Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@23:35:21 GMT

ضعف نمادپردازی در شهر؛ جای نمادها در اهواز خالیست 

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۸۲۷۶

ضعف نمادپردازی در شهر؛ جای نمادها در اهواز خالیست 

با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش شهرنشینی و ورود افکار و ایده های جدید به فضای معماری شهر، نگاه تازه ای به فضای یک شهر صورت گرفته و ایجاد المان های شهری، گردشگری، تاریخی و ... منجر به افزایش جذابیت یک شهر می شود،

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: پس از پایان دوره کوچ نشینی و تمایل انسان به زندگی یکجانشینی به آرامی تغییراتی در زندگی انسان ها پدید آمد و در تمام طول حیات در این کره خاکی انسانها همواره به دنبال زیبایی و کمال گرایی بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شاید در دوره ای که انسان یکجا نشین نبود، اهمیت چندانی به محیط پیرامون خود نمی داد، هر چند با نگاهی به تاریخ این موضوع مشخص می شود که انسان کوچ نشین هر کجا پا نهاده، به تناسب مدت حضور و میزان جمعیت در آن سرزمین آبادانی را به بار آورده و این آبادانی به صورت غیرارادی بوده است.

 

اما با پدید آمدن زندگی شهرنشینی، انسان ملزم به رعایت نکاتی برای سلامت و زیبایی محل اسکان خود شد چراکه عدم التزام به موضوع پاکسازی محیط اطراف باعث بروز مشکلاتی همچون انواع بیماری، آسیب های محیطی و ... می شد.

 

در کنار التزام به رعایت این موارد،‌با پیشرفت علم و تکنولوژی، گسترش شهرنشینی و ورود افکار و ایده های جدید به فضای معماری شهر، نگاه تازه ای به فضای یک شهر صورت گرفت. ایجاد المان های شهری، گردشگری، تاریخی و ... منجر به افزایش جذابیت یک شهر می شود، همانگونه که امروزه بسیاری از بناهای تاریخی شهرها، جذابیت و تاریخ یک منطقه را نشان می دهد، به گونه ای که برای مشاهده این جذابیت گردشگرهای مختلفی از سرتاسر نقاط جهان به آن شهر می روند.

 

اهواز شهری تاریخی است که قدمت آن به پیش از دوره های اسلامی باز می گردد، اما با گذری در این شهر ضعف وجود نماد و المان هایی از تاریخ کهن این شهر به وضوح دیده می شود؛ هر چند نمادهایی در مکان های مختلف این کلانشهر نصب شده اند اما با توجه به وسعت کلانشهر اهواز و تاریخ آن این نمادها کافی نیستند.

 

راه اندازی دو سمپوزیوم مجسمه سازی در اهواز

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز با اشاره به برنامه هایی که در این راستا در دستور کار قرار گرفته می گوید: المان های یک شهر می توانند نمادی از تاریخ و فرهنگ بومیان آن منطقه را به نمایش بگذارد و این موضوع در جهت افزایش گردشگرهای داخلی و توریست های بین المللی تاثیر فراوانی دارد؛ المان های شهری باید با حساسیت خاصی انتخاب شوند زیرا خلاصه ای از فرهنگ یک شهر هستند.

 

«سید محسن موسوی» از فعالیت های مختلف شهرداری اهواز در نصب و معرفی المان های شهری خبر می دهد و می افزاید : ۲سمپوزیوم در دوره پنجم شورای اسلامی اهواز راه اندازی شد که در این سمپوزیوم ها از هنرمندان مجسمه ساز داخلی و خارجی دعوت به عمل آمده است.

 

وی با اشاره به اینکه پارک هنر در کنار پارک مالیات اهواز راه اندازی شد عنوان می کند: از دیگر فعالیت های این سمپوزیوم ساخت و نصب مجسمه هایی با نماد دفاع مقدس است؛ دفاع مقدس حکایتی زیبا از تاریخ پرآوازه این سرزمین دارد که باید از این طریق در معرض نمایش همگان قرار گیرد.

 

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز تصریح می کند: باید حرکتی انجام داد که شهر به عنوان یک موجود زنده هویت داشته باشد، اهواز از نظر تاریخی سیاسی و مذهبی جزء شهرهای مهم کشور است؛ شهروندان باید هنگام تردد از نقاط مختلف شهر این هویت و زنده بودن شهر را احساس کنند.

 

نبود المانی با موضوع قرآنی در اهواز

ضعف المان های شهری در اهواز در همه بخش ها صدای دلسوزان این شهر را نیز در آورده است به طوری که  «مهدی دغاغله»در این خصوص می گوید :  یکی از دردهای جامعه قرآنی خوزستان مظلوم بودن قرآن در این استان است؛ همانگونه که در شهر زنجان دارالقرآن و در شیراز دروازه قرآن به عنوان نماد شهر است، اهواز هم باید المانی در حوزه قرآن داشته باشد.

 

این پیشکسوت قرآنی خوزستان عنوان می کند: انتظار داریم مسئولان شهری نام یا سردیس شهدای قرآنی استان را در میادین و ورودی های شهر نصب کنند که این مهم می تواند در معرفی قرآن و فعالان قرآنی و همچنین افزایش انگیزه قاریان حاضر تاثیر داشته باشد.

 

 دغاغله با اشاره به آسیب هایی که هشت سال دفاع مقدس در بخش های مختلف به استان خوزستان وارد کرد، بیان می کند: بیان می کند: خوزستان همچنان از نبود امکانات رنج می برد و شهروندان در حال دست و پنجه نرم کردن با این آسیب های دوران جنگ هستند ؛در حالی که این استان بیشترین منابع زیرزمینی کشور را دارد و بخش عمده درآمد کشور از این استان است.

 

المان های شهری سمت و سویی اجتماعی پیدا کنند

از سویی کارشناسان معتقدند توجه به نمادهای شهری و استفاده از آنها برای شهر نتایج مثبتی به همراه دارد؛ «ناصر دغاغله» با بیان اینکه تبلیغات شهری و نصب نمادهای مختلف در یک شهر هزینه هایی را به سود مدیران شهری به وجود خواهد آورد، می گوید: در زمینه اجتماعی، المان های یک شهر بیان کننده آرمان ها و خواسته های دست اندرکاران آن است که همین مورد می تواند معرف فرهنگ، ادب و تاریخ یک سرزمین باشد و عامل تشویق کننده برای آشنایی مخاطبان با فرهنگ و تاریخ شهرشان باشد.

 

این کارشناس فعالیت های اجتماعی نصب المان هایی با موضوعات اجتماعی را در کاهش آسیب های فرهنگی بسیار موثر می داند و ادامه می دهد: مدیران فرهنگی باید گروه های متخصص را نسبت به تحقیق در مورد نوع و هدف المان های شهری گماشته و اقدام مهمی در خصوص نصب المان هایی با موضوعات فرهنگی و اجتماعی نمادها در سطح شهرها انجام گیرد.

 

وی با بیان اینکه المان های شهری باید به سمت و سوی موضوعات اجتماعی گرایش پیدا کنند، تصریح می کند: در بسیاری از کشورهای پیشرفته المان ها را با در نظر گرفتن موضوعات اجتماعی مانند، احترام به والدین، کتابخوانی، لبخند و ... نصب می کنند که این مهم در میان المان های شهری ما به ندرت مشاهده می شود.

 

این قاری و داور بین المللی قرآن کریم با تاکید بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی نماد و المان های شهری با ویژگی های مختلف، می افزاید: یک شهر متشکل از سنین مختلف با عقاید و فرهنگ های گوناگون است، لذا نمی توان همه را در یک قالب گنجاند، بنابراین باید نسبت به این مهم نیازهای عموم شهروندان در نظر گرفته شود.

 

اگرچه در سال های اخیر اتفاقات خوبی در راستای نصب المان های شهری در کلانشهر اهواز صورت گرفت و شاهد انجام فعالیت های متعقددی از جمله انجام نقاشی های دیواری، نصب آبنما در میادین مختلف شهر و ... بودیم اما همچنان ضعف المان شهری در اهواز بسیار محسوس است و خلاقیت در نصب المان و نمادهای شهری حلقه مفقوده امروز اهواز است.

  پایان پیام/690

منبع: شبستان

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر اهواز سید محسن موسوی مهدی دغاغله المان قرآنی المان شهری المان های شهری کلانشهر اهواز نصب المان المان ها یک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۸۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهواز باید برای تردد معلولان و جانبازان مناسب‌سازی شود

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه هیچ معلول و جانبازی نباید برای حضور در اجتماع محدودیتی داشته باشد، گفت: لازمه این مهم، ایجاد زیرساخت‌های شهری و مناسب‌سازی در معابر و اداره‌هاست که آنهم نیازمند همکاری تمام دستگاه‌هاست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، محمد خانچی، با اشاره به اینکه مناسب سازی محیط و ورودی ادارات برای تردد جانبازان و افراد معلول ضروری است، در جمع خبرنگاران گفت: ادارات و نهادهای دولتی، بانک‌ها و ... موظف هستند بستری مناسب برای تردد معلولان، افراد روشندل و جانبازان جنگ تحمیلی فراهم کنند تا بتوانند به راحتی تردد کنند. زیرا نامناسب بودن زیرساخت‌ها باعث سلب استقلال و اعتماد به نفس آنان می‌شود که باید به این موضوع مهم توجه ویژه‌ای شود.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به مناسب سازی محیط برای دسترسی‌ پذیری معلولان، روشندلان ، جانبازان و افراد ناتوان به خدمات هستند، افزود: مناسب سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی، ورزشی و غیره از حقوق معلولان است که باید متناسب با وضعیت جسمی آنان طراحی شود تا بتوانند از حقوق خود بهره‌مند شوند.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان  تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی برای رفع این مشکلات اقدامات خوبی انجام داده‌اند ولی کافی نیست، انتظار می رود برای رفع نیازهای این عزیزان چاره اندیشی شود.

خانچی با تاکید بر رعایت اصول مناسب سازی در ساخت و سازها و نظارت دقیق دستگاه‌های ذیربط گفت: هزینه ای که به منظور مناسب‌سازی اماکن و معابر صرف می شود سرمایه‌گذاری برای آینده است.

وی افزود: مناسب‌سازی مدارس نیز یکی از موضوعات اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و اقدامات اساسی در خصوص رفع موانع تردد و حضور دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس کنار سایر دانش‌آموزان باید به سرعت انجام شود.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • روستاهای حاشیه «دز» نگران نباشند؛ شرایط تحت کنترل است
  • عضو شورای شهر زنجان: میدان بسیج نباید حذف شود
  • نصب ایستگاه‌های ‌خط‌ اول BRT اهواز تا خردادماه
  • اهواز باید برای تردد معلولان و جانبازان مناسب‌سازی شود
  • اجاره تلویزیون ‌های شهری و نمایشگاهی در ابعاد مختلف توسط تشریفات رایکا!
  • مدیرعامل جدید شرکت توزیع نیروی برق اهواز معارفه شد
  • خوزستانی‌ها در انتهای جدول؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر ایران افتاد
  • شهری شلوغ با بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان
  • بارش باران در اهواز
  • تیم تراکتور امروز در اهواز به میدان می‌رود