Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ربابه شیخ الاسلام افزود: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۵۰ سال کشور در معرض خطر شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان هستند و مصرف زیاد این نوشابه‌ها به دلیل وجود قند سبب چاقی و بیماری‌های دیگر می‌شود.

وی اظهار داشت: افراد بویژه دانش آموزان باید از مصرف نوشابه‌های گازدار خودداری کرده و نوشیدنی‌های سنتی مانند شیر دوغ یا انواع آب میوه را جایگزین آن‌ها کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کارشناس مسایل بهداشت و سلامت ادامه داد: سوءتغذیه کودک در دوران مدرسه عامل کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی، افزایش ابتلا به بیماری ها، افزایش مرگ ۲ تا هشت برابر کودکان هم سن و افت تحصیلی است و به دلیل رشد جسمی کودکان به خصوص جهش رشد در دوران بلوغ نیاز به مواد مغذی بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش ریزمغذی‌ها در قدرت یادگیری دانش آموزان قابل توجه است، اظهار داشت: به طور مثال کمبود ید سبب کاهش ضریب هوشی تا ۱۳.۵ واحد و کمبود آهن موجب کمبود ضریب هوشی به میزان ۱۰ واحد می‌شود و کمبود ریزمغذی‌ها اثرات مختلفی بر سلامت کودکان و در نتیجه جامعه دارند.

به گفته شیخ الاسلام، از جمله اثرات بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و روانی کمبود ریزمغذی‌ها شامل آسیب مغزی، اختلال عملکرد مغز، نقص عملکرد سیستم عصبی، کاهش ضریب هوشی ومهارت یادگیری، اختلال رشد خستگی، بی حالی، بی تفاوتی، اختلال بینایی، ناتوانی در شنوایی و بیان و رنگ پریدگی است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، شایع‌ترین کمبود ریز مغذی‌ها در دوران کودکی املاح ید، آهن، کلسیم و ویتامین‌ها «آ» و «د» است و ویتامین «آ» در رشد ومقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها حفظ قدرت بینایی سلامت پوست نقش مهمی ایفا می‌کند.

مدیر موسسه تغذیه و سلامت عمومی کشور تصریح کرد: هر نوع خوراکی به صورت بسته بندی شده مصرف شود، بسته بندی هم مانند بسیاری از فاکتور‌های دیگر مواد غذایی تحت نظارت و کنترل شرکت تولید کننده و همچنین اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: نوع بسته بندی مواد غذایی بسته به شرایط و زمان ماندگاری مورد نظر متفاوت بوده، به عنوان مثال بسته بندی غیر قابل نفوذ که مخصوص شرایط نگهداری خارج ار یخچال و طولانی مدت است و مصرف کنندگان باید به شرایط مندرج روی بسته بندی توجه و با توجه به زمان تولید تاریخ انقضا و شرایط نگهداری اقدام به انتخاب ماده غذایی دلخواه کنند.

این کارشناس بهداشت و سلامت تاکید کرد: آب میوه‌های صنعتی نام تجارتی دارند و ممکن است شامل آب میوه طبیعی و یا نوشیدنی بر پایه آب میوه و شامل مواد افزودنی باشند، نکتار میوه نیز یک نوشیدنی بر پایه میوه بوده که حاوی مقادیر متفاوت از آب میوه وشکر است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوشابه های گازدار مضرات نوشابه بسته بندی آب میوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۷۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی انصاری، با بیان اینکه آب‌های بسته بندی دارای مزایای متعددی هستند، از عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی بیماری‌زا، وجود محدوده‌های مجاز املاح و فلزات سنگین و آفت کش‌ها به عنوان بخشی از این مزایا یاد کرد و گفت: دلیل کنترل کیفیت این محصولات در محل تولید از منبع اصلی آب گرفته تا پایان فرایند است در حالی که برای آب چاه کنترلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اظهارنظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، یادآور شد: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آب‌های زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

انصاری ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصول یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته بندی شده نیست. ظروف بسته بندی پت در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه‌ها، روغن‌های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه‌های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می‌شود.

کد خبر 6097527 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است
  • ورود نوشابه گازدار لیموناد سن ایچ، به بازار نوشیدنی‌ها
  • قیمت تخم مرغ در میادین تره‌بار
  • قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه
  • آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟
  • نور آفتاب و انجماد، بطری های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند
  • سلامت آب‌های بسته بندی هیچ مشکلی ندارد/ به شایعات توجه نکنید
  • سلامت آب‌های بسته بندی هیچ مشکلی ندارند/ به شایعات توجه نکنید
  • آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد