Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-26@17:45:30 GMT

پایبندی شبه‌نظامیان طالبان به توافق آتش‌بس

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۵۵۱۰

پایبندی شبه‌نظامیان طالبان به توافق آتش‌بس

به گزارش صدای ایران، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت، طرف‌هایی به دنبال شکست توافق طالبان با آمریکا هستند اما این طرف‌ها نمی‌توانند روند صلح را متضرر کنند زیرا طالبان بر حدود ۷۰ درصد از افغانستان کنترل دارد.

وی افزود، برخی از شاخه سیاسی و نظامی طالبان صحبت می‌کنند اما این گروه یک رهبری واحد دارد و همه به توافق با آمریکا پایبند هستند و به همه دستور داده شد که از آن پیروی کنند و برای هر تخلفی آماده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شاهین در خصوص روابط میان طالبان و واشنگتن گفت: توافق میان دو طرف پایبندی طالبان به عدم جازه استفاده از قلمرو افغانستان علیه ایالات متحده یا هر کشور دیگر ی تضمین می‌کند و این توافق به نفع ثبات افغانستان است و نمی‌خواهیم هیچ طرفی به منافع ملی ما آسیب بزند ما به این امر پایبند بوده و خواستار پایان دادن اشغال‌گری، خروج نیروهای خارجی و دستیابی به این هدف از طریق مذاکرات سیاسی هستیم.

در مقابل، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد، آتش‌بس میان طالبان و آمریکا بدون نقض ادامه دارد.

 اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از طالبان خواست مذاکرات مستقیم شد و تعدادی از افغان‌ها از این آتش‌بس استقبال کرده و نسبت به دستیابی به توافق صلح جامع ابراز امیدواری کردند.

روز جمعه آتش‌بس میان نیروهای آمریکایی و دولت افغانستان از سویی و طالبان از سوی دیگر در برخی از ولایت‌های جنوب و شرق افغانستان برقرار شد به امید اینکه این آتش‌بس در صورت پایداری به امضای توافق میان واشنگتن و طالبان در دوحه در ۲۹ فوریه منتهی شود.

پیش‌بینی می‌شود که در پی توافق صلح، اسرای طالبان و دولت افغانستان مبادله شود اما در عین حال توافق میان طالبان و واشنگتن مبهم است و این گروه از خروج کامل نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان صحبت می‌کند در حالی که واشنگتن تنها از خروج جزئی در ازای تضمین‌های امنیتی مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان به عنوان سکوی حمله به نیروهای آمریکایی صحبت می‌کند.

بین ۱۲ تا ۱۳ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند و علاوه بر آن نیروهای کشورهای دیگر هم در چارچوب ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در افغانستان حضور دارند.

طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت کرد اما در پی حملات ۱۱ سپتامبر ائتلاف بین‌المللی این حکومت را برانداخت  و طالبان هم وارد جنگ طولانی مدت علیه نیروهای آمریکایی و افغان شد که در جریان آن ده‌ها هزار نظامی و غیرنظامی افغانستان و بیش از ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی کشته شدند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران طالبان الجزیره امارات افغانستان واشنگتن نیروهای آمریکایی میان طالبان آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های آمریکا ظالمانه است

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند و گفت این عمل توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی همچنین افزود برخی کشورها به پناهگاه، آموزش‌گاه و تمویل‌گاه داعشیان تبدیل شده است.

‏متقی افزود: «در یک کشور به داعش نیروی انسانی زمینه‌سازی می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آنجا عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تمویل‌ و محلات برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.»

وی تأکید کرد درصورتی که این سه کشور مسئولیت خود را ادا کنند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه کشور همچنین گفت که در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، افغانستان در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است؛ از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان استفاده خوب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل