Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلویزیون چندی است به سراغ سوژه‌هایی رفته است که بنا دارد درباره زندگی و رسم و زمانه‌های شخصیت‌های مثبت و خائنان به کشور سریال بسازد. ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون به موضوع‌ها و سوژه‌های جدیدی برای سریال‌سازی نیاز دارد؛ یعنی در واقع باید از ملودرام‌های سطحی و آپارتمانی به سمت کارهای بومی و شخصیت‌های ملی برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق چندی است با سریال "سلمان فارسی" داود میرباقری افتاده است که جزو الف فاخرهای سیما به شمار می‌رود. عوامل این سریال تلویزیونی از بیابان‌های شهداد کرمان به جزیره قشم رسیده‌اند.

"سلمان" چراغِ الف‌ویژه‌ها را روشن کرد

پروژه‌ای که بزرگترین سریال فعلی تلویزیون به شمار می‌رود و از 20 هزار بازیگر بهره می‌برد که از سراسر کشور شناسایی شده‌اند. البته داود میرباقری کارگردان این سریال به سراغ بازیگران خارجی هم رفته است.  قرار است بعد از پایان فیلمبرداری در لوکیشن قشم، داود میرباقری و عواملش به ترکیه بروند؛ این اتفاق در سال 1399 می‌افتد؛ زیرا تصویربرداری سریال "سلمان" تا پایان اسفندماه در ایران ادامه دارد. 

"موسی" سال آینده؛ ملک سلیمان و خواجه‌نصیرالدین توسی در راه

از طرفی دیگر تلویزیون سال آینده به سراغ زندگی حضرت موسی(ع) می‌رود؛ سریالی که به تعبیر تهیه‌کننده‌اش تکلیف متن و فیلمنامه‌اش روشن شده است و ان‌شاءالله با سلامتی جمال شورجه کارگردان این سریال،‌ تولید خودش را آغاز می‌کند. از طرفی دیگر به قولِ معاون سیما "ملک سلیمان" و "خواجه‌نصیرالدین توسی" هم در راهند. 

شخصیت‌های دفاع‌مقدسی سریال می‌شوند

در بخش شخصیت‌های دفاع‌مقدسی، تلویزیون شهید صیاد شیرازی، شهید حسن باقری و شهید حسن طهرانی‌مقدم را درنظر گرفته که نگارش فیلمنامه شهید صیاد شیرازی به پایان رسیده است. شاید در کنار این شخصیت‌های برجسته دفاع‌مقدسی، ماجرای جنگ در جنوب کشور و مقاومت مردم دزفول در برابر موشک‌باران عراق هم اهمیت داشته باشد که محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون بعد از سریال "نفوذ" به دنبال ساخت این سریال است که به زودی این اثر وارد پیش‌تولید می‌شود. 

قصه این سریال در دهه 1360 اتفاق می‌افتد و به مقاومت مردم دزفول در مقابل موشک‌باران عراق می‌پردازد، در حقیقت این سریال از سال 1359 تا 1365 را به‌تصویر می‌کشد. نویسنده و کارگردان این سریال اهل دزفول است و به‌تعبیر تهیه‌کننده سریال می‌تواند در نوع گویش و ساختار کار کمک‌حالمان باشد. اغلب لوکیشن‌های «الف دزفول» در شهر دزفول خواهد بود؛ موضوع اصلی‌ سریال جریان داشتن زندگی پشت خط جبهه است.

سریال‌های حسن طهرانی مقدم و حسن باقری هم در این ژانر مطرحند که دوران تحقیق، پژوهش و نگارش فیلمنامه را می‌گذرانند؛ البته که نام سریال "عطیه" هم به‌نویسندگی محمدحسین حقیقی مطرح و فیلمنامه‌اش در دست نگارش است.

"قاسم سلیمانی" سریال می‌شود

در کنار این پروژه‌ها، قرار است در تلویزیون چند پروژه دیگر وارد مرحله تولید شوند؛ اولین آنها که در اولویت و ارجحیت به هر تولید دیگری دارد زندگی "حاج قاسم سلیمانی" است؛ در تلویزیون برخی شبکه‌ها، سیمافیلم و معاونت امور استان‌ها به دنبال ساخت این پروژه‌ بوده‌اند و در سینما برخی از کارگردانان به دنبالش‌اند. چندی پیش علی دارابی معاون امور استان‌ها در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  به این نکته اشاره کرد که: "در سفری که با رئیس صداوسیما داشتیم ایشان گفتند که سریال فاخری برای شهید سلیمانی در صداوسیما ساخته شود که محور اصلی معاونت سیما خواهد بود و ما هم کمک خواهیم کرد. زیرا در استان کرمان و شبکه‌های استانی ظرفیت خوبی وجود دارد که می‌توانیم از آن بهره ببریم؛ همان‌طور که امروز در استان کرمان سریال "شهید باهنر" را جلو می‌برند. طبیعتاً حاج قاسم، متعلق به یک استان و کشور نیست و الان متعلق به جهان بشریت و مستضعفان عالم و آزادگان جهان است؛ هرچه قدر در این زمینه و قالب‌های برنامه‌ای و نمایشی کار شود، کم است. ما در بخش ویژه جشنواره استان‌های صداوسیما که سال آینده در اردبیل برگزار خواهد شد را به حاج قاسم سلیمانی اختصاص دادیم. دوستان ما در صداوسیمای خوزستان هم جشنواره دفاع‌مقدس و مقاومت را با جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی تدارک دیده‌اند."

"ایل‌دا" به آنتن تلویزیون نزدیک شد + عکس‌های سریال"خانه‌ امن" سریال جاسوسی و امنیتی تلویزیون + عکسچه کار کنیم در تلویزیون برندسوزی نشود؟/ شرط دیرباز برای اجرای "دست‌فرمون"

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که سیما فیلم به دنبال ساخت مینی‌سریالی درباره سپهبد شهید قاسم سلیمانی است. محور اصلی این سریال عملیات آزادسازی کرکوک و ماجرای حضور شبانه حاج قاسم سلیمانی در اربیل کردستان عراق برای نجات این شهر از چنگال داعش و جلوگیری از سقوط آن است. پیش‌تولید این سریال به زودی با مشخص‌شدن عوامل این سریال تلویزیونی آغاز می‌شود. 

ساخت سریال شهید مهدی باکری

در عین حال ساخت مینی سریال شهید مهدی باکری هم در دستور کار قرار دارد. پروژه‌ای که معاونت امور استان‌ها به دنبال تولید آن بوده است و حالا دوباره این پروژه به راه می‌افتد تا به مرحله تولید برسد. پیش‌تولید این سریال نیز پس از مشخص شدن عوامل مجموعه به‌زودی آغاز و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بنی‌صدر و سریالی درباره خیانت‌هایش

در این بین تلویزیون به سراغ ساخت زندگی ابوالحسن بنی‌صدر در قالب مینی‌سریال می‌رود. این سریال قرار است به بررسی شخصیت و زوایای زندگی بنی‌صدر خصوصاً خیانت او به کشور بپردازد. شخصیتی که 17 ماه رئیس‌جمهور ایران بود؛  پس از بی‌کفایتی و خیانت‌های مکرر وی به کشور، مجلس شورای اسلامی نهایتاً در 31 خرداد 1360 به عدم کفایت رئیس‌جمهور وقت رأی داد و بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری اسلامی ایران عزل شد. بنی‌صدر چند هفته بعد به همراه مسعود رجوی – سرکرده گروهک منافقین – از ایران گریخت و به پاریس رفت. قرار است این مقاطع در سریال تلویزیونی که البته کارگردان و عواملش مشخص نشده‌اند پرداخته شود و همگان از خیانت‌های او و همراهانش، آگاه‌تر شوند.

روح‌الله زم سریال می‌شود

روح‌الله زم، دستگیری و ارتباطاتش سوژه‌ای جذاب برای ساخت مستند و خصوصاً سریال است. البته که در حوزه مستند، کارهایی از جمله "پرسه در مه" در دستور کار تلویزیون قرار گرفت اما در سیما فیلم تهیه این مینی سریال در دستور کار قرار گرفته است تا در این قالب نمایشی، زندگی و شخصیت روح‌الله زم مؤسس و مدیر کانال آمدنیوز پرداخته شود و البته بیشتر به مقطع دستگیری و اعترافات این شخص بپردازد. هنوز کارگردان و تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی مشخص نشده است اما به تناسب نوع سوژه و موضوع حتماً عوامل این سریال هم چالش‌برانگیز خواهد بود. 

* آمدنیوز کانال تلگرامی ضدانقلاب است که با دروغ‌پراکنی همیشه سعی کرد مردم ایران را نسبت به نظام و دولت بدبین کند.  روح‌الله زم که از کشور گریخته بود و با سرویس‌های جاسوسی کشورهای مختلف همکاری می‌‌کرد روز دوشنبه 22 مهرماه سال 1398 با عملیات اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. 

انتهای پیام/

 

R1515/P/S4,1430/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حاج قاسم سلیمانی سریال تلویزیونی روح الله زم تهیه کننده مینی سریال استان ها بنی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دست‌های فیلمسازان ما را در پروژه‌های تاریخی بسته‌اند»

مدتی است سریال «حشاشین» (محصول کشور مصر ۲۰۲۴ به کارگردانی پیتر میمی) در ایران سروصدای زیادی به‌پا کرده، از این حیث که از قهرمان و ضدقهرمان گرفته تا دیگر شخصیت‌های مشهور سریال و جغرافیای اثر همه و همه مستقیم به ما ایرانی‌ها مربوط می‌شود و قصه سریال هم درباره یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های تاریخ تشیع یعنی حسن صباح است، اما نکته قابل اهمیت انتقاداتی است که به شیطنت مصری‌ها در چگونگی ارائه این شخصیت مربوط می‌شود و البته عده‌ای معتقدند مصری‌ها با بی‌انصافی تمام در این سریال، همه چیزی را که ما امروزه به عنوان فرقه خطرناک داعش می‌شناسیم به حسن صباح و پیروان او نسبت داده‌اند.

به گزارش اعتماد، فارغ از تمام این بحث و جدل‌ها، پرسش این است که چرا این کاراکتر‌ها با تمام فراز و فرود‌های شخصیتی که دارند در ایران معرفی نمی‌شوند؟ چرا نباید از چنین سوژه‌های خوبی سینمای ایران بهره ببرد؟ چرا تلویزیون از این سرمایه‌های داستانی استفاده نمی‌کند؟

البته بنا بر شنیده‌های موثق ما محمد‌علی نجفی، کارگردان شناخته شده سینما به همراه نغمه ثمینی نویسنده، تصمیم داشتند قصه حسن صباح را برای تلویزیون بسازند، اما تلویزیون حاضر به همکاری با آن‌ها نشد و آن‌ها فیلمنامه این داستان را با عنوان «یک جرعه خون تازه» از طریق نشر لگا، منتشر کردند.

حالا با مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس، درباره این چالش سینما و تلویزیون گفت‌وگویی انجام دادیم که پیش روی شماست:

آقای سجاده‌چی! سریال «حشاشین» را تماشا کردید؟

به خاطر حرفه خود باید می‌دیدم. برایم جذاب نبود و ادامه ندادم.

نکته‌ای که درباره این سریال وجود دارد، انتقاد‌هایی است که به محتوای آن وارد است، از کیفیت آن بگذریم، مثل اکثر مجموعه‌های تاریخی که کشور‌های دیگر از مشاهیر ایران می‌سازند و روایت نامشخص و بعضا جعلی ارائه می‌دهند این مجموعه هم مورد اعتراض قرار گرفت، نظر شما چیست؟

ببینید، ویژگی سریال‌های تاریخی همین است، چون تاریخ محض وجود خارجی ندارد، مانند «گذشته» است. به قولی تاریخ را کسی می‌سازد که آن را می‌نویسد و در زمانه ما؛ آن را به تصویر می‌کشد. ناب‌ترین روایت تاریخ هم صرفا گزینش استدلالی از میان بی‌نهایت داده‌هاست. به بیانی دیگر، ما چیزی به اسم تاریخ نداریم، هر کسی از منظری یا روشی به تاریخ نگاه کند، منظره‌ای متفاوت و گاه حتی متضاد می‌بیند. روایت سریال «حشاشین» هم این‌گونه است. از حسن صباح و قلعه‌الموت و فرقه اسماعیلیه، در کشور ما و در این هزار سال، روایات گوناگون و هر کدام به دلیلی شکل گرفته است. عده‌ای مخالف حسن صباح هستند و عده‌ای با او همدل و موافق هستند. عده‌ای حسن صباح را به نشانه وطن‌پرستی مبارز برای استقلال ایران تقدیر کرده و شخصی مبارز از داعیان فرقه اسماعیلیه می‌دانند، در این میان عده‌ای هم هستند که او را شخصیتی خطرناک و اهریمنی توصیف می‌کنند.

به بیانی دیگر، روایت‌های مختلفی که در میان شیعیان وجود دارد. درست است؟

قطعا همین‌طور است؛ به عنوان مثال، در آخرین گردهمایی‌های شیعیان، فرقه هفت امامی، مذهب اسماعیلی، به عنوان یکی از مذاهب شیعه شناخته نشده است که دلایل خاصی هم دارد، اما حوثی‌های چهار امامی یمن، به عنوان مذهبی شیعه رسمیت دارند. می‌خواهم بگویم نیت‌خوانی از تاریخ متفاوت است، اینکه با چه نگاهی و با چه قرائتی از خصوصیات حسن صباح روایت می‌شود اهمیت دارد. شما اگر جامعه‌شناسی دوران سلجوقیان را بخوانید به صحبت‌های من پی می‌برید و می‌بینید که از عمر خیام، خواجه نظام‌الملک و دیگر چهره‌های شناخته شده آن دوران، برداشت‌ها و تعاریف مختلفی وجود دارد. این تفاوت روایت‌ها ناشی از تفاوت دیدگاه‌هاست. محال است درباره تاریخ اختلاف‌نظر وجود نداشته باشد. هیچ واقعه تاریخی نداریم که همه آن را به شکلی یکسان قبول داشته باشند. درباره توفان نوح هم بین سه دین ابراهیمی نظرات مختلفی وجود دارد. واضح است که هر کدام فیلمی درباره ماجرای توفان بزرگ بسازند، با انکار و اتهامات طرف‌های دیگر روبه‌رو خواهد شد.

از این مقوله بگذریم، درباره کم‌کاری که سینما و تلویزیون نسبت به چهره‌های شناخته شده ایران دارند زیاد صحبت شده و مبحث جدیدی نیست، با این حال وقتی چنین سریال‌هایی به صورت گسترده در دیگر کشور‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کنند این سوال دوباره به ذهن می‌آید که چرا این کاراکتر‌ها در ایران معرفی نمی‌شوند؟ چرا نباید از چنین سوژه‌های خوبی سینمای ایران بهره ببرد؟ چرا تلویزیون از این سرمایه‌های داستانی استفاده نمی‌کند؟

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره این کم‌کاری می‌توان گفت اینکه تلویزیون بنا بر اعتقادات و دانسته‌های خودشان می‌خواهند به این موضوعات وارد شوند و خب نظرات آن‌ها ویژگی‌ها و محدودیت‌هایی دارد. به همین دلیل است که در ساخت چنین فیلم‌هایی دچار مشکل می‌شویم. اینکه چیزی نیست، ما حتی برای تولید آثار نمایشی از معصومین هم دست‌مان باز نیست.

اصلا احمدرضا درویش با فیلم «رستاخیر» نمونه مهمی است که چرا در ساخت فیلم‌هایی برای معرفی شخصیت‌های برجسته تاریخی دچار مشکل هستیم.

باز فیلم رستاخیز ساخته شد، اما خیلی از فیلم‌ها در همان مرحله پیش تولید متوقف می‌شود و به سرانجام نمی‌رسد. شما در نظر بگیرید در مقطعی بود که حوزه علمیه با ساخت فیلم‌هایی مربوط به ائمه معصومین (ع) مخالفت کرد، دست‌کم من این‌طور شنیدم. همین نکته باعث شد که فیلمسازان سراغ این موضوع نرفتند، به نظر من این خیلی مهم است که در کشور شیعه ۱۲ امامی، مردمش در مورد ائمه خودشان نمی‌توانند فیلم ببینند.

نکته دیگر اینکه همه رسانه‌ها در همه جای دنیا، نسبتی میان سرگرمی و ایدئولوژی برقرار می‌کنند؛ در بعضی رسانه‌ها این نسبت ۵۰-۵۰ است، بعضی رسانه‌ها این نسبت به ۹۰ می‌رسد یعنی ۹۰ درصد ایدئولوژی حاکم است. مدیران می‌دانند که مردم نیاز به سرگرمی دارند؛ لاجرم بیشتر از ما می‌دانند، اما به هزار دلیل نمی‌توانند کار درست را انجام دهند. با این وصف، عادلانه است بگوییم فیلم‌سازان ما نمی‌توانند چنین فیلم‌هایی بسازند، نه اینکه سلیقه و سواد و مهارت ندارند.

می‌توانیم بگوییم ساخت چنین فیلم‌هایی با سختی‌هایی همراه است.

به نظر من ساخت چنین فیلم‌هایی هم سخت است و هم دردسر دارد. خیلی وقت‌ها، پس از تحقیقات، فیلم‌نامه نوشته می‌شود برنامه‌ریزی برای تولید می‌شود، اما به تولید نمی‌رسد. اگر کسی به ساخت فیلم تاریخی مصر علاقه‌مند باشد درنهایت به شهرک غزالی می‌رود و ما آن مو‌های روغن‌زده مردان و حجاب‌های عجیب و غریب زنان و چند بنز قراضه را به عنوان فیلم تاریخی می‌بینیم.

دیگر خبرها

  • جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • (ویدئو) چهره باورنکردنی همسر نقی سریال پایتخت ۲۱ سال پیش در تلویزیون
  • پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون
  • سریال جدید تلویزیون به دو شبکه می‌رسد
  • «دست‌های فیلمسازان ما را در پروژه‌های تاریخی بسته‌اند»
  • همه مردهای مجرد نون خ خواستگار این دختر بودند ‌| ویدئو
  • جزئیات 2 سریال جدید تلویزیون ؛ معمایی و کمدی (+عکس)