باید گفتمان پژوهشگران و سینماگران را به هم نزدیک کنیم/ جایگاه سینما کمتر از پیشرفتهای حوزه هستهای نیست
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۷۸۱۹
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی معتقد است برای افزایش سطح کیفی تولیدات سینمایی باید گفتمان پژوهشگران و سینماگران را به هم نزدیک کنیم.
محمود اربابی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: اگر بخواهیم نسبت به نقش سینما در روند پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تحلیلی داشته باشیم باید بگویم جایگاه سینما کمتر از پیشرفتهای حوزه هستهای نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار کرد: همان طور که پیشرفت در فعالیتهای هستهای کشورمان با بحث اقتصاد مقاومتی گره خورده است سینمای ایران نیز در این چهل سال نمادی از اقتصاد مقاومتی است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی افزود: در این چهار دهه سینمای ایران بدون نیاز و وابستگی به آثار خارجی در همه بخشهای ساخت و پخش فیلمهای سینمایی به فعالیت خود ادامه داده است. این استقلال چه در حوزه محتوایی و خلق شخصیتها و قهرمانها و چه در بحثهای فنی و حضور در جوامع بینالمللی خود را نشان داده است.
جایگاه سینما در ایران کمتر از پیشرفتهای حوزه هستهای نیست.
وی گفت: اکنون همه ابزارهای فنی و محتوایی سینمای ما متعلق به خودمان است؛ فیلمسازش، بازیگرش، عوامل فنی و نویسندگانش همه و همه در همین کشور تربیت شدهاند.این ظرفیت و توانمندی در کمتر پدیدهای دیده میشود. بنابراین سینما یکی از ابزارهای موثر دیپلماسی فرهنگی است. اقتصاد فرهنگی از طریق سینما اتفاق میافتد؛ سینما یکسرگرمی سالم است.
اربابی اظهار کرد: اگر بخواهیم استقلال داشته باشیم و به فرهنگ بومی و ملی متکی باشیم باید سینما را تقویت کنیم. بنابر این سینما یک پدیده لوکس و تشریفاتی نیست. کمترین کارکرد آن این است که نقش یک واسطه ارتباطی بین مردم مسئولان و هنرمندان را ایفا میکند. هر چقدر این سینما غنیتر و ملیتر باشد و مسائل جامعه را بیشتر پوشش دهد ارتباطش با مخاطب بیشتر میشود.
وی افزود: با تأکید بر این نکته که برای تقویت حوزه پژوهشی در سینما نیازمند پژوهشگر حرفهای هستیم افزود: با وجود تلاشهای فراوان در چند سال اخیر هنوز ارتباط میان ساختار سینمایی و نهادهای دانشگاهی شکل نگرفته است.راستش من خودم بهعنوان یک فرد دانشگاهی هنوز درباره علت این موضوع به پاسخی نرسیدهام. ما در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی چندبار فراخوان دادیم و با اساتید دانشگاه جلسه گذاشتیم.
اربایی عنوان کرد: بازهم به پژوهشگران و اصحاب دانشگاه میگویم که سازمان سینمایی برای حمایت از طرحهای پژوهشی اعتباراتی در نظر گرفته است که میتواند پشتوانه کار پژوهشی آنها شود.کارهایی که البته باید به روند رو به رشد سینمای ایران کمک کند. ما این آمادگی را داریم که طبق آیین نامه های اعلام شده، بخشی از هزینههای پژوهشی را پوشش دهیم.
وی گفت: در سه سال گذشته پژوهشگران حوزههای محتلف به ویژه علوم اجتماعی و علوم ارتباطی را به فضای سینما آوردهایم تا بتوانیم یک تعامل علمی بین فضای دانشگاه و سینما ایجاد کنیم.
برای تقویت حوزه پژوهشی در سینما نیازمند پژوهشگر حرفهای هستیم.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که همکاری پژوهشگران و دانشگاهیان با اهالی سینما و فیلمسازان چه پیامدهای مثبتی در سطح کیفی آثر سینمای ایران خواهد داشت نیز گفت: محتوای فیلمهای تولیدی به عوامل متعددی بستگی دارد و نمیتوان روی یک یا دو موضوع متمرکز شد.
وی تأکیدکرد: ما به دنبال این هستیم که گفتمان پژوهشگر و سینماگر را به هم نزدیک کنیم. باید شرایطی را فراهم کنیم که این دو گروه به تعامل بیشتری برسند.
اربابی گفت: ما نمیتوانیم به سینماگر بگوییم که بر مبنای فلان یافته پژوهشی اینگونه فکر کن و این گونه فیلم بساز ،بلکه باید به تفاهم برسیم. این تفاهم میتواند بستر ساز افزایش سطح کیفی آثار سینمایی شود.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: سینمای ایران محمود اربابی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی سینمای ایران هسته ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۷۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار میکردم اما حالا...| تصاویر
به گزارش همشهری آنلاین، تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمنماه بلکه در اردیبهشت با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار میشد و میزبان سینماگران و فیلمهایی از کشورهای دیگر بود.
جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح میشد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دورهی برگزاری چهرههای بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشتماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.
نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی
شریدر -فیلمنامهنویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامههای «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال اهالی رسانه شد.
او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که میتوان جشنواره جهانی فجر را با آنها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلمهای حاضر در آن شگفتزده شدم» درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژهای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار میرود که در هر جشنوارهای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلمهای دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلمهای ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران مینویسد و به من فیلمهای ایرانی پیشنهاد میدهد.»
شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکههای مختلف و کمپانیهایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر میکنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلمها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر میکردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر میکنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکاییها نیستند بلکه برای چینیها میسازیم.»
وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالیکه فیلمها منحصر به کلاس خاصی از فیلمسازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی میتواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی میتواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمیشود امرار معاش کرد.»
شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر میرسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شدهاند، بیان کرده بود: «تا جایی که من میدانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلمهایی را دیدهام که بیرون نمایش داشتهاند، اما فیلمهایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیدهام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچکدام از کارگردانها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمیدانم ولی میدانم فیلمهای سیاسی جذابی میشود اینجا ساخت.
این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریمهای رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیبهای آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریمها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمیشود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار میکردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذابآور است.»
کد خبر 846832 منبع: ایسنا برچسبها سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان کارگردانان سینمای ایران خبر مهم سینمای ایران