Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@09:23:08 GMT

خاصیت های ضدعفونی کنندگی آب ژاول

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۱۲۳۷

خاصیت های ضدعفونی کنندگی آب ژاول

به گزارش «تابناک»، آب ژاول که در فارسی به آن مایع سفیدکننده و وایتکس نیز گفته می‌شود، محلولی است که برای گندزدایی، سفیدکردن و بوزدایی به کار می‌رود؛ محصولی که از دمیدن گاز کلر در محلول سدیم هیدروکسید تهیه شود.  از جمله آزمایش‌هایی که روی آب ژاول انجام می‌شود تعیین مقدار کلر آزاد و تعیین مقدار NaOHاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب ژاول محلولی است از ۱۰ تا ۱۶ درصد هیپوکلریت سدیم (NaOCl) در آب. این محلول را برتوله، کشف کرد و چون نخست در محله  پاریس تولید می‌شد، به آب ژاول معروف شد.

 

کاربردهای آب ژاول

آب ژاول تمام ميکروب‌ها اعم از قارچ، ويروس و باکتري را نابود مي‌کند. از آب ژاول به عنوان يک ضد عفوني کننده و ماده دفع بو در مخازن آب، دفع فاضلاب‌ها استفاده می شود.  آب ژاول محلولی ناپایدار است و در اثر حرارت و نور به تدریج خاصیت خود را از دست می‌دهد، رنگ آب ژاول نزدیک به زرد و طعم و بوی آن تند است.

 

اطلاعات ایمنی در ارتباط با مصرف آب ژاول

بخار آب ژاول سبب تحریک چشم و پوست می شود. خوردن آب ژاول ممکن است سبب تهوع، درد شدید معده، و در برخی موارد باعث مرگ شود. آب ژاول قابل انفجار نیست و مخرب لایه ازن می باشد. آب ژاول، باعث از بين رفتن پشم مي‌شود، براي همين بايد از آن براي پارچه‌هاي پشمي و نيز ابريشمي و چرم استفاده کرد همچنین خيس کردن زياد پارچه‌ها در آب ژاول سبب ضعيف شدن الياف آنها مي‌شود. آب ژاول ، سبب خوردگي فلزات و وسايل فلزي مي‌شود.  آب ژاول، ماده اي بسيار سمي است و نبايد آن را در محيط هاي بسته بکار برد و از بکار بردن آن به همراه جوهر نمک و موادي مثل آن نيز بايد جدا خودداري کرد. زيرا اين دو با هم، گاز بسيار سمي و کشنده کلر را تشکيل مي‌دهند.

 

تولید آب ژاول در ایران

از آنجا که در ایران آب ژاول با نام تجاری وایتکس عرضه شده بیشتر با این نام شناخته می‌شود. اگرچه سایر شرکت‌های سازنده آب ژاول از عبارت مایع سفید کننده استفاده می‌کنند. از جمله شرکت های تولید کننده عمده آب ژاول در ایران می‌توان به پتروشیمی شیراز و پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی اروند اشاره کرد.

  گفتنی است در کنار وایتکس محصولات و مواد دیگری مثل بتادین، ساولن، ید، هیدروژن پروکساید، اتانول، آب اکسیژنه و دکونکس نیز قابلیت ضدعفونی کنندگی دارند و می توانند بنا بر کارکردهای ویژه ای که دارند در فرایند مبارزه با ویروس کرونا مورد استفاده قرار بگیرند. 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار انتخابات اف ای تی اف انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب آب ژاول ضدعفونی کننده وایتکس کروناویروس کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار انتخابات اف ای تی اف انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب آب ژاول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۱۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد

در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، گزیده سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار به این شرح است:

***رکن جهش تولید کارگر است؛ با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و جیب و دست کارگر پر می‌شود.

*** تبیین زمینه‌های حضور و مشارکت مردم در تولید وظیفه مهم مسئولین است.

*** هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری آن‌ها تبعیت کند. معلوم است که نظام اسلامی، غیرت اسلامی و ملت بزرگ و با سابقه اسلامی محال است که تسلیم چنین زورگویی شود.

*** یک ملت زنده از دشمنی دشمن هم برای خود فرصت درست می‌کند، نمونه بارز آن در بخش تسلیحات است. در بخش‌های دیگر هم از دل فشار‌ها پیشرفت‌های بزرگی به دست آمده است.

*** تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد، چون دل به کمک خارج از مرز‌ها نبسته است. این روحیه را باید تقویت کرد

این دیدار صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • «تهدید بی خاصیت»
  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود/ از کمدی تا آخرالزمان
  • تقدیر و تشکر از عوامل سریال رستگاری توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی+تصاویر
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد