Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@14:45:57 GMT

یک خبر خوب و یک خبر بد در رابطه با آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۰۵۵۹

یک خبر خوب و یک خبر بد در رابطه با آلودگی هوا

دکتر همت گفت؛ق آمارهای بین‌المللی ایران هم اکنون حائز رتبه ۱۲ برخورداری از علوم مربوط به مبارزه با آلودگی ها از جمله آلودگی هوا است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در نهمین قسمت از نسیم حیات با موضوع «آلودگی هوا» ضمن طرح تجارب ملی و بین‌المللی، مهمانان برنامه به بررسی آمارها، چالش‌ها و راهبردهای خروج از این معضل پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهمین قسمت از برنامه نسیم حیات با موضوع «آلودگی هوا» به تهیه کنندگی امیرحسن خواجوی یکشنبه ۴ اسفند ماه ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش شد.

نسیم حیات این هفته با طرح سوالی به ظاهر ساده اما جذاب و مهم آغاز شد. چرا ما به هوایی که تنفس می کنیم به اندازه غذایی که می خوریم اهمیت نمی دهیم؟ شاید جالب باشد بدانید که ما روزانه ۲۲ هزار بار نفس می کشیم و حدوداً ۱۵ کیلوگرم هوا مصرف می کنیم. در حالی که هر شخص به طور میانگین روزانه تنها یک و نیم کیلوگرم غذا می خورد.

نسیم حیات سپس به سراغ تعریف آلودگی هوا، عناصر دخیل و تشریح تاریخ آن رفت و با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی نقاط مختلف جهان از حیث آلودگی هوا و راه‌کارهایی که برای مبارزه با آن در پیش گرفته اند، وارد گفت و گو با کارشناسان برنامه شد.

در این قسمت، مهندس داریوش گلعلی‌زاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست و مهندس محمد غیبی کارشناس ارشد و پژوهشگر محیط زیست، به شناسایی عوامل آلودگی هوا و بررسی راه‌کارهای برون‌رفت از شرایط فعلی پرداختند.

 

غیبی در ابتدای صحبت های خود اولین و اصلی‌ترین مشکل مربوط به مبارزه با آلودگی هوا را فقدان آمار و داده های دقیق دانست و عنوان داشت که این معضل، گریبان بسیاری از حوزه های صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و البته زیست‌محیطی کشور ما را گرفته است و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را دچار اختلال کرده است.

گلعلی‌زاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز ضمن تأیید صحبت های کارشناس دیگر برنامه، در پاسخ به اینکه تا چه حد ساختار سازمان محیط زیست برای مقابله با معظلاتی نظیر آلودگی هوا مناسب‌سازی شده است گفت: اقداماتی صورت گرفته است اما کافی نیست.

در ادامه باستانی مجری برنامه به بحران اخیر درباره شاخص هوای تهران اشاره کرد و عنوان داشت که اخیرا شاخص آلودگی هوای تهران به ۲۰۰ رسید و پایتخت در آستانه تخلیه قرار گرفت. در اینجا گلعلی‌زاده بلافاصله گفت که این شاخص طبق قانون هوای پاک اولا باید به ۳۰۰ می رسید و ثانیا هواشناسی نیز اعلام پایداری جوی می کرد که وضعیت تهران به این نقطه نرسید.

غیبی در واکنش به گفت و گوی بین مجری برنامه و گلعلی‌زاده گفت: پی بردن به ناسالم بودن هوا نیازی به تحصیلات، آمار و ... ندارد. من به عنوان یک شهروند وقتی از منزل خارج می شوم ظرف چند دقیقه آن را متوجه می شوم. مسئولین با تعطیل کردن مدرس و فرستادن مردم به سایر شهرها بار مدیریت نکردن خودشان را روی شانه نقاط مختلف کشور تقسیم می کنند. در حقیقت وزارت صنعت، وزارت نفت، شهرداری، سازمان محیط زیست و ... با تعیین شاخص ۲۰۰ از مسئولیت شانه خالی کرده اند. چرا آستانه تحمل منِ شهروند را روی ۵۰ نمی گذارند؟

گلعلی‌زاده در ادامه افزود: در تمام دنیا خودروسازانی که هوا را آلوده‌ می کنند، باید عوارض بدهند و این عوارض هم می بایست برای بهسازی محیط زیست صرف شود ولی در کشور عوارض آلودگی در اختیار سازمان محیط زیست قرار نمی گیرد.

در بخش ایداب نسیم حیات، دکتر محمد همت به نسیم حیات پیوست که حامل دو خبر بود. یکی مثبت و دیگری منفی. خبر خوب دکتر همت این بود که طبق آمارهای بین‌المللی کشور ما هم اکنون حائز رتبه ۱۲ برخورداری از علوم مربوط به مبارزه با آلودگی ها از جمله آلودگی هوا است. این یعنی نظام دانشگاهی ما درگیر این مسئله شده است و اهمیت آن را درک کرده است.

 

اما خبر بد این بود که کشور ما در حال حاضر در رتبه ۲۵ جهان از حیث ذرات آلاینده کوچکتر از ۵/۲ میکرون قرار دارد که این مسئله مستلزم همت جدی مسئولین برای بهبود وضعیت هوای کشورمان است. البته تهران در هشتم آذر امسال رتبه دوم را به خودش اختصاص داد که جای نگرانی دارد. به هر حال ما می توانیم امیدوار باشیم که علم مبارزه با آلودگی هوا داریم و این علم را باید هرچه زودتر عملیاتی کنیم.

همت در ادامه به برخی اقدامات ابتکاری در کشورهای دیگر برای مبارزه با آلودگی هوا - هرچند به طور مقطعی - اشاره کرد که از جمله آن ها کنسرو هوا، گلدان های هوشمند تصفیه‌ساز و بایوفیلترهای سبز هستند. وی افزود امکان ساخت این محصولات در ایران به راحتی وجود دارد و قیمت نهایی آنها بسیار کمتر از نمونه خارجی خواهد بود.

نسیم حیات کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج است که هر هفته یکشنبه ها به تهیه کنندگی امیرحسن خواجوی و با اجرای اسماعیل باستانی از ساعت ۲۱:۳۰ به مدت ۵۰ دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما خواهد رفت و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه پخش خواهد شد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: محمد همت مبارزه با آلودگی آلودگی هوا محیط زیست نسیم حیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۰۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود

ایسنا/البرز نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی گفت: طی سال‌های گذشته قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

علی حدادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سال‌های سال است که تولید کنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در سه شهرستان نظرآباد، طالقان و چهارباغ فعالیت دارند ولی آن طور که باید و شاید از آنها نشده است.

وی با بیان اینکه این فعالان امروز برای توسعه واحد تولیدی و صنعتی خود با مشکل مواجه هستند، توضیح داد: ما جلسات و پیش نویس مصوباتی با وزیر قبلی و فعلی صمت داشته‌ایم تا وضعیت این واحدها در البرز تغییر کند.

وی افزود: بر این اساس قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تا کنون نیفتاده است.

این مسئول اظهار کرد: امسال که سال جهش تولید است، حمایت از واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی در اولویت دولت و مجلس قرار دارد.

حدادی تاکید کرد: با حمایت از این واحدها شاهد رقابتی شدن فرایند تولید و از طرفی بالا رفتن کیفیت محصولات و کالاهایی داخلی خواهیم بود.

وی گفت: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ بیش از دو دهه است که فعالیت دارند و متاسفانه چون نگاه جامع و متقنی به آنها نشده از توسعه بازمانده‌اند.

نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس در پاسخ به اینکه آیا پیوست‌های زیست محیطی در تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی رعایت خواهد شد یا باید منتظر تکرار تجربه تلخ شهرک بهارستان باشیم؟ گفت: توسعه و اشتغالزایی در اولویت دولت قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی به محیط زیست و اراضی ملی به ویژه در محدوده تالاب صالحیه آسیب وارد می‌کند، گفت: تالاب صالحیه تالابی نقطه‌ای است و در برخی ماه‌های سال آب دارد و محیط زیست باید زیرساخت‌های لازم را در این محدوده ایجاد کند.

حدادی اظهار کرد: من انتقاد جدی به رییس محیط زیست کشور و مدیرکل محیط زیست البرز دارم چون به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم که در مسیر توسعه تولید موانعی ایجاد شود و باید به سمتی پیش برویم که با رعایت ساختارهای محیط زیستی تولید هم رونق بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • حل مشکل آلودگی هوای اراک نیاز به حمایت صنایع دارد
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • بهترین روش برای تمیز کردن محیط‌های تجاری