Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه استاد دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه شفافیت در تمام امور حق مردم است، گفت: اینکه مردم از آرای وکلای خود باخبر شوند حق مسلم آنهاست و باید مردم این را از کاندیداهای خود مطالبه کرده و به کاندیداهایی که خواستار شفافیت آرای نمایندگان هستند، رای بدهند.

مجتبی بیگلری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه رجوع به آرای مردمی یکی از ویژگی های حکومت مردم سالار است، گفت: حق انتخاب بالاترین حق طبیعی هر انسان است و انسان مخیر است که با انتخاب خود سرنوشت خود را تعیین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انتخابات تجلی این حق انتخاب است و افراد می توانند با انتخاب افراد شایسته سرنوشت خود را به بهترین وجه ممکن رقم بزنند، اما آنچه در این انتخابات مهم است، توجه به معیارهای فرد منتخب است که در راس این معیارها صلاحیت و شایستگی افراد قرار دارد.

وی افزود: با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس یازدهم مردم باید این دو ویژگی را در راس انتخاب خود قرار دهند و کسی را انتخاب کنند که صلاحیت و شایستگی جایگاه نمایندگی مجلس را داشته باشد.

وی افزود: ملاک صلاحیت و شایستگی هم تعهد و تخصص افراد است و یک فرد در کنار تعهدی که دارد، باید تخصص انجام آن کار را نیز داشته باشد و بالعکس.

بیگلری با اشاره به رقابت حدود 150 کاندیدا دراین دوره انتخابات در استان، گفت: قطعا شناخت تعهد و تخصص این افراد در مدت یک هفته کار بسیار دشواری است و در این شرایط توصیه می شود مردم به افرادی که مطلع و آگاه بوده و شناخت بیشتری نسبت به این افراد دارند، مراجعه کنند.

وی افزود: در دین اسلام هم تاکید شده که زمانی فردی از درک مسئله یا شناخت کسی عاجز بود، باید به افراد عالم و مطلع رجوع کند و این تنها راه منطقی در این شرایط است.

بیگلری در ادامه شناخت وظایف نمایندگی را برای داشتن یک انتخاب درست ضروری دانست و افزود: مردم پیش از شناخت تخصص و تعهد کاندیداها ضروری است که با وظایف نمایندگان آشنا شوند، چرا که در اینصورت به خوبی می توانند فرد اصلح را برای نمایندگی شناسایی کنند.

وی افزود: مردم باید بدانند آسفالت کردن یک محله یا ایجاد اشتغال یا بهبود آنتن دهی یک منطقه به هیچ عنوان در حیطه اختیارات یک نماینده نیست و کاندیداهایی که چنین وعده هایی می دهند اصلا با وظایف یک نماینده مجلس آشنا نیستند.

بیگلری تصریح کرد: این امور مربوط به دولت است و در حیطه وظایف دولتمردان است و مجلس تنها بحث قانونگذاری و تصویب لوایح و طرح های ارائه شده و رای اعتماد دادن به وزرا و کار نظارت بر اجرای قوانین و این قبیل امور را برعهده دارد.

وی افزود: نماینده توانمند نماینده ای است که به جای وعده ایجاد اشتغال در زمینه تصویب قوانینی که بسترساز ایجاد اشتغال است، تلاش کند.

این استاد دانشگاه در ادامه از مردم خواست تا در انتخاب یک کاندیدای اصلح، در کنار بحث تخصص و تعهد، مسئله شفافیت کاندیداها را هم لحاظ کنند.

وی افزود: مجلسی موثر است که شفاف و شیشه ای باشد و مردم از رای نمایندگان و وکلای خود آگاه باشند و بدانند در مورد سرنوشت آنها نماینده آنها چه تصمیمی گرفته و چه رای داده است.

بیگلری تصریح کرد: مردم باید این خواسته به حق خود را از کاندیدا مطالبه کنند و از آنها بخواهند که بعد از انتخاب شدن به عنوان نماینده همچنان با آنها شفاف و صادق بوده و رای و نظر خود را در مباحث مختلف به مردم اعلام کنند.

وی افزود: همچنین کاندیداها باید این شفافیت را پیش از رفتن به مجلس در بحث هزینه های انتخاباتی خود لحاظ کنند و برای مردم شفاف بیان کنند که این هزینه های بعضا سرسام آور و عجیب و غریب تبلیغات از کدام محل تامین می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه انتخابات 98 انتخابات مجلس یازدهم منطقه کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت به هیچ وجه به موضوع ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی، درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در مجموع تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود که در تهران ۱۶ کرسی خالی مانده است که کرسی‌های تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا نمایندگان تهران گرفتاری‌های نمایندگان شهرستان را ندارند و می‌توانند در مسائل کلان کشور و ملی نقش آفرین باشند و وقت بیشتری برای تهیه طرح‌ها و لوایح بگذارند. آن‌ها می‌توانند در ترکیب هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها تاثیر زیادی داشته باشند. این نمایندگان و سایر نمایندگان باقی مانده در دو دوم اهمیت و نقش مهمی در مجلس دارند.

وی افزود: امیدوارم همانطور که در دور اول مردم حضور داشتند، در دور دوم هم مشارکت کنند به خصوص که در این دور انتخاب راحت‌تر است و در یک حوزه، مردم از بین دو نفر باید یک نفر را انتخاب کنند. بی تفاوتی سزوار نیست. مردم می‌توانند تحقیق کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند. مردم کمک کنند افراد اصلح با پشتوانه رای بالا انتخاب شوند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مساله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالیکه در دوره‌های قبل دولت‌ها اینگونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب حود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تعامل سازنده دولت و مجلس، کار‌های اساسی انجام شود. اولویت ما اقتصاد است و به این مساله بها داده شود و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی دولت. زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • برگزاری میزخدمت و بررسی مشکلات بخش گل تپه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کبودراهنگ
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • متکی هیچ تماسی با ابوترابی برای ریاست مجلس نداشته است
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • آسفالت محله های اندوان خوراسگان تا نیمه اول امسال
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس