Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

یکی از علت هایی که باعث شد تا در روزهای نخست شمار بیماران مبتلا به کرونا در شهر ووهان واقع در مرکز چین افزایش یابد، شناخت دیرهنگام این ویروس بود. تجربه ای که می تواند برای جلوگیری از یک شیوع گسترده در ایران بسیار مفید باشد.

براوردهای اولیه نشان می دهد که بسیاری از بیماران در کانون شیوع این بیماری در مرکز چین برای مدتی پس از ۱۰ روز تب و علایم دیگر بیماری، در بیمارستان ها بستری شده و مورد آزمایش کرونا قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین زمان کافی بود که هر فرد بیماری دهها نفر دیگر را نیز بیمار کند. برای نمونه یکی از این مبتلایان یک کارمند شهر پکن بود که وقتی از ووهان به پایتخت بازگشت ابتدا دو عضو خانواده خود را آلوده کرد.

او سپس به یک مهمانی رفت و در آنجا نیز چند نفر دیگر مبتلا شدند و پس از حاضر شدن در محل کار تعداد دیگری را آلوده کرد و نهایتا همین فرد باعث ابتلای ۱۱ نفر دیگر به ویروس کرونا شد.

به همین سبب پزشکان و کارشناسان چینی تلاش گسترده ای کرده اند تا راه های شناسایی بیماران را تسریع کنند.

در ابتدا از بیمارانی که پس از مدت با علایم کرونا بستری شدند، آزمایش خون گرفته می شد و بین ۲ تا ۳ روز زمان لازم بود تا ابتلای آنها تایید شود.

همین مساله هم خطر ابتلای دیگران به کرونا را افزایش می داد، هم جان بیمار را به خطر می انداخت و هم اینکه باعث می شد تا برای مدت طولانی شمار بیماران افزایش یابد.

بیمارستان های ووهان در مرکز چین نهایتا اعتراف کردند که دیرشناسایی بیماران یکی از اصلی ترین موانع آنها برای مهار کرونا در روزهای ابتدایی بوده است.

درست از ۱۵ روز قبل که روش های سریعی برای شناخت بیماران پیدا شد، شمار مبتلایان روز به روز کاهش یافته و روش های درمانی توام با داروهای سنتی و غربی نیز باعث افزایش ضریب معالجه شدگان شده است.

سریعترین روشی که الان در بیمارستان های چین برای شناسایی بیماری بکار گرفته می شود، سی تی اسکن از بیمار است.

موضوع مهم اینجاست که فرد به محض اینکه سی تی اسکن می شود علایم بیماری در او دیده می شود.

این مساله مشخصا به منزله این نیست که او به کرونا مبتلا شده است بلکه سی تی اسکن همه افراد مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه را شناسایی می کند.

در همین ارتباط وقتی که فرد مشخصا بیمار تشخیص داده می شود و پس از آن فورا تحت قرنطینه قرار می گیرد تا آزمایش های دقیقتر و زمان بر تر برای شناسایی کرونا شروع می شود.

درواقع پزشکان چینی با این کار موجب شدند تا همه افراد بیمار از غیرمبتلایان جدا شوند. همین باعث شد تا شمار کسانی که در ۱۵ روز گذشته به کرونا مبتلا شده اند بسرعت کاهش یابد و نهایتا الان به ۳۹۴ نفر رسیده است که فقط ۳۵ نفر در خارج از کانون شیوع بوده است.

جانگ شیایوچوان از پزشکان بیمارستان ووهان می گوید بیمارانی داشتم که ۹ روز تب داشتند ولی آزمایش خون آنها پس از دو روز نتیجه را اعلام می کرد.

او گفت: پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که بهتر است سرعت شناسایی بیماران مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه و سرماخوردگی معمولی را افزایش دهیم.

پزشکان و کادرهای درمانی می گویند که تا قبل از انجام سی تی اسکن بیماران مانند مار به دور بیمارستان های شهر ووهان حلقه زده بودند و از هر جایی صدای سرفه های خشک به گوش می رسید، ولی به محض شناسایی سریع، شمار مبتلایان رو به کاهش گذاشت.

او افزود که برای این کار به سراغ سی تی اسکن رفتیم. خیلی سریع هر فرد بیمار با علایم کرونا شناسایی و بستری می شد و بعد آزمایش های تکمیلی انجام می شد و کسانی که بیماری معمول داشتند از مبتلایان به کرونا جدا می شدند تا موارد انتقال بیماری به حداقل برسد.

او می گوید که ما اقدامی فوق العاده را در زمانی فوق العاده انجام دادیم. عامه مردم از این امر استقبال کردند و خیلی سریع بیماران واقعی مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

جانگ گفت که به همه پزشکان توصیه می کند که قبل از هر اقدامی بیمار را مورد سی تی اسکن قرار دهند تا معلوم شود چه وضعیتی دارد و شاید به ذات الریه مبتلا باشد و پس ازآن به سراغ آزمایش های تکمیلی بروند.

این پزشک چینی که پیشنهاد سی تی اسکن را برای نخستین بار به دولت و مردم داد و شبکه های اجتماعی از او استقبال کردند، گفت : سی تی اسکن بسیار راحت است و سریع جواب می دهد.

او افزود که کسانی که به ویروس کرونا آلوده شده باشند عمدتا در دو ریه خود ضایعاتی دارند که در سی تی اسکن احتمالا قابل مشاهده است.

