Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@08:52:33 GMT

بازدهی 17 درصدی آیفکس

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۹۱۰۷۰

بازدهی 17 درصدی آیفکس

خبرگزاری آریا - شاخص کل فرابورس در پایان بهمن ماه بازدهی 17درصدی نسبت به دی ماه و رشد 175درصدی از ابتدای سال‌جاری را به ثبت رساند.
به گزارش خبرگزاری آریا، بهمن‌ماه 98فرابورس با سقف‌شکنی شاخص کل و رشد چشمگیر متغیرهای معاملاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به پایان رسید که عرضه اولیه سه شرکت جدید، عرضه دو نماد اسناد خزانه اسلامی، عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق VC و انجام دو پذیره‌نویسی از جمله مهم‌ترین رخدادهای فرابورس در دومین ماه زمستان امسال به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این گزارش، آیفکس که در آخرین روز کاری دی‌ماه جاری در سطح 5301 واحدی ایستاده بود با 906واحد صعود در پایان بهمن‌ماه تا ارتفاع 6207واحدی افزایش یافت تا با ایستادن در ارتفاع تاریخی، رکود جدیدی را در تاریخ خود به ثبت رساند؛ در نهایت شاخص کل فرابورس در پایان این ماه بازدهی 17درصدی نسبت به ماه پیش و رشد 175درصدی از ابتدای سال را تجربه کرد.
رشد 17درصدی ارزش بازار
به موازات صعود این متغیر، شاهد رشد 17درصدی ارزش بازار با عبور از رقم 6میلیون و 507هزار میلیارد ریال نیز بودیم که موجب شد از آغاز سال 153درصد بر ارزش بازار فرابورس افزوده شود. همچنین در 20روز کاری این ماه در بازارهای فرابورسی روزانه به طور متوسط 2681میلیون ورقه بهادار به ارزش 24هزار و 949میلیارد ریال خریدوفروش شد که در این میان دادوستد روزانه 2475میلیون ورقه به ارزش 1706میلیارد ریال مربوط به معاملات سهام در بازارهای فرابورس است.
پیوستن 3شرکت جدید به تابلو معاملات
فرابورس در ماهی که گذشت از عرضه اولیه 10درصد از سهام شرکت ذوب روی اصفهان، 15درصد از سهام شرکت کلر پارس و 5درصد از سهام شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان در بازار دوم میزبانی کرد. بر این اساس معاملات نمادهای فروی، کلر و ومهان به ترتیب از هشتم، شانزدهم و بیست‌ویکم بهمن‌ماه در فرابورس کلید خورد.
در این ماه همچنین عرضه اسناد خزانه اسلامی در دو نماد جدید «اخزا 817» و «اخزا 818» به ارزش مجموعا 40هزار میلیارد ریال از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام شد و بدین ترتیب برای نخستین بار، معاملات ثانویه این اوراق در بازار سرمایه آغاز شد.
عرضه واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری
افزون بر این، عرضه واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه 10درصد تادیه در نماد ونچر نیز از مهم‌ترین رویدادهای یازدهمین ماه سال 98به شمار می‌آید که در جریان آن 150هزار واحد این صندوق به ارزش هر واحد یک میلیون ریال به فروش رفت.
علاوه بر این پذیره‌نویسی 600میلیون سهم از سهام در دست انتشار شرکت تامین سرمایه دماوند در بازار سوم و پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت واجد شرایط خاص در نمادهای افاد 811تا افاد 841در بازار ابزارهای نوین مالی در نخستین روزهای کاری بهمن‌ماه با موفقیت انجام شد.
رصد معاملات بازارها
در یازدهمین ماه سال در مجموع بازارهای فرابورس شاهد دادوستد 53هزار و 613میلیون ورقه به ارزش معاملاتی 498هزار و 986میلیارد ریال طی 12هزار و 280نوبت معاملاتی بودیم که به ترتیب نشان از رشد 248، 425و 337درصدی حجم، ارزش و تعداد کل معاملات در مقایسه با بهمن‌ماه سال 98دارد.
بازارهای فرابورس عملکرد روبه رشدی را در مقایسه با بهمن 1397به ثبت رساندند به طوری که تمامی بازارها افزایش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات را تجربه کردند.
حجم معاملات
نگاهی به معاملات سهام در بهمن‌ماه امسال نشان‌دهنده دست‌به‌دست شدن 5351میلیون سهم به ارزش 46هزار و 905میلیارد ریال در بازار اول و معامله 22هزار و 584میلیون سهم به ارزش 187هزار و 520میلیارد ریال در بازار دوم است که حجم معاملات در این دوبازار بیش از 260درصد و ارزش دادوستدها نیز نزدیک به 900درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته‌اند.
در ادامه معاملات سهام، سه تابلو بازار زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه در ماهی که گذشت میزبان دادوستد 23هزار و 419میلیون سهم به ارزش 123هزار و 14میلیارد ریال بودند که این ارقام نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته به ترتیب افزایش 225و600درصدی را نشان می‌دهد.
ابزارهای نوین مالی
از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی نیز مجموع دادوستدهای انجام‌شده در اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به تغییر مالکیت یک هزار و 629میلیون ورقه به ارزش 140هزار و 688میلیارد ریال رسید که حاکی از افزایش 297درصدی در حجم و رشد 166درصدی در ارزش معاملات این بازار است.
وضعیت اوراق بدهی
ابزارهای مورد معامله در این بازار نیز یعنی اوراق بدهی، ETF ها و اوراق تسه به ترتیب با رشد 145، 320و 197درصدی در حجم معاملات روبه رو شدند. این ابزارها در زمینه ارزش دادوستدها نیز به ترتیب افزایش 1254، 265و 138درصدی را نسبت به بهمن‌ماه سال قبل تجربه کردند.
سهم 12درصدی فلزات اساسی
به گزارش ایبِنا، ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع صنایع فرابورسی به رقم 348هزار 159میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی با سهم 12درصدی در جایگاه نخست ایستاد. گروه‌های محصولات شیمیایی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز بعد از فلزات اساسی بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را به ترتیب به میزان 9و 8درصد در اختیار گرفتند.
جزییات داد و ستد معاملات فرابورس در بهمن ماه 98

-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ابزارهای نوین مالی بازارهای فرابورس سرمایه گذاری بهمن ماه ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) با افت ۱۲۲۲۶.۳۶ واحدی به ۲,۲۶۸,۸۴۵.۴۲ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۶۰۱۸.۲ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات امروز ۵.۸۴۷ میلیارد سهم بود که طی ۲۹۷,۷۳۶ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۳۷,۳۶۳.۷۰۸ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۸,۳۹۰,۲۷۷.۲۹۴ میلیارد ریال شد.

نمادهای فولاد، فملی، شپنا، شبندر، وبملت و فارس بیشترین نقش را در افت شاخص بورس داشتند.

کد خبر 6093065 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • ریزش ۳۳۹ واحدی بورس در شروع معاملات امروز
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود