Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه بر این باور است که باید توجه داشته باشیم که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه در شرایطی است که ریاست دوره‌ای بر عهده کشور چین است. چین که اکنون نزدیک‌ترین پیوند اقتصادی را با ایران دارد تلاشی برای قرار نگرفتن ایران در لیست سیاه نداشت. به طور حتم این وضعیت بر مناسبات اقتصادی ایران با تمامی کشورهای دوست همانند روسیه، چین، عراق و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین، به نظر می‌رسد از وضعیت بحرانی فعل به وضعیتی بحرانی‌تر گذار خواهیم کرد.»

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل بین‌الملل و مدیر کل پیشین وزارت خارجه کشورمان در ارزیابی خود از آثار و نتایج قرار گرفتن ایران در لیست سیاه کارگروه اقدام مالی گفت: «در تحلیل قرار گرفتن ایران در لیست کشورهای پرریسک یا سیاه FATF می‌توان از دو وضعیت سخن به میان آورد. یک وضعیت این است که با نظام پولی و مالی جهانی ارتباطی داشته باشیم که از امکانات آن برای توسعه تجارت، سرمایه‌گذاری و بهبود رفاه استفاده شود. این روند نه تنها برای ایران بلکه برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل نیز ضروری به نظر می‌رسد و تا کنون حدود کشور و نهادهای مختلف بین‌المللی اقتصادی به قواعد کارگروه اقدام مالی احترام می‌گذارند. در واقع مساله را می‌توان همانند عضویت در فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) مقایسه کرد. اگر کشوری در سطح ملی، باشگاهی، المپیک یا هر سطح بین‌المللی دیگری بخواهد حضور داشته باشد باید عضو فیفا باشد. در اینجا نیز همین است، هر کشوری که بخواهد در نظام مالی و پولی جهانی حضور داشته باشد، باید عضو FATF باشد.»

وی افزود: «وضعیت دوم این است که یک کشوری به این قواعد مالی بی اعتنا باشد، نتیجه نیز همانند وضعیتی می‌شود که ایران در لیست سیاه قرار گرفته است. در این وضعیت ارتباطات جامعه جهانی در زمینه مالی، پولی و بانکی با ایران قطع خواهد شد. اگر اکنون این وضعیت را می‌خواهیم به طور حتم همکاری و عضویت در FATF لازم نیست. اکنون مساله این است که کدام یک از این دو وضعیت در راستای منافع ملی، رفاه عمومی و توسعه اقتصادی کشورمان است.»

مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در ادامه پیرامون این‌که برخی افراد در داخل کشور شکست برجام را با همکاری با FATF هم‌راستا ارزیابی می‌کنند، تصریح کرد: «سطح برجام و FATF تفاوت آشکاری با یکدیگر دارد. در سال‌های مابین 1390 تا 1392 که ایران زیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت، تولید ناخالص داخلی کشورمان حدود 35 تا 40 درصد کاهش پیدا کرد. همچنین، قیمت ارز چهار برابر شد. در وضعیت کنونی که مجددا ایران تحت تحریم قرار گرفت، شاهد تکرار همین وضعیت بودیم. برای نمونه نرخ ارز از 3 هزار تومان به 14 هزار رسید اما باید توجه داشت که در زمان امضای برجام وضعیت تورم، نرخ توسعه اقتصادی و نرخ ارز به چه شکلی بود. وضعیت کنوین بدین معنا است که اقتصاد ایران کوچک‌تر شده و توان رقابت با دیگر بازیگران را از دست داده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. بر این باور هستم در مورد FATF متاسفانه گزارش غلط ارائه می‌شود و نگاهی غیرمنصفانه ارائه می‌شود. این‌که برجام چرا به نتیجه نرسید دلایل دیگر دارد که هیچ ارتباطی با بحث FATF و پایبندی به قواعد مالی بین‌المللی ندارد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تاکید کرد: «قرار گرفتن در لیست FATF به طور حتم تبعات و نتایج خاص خود را به همراه خواهد داشت. این آثار به طور حتم به صورت منفی خواهند بود. هر چند این آثار شاید در کوتاه مدت رویت نشود اما در بلندمدت به طور حتم وضعیت را آشفته‌تر و بدتر خواهد کرد.»

محبعلی در ادامه تصریح کرد: «اکنون مساله این نیست که ایران عضو FATF شود بلکه موضوع همکاری با این نهاد است. در واقع مساله عضویت در FATF و رعایت استانداردهای مورد درخواست این گروه مالی در یک راستا قابل ارزیابی نیستند؛ زیرا عضویت نیازمند پیوستن به کنوانسیون‌های مختلف و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی است. باید توجه داشته باشیم که سفارت روسیه نیز طی بیانیه‌ای از ایران خواستار شد، خواسته‌های کارگروه اقدام مالی را رعایت و اجرا کند. علاوه بر این، توجه داشته باشیم که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه در شرایطی است که ریاست دوره‌ای بر عهده کشور چین است. چین که اکنون نزدیک‌ترین پیوند اقتصادی را با ایران دارد تلاشی برای قرار نگرفتن ایران در لیست سیاه نداشت. به طور حتم این وضعیت بر مناسبات اقتصادی ایران با تمامی کشورهای دوست همانند روسیه، چین، عراق و... تاثیر خواهد گذاشت. در سطحی فراتر حتی دولت‌ها نمی‌توانند زیاد دخیل باشند، بانک‌ها، شرکت‌ها و... زمانی وارد مبادلات مالی بین‌المللی می‌شوند ناچار هستند قواعد کارگروه اقدام مالی را رعایت کند. بنابراین، به نظر می‌رسد از وضعیت بحرانی فعل به وضعیتی بحرانی‌تر گذار خواهیم کرد.» منبع: انتخاب لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000rNB برچسب ها: رویداد24 ، اف ای تی اف ، قاسم محبعلی سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اف ای تی اف قاسم محبعلی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه کارگروه اقدام مالی داشته باشیم بین المللی طور حتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۷۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!

پایتخت انگلیس، ظرف چند ماه اخیر، شاهد تظاهرات ضد صهیونیستی بی‌سابقه بوده و در برخی از آنها، بیش از ۵۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این، برای سرویس اطلاعات و امنیت داخلی (MI۵) رژیمی که پایه‌گذار رژیم اشغالگر اسرائیل بوده، فاجعه‌ای بسیار سنگین است و حتی می‌تواند ‌گریبان دولت انگلیس را هم در آینده بگیرد.

درد این ماجرا، همچنان به جان مقامات سیاسی و امنیتی انگلیس باقی است. آنها برای فرافکنی و سرکوب، تظاهرات ضد صهیونیستی را به ایران و سپاه پاسداران نسبت دادند؛ اما سوژه تمسخر شدند؛ چرا که خبر از عمق نفوذ معنوی ایران می‌دادند.

روزنامه تایمز ادعا کرده بود: «گروه‌های مرتبط با ایران و حامیانش در تظاهرات خود در انگلیس، اعلامیه‌هایی را پخش کردند که به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل استناد کرده بود. این تظاهرات را ایران ترتیب می‌دهد».

رهبر انقلاب، ۱۰ آبان ۱۴۰۲ در واکنش به اظهارات مالیخولیایی از این دست، به مطایبه فرمودند: «مردم غزه با صبر خودشان توانستند وجدان بشری را به حرکت در بیاورند. ببینید در دنیا چه خبر است؟ در کشورهای غربی، در انگلیس، فرانسه، ایتالیا، در خود آمریکا، جمعیت‌های انبوه می‌آیند در خیابان علیه اسرائیل و در موارد بسیاری علیه آمریکا شعار می‌دهند. آبروی اینها رفت؛ واقعاً هیچ علاجی ندارند، نمی‌توانند توجیه کنند. لذا می‌بینید یک ابلهی پیدا می‌شود می‌گوید اجتماع مردم در انگلیس، کار ایران است! لابد بسیج لندن و بسیج پاریس این کار را کرده‌اند!».