دولت چین دقیقا پس از طرح این پیشنهاد اعلام کرد که همه بیمارستان های استان خوبی محل شیوع بیماری باید ابتدا سی تی اسکن بیمار را در بدو ورود به کلینیک و بیمارستان انجام دهند تا ابتدا نوع بیماری او معلوم شود و سپس از کیت های پزشکی برای آزمایش های قطعی برای تشخیص کرونا استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ویروس کرونا سی تی اسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۰۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو

آفتاب‌‌نیوز :

امین افشار، رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران در پاسخ به این سوال که این کانون بار‌ها از اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین درمان هموفیلی سخن گفته است، مشکل عمده در عدم استفاده از این روش‌ها چیست؟ گفت: متاسفانه دیدگاه جامعی نسبت به این بیماری در کشور وجود ندارد و هزینه‌هایی که برای بیماری هموفیلی می‌شود متنوع است؛ بخشی از هزینه‌های درمان بیماری هموفیلی را بیمه‌های پایه می‌دهند، بخشی دیگر را صندوق صعب العلاج می‌دهد، قسمت دیگر هم از مابه التفاوت ارزی به اسم طرح دارویار پرداخت می‌شود. برخی هزینه‌های دیگر هم از سمت بهزیستی و مراکز توانبخشی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین هر ارگانی به بخش خودش نگاه می‌کند و اینگونه می‌پندارند که استفاده از دارو‌های نسل قدیمی تر، هزینه کمتری در بر دارد. درست است که در ظاهر شاید اینگونه باشد، اما در مجموع آن هزینه‌ای که می‌شود با وضعیت درمان بیماران مطابقت ندارد.

بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند

افشار افزود: به طور مثال سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند داروی هملیبرا داروی بسیار خوب و اثر بخشی است، اما هزینه بسیار بالایی دارد. این در صورتی است که تنها با نگاهی به مطالعات صندوق صعب العلاج و بیمه سلامت می‌توان دریافت که نسبت به فایبا و فاکتور ۷ در مجموع مصرف هملیبرا به نفع و به صرفه است. ولی چون درگیر بخشی نگری می‌شویم و بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند، باعث می‌شود گا‌ها تصمیماتی گرفته شود که منطقی بر آن حاکم نباشد.

وی یادآور شد: اگر هزینه‌های درمانی، دارویی، توانبخشی و حتی هزینه‌هایی که در زمینه اجتماعی و توانمندسازی بیماران هموفیلی انجام می‌شود درست صورت گیرد، باعث می‌شود، سطح کیفیت بیمار هموفیلی خیلی بالاتر برود.

او متذکر شد: علاوه بر این موانع بحران‌های دارویی را اضافه کنید، به طور مثال در ماه‌هایی از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بحران دارویی در کشور داشتیم. این امر باعث شد بیمارانی که سال‌ها از دارو استفاده می‌کردند و مفاصل آن‌ها سالم مانده بود، در این برهه بحران دارویی مفاصل این بیماران نیز دچار مشکل شود.

 تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنید

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: ما بار‌ها درخواست کرده ایم که برنامه تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنند تا سهمیه دریافت ماهانه داروی بیماران مشخص باشد، چرا که اگر بیمار داروی خود را به موقع دریافت نکند در بدن او خونریزی اتفاق می‌افتد و هر خونریزی اگر درمان نشود و یا دیر درمان شود مفاصل را از بین می‌برد و همه این‌ها هزینه‌ها و تبعات بدی را هم برای فرد بیمار و هم برای دولت دارند.

کم توجهی به دارو‌های جدید هموفیلی

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران درباره حمایت‌های بیمه‌ای از بیماری هموفیلی اظهار کرد: طبق قانون، ۵ بیماری خاص که هموفیلی هم یکی از آن‌ها است، پوشش بیمه‌ای بالایی دارند. ما در این خصوص قدردان دولت هستیم، جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه معنوی که به حیات انسان‌ها دارد، تا جای ممکن خدمات به بیماران ارائه کرده است و تا جای ممکن هزینه این خدمات رایگان بوده است.

وی افزود: متاسفانه در مورد دارو‌های نوین هموفیلی که وارد بازار می‌شود، سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه مقداری توجه کمتری نشان داده اند. این دارو‌های جدید که اثر بخشی آن‌ها هم مطالعه شده است و نسبت به دارو‌های قبلی اثربخشی بهتری دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته نشده است و بیمار مجبور است فرانشیزی را پرداخت کند.

۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند

او همچنین بیان کرد: طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند. ۱۰۰ میلیون تنها هزینه پایه‌ای است که برای این بیماری می‌شود، اما گا‌ها هزینه‌های این بیماری به میلیارد‌ها تومان نیز می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ما به شوارای عالی بیمه نامه‌ای نوشتیم و درخواست کردیم که دارو‌های نوین را جزء لیست بیمه قرار دهند. البته منظور این نیست که دارو‌های قدیمی اثر بخشی ندارند. بلکه بیماری هموفیلی بیماری است که باید دارو در تنوع بالایی در اختیار بیماران باشد.

شرایط توزیع دارو در استان‌ها

افشار تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی که کانون هموفیلی ایران هم عضو آن است، دسترسی عادلانه به دارو و درمان برای همه بود. در کشور ما دارو به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر کسی که به پایتخت نزدیک است، می‌تواند از خدمات دارویی و درمانی بهتری بهرمند شود. در استان‌ها هم آن‌هایی که به مرکز استان نزدیک‌تر هستند دسترسی بهتری به دارو دارند. همین رفت و آمد‌ها برای دریافت دارو می‌تواند بیمار هموفیلی را با تبعات خطرناکی روبه رو کند.

او در پایان تاکید کرد: دولت می‌تواند طرحی را برنامه ریزی کند که بیمار هموفیلی در خانه بماند و دارو را در خانه تحویل بگیرد. به این روش می‌توان مصرف بهینه دارو گفت.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند