Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@11:21:26 GMT

آثار بودایی به جا مانده در افغانستان +تصاویر

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۹۷۰۸

آثار بودایی به جا مانده در افغانستان +تصاویر

بودیسم یا آیین بودایی برای مدّت زمانی طولانی یکی از مذهب‌های رسمی آسیای مرکزی و شبه قاره هند به شمار می‌رفت. بودیسم در قرن اول میلادی توسط امپراتوری کوشان در منطقه تاریخی باختر در آسیای مرکزی تأسیس شده و وارد افغانستان شد. از معروفترین امپراتور‌های کوشان، امپراتوری بودایی مذهب به نام (کانیشکای بزرگ) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او آیین بودایی را از قراقروم به هند و چین و بسیاری از کشور‌های آسیایی دیگر گسترش داد.

مجسمه بودا
عکس سمت راست مجسمه بودا قبل از تخریب و عکس سمت چپ جای خالی مجسمه پس از انفجار  
بامیان و پیکره‌های بزرگ بودا

منطقه بامیان مرکز آیین بودا بود. یک راهب چینی به نام (هوسان تسانگ) در قرن هفدهم میلادی بامیان را مرکز شکوفاییِ بودیسم با صد‌ها دیر و هزاران راهب توصیف کرد.

دو مجسمه ایستاده بودا یکی به ارتفاع ۳۶ متر و دیگری ۵۳ متر

دو مجسمه ایستاده و مرتفع بودا از راست به چپ یکی به ارتفاع ۳۶ متر و دیگری ۵۳ متر قرار داشتند. مورّخان بر این باور بودند که این مجسمه‌ها که درون کوه حفر شده اند به قرن‌های سوم و ششم میلادی تعلّق داشته و از معروفترین آثار بوداییان به شمار می‌رفته اند که با تزیین‌های سنگی و درخشان مسافران زیادی را به این منطقه جذب می‌کردند. در سال ۲۰۰۱ میلادی طالبان دو مجسمه بودا در نزدیکی بامیان را منفجر و ویران کردند؛ جای خالی پیکره‌های بودایی بامیان در عکس‌ها دیده می‌شود.

پیکره بزرگ بودا با طول ۵۳ متر که در سال ۲۰۰۱ توسط طالبان ویران شد

تخت رستم سمنگان، سنگ تراشیده‌ای از معماری عصر بودا

شهر باستانی سمنگان یکی دیگر از مهمترین مراکز بودا بوده است. از جمله شاخص‌ترین آثار به جای مانده از عصر بودا در سمنگان (تخت رستم) است که در سه کیلومتری شهر سمنگان قرار گرفته است.
تخت رستم
تخت رستم درون سنگی یکپارچه تراشیده شده و باستان شناسان آن را از شگفتی‌های معماری عصر بودایی در افغانستان می‌دانند. از آنجا که داستان‌های شاهنامه در میان مردم این منطقه از دیرباز تاکنون جایگاه ویژه‌ای داشته و برخی از داستان‌های شاهنامه در این منطقه رخ داده، می‌گویند رستم و تهمینه در اینجا با هم ازدواج کرده اند. تخت رستم در دوران تضعیف کوشان و احتمالاً بین قرن‌های چهارم و پنجم میلادی ساخته شده است. این طور که از کتب تاریخی برمی آید، امپراتوری کوشان در قرن پنجم پس از حمله هیاطله و هون‌ها از یک سو و شکل گیری امپراتوری گوپتا به عنوان یک قدرت جدید در این منطقه از سوی دیگر، کامل از بین رفت.

شگفتی‌ معماری عصر بودایی در افغانستان: تخت رستم
تخت رستم از نظر معماری به کلیسا‌های سنگی اتیوپی شبیه است. دلیل این معماری می‌تواند پنهان کردن تخت رستم از چشم مهاجمان و یا رهایی از گرمای گزنده آن منطقه باشد.