درد گلوگیر تظاهرات‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفری، همچنان به جان مقامات انگلیسی باقی بود، تا این که موشک‌ها و پهپادهای نقطه‌زن سپاه پاسداران، پدافند انگلیس و آمریکا و اسرائیل را یکجا شکافتند و حفاظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی (نواتیم) را دَرهَم کوبیدند. این هم، عقده گلوگیر بعدی برای انگلیس شد.

برخی مقامات افراطی انگلیس، چند سالی است خیال «تروریستی خواندن و تحریم سپاه پاسداران» را زمزمه می‌کنند. اما هر بار، توهم بالا آورده خود را قورت می‌دهند، چون می‌دانند که در صورت ارتکاب چنان حماقتی، باید بند و بساط خود را جمع کنند و از منطقه متواری شوند.

وجه سوم ماجرا، شرمندگی و سرکوفتی است که مقامات و رسانه‌های دولتی انگلیس، به خاطر حمایت از نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و عدم همراهی با افکار عمومی خشمگین، گرفتار آن شده‌اند. معترضان، چند ماه قبل در اعتراض به بی‌شرمی بی‌بی‌سی در توجیه نسل‌کشی صهیونیست‌ها، رنگ قرمز به در و دیوار ساختمان این شبکه پاشیدند.

مجموعه این عقده‌ها و گرفتاری‌ها، موجب شده شبکه BBC به نیابت از MI۶ و MI۵ به خط شده و ادعا کند به سند سپاه پاسداران (آن هم سند فوق محرمانه!) دسترسی پیدا کرده؛ سندی ساختگی که در آن با ذکر جزئیات گفته می‌شود به نیکا شاکرمی در حین بازداشت تجاوز شده است(!)

در حالی که حتی برخی مخالفان جمهوری اسلامی هم، با استنادات و استدلال‌های متعدد اثبات کردند سند ادعایی بی‌بی‌سی جعلی است، بلافاصله VOA، رادیو فردا و اینترنشنال، به همراه برخی پایوران بی‌آبرو و لاقید (مانند زیباکلام و آذر منصوری) به صف شدند؛ تا به زعم خود، موضوع غالب در فضای رسانه‌ای (خیزش ضد صهیونیستی دانشگاهیان آمریکا و اروپا/ سانسور و سرکوب شدید آنها) را عوض کنند!

نیازی به تفصیل نیست. فقط باید به MI۶ و موساد که مدت‌هاست در به صف کردن رسانه‌های اپوزیسیون همکاری می‌کنند، نوشت: شماها اگر واقعاً در کار اطلاعاتی، کمترین کفایتی داشتید، نه در عملیات طوفان الاقصی غافلگیر می‌شدید، و نه در رهگیری ده‌ها موشک و پهپاد سپاه پاسداران درمی‌ماندید، که امنیتی‌ترین پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را در شمال و جنوب و مرکز سرزمین‌های اشغالی در هم کوبیدند. و ایضاً، اگر کفایت داشتید، مانع از گرفتار شدن سفیر انگلیس و رابط سیاسی سفارت و شاه‌مهره‌های جاسوسی‌شان در تهران، به هنگام ارتکاب جرم یا تبادل پیام می‌شدید.

دیگر خبرها

  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  • آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور/ وزیر کشور: «زمان می برد اما می رسند»
  • ◄ معرفی شرکت های کشتیرانی در ایران
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • پرسپولیسی‌ها در لیست سیاه گل‌محمدی
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • رسمی؛ لیست نهایی تیم ملی والیبال اعلام شد
  • تشریح آخرین وضعیت دو پروژه سرمایه‌گذاری خارجی
  • ستاره پرسپولیس در لیست سیاه اوسمار
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!