Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@02:55:50 GMT

هرچقدر پول بدی آش می خوری!

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۵۹۶۰

هرچقدر پول بدی آش می خوری!

مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

سوالی که اخیرا ذهن بسیاری از علاقه مندان سریال ایرانی را به خود معطوف کرده است تفاوت سریال های شبکه نمایش خانگی و سریال های تلویزیون است که از زوایای مختلف به خصوص در بحث انتخاب سوژه و فیلمنامه بارها به آن پرداخته ایم. 

درواقع این اتفاق نظر وجود دارد که ممیزی ها و چارچوب های رسانه ملی دست تیم نویسنده را باز نمی گذارد تا به مسائل مختلف ورود کرده و عملا اکثر آثار نگاهی تک بعدی و سخت به مسائل مختلف  دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تردیدی نیست که در این شرایط تولیدات در محدودیت به ندرت می توانند خاص و ویژه دربیایند.

اما نکته ای که در این مقال قرار است به آن اشاره داشته باشیم سرفصل بازیگری و کارگردانی است که گویا در شبکه نمایش خانگی با نگاهی پروسواس تر اتفاق می افتد و با یک نگاه عام و غیرتخصصی حتی می توان متوجه شد که سریال سازی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در بحث بازیگری و کارگردانی حال و احوال متفاوتی دارد. گویا مصداق بارز این ضرب المثل که هرچقدر پول بدهی آش می خوری در شبکه نمایش خانگی نمود دارد . گویا کارگردان با صبر و حوصله و نگاهی دقیق تر اثرش را برای شبکه نمایش کارگردانی می کند و در رسانه ملی همه چیز سطحی تر پیش می رود.

شاید تهیه کننده تلویزیونی در بحث زمان تیم تولید را در منگنه سرعت گذاشته و تولیدات تلویزیونی با سرعت بیشتری ساخته شود اما گویا در شبکه نمایش خانگی یک رقابت سینماگونه هم برای موفقیت در گیشه محسوس است و عملا کارگردان سریال در نمایش خانگی با اشراف و دقت و تمرکز روی جزء جزء پلان های سریالش به دنبال یک اتفاق خاص است و مانند برخی از کارگردان ها چند دوربین روی دست را برای خورد کردن روی میز تدوین از سر صحنه برداشت نمی کنند و شاید مثل برخی دیگر از سریال های تلویزیونی تنها به گرم کردن قصه و ضبط روزی 10 تا 15 دقیقه سریال عادت ندارد که اتفاقا این ویژگی یکی از آپشن های جذابش برای تهیه کنندکان باشد.

در بحث بازیگری ماجرا کمی درشت تر است، چراکه بعضا بازیگرانی که در سریال های شبکه نمایش خانگی دیده می شوند به سمت تلویزیونی نمی آیند و در واقع این مدیوم را در حد و اندازه های سینما می دانند که گاهی حاضر می شوند بازی در سریال را تجربه کنند. اگر از بحث نام و اسم و ستاره های سینما هم عبور کنیم به نکته دیگری می رسیم که آن هم بحث نوع و جنس بازی است. گویا نوع و جنس بازی هم در شبکه نمایش خانگی متفاوت است و بازیگر با توجه و تفکری رقابت گونه سریال نمایش خانگی را بازی می کند.

در حقیقت موفقیت در گیشه شبکه نمایش خانگی به اندازه سینما دارای اهمیت است و این مسئله مورد توجه بازیگران ستاره سینماست که در حقیقت می دانند نباید به سادگی از کنار این گیشه پر سرو صدا عبور کنند و این تفکر روی بازی بازیگران نیز تاثیرگذار است.

بارها دیده شده است که همزمان بازیگری در هر دو مدیوم حضور دارد اما در شکل و شمایل و قالب دیگری در شبکه نمایش خانگی می درخشد که البته میتوان آن را هم بر گردن قصه و سوژه و پوشش و گریم و... انداخت و البته دستمزدی که در شبکه نمایش خانگی سر به فلک می کشد اما در سریال تلویزیونی ماجرا کمی متفاوت است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پول فرهنگ و هنر تدوین بازیگر فیلمنامه گریم سوژه شبکه نمایش خانگی جنس بازی تیم تولید شبکه نمایش خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۵۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال‌ نمایش خانگی و درخواست توقف پخش آن

مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضائی وزارت آموزش و پرورش از شکایت و اعلام جرم رسمی دفتر حقوقی و قضائی وزارت آموزش و پرورش علیه دست اندرکاران اصلی یکی از سریال‌های نمایش خانگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، امید رضاوند با اشاره به شأن و جایگاه رفیع و والای معلم در جامعه اظهار کرد: به‌رغم این مهم که معلم به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه منحصر به فردی در جامعه برخوردار و نقش وی در هدایت آینده‌سازان این جامعه غیرقابل انکار است، چندی پیش در یکی از سریال‌های نمایش خانگی نسبت به این قشر فرهیخته، توهین و اهانت و هتک حرمتی صورت گرفته که این رفتار ناشایست موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه به ویژه فرهنگیان شده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت‌آموزش و پرورش اولین مدافع حقوق معلمان است و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحدهای حقوقی تابعه در سراسر کشور نیز معاضدت قضائی از جامعه یک میلیونی فرهنگیان است، افزود: جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیراخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یاد شده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.

کد خبر 751123

دیگر خبرها

  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
  • شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال‌ نمایش خانگی و درخواست توقف پخش آن
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال‌ نمایش خانگی
  • آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصه‌های واقعی رئالیتی‌شوها را می‌بینند
  • شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصه‌های واقعی رئالیتی‌شو ها را می‌بینند
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • عمو پورنگ با «لالایی» بازیگر می‌شود / جزئیات پخش سریال عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی