Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصغر مصاحب روز یکشنبه در نشست خوشه زیلوی میبد با یادآوری عملکرد خوب آن در یک سال گذشته افزود: پروژه توسعه خوشه‌ای مدل شناخته شده در عرصه جهانی است که از طریق این سازمان در حال پیاده سازی است.

وی ادامه داد: مشارکت و همکاری زیلوبافان و صاحبان این صنعت در این حوزه با توجه به نگرانی هایی که دارند به شناسایی حلقه‌های مفقوده ، نقطه‌های فشار ، گرفتاری‌ها  و نیز پیدا کردن راهکارهایی برای حل مشکلات در عمل منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های جدید و استفاده از راهکارهای ارائه شده از طرف زیلوبافان و...رفع کننده مشکلات و مسائل است.

وی با قدردانی از همت هنرمندان در این حوزه به برنامه‌های حمایتی این سازمان در استان برای رقم زدن اتفاق هایی خوب اشاره و بر برگزاری کمیته‌های راهبری بر اساس دستوالعمل‌های سازمان تاکید کرد.

فرماندار میبد هم گفت: زمانی چراغ هنر صنعت زیلو بافی میبد رو به خاموشی بود اما به همت گروه‌ها و افراد در سطح شهرستان و با حمایت های انجام شده این هنر دوباره احیا شد.

حسین فلاح با اشاره به اختصاص پنج میلیارد تومان وام سه تا چهار درصد از سوی صندوق کارآفرینی امید به حوزه زیلو بافی افزود: فرآیند شکل گرفته خوب شروع شد، همچنان با استفاده از ظرفیت های موجود و در گرو حمایت‌هایی که لازم است صورت گیرد ادامه می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به  تلاش‌ها ، همکاری‌ها و حمایت‌های انجام شده که همچنان باید ادامه یابد، آینده‌ای بسیار خوب در پیش روی این هنر است.

همچنین مدیرعامل توسعه خوشه زیلو میبد گفت: زیلو به عنوان یک هنر، صنعت منحصر به فرد ایران است که تکنیک پیشرفته بافت آن سرآغاز تحول در نساجی دنیاست ، همچنین ویژگی تمام پنبه‌ای و گیاهی بودن این فرش نیز آن را از زیراندازهای دیگر متمایز کرده است.

محمد رضا دهقانی افزود: همچنین ضد آلرژی و دوستدار محیط زیست بودن این فرش می‌تواند بازار خاص خود را در دنیا برای آن به وجود آورد.

وی با اشاره به راه اندازی خوشه زیلو در آذر سال ۹۷ ادامه داد: چشم انداز خوشه زیلو میبد نیز تا سال ۱۴۰۴ با توجه به مطالعات شناختی افزایش بهره‌وری و تبدیل به یک برند شناخته شده و پاس داشتن زیلو بافی به عنوان یک میراث ماندگار ترسیم شد.

وی توسعه خوشه زیلو، افزایش بهره وری با بهبود مکانیسم بافت ، توسعه کمی و کیفی منابع انسانی و توسعه بازار بر پایه برندسازی و بهبود فرآیندهای توزیع و فروش را به عنوان سه راهبرد دنبال شده توسط خوشه زیلو عنوان کرد.

وی به ارتقای منابع انسانی ، ارتقای محصولات و ساماندهی تولید با شناسایی زیلوبافان قدیمی و ورود علاقه مندان به آن  ، تکریم زیلوبافان و شناسایی آسیب‌ها ،اجرای طرح سلامت و مشاوره پزشکی به ۷۰ زیلوباف ، تشکیل کمیته های آموزش ، تربیت مربیان و باز آموزی مربیان برای به روز کردن آموزش‌ها و ...اشاره کرد.

دهقانی بررسی دستگاه‌های زیلوبافی و ارتقای آنها ، آموزش سازندگان دستگاه‌ها ، بررسی کیفیت مواد اولیه و در دستور کار قراردادن بهبود دستگاه های نخ تابی و ماشینی کردن چله کشی و... را نیز ذکر کرد.

همچنین به گفته محقق میبدی زیلو فرشی است که گذشت زمان آن را فرسوده نمی‌کند و با گذشت حتی چندین قرن ماندگاری دارد.

سید عبدالعظیم پویا افزود:زیلو با رنگ گیاهی خالص و نخ پنبه‌ای تولید می‌شود و با توجه به بافت آن و مرغوبیت مواد اولیه مورد استفاده در آن می‌تواند به عنوان یک برند شناسانده شود.

همراه با برگزاری این نشست از دستگاه جدید زیلوبافی رونمایی شد که این دستگاه دارای ویژگی‌های  قابلیت تنظیم متناسب با بدن بافنده و زاویه بافت ، نصب چله به صورتی منظم بر روی آن که باعث افزایش کیفیت بافت می‌شود

 و... است.

خوشه صنعتی مجموعه ای از واحدهای صنعتی یا تولیدی در یک محدوده جغرافیایی خاص با فعالیت های مشترک در زمینه تولید یک محصول است.

خوشه زیلو، طرحی است که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد در حال اجراست و طی سه تا پنج سال توسعه کسب و کار زیلو را دنبال می‌کند .

زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.

زیلو یا پلاس، دست بافته ای زیبا و خاص حاشیه مناطق بیابانی است، این فرش با نوع زندگی مردم منطقه تطابق دارد و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخ، معماری، طبیعت و گویش مردم این نواحی نیز، بر تار و پود آن نقش بسته است.

زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست ‌بافت است که با نخ بافته می‌شود و شباهت زیادی به حصیر دارد و در برخی مناطق ایران استفاده می‌شود.

قدیمی ترین زیلو مربوط به ۸۵۰ سال پیش است که در موزه میبد نگهداری می شود، نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن ۱۲ هجری قمری است که بر روی آن ۲۴ سجاده طراحی شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و ۱۱۸ هجری قمری نقش بسته است.

بیش از ۳۰۰ زیلو باف در  زمینه بافت و عرضه آن در شهرستان میبد فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.     

برچسب‌ها میبد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری یزد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری یزد میبد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری یزد خوشه زیلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۳۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد

رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد او تلویحا از وعده‌های شیرین و بجا مانده از گذشته هم گلایه کرده است. 

رئیس اتاق اصناف کشاورزی زرندخطاب به قاسمی قائم مقام وزیر کشاورزی گفت: امروز در خانه‌ی تاریخی ارجمندِخیراباد مشکلات و پیشنهاداتِ کشاورزان را در ۱۰ بند نوشته است. ۱_ سرمای بی سابقه طی سه نوبت در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی خصوصا پسته این محصول استراتژیک وارد نموده است؛ که این امر زندگی ۱۷ هزار نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی که افرادی آبرومند و اکثرا جزء خیرین شهرستان بوده اند را تحت تاثیر قرار داده است.

بعد از بازدید کارشناسان، مدیریت جهاد استان در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام نمود تصویب شده مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد برای هر هکتار باغ پسته پرداخت و وام‌های کشاورزی در تمام بانک امهال می‌شودمتاسفانه  تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت نشد و  وامی امهال نشد.

وی افزود: متاسفانه در فروردین ماه ۱۴۰۲ نیز مجدداً سرمای زدگی طی دو نوبت ۴ هزار میلیارد تومان خسارت وارد نمود و با توجه به این که بزرگترین چالش خسارت بخش کشاورزی و تسهیلات آن بود متاسفانه گره‌ای از کار کشاورزان باز نشد. 

پوررنجبرتصریح کرد: در حال حاضر هم بانک‌ها اقدام به برگه نمودن چک‌های کشاورزان و مسدود نمودن حساب آنها را کرده اند.

وی بیان داشت: ضمناً مصوبه شده بود بانک‌ها نسبت به اجرای بند دال تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ و بند ض تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ اقدام نمایند که متاسفانه اقدام نکردند.

وی افزود: در بحث ترویج و آموزش کشاورزان همایش توجیهی داشتیم؛ واقعا مفید بود با توجه به عدم بودجه در صورت امکان بودجه‌ای اختصاص یابد تا کلاس‌ها و همایش‌های توجیهی بیشتر برگزار شود تا کشاورزان با روش‌های نوین آشنا شوند
و با توجه به اینکه استفاده از بعضی سموم مثل استامینی پراید ممنوع شده است سمی به عنوان جایگزین اعلام شود.

وی بیان کرد: هنگام جابجایی چاه‌های کشاورزی پروانه‌های را ۲۵ درصد تعدیل می‌کنند.

وی گفت:چاه موتوری که برای ۲۰ لیتر در ثانیه ۶۰ هکتار زیر کشت داشته با تعدیل مقدار زیادی از سطح زیر کشت بلاتکلیف می‌ماند و این خسارت غیر قابل جبران هست.

رئیس اتاق اصناف زرندبیان داشت:اخیراً رئیس شرکت توزیع برق شمال استان طی نامه ۱۴۰۳/۰۱/۲۶ و شماره ۱۰/۰۳/۹۰۷ موظف به خاموشی چاه موتور‌های کشاورزی از اول خرداد تا اول شهریورماه روزانه به مدت ۵ ساعت از ساعت ۱۱ الی۱۸ نموده است .

اولاً: با توجه به اینکه دو سال پسته نداشته آیم امسال هم اگر قرار باشد در فصل تابستان که نیاز آبی درختان بشتر هست موتور خاموش شود قطعا باعث کاهش محصول می‌شود .

وثانیاً: خاموشی متناوب چاه موتور باعث خسارت به چاه و پمپ می‌شود و در سال قبل تعداد زیادی از پلمپ‌ها سوخت و هزینه‌های زیادی را به کشاورزی وارد شد.

وی پیشنهادکرد:در استان خراسان جنوبی بیش از ۱۰۰۰ موتور پمپ به وسیله سلول‌های خورشیدی تولید برق می‌کنندو اگر تسهیلات در اختیار گذاشته شود از این روش استفاده کنند.

وی افزود:با توجه به اینکه در طول سال جاری چند نوبت به پیشنهاد مدیریت برق چاه موتور‌ها خاموش شده، پیشنهاد داده بودیم حداقل هزینه مازاد الگوی مصرف از مالکین دریافت نشود ، ولی متاسفانه هزینه مازاد الگوی مصرف را نیز دریافت می‌کنند.


پوررنجبراظهارکرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی هنوز غرامت ناشی از سرمازدگی را به تعدادی از کشاورزان پرداخت نکرده است، لذا باید هر چه سریعتر خسارت باغ‌های بیمه شده را پرداخت کنند تا کشاورزان در سال‌های آینده هم به موقع باغات خود را بیمه کنند و فرهنگ بیمه از بین نرود.

وی گفت:ضمناً عدم توازن و برابری حق بیمه و حداکثر تعهد صندوق با ارزش محصول و پوشش‌های بیمه‌ای محصولات مختلف باغی زراعی و دامی باعث نارضایتی کشاورزان و دامداران شده است لذا این حداقل پوشش بیمه‌ای جوابگوی زیان وارده نیست.

وی گفت: لازم است شرکت‌های دانش بنیان جهت مقابله با سرمازدگی و کاهش خسارات احتمالی ناشی از سرمازدگی راهکار‌های عملی مناسب را به کشاورزان پیشنهاد نمایند.

وی بیان داشت: با توجه به بند چهار برنامه ششم توسعه تمام معادن باید گردش مالی خود را به شهرستان محل فعالیت بیاورند، این امر باعث افزایش نقدینگی در بانک‌ها باعث خدمات بیشتر به مردم شریف زرندمی‌شود و در بند پنجم برنامه ششم توسعه آمده است که کلیه صنایع باید یک درصد از فروش خود را به حساب خزانه‌داری کل بریزند بعد در جا‌هایی که صنایع در شهرستان خسارت وارد نمودند هزینه شود.

وی افزود: با توجه به سرمازدگی پی در پی و هزینه‌های سرسام‌آور بخش کشاورزی شرکت آب منطقه‌ای فعلا حق النظاره را از چاه موتور‌ها دریافت نکنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تاریخ شروع فصل جدید لیگ برتر فوتسال مشخص شد
  • عملیات وعده صادق دشمنان را مرعوب و دوستان را مسرور کرد
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه
  • برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در میبد
  • بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت همکاری کنند
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • قانون‌گذاری باید در کنار نظارت قرار گیرد
  • دادسرا رکن اصلی تشکیل پرونده است
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • ببینید | لحظه اصابت 3 موشک خوشه‌ای اوکراینی به ارتش روسیه