Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@03:07:54 GMT

راهکارهای کاهش استرس و پیشگیری از فرسودگی روانی

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۶۱۹۶

راهکارهای کاهش استرس و پیشگیری از فرسودگی روانی

ترس‌های ناشی از استرس خصوصاً در محیط‌های کاری مدرن با عوارض ناخوشایندی همراه است که نه تنها منجر به بروز مشکلات جسمی و روحی بسیار برای فرد می‌شود، بلکه از میزان کارایی و بهره‌وری او در محیط کار نیز به شدت می‌کاهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استرس و فراتر از آن خستگی‌های مزمنی هم‌چون فرسودگی روانی نسبت به شغل در محیط‌های کاری مدرن پدیده‌ای عادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جوامع امروزی مردم به شدت خود را تحت فشار برای حضور داشتن در محل کارشان قرار می‌دهند که این امر حتی می‌تواند به قیمت سلامتی آن‌ها تمام شود.

برای مثال مشکلات ناشی از فشارهای کاری مدرن و امروزی منجر به افزایش تمایل و درخواست برای اضافه‌کاری و در نهایت فرسودگی روانی بالا می‌شود که می‌تواند با ازبین‌رفتن بهره‌وری، ضعف سلامتی، خستگی و غیره همراه باشد. البته مدیران می‌توانند با اعمال تغییراتی کوچک هم‌چون توزیع میوه میان کارمندان در ساعات کاری و تشویق به پیاده‌روی و ورزش به تغییر این فرهنگ رایج در محیط کار اقدام کنند.

کارمندان نیز می‌توانند با داشتن استراحت کافی به‌منظور پیشگیری از احساس خستگی و بی‌حوصلگی و نیز اولویت‌بندی اقداماتی که انجام آن‌ها را برعهده دارند، بهره‌وری کاری خود را افزایش دهند. با این حال عوامل بسیاری در محیط‌های کاری وجود دارد که منجر به فرسودگی کارمندان می‌شود.

فرهنگ‌های اضافه‌کاری با میزان فرسودگی بسیار بالایی همراه است. این مسأله کاملاً در تضاد با "ازکارگریزی" قرار دارد و در آن مردم تمایل دارند به دلایل متفاوت حتی در مواقع بیماری، ناخوشی و خستگی ناشی از کار بیش از حد، باز هم در محل کار خود بمانند و کار کنند.

این عادت و یا اجبار بیش از آنچه به ذهن برسد رایج است و از آنجایی که هر یک از کارمندان گمان می‌کنند این اقدام توسط سایرین نیز انجام می‌گیرد کسی ماهیت صحیح یا غلط آن را به چالش نمی‌کشد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در شرایط نامساعد به فعالیت می‌پردازند معمولاً کارایی کمتری دارند که با توجه به بررسی‌ها این امر نه تنها به سلامت آن‌ها آسیب می‌رساند و میزان فرسودگی روانی آن‌ها را بالا می‌برد، بلکه منجر به کاهش بهره‌وری سازمان آن‌ها نیز می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی فرسودگی را به‌عنوان نوعی "عارضه شغلی" طبقه‌بندی و آن را "سندرمی ناشی از استرس مزمن در محل کار که به درستی مدیریت نشده است" تعریف می‌کند. این عارضه در هر فرد با احساس کمبود انرژی یا خستگی مزمن، احساسات منفی و بدبینانه نسبت به شغل و کاهش عملکرد، خود را نشان می‌دهد. مقابله با این مشکل هم بر عهده سازمان و هم خود کارمندان قرار دارد زیرا اگر بهبود سلامتی یک اولویت است، سلامت کاری، چه از نظر جسمی و چه به لحاظ روحی نقشی اساسی در این زمینه دارد.

برای مثال با توجه به مطالعات انجام گرفته روی شغل‌های گوناگون در هلند، اضافه‌کاری در ابتدا می‌تواند به دلیل افزایش حضور کارمندان برای سازمان‌ها سودآور باشد ولی در طولانی‌مدت سطح ابتلاء به بیماری‌هایی که در آینده منجر به افزایش غیبت‌‎ها از کار می‌شود را بالا می‌برد و این اصلاً به نفع سازمان نیست.

مطالعات دیگر نیز نشان داده است که اضافه‌کاری منجر به کاهش حداقل یک سوم از میزان بهره‌وری کارمندان می‌شود که این امر علاوه بر بیمار و ضعیف کردن کارمندان، هزینه بیشتری نسبت به غیبت آن‌ها از محل کار برای کارفرما دربردارد.

از جمله اقداماتی که مدیران و رهبران کاری می‌توانند در این زمینه انجام دهند، مدیریت فرسودگی برای خودشان است. برای مثال داشتن ساعات استراحت و ناهار، رفتن به پیاده‌روی چند دقیقه‌ای در وسط روز، تعیین ساعات کاری معقول و ترک محل کار بلافاصله پس از اتمام ساعت کاری تعیین‌شده می‌تواند الگوی مناسبی برای کارمندان باشد چرا که با توجه به تأثیر فزاینده رهبری، همیشه در سازمان‌ها کارمندان پیرو رهبر یا مدیر خود هستند و از حرکات و اقدامات وی تقلید می‌کنند.

نکته حائز اهمیت اینکه توجه به سلامتی و پیشگیری از فرسودگی تنها به محیط‌های کاری مربوط نیست و در زندگی شخصی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. لازم است هر فرد در خانه نیز اقدامات لازم برای کاهش استرس و دوری از خستگی‌های مزمن را به کار گیرد. برای مثال، اولویت‌بندی مسائل، تعیین اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت، انجام برنامه‌هایی که منجر به تقویت حس موفقیت و افزایش انگیزه می‌شود، سرعت‌بخشیدن به امور در حد توان و جلوگیری از اتلاف وقت، بهبود وضعیت استراحت و اهمیت دادن به بهداشت خواب، تقویت سیستم ایمنی بدن، تعیین نظم و انضباط برای استفاده نکردن از سیستم‌های الکترونیکی یک تا دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب که باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود، ورزش کردن، انجام فعالیت‌های فکری چالش‌برانگیز به‌منظور پیشگیری از رکود ذهنی، کمک به دیگران و حمایت از آن‌ها که منجر به دریافت بازخورد مثبت از سمتشان شود و مواردی از این قبیل، همگی از جمله اقداماتی هستند که باعث کاهش استرس و کم شدن تأثیر آن بر زندگی فردی و درنتیجه ترکیبی از پیامدهای مثبت روحی و جسمی برای او می‌شود.

کد خبر 411324

منبع: ایمنا

کلیدواژه: استرس سلامت روان افسردگی سازمان بهداشت جهانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فرسودگی روانی محیط های کاری اضافه کاری برای مثال بهره وری محل کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۶۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، محمد مهدی اعلایی در شورای آموزش و پرورش استان بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مداخلات مردمی و گروه های جهادی در رابطه با پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دانش آموزان داریم.   وی با اشاره به گروه‌های دانشجویی و یا اعضای انجمن اولیا و مربیان، تصریح کرد: این اقشار می‌توانند در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی ورود کنند و تشکیل تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در این زمینه موثر باشد. مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در این نشست گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که با عنوان اختصاری نماد خوانده می شود، طرحی در راستای کمک به آموزش و پرورش برای توانمندسازی دانش آموزان است.   نقی سیاهکالی مرادی در این راستا با اشاره به راه اندازی خط تلفن ۱۵۷۰ افزود: کارشناسان از ساعت هشت تا ۲۰ توسط این شماره به سوالات دانش آموزان، والدین و عموم جامعه پاسخ می دهند.   وی اهداف راه اندازی این طرح را شناسایی به موقع دانش آموزان در معرض خطر و توانمندسازی معلمان دانست و ادامه داد: با اجرای این طرح می‌توان با مداخله سریع و به هنگام برای دانش آموزان آسیب دیده از بسیاری آسیب‌های بزرگتر پیشگیری کرد.   سیاهکالی مرادی همچنین کنترل و کاهش عوامل مخاطره آمیز و ارایه خدمات تخصصی و به موقع و رصد و پیگیری مستمر را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح نامید.   استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز است.

دیگر خبرها

  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • بیشترین و کمترین سرقت‌ها در کدام شهرهای استان کرمان رخ می‌دهد؟
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری یاسوج
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