مس عینک، بوداییان و بهره برداری از منابع مس

مس عینک، یکی دیگر از آثار به جای مانده از بوداییان در افغانستان است. مس عینک در بازه زمانی قرن سوم تا هشتم میلادی مرکز معنوی بودیسم به شمار می‌رفت و از دیر‌های بودایی چند طبقه، ستون‌های محافظ، معابد و دیوار‌های بلند برخوردار بود. باستان شناسان درون این دیر‌ها و مناطق محافظت شده اش، صد‌ها مجسمه بودایی، مصنوعات باستانی، جواهرات و دست نوشته‌های قدیمی یافتند.

مس عینک
این آثار روی یکی از بزرگترین ذخایر مس خام جهان قرار گرفته است. برآورد‌ها نشان می‌دهد این منطقه دست کم ۱۲.۵ میلیون تن مس خام دارد که قیمت آن به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد. این معادن از قدیم بوده و راهبان بودایی از مس خام منطقه بهره برداری می‌کردند.

مجسمه‌ای بودایی در مس عینک
باستان شناسی افغانستانی به نام (زمریالی تارزی) در این باره می‌گوید: جایی دیگر از جهان را سراغ ندارم که صومعه‌ها و مراکز تولید و صنعت با چنین هماهنگی ایده آلی با هم زیست کنند. در تاریخ سابقه نداشته که بین صومعه هایِ بوداییان، صنعتگران و کاوشگران منابع طبیعی چنین ارتباطی باشد. موزه ملی افغانستان در کابل پر از آثاری است که در مس عینک کشف شده اند.

دو زن در حال عبور از جای خالی مجسمه بودا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر گردشگری افغانستان بودا بودایی مجسمه بودا تخت رستم مس عینک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۹۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حسن کاظمی قمی در خصوص توجه خاص افغان‌ها به چابهار گفت: سیاست ما این بوده حوزه مکران و چابهار توسعه پیدا کند و برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: از جمله اقداماتی که در منطقه چابهار و مکران صورت می‌گیرد مسئله احداث فرودگاه بزرگ بین‌المللی است. ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه چابهار هستیم.

کاظمی قمی در  گفت‌وگو با ایراف در خصوص حق‌آبه ایران و رویکرد نمایندگی ایران در مورد واکنش‌های دولت سرپرست افغانستان در این موضوع اشاره کرد: آنچه دارالحکومه انجام می‌دهد، برآمده از تصمیمی است که در دارالخلافه در قندهار گرفته می‌شود. رهبری طالبان اعلام کرد در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ باید حق آب مردم ایران را بدهند و حکم حکومتی داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد روش برخورد ایران با طالبان تصریح کرد: در دوران حکمرانان جدید در افغانستان از مسیر اقدامات دیپلماتیک و سایر اقدامات حرکت می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در خصوص خط راه‌آهن چابهار به افغانستان گفت: مسیر کریدور ترانزیت ایران-افغانستان، چین را به آب‌های آزاد و قاره اروپا و آفریقا وصل می‌کند. در چارچوب طرح یک راه یک کمربند، الان چینی‌ها دنبال می‌کنند، کریدور ایران-افغانستان مفهوم دارد.

وی اشاره کرد: احتمالاً نشست‌های سه جانبه‌ای را میان ایران-افغانستان-چین برگزار خواهیم کرد. کشورهای دیگر منطقه هم از این کریدور استقبال کرده‌اند. ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است.

کاظمی قمی در پایان گفت: افغانستان مسیر دستیابی‌اش به آب‌های آزاد از ایران کوتاه‌ترین و امن‌ترین حتی اقتصادی‌ترین است. با توجه به شرایطی که امروز به ویژه با بحران اوکراین بوجود آمده، مسئله کریدورهای ترانزیت منطقه‌ای معنای جدی‌تری به خودش گرفته است.

دیگر خبرها

  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • آینده رقابت متا با غول‌های هوش مصنوعی
  • مجسمه کریستیانو رونالدو از سنگ+عکس
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • (ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • (تصاویر) زورخانه پهلوان رستم
  • جالوروسی در منطقه کسب سهمیه UCL / ده‌روسی اودینه را با ۳ امتیاز ترک کرد