Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@00:41:47 GMT

انتقاد وزیر صمت از واردات شبه رسمی کالا از برخی منافذ

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۹۰۹۶۸

انتقاد وزیر صمت از واردات شبه رسمی کالا از برخی منافذ

خبرگزاری مهر: رضا رحمانی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه معرفی توانمندی‌های فنی و مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه امسال سال حماسی برای ما بود گفت: چندین نمایشگاه عرضه محور و تقاضا محور در طول سال جاری برگزار شد که صنعتگران توانمندی‌ها و نیاز‌های خود را اعلام کردند.

وی امسال را فرصتی مناسب دانست که بر اثر تحریم‌ها ایجاد شد و یادآور شد: در شرایط جدیدی که ساخت داخل در درجه اهمیت است، چندین برنامه را در دستور کار داشتیم که مهمترین آن‌ها اولاً حفظ تولید و اشتغال موجود و ثانیاً توسعه صنایع جدید بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه در سال ۹۷ معادل ۱۲ میلیارد دلار واردات کمتر از سال ۹۶ داشتیم، اظهار داشت: در سال آتی نیز قرار است برنامه ریزی کنیم معادل ۱۰ میلیارد دلار ارز را به ساخت داخل تبدیل کنیم.

رحمانی با بیان اینکه توانمندی‌های ما در حوزه‌های مختلف از جمله فولاد، آلومینیوم، کاشی و سرامیک، سیمان و ... بیش از نیاز داخل است، تصریح کرد:، اما در برخی از حوزه‌ها همچنان وابستگی داشتیم که در سال جاری بخشی از آن‌ها مرتفع شد. به عنوان مثال در سال ۹۷، تأمین لاستیک سنگین یکی از معضلات ما بود و تولید داخل تنها ۳۰ درصد نیاز را جواب می‌داد. اما در سال جاری توانستیم ظرفیت تولید لاستیک سنگین را به ۵۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد برسانیم. ضمن اینکه در تولید لاستیک سواری کاملاً خودکفا هستیم.

وی افزود: در تولید الکترود گرافیکی در صنعت فولاد، به عنوان گلوگاه این صنعت معضل داشتیم که با کمک شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه نیز به خودکفایی رسیده ایم. ۲۱ بهمن امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت قراردادی امضا کردند که براساس آن تا سقف یک میلیارد دلار کُک سوزنی که در صنایع آلومینیوم کاربرد دارد و الکترود گرافیکی که در صنایع فولاد به کار می‌رود، در داخل تولید خواهد شد. دشمن فکر می‌کرد با تحریم الکترود گرافیکی می‌تواند صنعت فولاد ما را متوقف کند، اما این اتفاق نیفتاد.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: در بخش آلومینیوم نیز ذخایر بوکسسیتی ما کمتر بوده و عمدتاً ذخایر ما از نوع فلنین است که در دنیا تکنولوژی رایجی ندارد، اما با کمک قرارگاه خاتم توانستیم استفاده از تکنولوژی را بومی کنیم.

به گفته وی، سال گذشته ۳۱ درصد کاهش واردات کالا‌های مصرفی داشتیم، اما در برخی از حوزه‌ها نشتی‌هایی داریم که کالای وارداتی شبه رسمی است، ولی قاچاق محسوب نمی‌شود و از منافذی به کشور می‌آید.

رحمانی ادامه داد: امسال ۱۶۰۰ ردیف تعرفه وارداتی را ممنوع کردیم که در جهت حمایت از تولید داخل بود، چون براساس قانون اگر کالایی به اندازه نیاز داخل تولید شود، واردات آن ممنوع است.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند ساخت داخل گران تمام می‌شود، اما عمده کالا‌های تولید داخل ۵۰ درصد کمتر از قیمت تمام شده واردات نیاز به سرمایه گذاری دارد.

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر صمت تحریم های آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۰۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی طرزعلی در گفتگو با خبر ۱۴ گفت: برای کالا‌های اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار و برای خدمات ۱۱۷ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات به نرخ توافقی ۶۸۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۹۳۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۶ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۴۶۲ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۲۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۶۷ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۳۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۹۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۱۹۷، ۲۹، ۱۷۴، ۱۰۳ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هفتم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۸۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

طرزعلی در پایان افزود: تاکنون بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شده است و در مجموع ۲۷۱۶ کیلوگرم طلا عرضه و فروخته شده است.

دیگر خبرها

  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری