Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش «پارسینه» به نقل از واشنگتن پست، پنج ماه پیش، رئیس جمهور دونالد ترامپ با استناد به حمله‌ای که یک سرباز آمریکایی را کشته بود، برنامه گفتگو‌های صلح با طالبانرا ناگهان متوقف کرد، اما اکنون این توافق نامه به به وضعیت پیشین بازگشته است: یک دوره هفت روزه که از روز شنبه آغاز می‌شود و در آن هم طالبان و هم نیرو‌های آمریکایی از اقدامات تهاجمی مهم خودداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر امور خارجه، مایک پومپئو،  روز جمعه گفت اگر توافق نسبی حاصل شود، این توافق نامه ۲۹ فوریه امضاء خواهد شد و مذاکرات درون افغانستانی درمورد "آتش بس کامل و دائمی و نقشه راه سیاسی آینده برای افغانستان" وعقب نشینی نیرو‌های آمریکایی آغاز خواهد شد.

مقامات رسمی و فعلی سابق آمریکا این موضوع را بهترین فرصت برای صلح در سال‌های اخیر توصیف می‌کنند، اما داوری در مورد هنوز زود است، زیرا بسیاری از شرایط آن اعلام نشده است.  

آنچه از گزارش‌های خبری و منابع نزدیک به مذاکرات می‌دانیم این است که ایالات متحده متعهد شده است تا در ۱۳۵ روز نخست پس از توافق،  سطح نیرو‌های آمریکایی را از ۱۳ هزار نفر فعلی به ۸، ۶۰۰ نفر کاهش دهد.  در این مدت، طالبان از القاعده و سایر گروه‌های تروریستی دوری کرده و مذاکره با کمیته افغانستان، از جمله مقامات دولتی و سایر رهبران را آغاز می‌کنند.  اگر ایالات متحده نتیجه بگیرد که این تعهدات برآورده شده است، کاهش نیرو‌های آن ادامه خواهد یافت.  طبق گزارش‌ها، دولت متعهد شده است تا با گذشت زمان به یک جمع بندی کامل بپردازد.

مقامات این خطر را هم در نظر دارند که مذاکرات صلح خاتمه پیدا کند.  هنوز مشخص نیست که آیا رهبری طالبان می‌تواند هزاران شبه نظامی را که زیر پرچم آن می‌جنگند، کنترل کند.  دولت افغانستان در پی انتخابات ریاست جمهوری جنجالی مشکلات خود را دارد و نتیجه اعلام شده - انتخاب مجدد رئیس جمهور اشرف غنی - توسط مخالف وی رد شده است.

اگر این موانع برطرف شود، این مذاکرات می‌تواند بر آتش بس دائم، در کشوری که ۴۰ سال درگیر جنگ بوده است، متمرکز شود.  برای همین، ممکن است طالبان خواستار تشکیل یک دولت انتقالی باشند که بر تجدید نظر در قانون اساسی نظارت داشته باشد.  شکاف بین طرفین گسترده است: در حالی که برخی از رهبران طالبان می‌گویند اکنون حق تحصیل و کار در خارج از خانه را می‌پذیرند، اما آن‌ها تمایلی به حفظ سیستم سیاسی دموکراتیک نشان نمی‌دهند.

این ما را به بزرگترین ضعف این توافق می‌رساند: عدم پیوند بین حل و فصل سیاسی بحران افغانستان و خروج نهایی سربازان آمریکایی.  بنا بر گزارش ها، در پیوست توافق آمده، خروج نیرو‌های آمریکایی، تعهدات ضد تروریسم طالبان، مذاکرات صلح و آتش بس دائمی به عنوان "وابستگی متقابل" توصیف شده است.  اما عقب نشینی کامل ایالات متحده قبل از هرگونه حل و فصل، احتمالاً منجر به یک جنگ داخلی جدید و احتمالاً دیکتاتوری جدید طالبان خواهد شد.

دولت ترامپ ممکن است که تمایل طالبان را برای متوقف کردن جنگ، درگیری با القاعده و مذاکره با حسن نیت با دولت افغانستان را به بوته آزمایش بگذارد.  فرماندهان نظامی می‌گویند که آن‌ها می‌توانند با سطح پایین نیروها، وضعیت پس از خروج اولیه را مدیریت کنند.  

منبع: پارسینه

کلیدواژه: طالبان آمریکا افغانستان مذاکرات صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۳۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سیاست‌ها در قبال زنان و دختران افغانستان گفت عادی‌سازی روابط با کابل مشروط به تغییر رفتار طالبان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های غربی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفتند این کشور همراه با متحدان خود، طالبان را تحت فشار می‌گذارد.

این وزارتخانه همچنین تصریح کرد هر گام مهمی در جهت عادی‌سازی روابط با طالبان مشروط به تغییر عمیق در رفتار کابل است.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود واشنگتن تاکنون تصمیم نگرفته که طالبان یا هر نهاد دیگری را به عنوان دولت افغانستان یا به عنوان بخشی از چنین حکومتی به‌رسمیت بشناسد.

در این گزارش آمده است، طالبان فرمان‌های تحدیدی علیه زنان و دختران صادر کرده‌اند که با تعهدات این کشور در کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم طالبان: خبر واگذاری پایگاه به آمریکا ساختگی است + عکس جامعه اطلاعاتی آمریکا: قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اما با رد این گزارش گفته بود: همه مردم افغانستان مسلمان هستند و حقوق‌شان بر اساس شریعت اسلامی تعریف شده و تأمین می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: آنچه در آمریکا و سایر کشورهای غربی، به‌عنوان فرهنگ و حقوق بشر تعریف شده با افغانستان متفاوت است بنابراین غربی‌ها فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • توافق با فلومیننزه: ستاره چلسی در راه برزیل
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم