومی را به دست آورد و واحد مرودشت هم مقام چهارمی این مسابقات را از آن خود کرد.

جام اخلاق این دوره از مسابقات هم به واحدهای ارسنجان و اقلید رسید.

سرپرست فنی این مسابقات را منوچهر اسدی پویا برعهده داشت و رضا ناصری، مسعود و محسن پرواز، محمدعلی شمس‌الدینی و خانم سروری قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۵ هزار معلم بازنشسته و شاغل در جنوب استان بوشهر
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • وزارت ارشاد: بوشهر قلب تپنده موسیقی است / کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • شیراز قهرمان مسابقات والیبال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منطقه یک کشور
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • بارش‌های اخیر ایران محصول ابردزدی و بارورسازی ابرها است؟
  • سفر مدیر کل دفتر موسیقی به بوشهر و شیراز